Komplett.se - Sämsta kundservice/hantering någonsin.

Permalänk
Medlem

Komplett.se - Sämsta kundservice/hantering någonsin.

Tjenare kära Sweclockare!

Tänkte dela med mig av mina upplevelser av Komplett.se och deras rent utsagt usla kundservice och hantering.
Köpte ett moderkort på komplett.se som jag returnerade då jag hittade ett bättre moderkort för ungefär samma pris.

Det kom fram till Komplett för 12 dagar sedan och när jag pratat med support har de sagt att pengarna borde komma vilken dag som helst, det har de sagt sedan i onsdags. Men idag när jag pratade med komplett säger de att de inte har hanterat returen än och att den bara är mottagen.

Personen på support berättar även att de ligger så långt efter med returer att idag 15e februari ska börja hantera returer som kom fram den 1 februari.

Det som gör mig mest arg, är de på support som tidigare sagt att pengarna bör komma vilken dag som helst sedan onsdag 10e februari. Jag räknade med att pengarna skulle komma innan helgen, då jag är en väldigt fattig student så behöver jag verkligen pengarna så fort som möjligt.

Men efter jag pratade med support idag så förstår jag ju att det inte kommer ske.

Kommer troligen aldrig handla från komplett igen, brukar inte göra det såvida det inte är något riktigt bra erbjudande.
Tack gud för Inet och Webhallen.

Skulle gärna höra från andra som haft problem med komplett och hur det hanterats så folk vet hur butiken agerar ifall man gör en retur eller behöver kundtjänst.

MVH
NinetyTwo

Permalänk
Inaktiv

Du skriver att du vill höra om folk som haft problem, men ärligt talat så är det faktiskt relevant för folk att veta när det gått bra också. Jag har gjort retur på en trasig PSU till Komplett, den hade tagit med sig i princip varenda del i fallet.

Komplett ersatte allt, så har inget att klaga över där. De gjorde mer än jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att kundservice ger dig mixade besked, ja.

Men om du är så pass fattig att du inte har en buffert på de (relativt små) pengarna ett moderkort generellt kostar, känns det som att du prioriterar konstigt.

Mat och överlevnad > datorkomponenter.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Äsch det var väl inget, prova köp något på XXL webben och öppna ett ärende...
Över 2 veckor och de har inte behagat öppna det och självklart är pengarna låsta fast varan gått i retur

Permalänk

Skickade tillbaka en CPU för ett tag sedan, inga problem med själva returen. Men upplevde samma sak som du, att det tog en väldig tid innan returen behandlades. Skickade tillbaka samma dag som den kom till mig (glömt att avbeställa), hade det på faktura. Efter 13 dagar hade komplett mottagit min retur och efter 22 dagar var returen hanterad. Trevlig bemötande från kundtjänst. Enda jag egentligen kan klaga på är att det är lite krångligt att behöva kontakta komplett bank om man har på faktura och behöver förlänga betaltiden.

Permalänk
Medlem

Självklart är det dåligt att ge ut rakt felaktig info på det sättet, det går inte komma ifrån. Däremot är det så att misstag sker, felinformation inom företaget finns. Vi lever även i märkliga tider.

Jag hade aldrig räknat med att pengarna skulle hinna returneras och antingen väntat med att köpa det andra moderkortet, eller tagit det faktura. Förmodligen skulle jag inte köpt det alls om jag inte hade den bufferten, men jag känner inte till din situation, ett nytt moderkort kan ju ha varit väldigt nödvändigt just nu.

För att svara på det som eftersöks. Komplett Bank tog ett år på sig att betala tillbaka pengarna efter en retur, något Komplett nyligen bett om uppgifter för att följa upp. Komplett och Komplett Bank är helt olika företag, men det blir Komplett som får skiten.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Märklig tråd kan jag tycka. I dessa Coronatider med folk som är borta från jobb osv så kanske man inte kan förvänta sig maximalt flow i alla led? Att returnera grejer samt att få pengar tillbaks, sånt brukar alltid ta tid. Om man sedan är på ruinens brant så att överlevnaden står på spel?! Då undrar man ju förstås varför man köper ett moderkort? Jag hade köpt mat istället.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenheter av Kompletts kundservice. Jag har gjort en 4-5 returer genom åren - några defekta varor och några där jag ångrat mig, varje gång har det skötts mycket bra med vad jag upplevde som stort fokus på kundnöjdhet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Lite tråkigt att kundservice ger dig mixade besked, ja.

Men om du är så pass fattig att du inte har en buffert på de (relativt små) pengarna ett moderkort generellt kostar, känns det som att du prioriterar konstigt.

