Bärbara datorer med "Ampere"-grafikkort köps för att bryta kryptovaluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

100Kr om dagen gav ett RTX3080 senast, men värdet stiger hela tiden, det är i alla fall 3000Kr i månaden så även scalping priser är rätt snart täckta

Alla miners är inte intresserade av kryptovaluta, rätt många tänker nog att dom får ett grafikkort gratis. Gratis är gott. Men verkar nu ha eskalerat till global hysteri. Tänk trängseln på Black Friday i USA när folk blir nedtrampade, samma sak fast med e-handel.

Det är väl skatt och annat på krypto så vinsten dyker väl en del men visst, många tänker nog att det kan betala tillbaka en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hjälper ju tyvärr inte om nätet blir överbelastat, då får jag strömavbrott i alla fall.

Är det så viktig, så finns det UPS att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fortsatt OT: Ringhals stängdes ner pga affärsmässiga beslut. Det var inte lönsamt att driva det på ett säkert sätt. Det är tillåtet sedan en tid tillbaka att både forska på kärnkraft och bygga nya kärnkraftverk så det är bara att hosta upp stålarna. De flesta i branschen anser inte att det är värt det dock. Om det verkligen var politiskt drivna beslut baserade på någon hållbarhetstanke hade man väl stängt samtliga kärnkraftverk.

Personligen är jag splittrad. Uranbrytning är otroligt miljöförstörande och i längden inte hållbart men jag tycker inte heller att man ska sluta använda fullt fungerande system, speciellt inte om alternativen är sämre. Dock tycker jag att det är viktigt att man pekar på den faktiska bakomliggande orsaken här och inte driver på en polarisering med populistiska förtecken.

Sorry för OT.

Synd bara att framstående forskare tvingades ta timeout för resten av sin karriär om de ville vara fortsatt verksamma i Sverige. Finns ju viss chans att situationen hade sett annorlunda ut med affärsmässigheten av att bygga nya alt. rusta upp gamla kraftverk om det kunskapsfientliga beslutet inte hade genomdrivits. Det är faktiskt rent vidrigt hur myndigheterna kan bete sig så i något de inte har tillräcklig kunskap om. I mitt sinne har jag svårt att tolka det annorlunda än "det är nog bäst att de inte får forska vidare i ämnet så att våra beslut inte ska komma att ifrågasättas utifrån nya rön". I linje med bokbål, förbjud av tryckpressar och sprängda kulturarv.

Inte alls sorry för OT, intressantare än grundtråden

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Gen 4 bridreaktorer äter det som vi ser som kärnavfall idag som godis. Med andra ord, den smutsiga brytning vi utför idag för "lite" kärnkraftsel bygger upp ett jättelager med potentiellt bränsle inför framtida bruk. Vi pratar om att nuvarande slutförvar skulle antagligen kunna försörja ett Sverige med nuvarande strömförbrukning under tusentals år. Detta med väldigt lite slutavfall kvar att stoppa ner tillbaka igen efteråt.

Att omvandla stabil samhällsinfrastruktur till ekonomiska frågor har gjort oss extremt sårbara. Helt orimligt att sådana argument ens skulle rättfärdiga dagens usla elsituation. Att våra kärnkraftverk tillhör en gammal generation och borde bytas ut är sant, men vi borde inte göra det innan vi har infrastruktur för ny stabil elproduktion klar, exempelvis moderna Gen 4 bridreaktorer.

Jag tycker inte det handlar om populism att bli förbannad när en ser reaktorer stängas i Sverige utan lämplig ersättning. Det handlar om att konkret peka på ett allvarligt problem. Ytterst handlar det om att samhället stannar med dödsfall som resultat om det fortsätter såhär.

Håller med största problemet är enligt mig att man pratar om miljö men borde diskutera hållbara samhällen i stället, tidigare hade man tänket att fler skulle få det så bra som möjligt, nu känns de mer som man anpassar politiken efter minoriteter inom flera områden.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag vill gärna att du pekar på en UPS som jag har råd med som kan hålla strömmen i två-tre veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det va inte riktigt det jag pratade om.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av hakd:

Finns folk till allt, att miljöförkämparna inte har försökt förbjuda krypto iom energin som krävs för att skapa den är konstigt.

