Testpilot: Synology Diskstation DS220+

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology Diskstation DS220+

Testpiloten Björn Endre tar sig an Synology Diskstation DS220+, en smidig funktionsrik NAS-enhet för hemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då detta är en NAS för mer avancerade användare hade det varit intressant att se hur prestandan är på att köra program i tex Docker (i synnerhet tänker jag på Ubiquitis AP: programvara och programvara för hemautomation) och virtuella OS, som jag fattat ska vara fullt möjligt på denna enhet!

Permalänk
Medlem

När det gäller plex så fungerar "Intel Celeron J4025" som sitter i galant till att "råspela" filerna, men ska du börja transkoda större filer t.ex. 1080p remuxes eller 4k så tar det stopp direkt.

Köpte precis denna till farsan för bildbackup och plex utan transkodning och han är nöjd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Undra hur länge det dröjer innan endast deras budetmodeller kör Arm? Det beror såklart helt på när bra såna processorer kommer. Jag tror att den som väntar på detta får vänta länge och har man behov av en DS220+ idag så är den nog inte fel.

Det jag personligen har lite emot DS220+ är att det är ett väldigt högt pris för en NAS som endast har 2st diskar och sedan 1Gbit lan. Jag personligen hade nog valt Synology Disk Station DS420J för samma pris, där denna har slöare cpu, men hur påverkar det filöverföringshastighet etc?
*edit*
Mitt resonemang är. Man kan köpa något dyrt men det presterar bra och är framtidssäkert. För mig gör 2 rack + 1Gbit att jag inte känner att detta uppfylls och då blir det mer något basic tills vidare. Där jag tror att DS420J med 4st diskar kanske presterar lika bra vid filöverföring än DS220+ med 2st diskar. Att notera är att fler diskar såklart blir dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag kör en DS216+ och är fortfarande nöjd. Tryckte in större diskar än den var specad för utan problem.
Download station är en dröm att använda när man skall dra ned filer lite snabbt.
Skapat konto åt min bror så att han kan backuppa bilder på min nas. Enkelt och smidigt.
Backuppar min bilder från mobilen med jämna mellanrum till nasen utan några problem. Och inget behov av google photos eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

När det gäller plex så fungerar "Intel Celeron J4025" som sitter i galant till att "råspela" filerna, men ska du börja transkoda större filer t.ex. 1080p remuxes eller 4k så tar det stopp direkt.

Köpte precis denna till farsan för bildbackup och plex utan transkodning och han är nöjd.

Hmm, konstigt. Vilka typer av filer körde du med? Har har några 50 GB mkv-filer (ska se om jag kan ta fram fram codecen och bitrate strax) och mitt största problem var när jag körde Plex på en dator via webläsaren (Chrome). Då hackade det konstant. Direkt när jag drog igång den nativa klienten fungerade det utmärkt.

Samma fil gick inte att spela direkt i min iPad eller iPhone men via Plex så var det inga problem. såg ut som den transkodade det ok. Körde också en bunt andra test-filer jag har sedan tidigare utan problem.

Skulle gärna testa lite mer för att se vad det du har problem med. Vilken enhet strömmade du till?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur länge det dröjer innan endast deras budetmodeller kör Arm? Det beror såklart helt på när bra såna processorer kommer. Jag tror att den som väntar på detta får vänta länge och har man behov av en DS220+ idag så är den nog inte fel.

Det jag personligen har lite emot DS220+ är att det är ett väldigt högt pris för en NAS som endast har 2st diskar och sedan 1Gbit lan. Jag personligen hade nog valt Synology Disk Station DS420J för samma pris, där denna har slöare cpu, men hur påverkar det filöverföringshastighet etc?
*edit*
Mitt resonemang är. Man kan köpa något dyrt men det presterar bra och är framtidssäkert. För mig gör 2 rack + 1Gbit att jag inte känner att detta uppfylls och då blir det mer något basic tills vidare. Där jag tror att DS420J med 4st diskar kanske presterar lika bra vid filöverföring än DS220+ med 2st diskar. Att notera är att fler diskar såklart blir dyrare.

