Testpilot: Razer Book 13 – En överraskande läcker bärbar dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Har 2880x1620 på en bärbar arbetsdator, det tycker jag personligen är en bra kompromiss. Den upplösningen ser man inte så ofta i specar dock, det är 1080p eller 4K man brukar kunna välja på de flesta maskiner. Misstänker att det har att göra med att paneltillverkarna helst tillverkar paneler med dessa "standardupplösningar".

Tyvärr är det väl priset som avgör tillsammans med vad marknaden efterfrågar. Det är "HD ready", "FullHD", "1080p" samt "4k" som trycks upp i ansiktet på konsumenterna. Nu även flashig text som 144Hz.

Pixeltäthet, färgrymd, kontrast samt ljusstyrka är något som de flesta inte ens vet skillnaderna kring (och då inte heller bryr sig om).

Att en produkt täcks med klistermärken för att sälja produkten i fråga bör ses som varningstecken. Bra produkter behöver inga klibbor

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att en produkt täcks med klistermärken för att sälja produkten i fråga bör ses som varningstecken. Bra produkter behöver inga klibbor

En tumregel jag har är att ju fler klistermärken en produkt har ju mer ska man se upp när man läser specen/testar produkten. Bra grejer behöver som sagt inte klistermärken.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av walkir:

Tyvärr är det väl priset som avgör tillsammans med vad marknaden efterfrågar. Det är "HD ready", "FullHD", "1080p" samt "4k" som trycks upp i ansiktet på konsumenterna. Nu även flashig text som 144Hz.

Pixeltäthet, färgrymd, kontrast samt ljusstyrka är något som de flesta inte ens vet skillnaderna kring (och då inte heller bryr sig om).

Att en produkt täcks med klistermärken för att sälja produkten i fråga bör ses som varningstecken. Bra produkter behöver inga klibbor

Skrivet av doctor_N:

En tumregel jag har är att ju fler klistermärken en produkt har ju mer ska man se upp när man läser specen/testar produkten. Bra grejer behöver som sagt inte klistermärken.

Jag tänker mer att ju fler klistermärken, desto bättre måste det ju vara. Tänk vad mycket standarder det stödjer!

De viktigaste klistermärken som jag letar efter är om datorn stödjer Windows. Bra exempel nedan på hur en riktigt bra laptop är utsmyckad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Grymt jobbat med testet. Tyckte du tog med bra refferenser till konkurrerande produkter genom hela texten.
Måste säga att jag faktiskt blir riktigt sugen, även om den är dyr. Saknar 16:10, och här får man chansen i en riktigt snygg stark ultrabook med pekskärm i perfekt upplösning.

Hade dom släppt en klenare (om man ska kalla det så) Core Y-serie (tiger lake) variant som varit fläktlös så hade jag beställt denne direkt, nu på stört.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Apple M1 är väl en 10W processor inte en 20W processor. Jag vet att det finns två varianter men där den ena är lite högre klockad och kräver aktiv kylning.

Stämmer det att M1 är 20W?

Permalänk

Tråkigt att dom inte 3:2 när det ska ska vara en arbetsdator...
Perfekt på en mindre laptop när man håller på med dokument, lite kod osv.
16:10 är iallafall bättre än 16:9...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Apple M1 är väl en 10W processor inte en 20W processor. Jag vet att det finns två varianter men där den ena är lite högre klockad och kräver aktiv kylning.

Stämmer det att M1 är 20W?

Max effekt på en PRO verkar vara runt 15W när man kör benchmarks.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag kör den som jobblaptop Funkar riktigt bra! enda jag kan klaga på egentligen är väl den anpassar skärmen beroende på programmet så färgerna, ljuset etc blir kaiko.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det bara jag som tycker den är förbannat dyr för vad det är?!

20k utan dedikerad grafik i något form ?

Får ju Apple’s M1 att framstå som ”billiga” 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det bara jag som tycker den är förbannat dyr för vad det är?!

20k utan dedikerad grafik i något form ?

Får ju Apple’s M1 att framstå som ”billiga” 🙈

Dyr är den absolut men genemot konstruktionen, hårdvaran och denns konkurrens så är den relativt rätt prissatt Den konkurrar huvudsakligen mot Dell XPS 13

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Max effekt på en PRO verkar vara runt 15W när man kör benchmarks.