Problemet är ju inte att dem använder mycket energi, utan var energin kommer ifrån, Tex om det är kol, vatten, kärnkraft eller vind.
många isländska mining farmer använder 100% "grön" energi till sina farmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Gen 4 bridreaktorer äter det som vi ser som kärnavfall idag som godis. Med andra ord, den smutsiga brytning vi utför idag för "lite" kärnkraftsel bygger upp ett jättelager med potentiellt bränsle inför framtida bruk. Vi pratar om att nuvarande slutförvar skulle antagligen kunna försörja ett Sverige med nuvarande strömförbrukning under tusentals år. Detta med väldigt lite slutavfall kvar att stoppa ner tillbaka igen efteråt.

Att omvandla stabil samhällsinfrastruktur till ekonomiska frågor har gjort oss extremt sårbara. Helt orimligt att sådana argument ens skulle rättfärdiga dagens usla elsituation. Att våra kärnkraftverk tillhör en gammal generation och borde bytas ut är sant, men vi borde inte göra det innan vi har infrastruktur för ny stabil elproduktion klar, exempelvis moderna Gen 4 bridreaktorer.

Jag tycker inte det handlar om populism att bli förbannad när en ser reaktorer stängas i Sverige utan lämplig ersättning. Det handlar om att konkret peka på ett allvarligt problem. Ytterst handlar det om att samhället stannar med dödsfall som resultat om det fortsätter såhär.

Kunde inte sagt det bättre självt.

Problemet är att politiker och folk så är kärnkraft kärnkraft, fins massa sätta att desigan reaktorer på, både säkrare, effektivare och därmed miljövänligare. Det vi behöver är som du säger reaktirer som använder det vi kallar uttjänt bränsle i dag vilket egentligen är fel term, dagens reaktorer suger på att nyttja uranet dom ges men andra designer kan nyttja detta, en faktor om 50 talas det ju ofta om på breaders.

Sedan behövs ju reaktorer som i sin natur inte kräver aktiv kylning utan kan stänga ner sig själva säkert vid totalt strömbortfall och sådan designer finns med.

Permalänk
Medlem

Krypto har visat sig inte alls vara det som folk initialt hoppades. Det har blivit ytterliggare ett spekulationsverktyg i mängden och ett som kostar offantliga mängder energi och i princip inte har någon praktiskt användning alls.
De som en gång startade det, de som advokerade för det och hur det skulle förändra allt borde titta på i fasa hur det tradeas precis som allt annat. Att en av få skillnader är att det inte är så väl reglerat och att nya "investerare" som inte förstår vad det handlar om lätt förlorar stora summor pengar gör det tyvärr inte bättre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandviken1337:

Problemet är ju inte att dem använder mycket energi, utan var energin kommer ifrån, Tex om det är kol, vatten, kärnkraft eller vind.
många isländska mining farmer använder 100% "grön" energi till sina farmer

Är hårdvaran också tillverkad av 100% grön energi, knappast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Toko:

Är hårdvaran också tillverkad av 100% grön energi, knappast.

är din gaming dator gjort av grön energi? tror inte det, det är ju exakt samma saker som används vid mining.

Permalänk
Medlem

Jag vet, pengarna ni tänkte köpa grafikkort för. Skänk dem till miljöförkämparna, bidra till en grönare värld! Sitt inte här och tjura, gör något åt saken istället.

Mycket snack lite verkstad.

Permalänk

Av någon anledning landade mycket av snacket här i gen 4 reaktorer, så därför hoppar jag också på det tåget.
Precis som om det bara vore till att bygga ett sådant kärnkraftverk så är allt frid och fröjd.

Ska du försöka dig på att bygga en gen 4 reaktor i Sverige, kommer notan landa kring en fin summa på ca 90 miljarder kr. Sen efter dess livslängd på en 50 - 60 år. Ska den tas ur bruk och demonteras. Det är en process som kommer ta årtionden, och även det kommer att kosta miljarder.

Kärnkraft är F*cking dyrt, tro inget annat, det är så dyrt att det är löjligt, det kostar så mycket mer än vad det smakar. Fusion och andra sidan, det kommer rädda mänskligheten. Men det är för en annan diskussion, den ligger ändå 20 år fram i tiden, och har gjort det ändå sedan jag var en liten kid.