Det du främst går miste om med DS420j är appar och funktioner i DSM. Inte så mycket pga processorn, utan att den bara har 1GB RAM som inte går att utöka. Med bara en GbE-port så kommer du inte kunna föra över mer än ~100 MB/s, vilket processorn inte har några problem med. Så om det främst är antalet diskplatser som är viktigast så räcker DS420j gott och väl om syftet bara är lagring. Men vill du lite mer, t.ex. använda Docker, så behöver du en plus-modell.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

har en gammal 213j som jag är väldigt nöjd med, trots åldern så håller den bra än för det jag gör. minns jag inte helt fel kan du ställa in hur mycket DSM ska fokusera på att reparera en raid eller fokusera på annat, du kan alltså snabba upp processen markant, en ganska ny funktionalitet som lades till för något år sedan.
Finns riktigt mycket grejer hos denna nas och vill man kan man djupdyka rejält i den. SurveillanceStation är som ett DSM fast enbart för kontroll och hantering av kameror. du kan göra din "dumma" kamera "smart".
Vill man bara ha det enkelt så går det också med mycket bra hjälp och "wizards" som även totala nybörjare kan förstå.
Jag använder även downloadstation där allt jag klickar på laddas ned dit automatiskt, även torrentar hanterar den. flera webbläsare har även tillägg så den blir integrerad i deras grännsnitt. laddar man ned zippade filer kan den automatiskt zippa upp dessa och organisera dina nedladdningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

Då detta är en NAS för mer avancerade användare hade det varit intressant att se hur prestandan är på att köra program i tex Docker (i synnerhet tänker jag på Ubiquitis AP: programvara och programvara för hemautomation) och virtuella OS, som jag fattat ska vara fullt möjligt på denna enhet!

Se om jag kan dra igång just Ubiquitis AP: programvara innan jag lämnar tillbaka denna. Har ändå tänkt köpa mig en Ubiquiti managed switch så då kan det vara kul att testa. Noterar att det finns en bunt med Unifi Controller man kan köra. Något jag också blev lite intresserad av nu är att piHole finns som en docker-image. Har funderat på att sätta upp en Raspberry Pi men kanske något att testa här.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Kör en gammal DS213+ här och är supernöjd!
Förvånad att den fortfarande fungerar
DS Video och DS Audio används dagligen för film, tv-serier, och ljudböcker.
Kommer garanterat köpa Synology igen när den här rasar

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det du främst går miste om med DS420j är appar och funktioner i DSM. Inte så mycket pga processorn, utan att den bara har 1GB RAM som inte går att utöka. Med bara en GbE-port så kommer du inte kunna föra över mer än ~100 MB/s, vilket processorn inte har några problem med. Så om det främst är antalet diskplatser som är viktigast så räcker DS420j gott och väl om syftet bara är lagring. Men vill du lite mer, t.ex. använda Docker, så behöver du en plus-modell.

Ja Link Aggregation med 2st ethernet känns intressant, men sedan ska man ej ha en router eller något som spärrar.
IEEE 802.3ad Dynamic Link Aggregation: This mode optimizes the network traffic received and sent by your Synology NAS, and requires IEEE 802.3ad (Dynamic) Link Aggregation (LACP, 802.1AX) to be enabled on the switches. If multiple switches are used, these switches have to be stackable and properly configured.
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM...

Samma sak gäller tyvärr 2,5Gbit nasar, ofta har man en dålig router i vägen så även om man köper en sådan kan man ej utnyttja det, men någonstans får utvecklingen börja.

Angående dockers så känns det lite som det är något för mer avancerade användare och dessa har ofta tillgång till att köra sånt gratis hos Microsoft Azure m.m. (man får det genom ens arbete) Men det är enklare att göra hemautomation och ha det lokalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kör en gammal DS213+ här och är supernöjd!
Förvånad att den fortfarande fungerar
DS Video och DS Audio används dagligen för film, tv-serier, och ljudböcker.
Kommer garanterat köpa Synology igen när den här rasar

Heh, jag har en 7 (eller 8) år gammal DS-1512+ (5-disk NAS). Har fått lite smak nu att ta och uppdatera men i övrigt har den snurrat på enormt bra dessa alla år. Troligtvis kommer jag flytta den till vårt hus på Gotland och ha den som ren back-up fen ny huvud-NAS.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

Då detta är en NAS för mer avancerade användare hade det varit intressant att se hur prestandan är på att köra program i tex Docker (i synnerhet tänker jag på Ubiquitis AP: programvara och programvara för hemautomation) och virtuella OS, som jag fattat ska vara fullt möjligt på denna enhet!

Ok, drog snabbt igång både en Unifi Controller och en OctoPrint som jag hittade. Funkade utmärkt (dock för OctoPrint behöve rman ansluta den till skrivaren och det har jag inte testat än). 2 GB känns ändå lite på gränsen om du vil dra igång många Docker-containers men en uppgradering till 6 GB så kan du använda den till ännu mer roliga saker.