Mat och överlevnad > datorkomponenter.

Tack, frågade inte efter råd eller kritik om hur jag hanterar mina pengar. Njuter du av att sparka på den som redan ligger?
Är det så konstigt att jag trodde att pengarna borde komma senast en vecka efter att de mottagit varan?

Prioriterar hur jag vill, även ifall du anser att det är konstigt.

Permalänk
Medlem

Förstår frustrationen, men shit happens i dessa tider. Om du fått leva på pasta och ketchup för att du inte fått tillbaka pengarna så känns det ju rimligare att be att få låna pengar från din familj t ex och kanske inte bränna pengar på ett nytt moderkort om du har så tight budget?

Har själv enbart positiva erfarenheter av deras support.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Äsch det var väl inget, prova köp något på XXL webben och öppna ett ärende...
Över 2 veckor och de har inte behagat öppna det och självklart är pengarna låsta fast varan gått i retur

XXL Kan vara riktigt fantastiska. Sambon köpte en vara, det var fel i förpackningen, hon ringde och sa detta till XXL, returnerade varan med en lapp i förpackningen om att det är fel vara i förpackningen men den är märkt rätt. La ny beställning och fick exakt den hon returnerade med fel vara i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Är det så konstigt att jag trodde att pengarna borde komma senast en vecka efter att de mottagit varan?

I dessa tider så kan det ta längre tid än vanligt och är något man får räkna med skulle jag vilja säga. Folk blir sjuka eller har förkylningssymptom och då ska man ju stanna hemma vilket gör att det blir mindre bemanning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan folk snälla sluta klaga på hur jag hanterar mina pengar och hålla sig till ämnet?
Jag kommer givetvis överleva. Blev som sagt mest arg/besviken på att gå och tro att pengarna kommer när som helst men i själva verket är det lång tid kvar

Permalänk
Medlem

Sist jag hade med komplett att göra tog det bara 5 veckor innan jag fick tillbaka pengarna efter att jag fick ett vettigt svar efter 3 veckor av kompletts kundtjänst att "det är inte vi som betalar ut om du betalat med faktura, kontakta komplett bank".

Hos komplett bank tog de 1 vecka på sig att svara där de ville ha kontonummer och ordernummer för att sätta tillbaka pengarna och det tog cirka 5 dagar det med.

i fortsättningen kommer jag inte handla från komplett sålänge de inte är chockbilligt och jag har råd att ligga ute med pengarna ett par månader om de skulle behöva returneras

Varan i fråga var ett RTX 2070 Super jag fick panikköpa och returnerade eftersom de har 30 dagars öppet köp eftersom komplett tog över 3 veckor på sig att laga mitt Asus RX 5700 XT Strix Gaming som alla här på forumet vet lider av kylarproblem...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Kan folk snälla sluta klaga på hur jag hanterar mina pengar och hålla sig till ämnet?
Jag kommer givetvis överleva. Blev som sagt mest arg/besviken på att gå och tro att pengarna kommer när som helst men i själva verket är det lång tid kvar

Du borde inte ha nämnt då i din första post om hur du har gjort din prioritering kring dina likvida medel (pengar alltså). Hade du bara skrivit om Kompletts något långsamma returhantering så hade tråden bara handlat om just detta. Lärdom till nästa gång.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Du borde inte ha nämnt då i din första post om hur du har gjort din prioritering kring dina likvida medel (pengar alltså). Hade du bara skrivit om Kompletts något långsamma returhantering så hade tråden bara handlat om just detta. Lärdom till nästa gång.

precis. folk hakar tyvärr upp sig på fel saker.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinetyTwo:

Ja standard brukar ju vara 1-3 veckor hos de flesta företag. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.

Komplett borde ha gett rätt information från början, men förmodligen så var det den informationen kundservice hade att ge då. Sen kan de ju ha fått information senare om att de nu fått längre ledtider pga bla bla bla och då får du ju även ny information nästa gång du ringer.

Shit happens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du skriver att du vill höra om folk som haft problem, men ärligt talat så är det faktiskt relevant för folk att veta när det gått bra också. Jag har gjort retur på en trasig PSU till Komplett, den hade tagit med sig i princip varenda del i fallet.

Komplett ersatte allt, så har inget att klaga över där. De gjorde mer än jag förväntade mig.

Alltid finns det tyvärr folk som har oturen få dålig service.. Blir som fel dessa trådar. Lika med Denna tråd om Postnord.. 100 000 tals paket som skickas varje dag.. nån liten procent av paketen blir skadade eller kommer bort. Och dom som drabbas skriver i forumet. Och man kan tro att det är ett jätte problem.

