3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag förstår ärligt inte problemet om man legat på lite. Jag lyckades beställa hem 3 olika 3080 (eagle, gigabyte OC, Auros Master), ett 6800xt (Aorus master), tre 3090 (MSI Trio, EVGA Ultra, Strix OC).

Trollar du eller lider du av kraftig survivor bias? Tråden är snart på 500 sidor inlägg, skulle den vara så stor om det fanns kort i lager hela tiden? En snabb kontroll på prisjakt eller random distributör/butik gör det ganska solklart att det finns väldigt lite kort och en väldigt hög efterfrågan.

Edit: Fick tag i kort pga beställning (2020-09-24 15:01) vid releasen, det är fortfarande kvar folk i kön på det kortet idag nästan 5 månader senare

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att jag klickade hem alla kort på inet/webhallen/g4g etc beroende på när de släpptes och bevakade lagersaldo etc och var snabb på att köpa. Jag beställde till och med ett Vision 3080 på proshop som jag avbeställde påväg hit så jag hämtade inte ens ut det och det gick i retur.
Full respekt för alla som jagar och inte fått något och jag hoppas det ordnar sig snart för er men det jag ville säga är att det har gått att få tag i kort hela vägen även om det tagit lite tid och man varit tvungen att bestämma sig snabbt (ibland på minuten när de dykt upp).

Det som jag tror många gjort fel är att de beställt ett kort på release dag och sedan suttit och väntat och hoppats. Man var tvungen att vara lite flexibel och jaga på flera ställen tills man hittade något och kanske inte exakt det kort man tänkt sig för lägsta pris och det är det jag tror många inte gjort därav denna tråd.

Nej jag trollar inte.

Men god tillgång har det absolut inte varit, där håller jag med. Men att kunna säkra kort, ja det har gått ändå och det var det jag ville få sagt. Nog om detta lycka till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Tråden är snart på 500 sidor inlägg, skulle den vara så stor om det fanns kort i lager hela tiden? En snabb kontroll på prisjakt eller random distributör/butik gör det ganska solklart att det finns väldigt lite kort och en väldigt hög efterfrågan.

Hade korten haft korrekt prissättning för dom förutsättningar som råder nu och ett bra tag framöver som hela 2021 och delar av 2022 troligen, dvs 10000kr och uppåt från början hade suget varit mindre och kortare köer på just 3080 och man köpt 3070 som faktiskt finns eller ett något vassare 2080Ti begagnat.

Hade alla haft självkontroll och beställt ETT kort på ETT ställe istället för 5+ kort på 3+ ställen hade köerna varit kortare då den mera representerar verkligheten hur köer ser ut egentligen. Blir bara onödigt arbeta och kostnader för det otyget och nån ska ju betala för det, dvs högre pris för slutkunder i slutändan.

Hade man köpt det som finns i lager oavsett om det är 3060Ti,3070, begagnat 2080Ti eller 3090 istället för att gråta över avsaknaden av 3080 hade tråden varit kortare för det går ju inte fortare att få fram 3080 ju mer man gnäller.

Lär bli samma sak som 3080 med ett ev. 3080Ti, dvs 15000kr+, fåtalet kort och enstaka % i prestandalyft kontra 3080 men beror nog på hur många dåliga GPU man har efter 3090 som kan användas efter lite "ombyggnad" samt tillgång på övriga komponenter. Lägre spec och betydligt mindre minne tyder på att man försöker maxa tillgång på 3080Ti för att kunna använda ännu mera skadade GPU:s än tänkt baserat på tidigare rykten OM det senaste stämmer någorlunda.

Mycket av inläggen är diskussion om korten, inte tips eller kötjafs hit eller dit. Tråden skulle vara väldigt kort om det bara var om kort i lager nya eller fyndvaror, skulle då inte vara värt att ens skapa en egen tråd pga försvinnade få inlägg i just det ämnet och tråden skulle dyka till botten direkt pga inaktivitet och landa 10+ sidor ner i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Shit vad illa.
Fattar att det måste verkligen vara frustrerande att behöva vänta så länge.