Nu blev jag ännu mer sugen att ta att uppdatera min gamla DS 1512+ ......

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak gäller tyvärr 2,5Gbit nasar, ofta har man en dålig router i vägen så även om man köper en sådan kan man ej utnyttja det, men någonstans får utvecklingen börja.

Det normala är väl ändå att man har kopplat via en switch?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det normala är väl ändå att man har kopplat via en switch?

Att ha en separat switch som knytpunkt i ett hemnätverk tror jag är ovanligt. Den största anledningen till att bygga så är väl att man just vill gå ifrån 1Gbit som routern ofta har inåt och ha kanske ett 10Gbit lokalt nätverk hemma.
En annan anledning är såklart ha en switch vid olika ställen som garaget för att dela på bandbredden för en kabel.

*edit*
Jag kanske missförstod dig. Vill man ha snabbt nätverk hemma så får man nog ha en switch som knytpunkt. Men detta blir dyrt. Varvid min poäng är att många som mig som skulle vilja ha snabbare än 1Gbit på nasen, ändå i praktiken ej skulle utnyttja det ännu då vårt nätverk inte är dimensionerat för det..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att ha en separat switch som knytpunkt i ett hemnätverk tror jag är ovanligt. Den största anledningen till att bygga så är väl att man just vill gå ifrån 1Gbit som routern ofta har inåt och ha kanske ett 10Gbit lokalt nätverk hemma.
En annan anledning är såklart ha en switch vid olika ställen som garaget för att dela på bandbredden för en kabel.

*edit*
Jag kanske missförstod dig. Vill man ha snabbt nätverk hemma så får man nog ha en switch som knytpunkt. Men detta blir dyrt. Varvid min poäng är att många som mig som skulle vilja ha snabbare än 1Gbit på nasen, ändå i praktiken ej skulle utnyttja det ännu då vårt nätverk inte är dimensionerat för det..

En anledning varför jag gärna vill ha snabbare portar är att jag ser en NAS som något du köper och har många år framåt. Min 1512+ är t ex 7 år gammal nu. Du har rätt att 10 GbE-switchar (och de få 2.5 GbE som finns) som finns nu är ganska dyra. Eftersom jag har 10 GbE internet via Bahnhof så ville jag kunna utnyttja det så har jag en ASUS och två Netgear 10 GbE-switchar och det gick på runt 8000 Kr. Så jag håller med att få hemmaanvändare ens har en switch som klarar av link aggregation. Däremot kanske fler har en router som gör det och kan ställa NAS:en vid routern ....

Men samtidigt kan man se att om t ex 3-4 år så kommer det förhoppningsvis se annorlunda ut. Så till viss del känner jag att jag gärna lägger någon tusenlapp till nu på en produkt som jag vet kommer hålla bra än att känna att jag behöver uppgradera senare.

Det byetder dock inte att deras billigare varianter är sämre. Man får helt enkelt bedömma vad som är viktigt. Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa. Det lutar på denna eller en 420+ .... eller en 720+ ..... En del pengar men som sagt, den ska gärna hållla i många år.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att ha en separat switch som knytpunkt i ett hemnätverk tror jag är ovanligt. Den största anledningen till att bygga så är väl att man just vill gå ifrån 1Gbit som routern ofta har inåt och ha kanske ett 10Gbit lokalt nätverk hemma.

Målgruppen som vill ha en NAS med nätverk >1 Gbit har nog ofta åtminstone en switch hemma. Jag håller dock helt med dig om att det fortfarande är en lösning som kostar mer än de flesta är intresserade av att lägga.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med kryptering? Vad jag förstått så är det ett rätt fattigt stöd tyvärr.

Så som jag förstått det använder man ecryptfs, aldrig kört det så har dålig koll.

Det som dock blev en showstopper för mig var att deras egen dokumentation säger att NFS inte längre är användbart vid kryptering.

Överlag är jag förvånad över både dåligt stöd hos produkterna, och att tester sällan tar upp det, då kryptering är av största vikt vid lagring för mig.

Både för att säkert kunna göra sig av med gamla diskar, men även vid stöld.

Permalänk
Medlem

Går det att ha flera onedrive konton kopplade?
Skulle vara skönt att ha en nas för mig och sambons bilder som idag ligger på onedrive så man har en fysisk backup också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Hmm, konstigt. Vilka typer av filer körde du med? Har har några 50 GB mkv-filer (ska se om jag kan ta fram fram codecen och bitrate strax) och mitt största problem var när jag körde Plex på en dator via webläsaren (Chrome). Då hackade det konstant. Direkt när jag drog igång den nativa klienten fungerade det utmärkt.

