3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Läs på lite själv. Det finns gott om trådar från människor med GDDR6Xkort som är oroliga över minnestempsen och lagt på en extra fläkt eller ghettomoddat en extra kylfläns på grund av VRAM temperaturerna. Vilket program mäter du ens temperaturen med?

Ja precis som du säger så är det sådana teknikanalfabeter som du läst om i dom trådarna som tar till ghetto-mods/extra kylflänsar och inte känner till att GDDR6X-minnena är känsligare gällande temperaturer.
Jag mäter med EVGA-Precision, GPU-Z samt HW-info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

minnena throttlar vid 110c dock.
vet ingen som minar och har lägre än 90c på minnena, oftast runt 100c.

du borde dra ner core clock till ca -300 också på dina settings då det inte ger något förutom värme när du minar 👍

Ex: -300mhz core, 65%powerlimit och +500mhz minnet( beror på vilken modell av 3080 du har så kan vara mer eller mindre på minnena).

Jag vet vad jag gör och mina temps är korrekta så det är lugnt.
Är inne på flera "mining" Discord-servrar kopplade till Youtube-profiler där det finns vettig information och merparten av 3080-användarna där kör samma settings som jag och samma temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatanX:

Jag vet vad jag gör och mina temps är korrekta så det är lugnt.
Är inne på flera "mining" Discord-servrar kopplade till Youtube-profiler där det finns vettig information och merparten av 3080-användarna där kör samma settings som jag och samma temperaturer.

samma för mej 👍
men funkar det för dej dock så kör på

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Generell fundering.....Hur är det med FE-korten? Hur 17 får man tag på ett sånt? Ser dem beggade ibland, men aldrig sett dem till salu på Nvidias hemsida. Folk bygger script som spammar sidorna 10.000 ggr om dygnet i hopp om att köpknappen ska dyka upp?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Generell fundering.....Hur är det med FE-korten? Hur 17 får man tag på ett sånt? Ser dem beggade ibland, men aldrig sett dem till salu på Nvidias hemsida. Folk bygger script som spammar sidorna 10.000 ggr om dygnet i hopp om att köpknappen ska dyka upp?

Tror www.notebooksbilliger.de får upp lite då och då. Har du en firma du kan beställa till går det bra, annars skickar de inte till Sverige. Alternativt om du har nån polare i Tyskland du kan beställa till som kan skicka hit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Generell fundering.....Hur är det med FE-korten? Hur 17 får man tag på ett sånt? Ser dem beggade ibland, men aldrig sett dem till salu på Nvidias hemsida. Folk bygger script som spammar sidorna 10.000 ggr om dygnet i hopp om att köpknappen ska dyka upp?

De såldes då och då i början i Nvidias svenska onlinebutik. Det har de dock slutat med. Vill man ha ett sådant nu är det begagnat eller import som gäller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Generell fundering.....Hur är det med FE-korten? Hur 17 får man tag på ett sånt? Ser dem beggade ibland, men aldrig sett dem till salu på Nvidias hemsida. Folk bygger script som spammar sidorna 10.000 ggr om dygnet i hopp om att köpknappen ska dyka upp?

Finns en (ganska död) tråd om det här tex:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610130-for-oss-som-so...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns det någon prognos på när korten kommer kunna vara mer "tillgängliga"? Sommaren 2024?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Generell fundering.....Hur är det med FE-korten? Hur 17 får man tag på ett sånt? Ser dem beggade ibland, men aldrig sett dem till salu på Nvidias hemsida. Folk bygger script som spammar sidorna 10.000 ggr om dygnet i hopp om att köpknappen ska dyka upp?

Verkar vara extremt svårt att få tag på om du inte har en firma eller bekant som har en adress i Holland, Österrike eller Tyskland.

Och ibland Frankrike, Belgien typ.

Be

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Finns det någon prognos på när korten kommer kunna vara mer "tillgängliga"? Sommaren 2024?

Då har dom tyvärr utgått till förmån för nyare generationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Då har dom tyvärr utgått till förmån för nyare generationer

Åh fan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatanX:

Ja precis som du säger så är det sådana teknikanalfabeter som du läst om i dom trådarna som tar till ghetto-mods/extra kylflänsar och inte känner till att GDDR6X-minnena är känsligare gällande temperaturer.
Jag mäter med EVGA-Precision, GPU-Z samt HW-info.

Det verkar dock vara ett problem. Jag har lyckats komma upp i 122mh/s nu, med en Noctua-fläkt som ligger ovanpå kortet (3090 Inno3D iChill x4). Men kortets fläktar går på 100% hela tiden (auto). Core temp 45, minnet 104-110. Många byter ut och sätter in extra värmeledande tejp, och även kylflänsar på backplaten...

Vet inte om man ska behöva göra det på ett så dyrt kort.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argon-:

Det verkar dock vara ett problem. Jag har lyckats komma upp i 122mh/s nu, med en Noctua-fläkt som ligger ovanpå kortet (3090 Inno3D iChill x4). Men kortets fläktar går på 100% hela tiden (auto). Core temp 45, minnet 104-110. Många byter ut och sätter in extra värmeledande tejp, och även kylflänsar på backplaten...

Vet inte om man ska behöva göra det på ett så dyrt kort.

Har själv en Noctua 140mm som blåser på backplaten men gör 0 skillnad i temperatur.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har själv en Noctua 140mm som blåser på backplaten men gör 0 skillnad i temperatur.