Permalänk
Inaktiv

Länge sedan nu och vare sig jag eller mina polare handlar från komplett nå mera...
Anyway, köpte ett Nvidia kort från komplett strax efter att en kompis bytt sitt grafikkort (Radeon).
Märkte direkt att alla spel laggade/frös in game. Testade kompisens Radeon-kort och allt flöt på fint.
Drog slutsatsen att det var nått fel med grafikkortet. Kontaktar support och skickar in kortet.
Runt 2-3v senare får jag ett mail som i stort sett säger: "Vi stresstestade kortet, kortet fungerar. Vi har nu returnerat kortet till dig"

Nått öppet köpt gick inte heller då kortet legat hos dem i flera veckor och tyvärr så hade ju 30 dagar passerat sedan mitt inköpsdatum. Slutade med att jag köpte nytt grafikkort från en datorbutik.

Har inget positivt alls att säga om Komplett och deras hantering av mitt ärende

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon277728:

Länge sedan nu och vare sig jag eller mina polare handlar från komplett nå mera...
Anyway, köpte ett Nvidia kort från komplett strax efter att en kompis bytt sitt grafikkort (Radeon).
Märkte direkt att alla spel laggade/frös in game. Testade kompisens Radeon-kort och allt flöt på fint.
Drog slutsatsen att det var nått fel med grafikkortet. Kontaktar support och skickar in kortet.
Runt 2-3v senare får jag ett mail som i stort sett säger: "Vi stresstestade kortet, kortet fungerar. Vi har nu returnerat kortet till dig"

Nått öppet köpt gick inte heller då kortet legat hos dem i flera veckor och tyvärr så hade ju 30 dagar passerat sedan mitt inköpsdatum. Slutade med att jag köpte nytt grafikkort från en datorbutik.

Har inget positivt alls att säga om Komplett och deras hantering av mitt ärende

Tur att de förlängt öppet köp till 60 dagar nu då.

Sen vet jag inte om jag tycker Komplett gjorde fel där heller. Att det tar ett par veckor när man skickar in produkter på service, ja så är det ju hos alla företag. De har också rätt att fixa produkten inom skälig tid vilket det är.

Skickar du in en produkt på service som visar sig fungera som den ska, varför ska företaget då ta tillbaka produkten utanför både öppet köp och ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Tycker Komplett fungerar bra, aldrig haft strul med de.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Komplett.se

@NinetyTwo Vi beklagar att du fått felaktig info från vår kundservice. Vi har olika avdelningar på vår returavdelning som hanterar olika typer av ärenden. Ångerköp, serviceärenden, m.m. Den avdelning som hanterar retur/ångerköp av dyrare produkter släpar efter just nu men vi jobbar på att komma ikapp så fort som möjligt. Men givetvis ska du få korrekt information av vår kundservice när du kontaktar oss, att vi brast här är beklagligt. Jag har tagit detta vidare med kundserviceansvarig så får vi följa upp och säkerställa att alla har tillgång till korrekt info.

Om du betalat mot faktura och ska få en återbetalning till ditt bankkonto så kontakta, som @macmann1 påpekade ovan, Komplett Bank så snart som möjligt efter att returen är behandlad. Uppgifter för detta kommer i ditt returmail.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NinetyTwo:

Tjenare kära Sweclockare!

Tänkte dela med mig av mina upplevelser av Komplett.se och deras rent utsagt usla kundservice och hantering.
Köpte ett moderkort på komplett.se som jag returnerade då jag hittade ett bättre moderkort för ungefär samma pris.

Det kom fram till Komplett för 12 dagar sedan och när jag pratat med support har de sagt att pengarna borde komma vilken dag som helst, det har de sagt sedan i onsdags. Men idag när jag pratade med komplett säger de att de inte har hanterat returen än och att den bara är mottagen.

Personen på support berättar även att de ligger så långt efter med returer att idag 15e februari ska börja hantera returer som kom fram den 1 februari.

Det som gör mig mest arg, är de på support som tidigare sagt att pengarna bör komma vilken dag som helst sedan onsdag 10e februari. Jag räknade med att pengarna skulle komma innan helgen, då jag är en väldigt fattig student så behöver jag verkligen pengarna så fort som möjligt.

Men efter jag pratade med support idag så förstår jag ju att det inte kommer ske.

Kommer troligen aldrig handla från komplett igen, brukar inte göra det såvida det inte är något riktigt bra erbjudande.
Tack gud för Inet och Webhallen.

Skulle gärna höra från andra som haft problem med komplett och hur det hanterats så folk vet hur butiken agerar ifall man gör en retur eller behöver kundtjänst.