Samma fil gick inte att spela direkt i min iPad eller iPhone men via Plex så var det inga problem. såg ut som den transkodade det ok. Körde också en bunt andra test-filer jag har sedan tidigare utan problem.

Skulle gärna testa lite mer för att se vad det du har problem med. Vilken enhet strömmade du till?

Tv och Dator (klient).. Alla problem uppstår vid omkodning annars fungerar det galant.
Buffrar konstant vad 15e sekund iom att CPUn inte hinner med (vilket inte är så konstigt).

Fungerar att omkoda "vanliga" rippar runt 10GB utan problem, men när man kör en remux alt 4k i x265 så tar det stop. Personligen så är det inget problem då jag kör allt i original men det kan vara värt att veta för den som tänker streama till t.ex. telefonen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjögren:

Går det att ha flera onedrive konton kopplade?
Skulle vara skönt att ha en nas för mig och sambons bilder som idag ligger på onedrive så man har en fysisk backup också.

Absolut. Det är bara konton man lägger till. Kör dock inte onedrive själv men har flera google drives kopplade via Diskstation på min Synology

Permalänk
Medlem

Har en själv och den underlättar mycket hemma. Hela familjens material hamnar i egna ställen. Man får konffa upp en hel del men när det väl är på plats så är det ganska underhållsfritt. Rekommenderar sätta upp en VPN på den och blockera inkommande kontakter (quickconnect) förutom för VPN-porten som man forwardar. Så först VPNar man in sig på nasen sen är det fritt blås i nätverket hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Tv och Dator (klient).. Alla problem uppstår vid omkodning annars fungerar det galant.
Buffrar konstant vad 15e sekund iom att CPUn inte hinner med (vilket inte är så konstigt).

Fungerar att omkoda "vanliga" rippar runt 10GB utan problem, men när man kör en remux alt 4k i x265 så tar det stop. Personligen så är det inget problem då jag kör allt i original men det kan vara värt att veta för den som tänker streama till t.ex. telefonen.

Ok, du har till viss del rätt. Lekte vidare lite för att se vad som händer. Först och främst tog jag ner lite "tillfälliga" filmer i UHD (mkv-container, HEVC eller h264) samt en X265/1080p. Plus de trailers jag hade sen tidigare.

Så vitt jag har trott så transcodas alltid mkv om på en iPhone/iPad. Så när jag ställde in att den dels inte fick använda direct-spelning men sen också kör max kvalitet så såg jag det som ett bra test. Och i det fallet fungerar allt för mig. Både på dator, iPhone och en Nvidia Shield. Däremot fick jag problem med en LG C8 vars inbyggda Plex-klient hackar lite på Star Wars trailern jag tagit ner (den med 80 MB/s bitstream).

Men! När jag ställde in att klienten istället ska begära en ström av lägra kvalitet (t ex 1080p eller 720p), ja då har du rätt den inte riktigt orkar att transcoda om 4K-filmer. Däremot hade jag inga problem att hantera x265 i 1080p till 720p (eller någon annan 1080p-film till 720p). Intresant nog så tittade jag på processerna och ser att transcodern drar igång och äter en del minne men varken CPU eller minne går över 66% ...

På denna sida (https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-intel_celeron_j4025-1077) sägs det att processorn klarar att koda och koda av H265 medan denna sida säger att 10-bit H265 inte går att koda av hårdvaruaccelererat... (https://nascompares.com/2020/05/23/synology-ds220-vs-ds218-na...)

Så du har rätt, om man har majoriteten av sitt material i X265 OCH vill transcoda den, då kan du få problem. Däremot hade jag inga problem att se samma filmer när jag lät den behålla upplösningen,

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Bra recensioner. Jag var inne på att skaffa en Synology tidigare men har inte blivit av ännu. Var tänkt att användas som övervakning och koppla kameror till den via LAN.

Det som irriterat mig sist jag tittade på detta och även recensioner via YouTube är att man inte kan utöka minnet mer än 8Gb då J4XXX och J5XXX inte stödjer mer. Om jag nu inte har fel, tror inte det. Även om det i tester visade sig att systemet sa att det fanns 16Gb minne så tror jag inte CPUn nyttjar det ändå.