Jag försökte aldrig på ett 3080, men beställde 3090 i olika modeller från 4 sidor totalt.
Dock fick jag tag på den som jag ville ha, vilket var founders, så jag avbeställde dom andra.
En av dom han dock gå iväg samma dag som nvidia skickade mail med kolli id.
Men det andra sålde jag av utan att ta något ocker pris. (Lägsta priset på prisjakt är tom dyrare i butik idag än det jag sålde den för)
Men jag "hängde på låset" med mina beställningar vid release.
Och trycket på 3090 var nog inte lika högt som 3080.

Känns lite som att om dom planerat nya releaser till hösten (ingen aning om hur det ser ut) att köerna kommer hålla i sig ända tills dess typ.

Nu i efterhand så skulle man direkt gå på det kortet man nu väntar på men man visste ju inte att det skulle vara såhär kaos.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon331053:

Väntade på ett 3080 och fick precis höra från Inet att det dröjer ännu längre. suck..

Det ska tydligen komma in två nya shippments av 3080 Geforce den här veckan, men inte till mej lol !

3080 verkar helt omöjligt att få ett inom rimlig tid.

Vilket kort är det du har beställt? Och när beställde du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3070, skrev om det en lång bit tillbaka i tråden. Blev ändå väldigt nöjd med det, och nu när jag läser här så misstänker jag att det var i sista stund för nu går det inte ens att få tag på ett 3060ti eller 3070.

Helst hade jag viljat köpa ett 3080, men när cryptoscenen lugnat sig lite så ska jag slå till på ett begagnat

Jag har sedan Januari den 6e en bokning på ett 3080, fick senaste uppdaterade datum: 2021-04-19. Komiskt och sorgligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Köpte ett 3070, skrev om det en lång bit tillbaka i tråden. Blev ändå väldigt nöjd med det, och nu när jag läser här så misstänker jag att det var i sista stund för nu går det inte ens att få tag på ett 3060ti eller 3070.

Helst hade jag viljat köpa ett 3080, men när cryptoscenen lugnat sig lite så ska jag slå till på ett begagnat

Jag har sedan Januari den 6e en bokning på ett 3080, fick senaste uppdaterade datum: 2021-04-19. Komiskt och sorgligt.

Personligen kommer jag nog vara lite försiktig med begagnade 3080 som använts till mining, minnena verkar gå väldigt hett när det är GDDR6X och frågan är hur långlivade de blir efter att ha körts i 110C några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Nu i efterhand så skulle man direkt gå på det kortet man nu väntar på men man visste ju inte att det skulle vara såhär kaos.

Nja, kötiden på 3080 tuf gaming har väl knappt rört sig från releasedagen i kötid?

Känslan är ju att det är säkrare att boka lite olika kort ifall du inte vill vänta 6-8 månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreasRTX:

Vad menas med ”två nya shipments”?
Är de shipments till alla kort eller bara kort från t.ex asus eller MSI?

Hej förlåt att jag pratade oklart.

Jag beställde en dator desktop paket. Acer Orion 5000. Som har ett Gforce 3080 kort i redan.

Release datum är nu i veckan. Så dom har fått första batchen som ska skickas ut, inom en vecka kommer andra batchen som skall skickas ut till folk i ”kön”.

Alltså får jag vänta bra länge.

Trodde jag skulle kunna få lite tur då jag köper en hel maskin vs köpa ett enkelt kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel75:

Det jag menar är att jag klickade hem alla kort på inet/webhallen/g4g etc beroende på när de släpptes och bevakade lagersaldo etc och var snabb på att köpa. Jag beställde till och med ett Vision 3080 på proshop som jag avbeställde påväg hit så jag hämtade inte ens ut det och det gick i retur.
Full respekt för alla som jagar och inte fått något och jag hoppas det ordnar sig snart för er men det jag ville säga är att det har gått att få tag i kort hela vägen även om det tagit lite tid och man varit tvungen att bestämma sig snabbt (ibland på minuten när de dykt upp).