MVH
NinetyTwo

Jag sitter i exakt samma sits. Returnerade 25/1, mottagen av komplett 27/1.
Inga pengar ännu 15/2.

Dock ingen jättebrådska med pengarna för mig personligen, var ett litet köp. Förstår att det är värre för någon som köpt en dyr produkt med kontokort och behöver stålarna till annat.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Tur att de förlängt öppet köp till 60 dagar nu då.

Sen vet jag inte om jag tycker Komplett gjorde fel där heller. Att det tar ett par veckor när man skickar in produkter på service, ja så är det ju hos alla företag. De har också rätt att fixa produkten inom skälig tid vilket det är.

Skickar du in en produkt på service som visar sig fungera som den ska, varför ska företaget då ta tillbaka produkten utanför både öppet köp och ångerrätt?

Antingen trollar du eller jobbar för komplett.
Svaret jag fick från komplett tolka jag som att "vi har testat kortet, kortet ger bild därför är det inget fel på kortet". Jag var tydlig med att påpeka att kortet i sig ger bild, du kan surfa på nätet, inga artefakter men först vid belastning (spel) hackar det konstant.

Mailande fram o tillbaka, avgifter pga retur, ingen dator på över 2v, personal som inte klarar av att utföra ett grundläggande test efter kundens beskrivning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon277728:

Svaret jag fick från komplett tolka jag som att "vi har testat kortet, kortet ger bild därför är det inget fel på kortet". Jag var tydlig med att påpeka att kortet i sig ger bild, du kan surfa på nätet, inga artefakter men först vid belastning (spel) hackar det konstant.

Mailande fram o tillbaka, avgifter pga retur, ingen dator på över 2v, personal som inte klarar av att utföra ett grundläggande test efter kundens beskrivning.

Vilken slutsats, 10 poäng på den.

Du skrev bokstavligen själv detta "Vi stresstestade kortet, kortet fungerar."

Nu har du ändrat historien rejält mot ditt ursprungliga inlägg. Trollar du själv eller vad är det frågan om?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av anon277728:

Om du fortfarande upplever fel så återkom gärna med en ny returansökan och en tydlig felbeskrivning så ska vi göra vad vi kan för att reproducera felet.
Var så tydlig du kan med vilken hårdvara du har i övrigt, vilken version av drivrutiner du kör, vilken mjukvara du upplever problem i etc. Ju tydligare du är desto lättare är det för oss att försöka reproducera felet.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Inaktiv

Tips är att använda kreditkort eller faktura, då slipper man bry sig om sånt här skit när det händer. Har flera liknande erfarenheter med andra handlare, bl.a. mediamarkt. Men pga. att jag använde kreditkort vid köpet så påverkades jag inte alls av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Mest troligt ligger felet på din sida. Dvs i din dator. Kortet är det nog inget fel på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Vilken slutsats, 10 poäng på den.

Du skrev bokstavligen själv detta "Vi stresstestade kortet, kortet fungerar."

Nu har du ändrat historien rejält mot ditt ursprungliga inlägg. Trollar du själv eller vad är det frågan om?

Tack, kunde inte ge ett bättre betyg själv.
Jag har inte ändrat någonting, du som missuppfattar. Svaret jag fick var "vi har stresstestat, kortet fungerar". Det tolkar jag som att "stresstestet gav bild, därför är det inget fel på kortet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Alltid finns det tyvärr folk som har oturen få dålig service.. Blir som fel dessa trådar. Lika med Denna tråd om Postnord.. 100 000 tals paket som skickas varje dag.. nån liten procent av paketen blir skadade eller kommer bort. Och dom som drabbas skriver i forumet. Och man kan tro att det är ett jätte problem.

Nån procent?
I december var det 0,02 PROMILLE av alla brev och små paket som fick klagomål av totalt drygt 119 miljoner försändelser. D.v.s. 2704 st, 1048 felutdelade, 151 var saknade, 39 försenade och 1466 var övrigt (skadade antar jag).

Förseningar i december är däremot större, men oftast med någon dag då.

https://www.postnord.se/om-oss/kvalitet

Med det sagt, så har postnord ändå en hel del brister som andra leverantörer har byggt bort i sina system

Ang. topic, tråkigt att få fel information och där borde Komplett be om ursäkt samt se över så att man ger rätt information till sina kunder. Men att det tar tid är i sig inget konstigt. Det finns värre aktörer *host host WEBHALLEN host host* som inte ens har fungerande rutiner gällande att packa och försluta försändelser i en kartong av rätt storlek och med mer än en tejpremsa...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K