Att bygga 100 mil stamnät som jämförelse kostar ca. 30 miljarder kronor. Vi har inte elbrist i Sverige, vi har effektbrist. Det är riktigt stora skillnader. Tekniken att bygga långa stamnät finns idag och utvecklas även den ständigt. Det är den vägen som är den rätta.

Dock håller jag med om att stänga fungerande kärnkraftverk innan mer miljövänliga biogasverk som kan fylla ut luckan av effekten i elnätet så man slipper elda med olja i Karlshamn, även om de enligt egen utsago går på minimum. Det är verkligen inte bra. Och en del av det felet ligger även hos företagen som driver dem, inte bara Sveriges styre.

Att bara säga vi ska bygga ett gen 4 kärnkraftverk, det är populistiskt. Det är en simpel lösning som egentligen inte behövs, för det finns alternativ, billigare sådana dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fortsatt OT: Ringhals stängdes ner pga affärsmässiga beslut. Det var inte lönsamt att driva det på ett säkert sätt. Det är tillåtet sedan en tid tillbaka att både forska på kärnkraft och bygga nya kärnkraftverk så det är bara att hosta upp stålarna. De flesta i branschen anser inte att det är värt det dock. Om det verkligen var politiskt drivna beslut baserade på någon hållbarhetstanke hade man väl stängt samtliga kärnkraftverk.

Personligen är jag splittrad. Uranbrytning är otroligt miljöförstörande och i längden inte hållbart men jag tycker inte heller att man ska sluta använda fullt fungerande system, speciellt inte om alternativen är sämre. Dock tycker jag att det är viktigt att man pekar på den faktiska bakomliggande orsaken här och inte driver på en polarisering med populistiska förtecken.

Sorry för OT.

Om politiker skapar regler så det blir olönsamt för att de har ideologiska skäl till det är det då verkligen sant att det inte var lönsamt?

Samt att det helägt statliga bolaget skriver det ägaren vill i nedläggningsbeslutet...

"Regeringen har beslutat att höja skatten på termisk effekt för kärnkraft, " Där har du orsaken. Ett rent politiskt beslut för att göra kärnkraften olönsam.

https://www.svd.se/vattenfall-vill-stanga-ringhals-1-och-2-i-...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Krypto har visat sig inte alls vara det som folk initialt hoppades. Det har blivit ytterliggare ett spekulationsverktyg i mängden och ett som kostar offantliga mängder energi och i princip inte har någon praktiskt användning alls.
De som en gång startade det, de som advokerade för det och hur det skulle förändra allt borde titta på i fasa hur det tradeas precis som allt annat. Att en av få skillnader är att det inte är så väl reglerat och att nya "investerare" som inte förstår vad det handlar om lätt förlorar stora summor pengar gör det tyvärr inte bättre.

Precis tvärtom.
Krypto har visat sig vara så mycket mer än vad man kunnat annat vid första anblick. Krypto är smarta pengar. Öppet för alla. Vad internet gör med information, gör krypto med pengar.
Ingen som ägt bitcoin mer än en månad har förlorat pengar om man säljer idag, att man istället väljer att lägga pengarna i shitcoins är sig själv att skylla.
Bitcoin är digitalt guld, energin bör därför också jämföras med vad guldgrävare brukar. Energi är en del av livet och bör därför inte stoppas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Miners brukar, fortfarande, se till att hålla temp och volt relativt låg eftersom det är skonsammare på korten och lönsammare att inte bränna mer el än man måste.

Sanning med modifikation dock, stämmer bra för själva GPUn. Men VRAM piskar miners gärna rätt ordentligt. Inte minst 3080 och 3090 med GDDR6X går ju mycket varmt, hur bra de minnen fixar +100 grader i längden får man ju se.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Sanning med modifikation dock, stämmer bra för själva GPUn. Men VRAM piskar miners gärna rätt ordentligt. Inte minst 3080 och 3090 med GDDR6X går ju mycket varmt, hur bra de minnen fixar +100 grader i längden får man ju ser.

många seriösa miners som använder 3080/3090 med dålig VRAM kylning brukar modda korten för att kyla VRAMen mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandviken1337:

många seriösa miners som använder 3080/3090 med dålig VRAM kylning brukar modda korten för att kyla VRAMen mycket bättre

Vilken utsträckning det stämmer går nog att diskutera och för många är anledning till att kyla minnena att man kan överklocka ännu mer då.