Det som jag tror många gjort fel är att de beställt ett kort på release dag och sedan suttit och väntat och hoppats. Man var tvungen att vara lite flexibel och jaga på flera ställen tills man hittade något och kanske inte exakt det kort man tänkt sig för lägsta pris och det är det jag tror många inte gjort därav denna tråd.

Nej jag trollar inte.

Men god tillgång har det absolut inte varit, där håller jag med. Men att kunna säkra kort, ja det har gått ändå och det var det jag ville få sagt. Nog om detta lycka till alla.

Jag kollar aktivt och ringer angående möjligheter till att köpa ett kort. Problemet är köerna. Har sett att det finns några kort på blocket. Men då korten har 3 års garanti så är det nog bäst att köpa ett från butik.

Vilken butik tycker ni är enklast att prata med , ordna med ? Proshop, inet eller webbhallen
?

Någon nämner 3080ti. Får hoppas vi ser dem snart. Kommer inte missa nästa gång. Hade aldrig kunnat tänka mej vilken efterfrågan det är på dessa kort. Brutalt. Men samtidigt coolt

Added
Permalänk
Medlem

webhallen iaf går det bra att använda garantin när man köper begagnat så länge man har kvitto.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nja, kötiden på 3080 tuf gaming har väl knappt rört sig från releasedagen i kötid?

Känslan är ju att det är säkrare att boka lite olika kort ifall du inte vill vänta 6-8 månader.

Jag tänkte på då när då väl kortet släpptes, när jag avboka och boka den som jag står på nu.

Redan stått sen 21/9 så vill inte röra mig hur som.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk

Fick hem ett MSI 3090 Suprim X idag som jag beställde från Inet igår. När jag packar upp det noterar jag att själva kartongen inte är plastad, det är mycket möjligt att den inte ska vara det men det gör mig extra uppmärksam. Pappkuvertet som manual/garantibevis mm ligger i är inte förslutet utan ser ut att ha varit öppnat och tejpen på antistatpåsen runt kortet (som är mönstrad för att man ska kunna se om förseglingen brutits) är solklart öppnad och återförsluten.

Allt ser OK ut men jag har ingen aning om ifall kortet har använts tidigare och i så fall hur länge. Jag vet att Inet har öppet köp men jag trodde att det de fick i retur hamnade på deras fyndhörna, inte att det såldes som nytt igen till fullpris.

Känner mig irriterad om jag får betala fullpris för en returvara, än mer så om returen beror på problem med kortet typ coilwhine eller något annat. Men om jag skickar tillbaka det undrar jag hur stor risken är att det blir svårt att få det ersatt, det finns inte kvar i lager hos Inet och jag ser inte att någon annan har det heller.

Vad tror ni, är det risk att Inet skickat på mig ett defekt eller använt kort eller finns det någon bättre förklaring till att det har varit öppnat? Om jag skickar tillbaka det, brukar 3090 Suprim korten dyka upp i lager någorlunda ofta så jag kan köpa ett av någon annan åf?

Visa signatur

9800X3D, ASUS X870E Crosshair Hero, 64 GB 6000/CL28, ROG Astral 5090 OC, 4+8 TB NVME SSD, Seasonic 1600W Noctua Ed.
i7-13700K, 64 GB , Gigabyte Gaming OC 4090, 2 TB NVME SSD, 8 TB SATA SSD
ASUS 32" Mini LED 4K PG32UQX
ASUS Strix Scar 16, i9-13980HX, 32 GB, RTX4090 laptop GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Fick hem ett MSI 3090 Suprim X idag som jag beställde från Inet igår. När jag packar upp det noterar jag att själva kartongen inte är plastad, det är mycket möjligt att den inte ska vara det men det gör mig extra uppmärksam. Pappkuvertet som manual/garantibevis mm ligger i är inte förslutet utan ser ut att ha varit öppnat och tejpen på antistatpåsen runt kortet (som är mönstrad för att man ska kunna se om förseglingen brutits) är solklart öppnad och återförsluten.

Allt ser OK ut men jag har ingen aning om ifall kortet har använts tidigare och i så fall hur länge. Jag vet att Inet har öppet köp men jag trodde att det de fick i retur hamnade på deras fyndhörna, inte att det såldes som nytt igen till fullpris.