Men i recensionen listas den som 20W vilket är felaktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men i recensionen listas den som 20W vilket är felaktigt?

Ja, procentuellt blir det ju ganska mycket fel dessutom.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Tack, det glädjer mig.

Håller med om Lenovo, de har väl fört vidare IBM's gedigna arv när det kommer till bärbara datorer.

Synd att bra tangentbord inte uppskattas idag. Det var Apple som sabbade samtliga laptop-tangentbord genom att tillverka tunna designlösa aluminiumrektanglar. Titta på Apple-tangentbord. Tillfrågades en enda kontorsarbetare eller programmerare om de ville ha låga, tunna, billiga, vingliga, och kassa tangenter? Nej.

Gamla IBM Thinkpad och Dell arbetsstations-laptops har de bästa laptoptangentborden till dags dato.

Vi närmar oss två årtionden sedan någon klarar att tillverka lika bra laptoptangentbord.

Tunnhet är en egenskap som förstör extremt många egenskaper hos en bärbar dator. Tyvärr får majoriteten som knappt använder dator styra vad som säljer - som vanligt.

Jag ser ingen väg ut ur detta dilemma annat än att alla laptoptillverkare tillverkas så tunna laptops att de helt enkelt poff, försvinner.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Det var Apple som sabbade samtliga laptop-tangentbord genom att tillverka tunna designlösa aluminiumrektanglar. Titta på Apple-tangentbord. Tillfrågades en enda kontorsarbetare eller programmerare om de ville ha låga, tunna, billiga, vingliga, och kassa tangenter? Nej.

Apple ”sabbade” väl bara tangentborden på sina egna datorer?
Sen var de inte alls vingliga (billiga?), snarare tvärtom med sin låga profil. Däremot har de onekligen haft en del problem med pålitligheten som en del av designen (”butterfly mechanism”), vilket så klart är dåligt.

Men deras ”Magic Keyboard” (till datorerna) gillar jag mycket med sin låga profil. De senare bärbara som också frångått ”butterfly”-mekanismen är också trevliga att skriva på tycker jag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Apple M1 är väl en 10W processor inte en 20W processor. Jag vet att det finns två varianter men där den ena är lite högre klockad och kräver aktiv kylning.

Stämmer det att M1 är 20W?

Skrivet av Jumpcut:

Max effekt på en PRO verkar vara runt 15W när man kör benchmarks.

Skrivet av Dinkefing:

Men i recensionen listas den som 20W vilket är felaktigt?

Skrivet av Jumpcut:

Ja, procentuellt blir det ju ganska mycket fel dessutom.

Innan vi slirar ner för djupt i detta diket så vill jag klargöra att jag använt mig av referensdata från en databas som heter CPU-Monkey. De listar Apple M1 som 20W vid topprestanda, för att vara på den säkra sidan så valde jag att beskriva Apple M1 som en 20W TDP-processor eftersom det verkar vara något oklart exakt var den landar. Det enda som verkar bombsäkert är att den passivt kylda är på 10W och aktivt kylda kan dra mer. Jag vet inte exakt vad det är för datormodell som CPU-monkey har testat då de bara listar Apple M1.

Oavsett så ser jag inte riktigt problemet här för skulle det vara samma prestanda vid 15W eller ännu hellre 10W så gör det enbart att Apple M1 ser ännu bättre ut i jämförelsen. Rätt ska vara rätt jag vet men det är svårt för mig i detta fallet att göra en korrekt bedömning.

Källa: https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-apple_m1-1804

Enligt Notebookcheck: The M1 is available in two TDP variants, a passive cooled 10 Watt variant for the MacBook Air and an active cooled faster variant for the MacBook Pro 13 and Mac Mini. Those should offer a better-sustained performance according to Apple.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Apple ”sabbade” väl bara tangentborden på sina egna datorer?
Sen var de inte alls vingliga (billiga?), snarare tvärtom med sin låga profil. Däremot har de onekligen haft en del problem med pålitligheten som en del av designen (”butterfly mechanism”), vilket så klart där dåligt.

Men deras ”Magic Keyboard” (till datorerna) gillar jag mycket med sin låga profil. De senare bärbara som också frångått ”butterfly”-mekanismen är också trevliga att skriva på tycker jag.

Nej, det är de inte. Men det kanske är att bryta mot trevlighetsreglerna snarare än att fokusera på teknologi. Kanske är allting bara tycke och smak? Det är ju det som design är, till skillnad från teknologiutveckling.