Synd också att det inte funnits dessa budget varianter men med bättre cpu, t.ex. Intel i3 på 15w TDP. Borde gå att kunna få till en passiv kylarlösning. Fördelen är att dessa ger mycket mer fart och klarar mer RAM minne. Och nu när 11th gen. Intel CPU kommer med uppdaterad grafik motor är det ju intressant vad gäller transkodning etc.

Jag vet man kan skaffa dyrare varianter som har fler hästar men dessa är ofta större, ofta aktiv kylarlösning, och utrymme för många fler diskar. Jag föredrar passiv kylning eller typ stor tyst fläkt på baksidan av enheten samt det räcker med två eller max fyra hårddiskar. Det är mer krut från CPUn som är mer intressant inte att enheten blir större.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Bra recensioner. Jag var inne på att skaffa en Synology tidigare men har inte blivit av ännu. Var tänkt att användas som övervakning och koppla kameror till den via LAN.

Det som irriterat mig sist jag tittade på detta och även recensioner via YouTube är att man inte kan utöka minnet mer än 8Gb då J4XXX och J5XXX inte stödjer mer. Om jag nu inte har fel, tror inte det. Även om det i tester visade sig att systemet sa att det fanns 16Gb minne så tror jag inte CPUn nyttjar det ändå.

Synd också att det inte funnits dessa budget varianter men med bättre cpu, t.ex. Intel i3 på 15w TDP. Borde gå att kunna få till en passiv kylarlösning. Fördelen är att dessa ger mycket mer fart och klarar mer RAM minne. Och nu när 11th gen. Intel CPU kommer med uppdaterad grafik motor är det ju intressant vad gäller transkodning etc.

Jag vet man kan skaffa dyrare varianter som har fler hästar men dessa är ofta större, ofta aktiv kylarlösning, och utrymme för många fler diskar. Jag föredrar passiv kylning eller typ stor tyst fläkt på baksidan av enheten samt det räcker med två eller max fyra hårddiskar. Det är mer krut från CPUn som är mer intressant inte att enheten blir större.

Det låter dock som du mer är inne på att bygga din egen NAS. Finns ju en bunt trevliga NAS-OS som kan användas. Jag tror för majoriteten så räcker 6-8 GB om man inte är inne på att virtualisera massor.

Jag gillar verkligen att använda dessa för övervakning. Jag hjälpte en granne med att sätta upp ett Synology-system med kameror i deras butik. Fungerade riktigt bra. Nu var det innan de NAS:ar som hade HDMI-ut fans så man fick ansluta via nätverket men kan tänka mig det blir ännu smidigare om man kan koppla upp den mot en stor skärm direkt. Det som gjorde mig lite besviken hemma var att Ubiquiti's G3-kameror inte stöddes officiellt. Har Arlo-kameror just nu men funderat på att skaffa andra kameror som skulle kunna användas med en Synology.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Filsystem?

Vilket filsystem skall man köra?
Btrfs eller ext4?
Planerar både att ha Backup/filserver och ett antal kameror(4-6st) på denna server, Synology själva skriver att Ext4 rekommenderas vid stora kamerasystem, frågan är vad som avses med stora?
Viktigaste är ju trots allt datasäkerheten för min del.

Permalänk
Medlem

Jag kör min DS211j fortfarande. DSM har ju uppdaterats ungeför hundra gånger, så den är seg som sirap, men funkar fortfarande bra som filserver på nätverket.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Om man vill ha stöd för btrfs så se upp då det saknas på billigare varianter.

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Permalänk
Medlem

Kan skriva en positiv sak om bakåtkompatibilitet på dessa. Jag hade en 4-bay synology från 2012 DS411j med 4x2TB disk i raid5.
Nu i 2021 dog den, men alla disk-indikatorer lös grönt. Satsade på att själva nasen dött och inte det mer osannolika "2 diskar samtidigt" .. köpte en ny motsvarande modell (DS420+) och den bara startade upp helt utan problem med min gamla raid-array.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBE:

Kan skriva en positiv sak om bakåtkompatibilitet på dessa. Jag hade en 4-bay synology från 2012 DS411j med 4x2TB disk i raid5.
Nu i 2021 dog den, men alla disk-indikatorer lös grönt. Satsade på att själva nasen dött och inte det mer osannolika "2 diskar samtidigt" .. köpte en ny motsvarande modell (DS420+) och den bara startade upp helt utan problem med min gamla raid-array.

Hur gillar du 420+? Vad använder du den till? Är lite sugen på den för att ersätta min gamla 1512+.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com