Oavsett, med eller utan extra kylning, köper man ett beggat 3080/3090 om tex 1 år( som använts för mining) kan man räkna med att minnena körts hårt. Vilket inverkan de kommer ha på kortens livslängd är svårt att säga.

Att bara kolla på core temp och volt och dra slutsatsen att miner är försiktiga tycker jag är oärligt.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Gaming på PC kan snart vara dött, Sony och Microsofts våta dröm.

Apropå energitjuvar, tydligen drabbas befolkningen i Iran av täta strömavbrott orsakade av för många mining farmer.

Känns som det.. är det inte möjligt att sätta spärrar på hårdvaran?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Det hade sett annorlunda ut om tillverkarna släppt mining-kort utan display utgångar till ett mycke bättre pris än vanliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det hade sett annorlunda ut om tillverkarna släppt mining-kort utan display utgångar till ett mycke bättre pris än vanliga kort.

Troligtvis inte. Det verkar som att man just nu är begränsad av antalet chip Samsung kan producera och efterfrågan överstiger utbudet där med god marginal. Det som hade hänt då är att miners hade köpt alla miningkort och sedan köpt så många gamingkort de kunnat också. En fördel gamingkort har är att de är ganska lätta att sälja vidare vilket minskar risken för minersen om de skulle vilja backa ur investeringen. Har dock inte varit något större problem att sälja vidare GPUer senaste åren oavsett så vitt jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om politiker skapar regler så det blir olönsamt för att de har ideologiska skäl till det är det då verkligen sant att det inte var lönsamt?

Samt att det helägt statliga bolaget skriver det ägaren vill i nedläggningsbeslutet...

"Regeringen har beslutat att höja skatten på termisk effekt för kärnkraft, " Där har du orsaken. Ett rent politiskt beslut för att göra kärnkraften olönsam.

https://www.svd.se/vattenfall-vill-stanga-ringhals-1-och-2-i-...

Fast ringhals hade enorma investeringsbehov för att kunna drivas säkert. Det är såklart passande att kunna skylla på energiskatt då men frågan är om staten ska sponsra företag som inte bär sig i längden.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fast ringhals hade enorma investeringsbehov för att kunna drivas säkert. Det är såklart passande att kunna skylla på energiskatt då men frågan är om staten ska sponsra företag som inte bär sig i längden.

Fast Vattenfalls interna dokument säger att det var relativt låga kostnader som krävdes. Dessa var planerade sedan tidigare och lönsamheten skulle bestå. Så du hittar på, varför då?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

fattar inte varför de kör på GPU riggar, när ASIC riggar finns som är så mycket bättre än GPU mining..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Men detta med mining. Det måste ändå vara världshistoriens enskilt största slöseri med energi i form av direktverkande el någonsin? Det skapar ju ingenting! Eller har jag missuppfattat nått här? Jag måste erkänna att jag blir lite provocerad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

1. Problemet är att Nvidia eller andra aktörer inte har producerat typ Rasbperry Pi liknande special datorer för just enbart krypto mining. Sedan tycker jag mining i sig är helt knas men det är en annan fråga för en annan tråd.

2. Nvidia och andra bryr sig mest om kunderna de tjänar mest pengar på, om mining är det som ger bäst försäljning så kommer dom sälja till dessa. Dom skiter fullständigt i gamers och andra även om dom påstår det motsatta. Först och främst är dom ett företag som behöver tjäna pengar för att kunna fortsätta utveckla nya generationer chip etc.

3. Mining har blivit som stora företag men det sker mest i "skit" länder där man inte betalar skatter, svarta marknader finns i stor utsträckning. Man skiter i miljö. Elektriciteten är typ billig för den kommer från skit-miljö källor. Eller så hittar man andra sätt att få billig eller gratis elektricitet bara för att kunna pyssla med mining.