Känner mig irriterad om jag får betala fullpris för en returvara, än mer så om returen beror på problem med kortet typ coilwhine eller något annat. Men om jag skickar tillbaka det undrar jag hur stor risken är att det blir svårt att få det ersatt, det finns inte kvar i lager hos Inet och jag ser inte att någon annan har det heller.

Vad tror ni, är det risk att Inet skickat på mig ett defekt eller använt kort eller finns det någon bättre förklaring till att det har varit öppnat? Om jag skickar tillbaka det, brukar 3090 Suprim korten dyka upp i lager någorlunda ofta så jag kan köpa ett av någon annan åf?

Skicka tillbaks korten, eller be om kompensation, det hade jag gjort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Har du köpt något på en svensk hemsida har du ångerrätt i 14 dagar, i detta ingår att packa upp och titta på produkten vilket du har gjort. Du behöver inte ange någon anledning till att du vill ångra köpet. Du kan behöva betala returfrakten. Jag hade absolut skickat tillbaka och prövat igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Har för mig att jag hört att lådorna inte brukar vara inplastade (längre? Kan inte minnas att något grafikkort jag köpt har haft lådan inplastad)
Fråga Inet om det var ett returex, dom borde väl svara på det kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Kontakta deras kundtjänst och anmäl det som hänt. Du kanske blir erbjuden kompensation. Sen tycker jag absolut att du ska skicka tillbaka det. Betalar man nypris för en vara så ska det vara en ny vara och inte en retur. Dessutom, 3090 brukar dyka upp titt som tätt, så det är inte helt omöjligt att du kan få tag i ett nytt inom ett par veckor.

Permalänk
Medlem

mitt msi rtx 3080 suprim och zotac 3080 amp holo var inte inplastade/tejpade på kartongen så inget att vara orolig för 👍 polarens gigabyte va det inte heller.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen källa men jag hörde något liknande om oinplastade lådor och att det kan bero på EU-bestämmelser.

Mitt Gigabyte 3080 Eagle OC från Amazon var inte heller inplastat.

Tacka vet jag Japan där allt var inplastat och fint. Begagnade varor också 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

mitt msi rtx 3080 suprim och zotac 3080 amp holo var inte inplastade/tejpade på kartongen så inget att vara orolig för 👍 polarens gigabyte va det inte heller.

Varken mitt 3060Ti eller 3070 var inplastade när de kom heller. Dock var antistatpåsarna obrutna vilket jag kan tycka känns viktigare.

Permalänk

Någon som har provat på "Streetmerchant"? Det är ett verktyg som hjälper dig att hålla koll på lagersaldon på försäljarnas websidor och kan skicka en notifikation när det fylls på.

Spenderade ett par timmar på att anpassa det för Svenska återförsäljare idag och det verkar funka ganska bra.

Vet ej om det stödjer automatisk handel men med mitt skript så har jag aktivt valt att Inte stödja detta då Scalpers kan brinna i helvetet.

Om någon är intresserad så kan jag försöka fila på en guide?

GitHub: https://github.com/jef/streetmerchant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Om själva kortet fortfarande var plastat skulle jag direkt behållit det, ifall inte så skulle jag testat kortet extra noga i min dator för att utesluta coil whine osv.

Om själva kortet var plastat eller att det var avlastat men inte verkade ha något fel så hade jag definitivt behållit det. Vem bryr sig om tejpad antistatpåse om du fått drömkortet och det fungerar tillfredsställande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Personligen kommer jag nog vara lite försiktig med begagnade 3080 som använts till mining, minnena verkar gå väldigt hett när det är GDDR6X och frågan är hur långlivade de blir efter att ha körts i 110C några månader.

Läs på lite mer än att gissa dig till helt absurda antaganden. Nvidia 3080 och 3090 trottlar vid för hög temp på minnena vid strax över 70 grader vilket resulterar i rejält sämre hashrate. Miners håller därav minnena under 70 grader och ser till att ha bra kylning i sina chassin/riggar.