Testa vända på den. Min blåser bort från kortet (upp). Gör enorm skillnad för min del. Har lagt in en annan noctua i fronten som blåser snett upp på kortet (underifrån) också.

(Efter lite mer test så får jag ut 108mh/s med 80% power, 100 innan. Då kör fläktarna på 75% auto, vilket är uthärdligt)

Uppdatering OC
Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Sådär, nu börjar vi få miningtips i tråden, inte oväntat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Argon-:

Testa vända på den. Min blåser bort från kortet (upp). Gör enorm skillnad för min del. Har lagt in en annan noctua i fronten som blåser snett upp på kortet (underifrån) också.

(Efter lite mer test så får jag ut 108mh/s med 80% power, 100 innan. Då kör fläktarna på 75% auto, vilket är uthärdligt)

När börja den här tråden handla om mining. Ta skiten till annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

När börja den här tråden handla om mining. Ta skiten till annan tråd.

Lovar att inte skriva något mer efter detta. Jag råkar dock vara en gamer som nyttjar datorn till mining när den inte används. Tänkte att överhettningsproblem som verkar vara övergripande på många RTX 3080/3090 kunde vara relevant för andra att veta.

Jag själv hade nämligen gärna fått reda på det innan det kom hem och det tidigare tysta rummet förvandlades till en flygplats.

Over and out.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argon-:

Lovar att inte skriva något mer efter detta. Jag råkar dock vara en gamer som nyttjar datorn till mining när den inte används. Tänkte att överhettningsproblem som verkar vara övergripande på många RTX 3080/3090 kunde vara relevant för andra att veta.

Jag själv hade nämligen gärna fått reda på det innan det kom hem och det tidigare tysta rummet förvandlades till en flygplats.

Over and out.

Jag tar ditt ord för det. Hoppas att de andra miners håller käften också.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt det tråden efterfrågar men jag returnerade ett 3070 Vision OC till Inet idag.

Kanske är någon som är ute efter just ett vitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av parenek4:

Jag tar ditt ord för det. Hoppas att de andra miners håller käften också.

Miners är en stor anledning till varför denna tråd överhuvudtaget existerar - och inte av ett positivt skäl heller...

Hursomhelst hoppas jag att fler folk här får sina kort så fort som det går!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

är ybergamer och lite hobby miner när jag inte spelar, ska dock noteras att minnet blir nästan lika varmt när man spelar, iaf mitt msi rtx 3080 suprim

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

är ybergamer och lite hobby miner när jag inte spelar, ska dock noteras att minnet blir nästan lika varmt när man spelar, iaf mitt msi rtx 3080 suprim

Hur varma blir minnena på kortet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vänligen släpp sidospår om mining eller skapa en egen tråd!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Någon som handlat från Notebooksbilliger med hjälp av sitt momsregistreringsnummer?
Kan man köpa mer än ett grafikkort åt gången där vid släpp av Nvidias FE-kort (eller andra batcher av RTX-kort för den delen)?

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Någon som handlat från Notebooksbilliger med hjälp av sitt momsregistreringsnummer?
Kan man köpa mer än ett grafikkort åt gången där vid släpp av Nvidias FE-kort (eller andra batcher av RTX-kort för den delen)?

Skulle de funka att beställa med enskild firma?

Permalänk
Medlem

Känslan när hjärtat slår en dubbelvolt av mail från Amazon "Uppdatering av beräknad leverans för din beställning från Amazon.se" så gällde det ett par skor jag beställde för 2½ mån sedan och helt hade glömt bort. Det här är lika dåligt för min hälsa som Gamestopaktien var en kort stund!

Permalänk
Medlem

Trodde inte det var möjligt men Inet sålde slut på sina EVGA FTW 3090 och Kingpin kort för runt 25000sek. Detta visar att högsta priset inte är nått än. Skulle inte förvåna mej om priserna fortsätter stiga med 2-4tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur varma blir minnena på kortet?

ca 90-100c, gpu aldrig över 60c brukar pendla mellan 55-58c.

Edit: msi rtx 3080 suprim x så nya läsare slipper leta vilket kort jag har angående temps.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Trodde inte det var möjligt men Inet sålde slut på sina EVGA FTW 3090 och Kingpin kort för runt 25000sek. Detta visar att högsta priset inte är nått än. Skulle inte förvåna mej om priserna fortsätter stiga med 2-4tusen.

Då har vi inte sett priserna på Galaxy HOF varianterna än, luktar 30000kr om toppmodellen av dessa.
Du har rätt toppen på priserna är inte nådda än, kanske 3080 når 13-14000kr innan det vänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som handlat från Notebooksbilliger med hjälp av sitt momsregistreringsnummer?
Kan man köpa mer än ett grafikkort åt gången där vid släpp av Nvidias FE-kort (eller andra batcher av RTX-kort för den delen)?

Skapa ett företagskonto (Geschäftlich) och skriv in momsreg på UmsatzsteuerID (Umt.ID eller något förkortat, kommer på sida 2 tror jag)
Har ej beställt något men priserna i varukorgen är EX moms
Om de skulle debitera moms så är det bara att kontakta dom.

Skrivet av HumbleGamer:

Skulle de funka att beställa med enskild firma?

Om du har ett VAT nummer ja
SE"personnummer"01

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P