4. Det finns en viss risk i det här med mining. Tänk om man plötsligt bara stoppade mining, dvs bitcoin slutade med det helt (om det nu går). Plötsligt blir massvis med mängder grafikkort och laptops värdelösa eftersom dom bara pysslade med mining. Det blir lite som hedgefonder. Alla skulle försöka sälja prylarna dom har för att få tillbaka så mycket pengar som möjligt. Då skulle Nvidia kunna få ordentliga problem med att folk inte vill köpa nästa generations grafikkort i någon större utsträckning och deras aktie skulle få sig en ordentlig knäpp på näsan. Känns osannolikt men i alla fall en teoretisk möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fattar inte varför de kör på GPU riggar, när ASIC riggar finns som är så mycket bättre än GPU mining..

För att Ethereum ASIC är inte mycket bättre än GPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

1. Problemet är att Nvidia eller andra aktörer inte har producerat typ Rasbperry Pi liknande special datorer för just enbart krypto mining. Sedan tycker jag mining i sig är helt knas men det är en annan fråga för en annan tråd.

2. Nvidia och andra bryr sig mest om kunderna de tjänar mest pengar på, om mining är det som ger bäst försäljning så kommer dom sälja till dessa. Dom skiter fullständigt i gamers och andra även om dom påstår det motsatta. Först och främst är dom ett företag som behöver tjäna pengar för att kunna fortsätta utveckla nya generationer chip etc.

3. Mining har blivit som stora företag men det sker mest i "skit" länder där man inte betalar skatter, svarta marknader finns i stor utsträckning. Man skiter i miljö. Elektriciteten är typ billig för den kommer från skit-miljö källor. Eller så hittar man andra sätt att få billig eller gratis elektricitet bara för att kunna pyssla med mining.

4. Det finns en viss risk i det här med mining. Tänk om man plötsligt bara stoppade mining, dvs bitcoin slutade med det helt (om det nu går). Plötsligt blir massvis med mängder grafikkort och laptops värdelösa eftersom dom bara pysslade med mining. Det blir lite som hedgefonder. Alla skulle försöka sälja prylarna dom har för att få tillbaka så mycket pengar som möjligt. Då skulle Nvidia kunna få ordentliga problem med att folk inte vill köpa nästa generations grafikkort i någon större utsträckning och deras aktie skulle få sig en ordentlig knäpp på näsan. Känns osannolikt men i alla fall en teoretisk möjlighet.

1. Det hade inte löst någonting tror jag. Det är brist just nu och om du stoppar samma kretsar i ett annat kort kommer det inte lösa bristen. Sen är det som sagt typ samma kretsar ändå, de är bra till gaming och mining och machine learning. Det blir nog bara dyrare att försöka dela upp det ytterligare, lite som för machine learning just nu.

4. Det här handlar inte om bitcoin, men om de andra kryptovalutorna. Bitcoin domineras av ASICs och där kommer de här korten inte göra någon nytta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Miners och scalpers tycks förstöra hela marknaden för det mesta just nu.
Hörde att scalpers även börjat boka upp sig på padeltider som de sen säljer för högre pris på facebook😤

Det tycker jag är en samhällstjänst att de gör.

Antingen löper du eller styrketränar du.

Padel är en ursäkt för att slippa göra endera av de föregående!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta var lite min tanke med som Fredrik nämner, att man tar fram kort som bara är relevanta för mining men helt värdelösa för spel - Det borde inte ta lång tid för 'gaming' korten att hamnar efter till graden att deras RoR blir ohållbar. Sedan kan man ta det steget längre och gate'a "spelkorten", antingen på drivrutinsnivå eller på firmwarenivå blockera all form av beräkning som är förknippad med mining (om det ens är möjligt, jag har ingen aning).

Även om man wafers antalet, minneskontroller o.s.v. är begränsad, så skulle det åtminstone ge någon form av möjlighet för icke-miners att komma över ett par spelrelaterade kort då förhoppningsvis är det ingen miner som är direkt intresserad utav att köpa upp 200+ exemplar av gaming modeller och ställa i racken.

Tänker bara, varför skulle nvidia eller amd sabotera för sig själva? De skiter väl blankt i "gamers".
Varför skulle dom bry sig? Det är ju vinstdrivande företag. Det ligger väl i deras intresse att GPU mining håller i sig så länge som möjligt.