Själv har jag ett bra tangentbord till min desktop-PC, och köper inte en laptop till förrän de får tangentbord värda namnet igen.

Som jag sa, det verkar som om laptoptillverkare klarar sig utmärkt på att sälja till de som har bottenkrav.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Nej, det är de inte. Men det kanske är att bryta mot trevlighetsreglerna snarare än att fokusera på teknologi. Kanske är allting bara tycke och smak? Det är ju det som design är, till skillnad från teknologiutveckling.

Själv har jag ett bra tangentbord till min desktop-PC, och köper inte en laptop till förrän de får tangentbord värda namnet igen.

Som jag sa, det verkar som om laptoptillverkare klarar sig utmärkt på att sälja till de som har bottenkrav.

Ja, om ett tangentbord är behagligt att skriva på eller inte handlar väl om tycke och smak. Om något håller god kvalité eller inte borde vara en mer objektiv fråga.

Själv fick jag på nya jobbet ta över en rätt sliten MacBook Pro 13" från 2018 som har tredje generationens ”butterfly”-mekanik (Apple försökte fixa till designen under åren) och den har inga problem med tangentbordet. En MacBook Pro från 2016 här bredvid mig som också funkar fint.

”…och köper inte en laptop till förrän de får tangentbord värda namnet igen.”

Folk brukar ju uppskatta tangentborden på de bärbara från Lenovo. Tycker Apples senaste (sen de frångick ”butterfly”-mekanismen) som de har på deras bärbara sen 2020 påminner lite om Lenovos tangentbord. Har du testat?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Som jag sa, det verkar som om laptoptillverkare klarar sig utmärkt på att sälja till de som har bottenkrav.

Tangentbordet har alltid varit viktigt för mig vid val av laptop.

Tidigare var det IBM som var ledande på denna fronten med sina Thinkpad T-series. Även min senare Lenovo Yoga 13 hade fullt godtagbart tangentbord (bättre än motsvarande Asus exempelvis). Apple har överlag haft bra tangentbord, men deras tidiga butterfly tangentbord var ingen höjdare.

Att tangentborden skulle vara dåliga på nya MacBook Air M1 och MacBook Pro M1 håller jag däremot inte med om. Tangentborden på både min Dell XPS 13 samt HP 14u G6 ZBook är betydligt sämre enligt mig. Kan tillägga att jag tyckte att slaglängden på tidigare MacBooks (finns vissa undantag) var för kort för att falla mig i smaken.

Dock är det svårt att slå ett gammalt Key Tronic eller IBM Model M när det kommer till känsla. Dessa vill jag däremot inte se i en laptop.

Visst hade jag önskat att tangentsbordslayouten hade varit bättre på min MacBook Air M1, men samtidigt så har många PC-laptops helt glömt bort att anpassa tangentbord efter svenska marknaden. Senaste Dell XPS 13 samt Lenovo C940 är bevis på detta.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det enda jag kan säga är att tangentbordet på Razer Book 13 är väldigt trevligt och jag gillar det skarpt. Då är min referens Dell Latitiude (svampigt), MB Air 2012(godtagbart) och ett Logitech MX Keys(underbart).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tittar själv på denna från år 2021, de ska tydligen ha uppdaterat tangentbordet. Någon med 2021 modellen som kan bekräfta de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tittar själv på denna från år 2021, de ska tydligen ha uppdaterat tangentbordet. Någon med 2021 modellen som kan bekräfta de?

Vad jag har förstått det som så var det en del problem med ursprungliga tangebordet med att vissa tangenter registrerad nedslag dåligt, själv har jag inte detta problem och beställde ur den första batchen som kom till sverige. Men det verkar iaf om man går efter reddit som att man gjorde förändringar för att motverka detta även innan den "nya" modellen, vissa har tydligen även fått detta åtgärdat efter inlämning. Så kanske är detta som det syftas på med uppdaterat tangentbord?

Rent fysiskt så är den enda skillnaden jag kan se på tangebordet att bakgrundsbelysningen även lyser igenom tecknen för funktionsknapparna på översta raden. Vilket är fakitskt något jag stört mig över då det på sätt å vis blir dom viktigsate knapparna att kunna se ordenligt i mörkret då positionen på övriga tangenter kommer rätt naturligt.