Permalänk
Medlem

Vinterjacka dun vs syntetiskt

Hej

Hittade en ny vinterjacka på rea för en del pengar
Innehåller 800 i duntäthet och Gore-Tex.

https://www.nn07.com/se/sale/black-erik-goretex-8207.html

Har redan en jacka syntet som är några är på nacken.
Har nöjd med jackan men blir väldigt varm om man rör sig i den.

Funderade om en dun jacka andas bättre och inte lika svettigt att ha på sig.

Men är det värt att lägga pengar på en dyrare jacka ?
Är det bättre med dun än syntet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Gore-tex som gör att det blir vatten- och vindtät innebär att det andas dåligt, så man ska absolut inte ha så pass vattentätt om man är ute efter att det ska andas. Material som bara är vindtäta och lite tåliga mot vatten andas betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Sen vill jag bara inflika att oavsett hur mycket en jacka andas så kommer man inte hitta en som passar till allt från stillastående till aktiv och från 0 till -20.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Sen vill jag bara inflika att oavsett hur mycket en jacka andas så kommer man inte hitta en som passar till allt från stillastående till aktiv och från 0 till -20.

Det går utmärkt, det handlar om hur mycket kläder du har på dig under.

Tunn skaljacka och ullkläder är prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Men är det värt att lägga pengar på en dyrare jacka ?

Det kan bara du svara på. Man får (oftast) vad man betalar för, så det är din egna budget som tillslut säger stopp.

Skrivet av SAnDis:

Är det bättre med dun än syntet?

Givet att du tittar på plagg med samma värmande kapacitet i torrt tillstånd, och att plaggen är jämlika i övrigt gäller att:

  • Dun är varmare i förhållande till sin vikt än vad syntet är, men dun värmer oerhört dåligt om det blir blött.

  • Syntet är oftast billigare än dun och fortsätter värma om det blir blött.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det går utmärkt, det handlar om hur mycket kläder du har på dig under.

Tunn skaljacka och ullkläder är prima.

Såklart, jag jagar med samma jacka ytterst från september när det är runt 0 till toppjakten i januari i -30. Men jackan som länkades här ser ut att bli för varm om man så är näck under och det är lite varmare.

Permalänk
Inaktiv

En dunjacka funkar dåligt om man är ute och går, blir extremt svettigt under, jag har till och med gått med T-shirt under men de hjälper inte för den andas för dåligt, ska man vara stilla och inte anstränga sig så mycket så är de perfekt.
Jag brukar ha på mig en gore-tex vindtät skaljacka istället och under har jag en varm fleecetröja, funkar perfekt då man är ute och rör på sig mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

En dunjacka funkar dåligt om man är ute och går, blir extremt svettigt under, jag har till och med gått med T-shirt under men de hjälper inte för den andas för dåligt, ska man vara stilla och inte anstränga sig så mycket så är de perfekt.
Jag brukar ha på mig en gore-tex vindtät skaljacka istället och under har jag en varm fleecetröja, funkar perfekt då man är ute och rör på sig mycket.

Jag finner att det beror lite på hur kallt det är och hur de är gjorda, och förstås hur man själv är. Jag har en Dressman-dunjacka som måste vara nästan 20 år gammal vid det här laget som jag bara har på mig när det är kallare än -25, och då bara för långpromenader. Jag har på mig en t-shirt under, och då är den perfekt och jag blir inte alls sådär svettig och fuktig som med t ex trelagersjackan från Ahkka jag har.

Men annars är det svårt med jackor, i a f om man tänkt lägga ut en del pengar. Man vet liksom inte hur man trivs med den förrän man använt den ordentligt under en längre tid. Av den anledningen är det kanske mest värt med typ tunnare skaljackor som är lite för stora och sedan klär man sig under i stället. Mer flexibelt än om man köper en jacka för fyra tusen och det visar sig att den bara är lämplig fyra dagar om året.

Permalänk
Medlem

Tack alla.

Provade jackan idag och det svettades rejält på min promenad.
I kära Malmö är det sällan jättekallt och 4000kr på en jacka för det är kallt var 4e år känns lite overkill.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Jag finner att det beror lite på hur kallt det är och hur de är gjorda, och förstås hur man själv är. Jag har en Dressman-dunjacka som måste vara nästan 20 år gammal vid det här laget som jag bara har på mig när det är kallare än -25, och då bara för långpromenader. Jag har på mig en t-shirt under, och då är den perfekt och jag blir inte alls sådär svettig och fuktig som med t ex trelagersjackan från Ahkka jag har.

Men annars är det svårt med jackor, i a f om man tänkt lägga ut en del pengar. Man vet liksom inte hur man trivs med den förrän man använt den ordentligt under en längre tid. Av den anledningen är det kanske mest värt med typ tunnare skaljackor som är lite för stora och sedan klär man sig under i stället. Mer flexibelt än om man köper en jacka för fyra tusen och det visar sig att den bara är lämplig fyra dagar om året.

Jag har en Peak Performance dunjacka och den funkar bäst om de är minst 15 minus eller mer men oavsett temp så blir den för varm då jag är ute och går, brukar promenera ca 1 mil och de brukar ta ca 1 tim och 30 minuter och problemet är att jackan inte andas och man blir ordentligt svettig under, går jag med skaljacka så blir jag också svettig med inte lika mycket eftersom man håller sig lite svalare och är de -10 eller mer brukar jag inte svettas alls eftersom man hela tiden är lagom varm.
Går alltid i ett raskt tempo och den enda gång som jag inte svettas är på sommaren då man kan gå i shorts och T-shirt.

Dunjacka för mig är då de är -10 eller mer och man inte ska göra något ansträngde utan bara vara stilla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Sen vill jag bara inflika att oavsett hur mycket en jacka andas så kommer man inte hitta en som passar till allt från stillastående till aktiv och från 0 till -20.

Är det är därför min sambo har 15 jackor, en för varje temperatur och för varje typ av rörelse hon ska utföra då? Själv har jag tre och klarar mig väldigt bra på det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Rent moraliskt skulle jag aldrig köpa en dunjacka. Inte kul för fåglarna.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det är därför min sambo har 15 jackor, en för varje temperatur och för varje typ av rörelse hon ska utföra då? Själv har jag tre och klarar mig väldigt bra på det.

Känns väldigt bekant. Du har mina sympatier.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Rent moraliskt skulle jag aldrig köpa en dunjacka. Inte kul för fåglarna.

Många märken använder bara dun som tillverkats enligt certifierade standarder. Det finns även de som använder dun som biprodukt från livsmedelsindustrin, vilket innebär att man fyller kläder med dun som annars hade kastats bort. För mig låter det inte mycket värre än att klä sig i skinnhandskar eller skinnskor, men jag är långt ifrån insatt i någon djurindustri.