Windows 10, får inte upp ruta för att köra som administratör.

Permalänk

Windows 10, får inte upp ruta för att köra som administratör.

Tjena
Har fått ett litet problem här
Lyckas inte få den här admin rutan och poppa upp ( Den man kan trycka Yes eller No på )
Så jag undrar vad jag skulle kunna göra för att lösa detta problem. Har försökt o titta på några youtube videos men lyckas inte lösa det

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Menar du UAC rutor? Vad händer när en sådan borde dyka upp? Vilken version av windows 10? Är du inloggad på ett adminkonto?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Jag är inloggad på mitt admin konto o allt, men nu så säger datorn att det är problem, kod 28 pci vet dock inte vad problemet är

Permalänk
Skrivet av Daz:

Menar du UAC rutor? Vad händer när en sådan borde dyka upp? Vilken version av windows 10? Är du inloggad på ett adminkonto?

Har också den senaste windows uppdateringen

Permalänk
Medlem

Om man surfar runt verkar kod 28 pci vara ofta miss/knas på drivrutin till någon PCI-enhet (någon hårdvara oftast som skickar interrupt/event men ingen drivrutin/mjukvara som tar hand om den)

Har du installerat ny HW nyligen, eller unik/äldre HW där supporten från MS och dess uppdateringar är tveksamt stödd?, har du haft en påtvingad windowsuppdatering nyligen?? - det är då sådant skit kommer när man som minst behöver det...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Om man surfar runt verkar kod 28 pci vara ofta miss/knas på drivrutin till någon PCI-enhet (någon hårdvara oftast som skickar interrupt/event men ingen drivrutin/mjukvara som tar hand om den)

Har du installerat ny HW nyligen, eller unik/äldre HW där supporten från MS och dess uppdateringar är tveksamt stödd?, har du haft en påtvingad windowsuppdatering nyligen?? - det är då sådant skit kommer när man som minst behöver det...

Vad är HW och MS?
Är rätt så ny på dehär med datorer så jag fattar inte så mycket om vad jag ska göra och jag tror inte att jag har haft en påtvingad windowsuppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicUmit:

Vad är HW och MS?
Är rätt så ny på dehär med datorer så jag fattar inte så mycket om vad jag ska göra och jag tror inte att jag har haft en påtvingad windowsuppdatering

HW = hardware, delarna i datorn så som grafikkort och liknande
MS = Microsoft, tillverkarna av windows

Du kan kolla din windowsversion genom att skriva in winver i sökfältet bredvid startmenyn och trycka enter.

Vad är det du försöker göra när du får varningen?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |

Permalänk
Skrivet av Daz:

HW = hardware, delarna i datorn så som grafikkort och liknande
MS = Microsoft, tillverkarna av windows

Du kan kolla din windowsversion genom att skriva in winver i sökfältet bredvid startmenyn och trycka enter.

Vad är det du försöker göra när du får varningen?

Jag har precis fått ett nytt grafikkort har installerat det.
jag har 20H2 versionen av windows

Permalänk
Skrivet av MagicUmit:

Vad är HW och MS?

har fått ett nytt grafikkort och har installerat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicUmit:

har fått ett nytt grafikkort och har installerat det

Nu kommer vi någonstans, du har alltså ändrat hårdvara och får nu fel som verkar handla om hårdvara. Var det du eller någon annan som installerade kortet?

Kan vara värt att testa att ta ur kortet ur datorn och sedan sätta i det igen. Antar att PCI-porten fungerade med ditt förra kort? Kan vara värt att testa med det också för att utesluta problem med porten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se också till att senaste och alla drivrutiner för grafikkortet är installerade - det räcker inte med vad själva windows använder då dessa är bara generiska drivrutiner på enklaste bakåtkompatibla nivå med obefintligt hårdvarustöd för att få bild på rutan för vidare installation ungefär - utan du måste få in för kortet specifika drivrutiner från dess tillverkare.

Permalänk

Har redan testat allt detta ni säger, har dom senaste drivrutinerna som jag manuellt laddade ner och grafikkortet fungerar som det ska det är bara något med pci:n och det är det jag inte förstår.

Permalänk
Medlem

'bara pci' - är en rätt allvarligt problem... det kan vara fysiska orsaker också som att du fått ned metallisk skräp i PCIe-hållarna i samband du trycket fast korten, böjda kontaktstift i hållaren etc.

Prova en annan PCI-hållare på moderkortet om du har och sväljer 16-lanes PCIe-grafikkortskontakt (även om den bara har 4 PCIe-lanes), gå med lupp och stark lampa och kolla att du inte har något skräp nedtryckt i korthållarna och likaså kort-kontakten inte har grader av koppar eller annan frässpån kvar efter tillverkning etc. tryckluft på burk är bra att ha i dessa fall och blåsa rent. Om du hittar skräp använd typ fina nålar för att lossa det och då med datorn helt urkopplad (nätpluggen urtagen) - var försiktig så att du inte böjer ihop kontakttungor eller rycker av några...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

'bara pci' - är en rätt allvarligt problem... det kan vara fysiska orsaker också som att du fått ned metallisk skräp i PCIe-hållarna i samband du trycket fast korten, böjda kontaktstift i hållaren etc.

Prova en annan PCI-hållare på moderkortet om du har och sväljer 16-lanes PCIe-grafikkortskontakt (även om den bara har 4 PCIe-lanes), gå med lupp och stark lampa och kolla att du inte har något skräp nedtryckt i korthållarna och likaså kort-kontakten inte har grader av koppar eller annan frässpån kvar efter tillverkning etc. tryckluft på burk är bra att ha i dessa fall och blåsa rent. Om du hittar skräp använd typ fina nålar för att lossa det och då med datorn helt urkopplad (nätpluggen urtagen) - var försiktig så att du inte böjer ihop kontakttungor eller rycker av några...

Okej jag gör det imorgon! Efter det så uppdaterar jag