Dubbla Xeons på ett "X79" kort, installera windows 10?

Permalänk
Medlem

Dubbla Xeons på ett "X79" kort, installera windows 10?

Hejsan allesammans. Har tänkt skaffa mig en server då jag hittat billiga delar. Kommer att användas för att köra flera olika Minecraft Bedrock (de gillar många kärnor) servers med flera världar hostade på en gång. Två stycken E5-2650 för 400kr är rätt rimligt tyckte jag, så körde på det.

Nu är frågan, har tittat lite på de kinesiska moderkorten, och hittade ett likvärdigt kort på amazon. Det hade lite högre pris (men snabbare frakt), så funderar på det. Vissa säger att man inte kan installera windows 10 med uefi usb, utan man måste använda sig av Legacy mode. Har man bara en ISO-fil då eller hur gör man? Skulle det gå att installera windows på en disk med en annan dator sen boota med den på server till exempel? Har gått att jag gjort så när en annan dator strulat, så tänkte att det kanske funkar nu också.

Finns det något annat jag ska tänka på när jag gör en sån här server om vi tänker kompabilitet (främst mjukvarumässigt, men också hårdvarumässigt)?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk

Varför inte bara köra UEFI i legacy mode på den här maskinen, antingen totalt sett eller tills Windows är installerat, om det enda problemet är att få datorn att boota från en USB-sticka...?

Permalänk
Medlem

Ultimate Boot CD kanske kan vara till hjälp?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Varför inte bara köra UEFI i legacy mode på den här maskinen, antingen totalt sett eller tills Windows är installerat, om det enda problemet är att få datorn att boota från en USB-sticka...?

Grejen är jag vet inte särskilt mycket om legacy mode, har bara hört att man varit tvungen att installera windows med det om man har det moderkortet, ett kinesiskt sånt nypdroducerat x79 är det, egentligen c602 men de kallar det x79

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Men du kan köra Linux istället kanske?

Där kan man lägga bootloader på ett usbminne och på så sätt boota från hårdvara som inte stöds av moderkortets bios. Jag kör en nvme på detta sätt. Bootar med ett usb-minne som laddar drivrutiner för att kunna starta maskinen från nvme-disken.

Med detta sättet slipper du även påtvingade omstarter från Microsoft utan kan själv välja när du tycker det är lämpligt att uppdatera systemet.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Men du kan köra Linux istället kanske?

Där kan man lägga bootloader på ett usbminne och på så sätt boota från hårdvara som inte stöds av moderkortets bios. Jag kör en nvme på detta sätt. Bootar med ett usb-minne som laddar drivrutiner för att kunna starta maskinen från nvme-disken.

Med detta sättet slipper du även påtvingade omstarter från Microsoft utan kan själv välja när du tycker det är lämpligt att uppdatera systemet.

mvh
z

Håller med, Windows känns mer som en operativsystem man kör på en skrivbordsdator där man behöver köra programvara som bara finns för just Windows. T ex speciell fotoprogramvara, filmredigering och spel. Som server känns det inte lika intressant om du inte ska köra en viss typ mjukvara, som kanske ändå funkar i Wine?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag har ett https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9D... om du vill ha billigt. Kör en sådan på min server, funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Man kan boota i legacy mode från en ISO mha tex rufus.

Med Rufus, brukar man kunna speca om man vill boota i UEFI mode eller legacy mode, så det ska inte vara några problem.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har ett https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9D... om du vill ha billigt. Kör en sådan på min server, funkar perfekt.

Var hittar man det billigt? Tycker bara frakten har varit för dyr de gånger jag hittat nåt likvärdigt.
Dessutom vill man kanske inte ha EEATX om man ska ha det i en "vanlig" låda".

Finns fina kort som ryms tex i en billig phanteks pro tror jag den hette (ATX, EATX, mATX, SSI EEB är vad den klarar)

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har ett https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9D... om du vill ha billigt. Kör en sådan på min server, funkar perfekt.

Ja det skulle vara av intresse, vart finns det och hur mycket vill du ha? Har nämligen inte köpt själva moderkortet ännu så det vore perfekt

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.