Mitt EVGA FTW3 Ultra i min burk ligger på 65 grader på minnena, 60 grader på gpu, 65% fanspeed och välventilerat chassi, strypt till 58% powerlimit till kortet och levererar max hashrate för mitt 3080. Pausar enkelt miningen och switchar till default-inställning i MSI-Afterburner när jag spelar.

Jämför istället dessa ovanstående settings med vissa teknikanalfabeter som enbart har kunskap av spel men saknar koll på både hård- & mjukvara som köper top-hårdvara och enbart gamar med chassi-filtren fulla med damm och inte öppnar sin burk på X-antal år för underhåll och rengöring.

Ganska lätt att räkna ut vilket av alternativen som är skonsammast för ett grafikkort, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatanX:

Läs på lite mer än att gissa dig till helt absurda antaganden. Nvidia 3080 och 3090 trottlar vid för hög temp på minnena vid strax över 70 grader vilket resulterar i rejält sämre hashrate. Miners håller därav minnena under 70 grader och ser till att ha bra kylning i sina chassin/riggar.

Mitt EVGA FTW3 Ultra i min burk ligger på 65 grader på minnena, 60 grader på gpu, 65% fanspeed och välventilerat chassi, strypt till 58% powerlimit till kortet och levererar max hashrate för mitt 3080. Pausar enkelt miningen och switchar till default-inställning i MSI-Afterburner när jag spelar.

Jämför istället dessa ovanstående settings med vissa teknikanalfabeter som enbart har kunskap av spel men saknar koll på både hård- & mjukvara som köper top-hårdvara och enbart gamar med chassi-filtren fulla med damm och inte öppnar sin burk på X-antal år för underhåll och rengöring.

Ganska lätt att räkna ut vilket av alternativen som är skonsammast för ett grafikkort, eller hur?

Läs på lite själv. Det finns gott om trådar från människor med GDDR6Xkort som är oroliga över minnestempsen och lagt på en extra fläkt eller ghettomoddat en extra kylfläns på grund av VRAM temperaturerna. Vilket program mäter du ens temperaturen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Läs på lite själv. Det finns gott om trådar från människor med GDDR6Xkort som är oroliga över minnestempsen och lagt på en extra fläkt eller ghettomoddat en extra kylfläns på grund av VRAM temperaturerna. Vilket program mäter du ens temperaturen med?

Hwinfo64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Folk fick panik när hwinfo la till memory junction sensorn på gddr6x, säkert för de inte sett så "höga" siffror tidigare. Såna sensorer finns ju bara på gddr6x så finns nog inget att jämföra med, därav paniken. I senaste Hwinfo står det t.o.m "higher values are expected here" Faktum är att de skiljer sig inte mer än 2-3 grader på mitt kort (memory junction) när det minar eller spelar ett krävande spel.

ps. Med EVGA korten så kan han läsa av minnes-temperaturerna i Hwinfo eller PrecisionX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Folk fick panik när hwinfo la till memory junction sensorn på gddr6x, säkert för de inte sett så "höga" siffror tidigare. Såna sensorer finns ju bara på gddr6x så finns nog inget att jämföra med, därav paniken. I senaste Hwinfo står det t.o.m "higher values are expected here" Faktum är att de skiljer sig inte mer än 2-3 grader på mitt kort (memory junction) när det minar eller spelar ett krävande spel.

ps. Med EVGA korten så kan han läsa av minnes-temperaturerna i Hwinfo eller PrecisionX.

Konstigt nog får jag inte upp något i precision x 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatanX:

minnena throttlar vid 110c dock.
vet ingen som minar och har lägre än 90c på minnena, oftast runt 100c.

du borde dra ner core clock till ca -300 också på dina settings då det inte ger något förutom värme när du minar 👍

Ex: -300mhz core, 65%powerlimit och +500mhz minnet( beror på vilken modell av 3080 du har så kan vara mer eller mindre på minnena).

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Konstigt nog får jag inte upp något i precision x 🤔

nästan alla 3080 kort kan läsa av minnenas temp via hwinfo64 nu 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren: