Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Skrivet av Stank:

Men Zero innehåller aspartam så jag föredrar vanliga.

Gammal myt om att aspartame ska vara skadligt om det är det du syftar på?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Läste du ens hans inlägg? Hur kan du komma till den frågan?

Om man vill sluta med sockervatten, varför då lägga energin på att få behålla massa andra dåliga saker för en istället för att bara vänja sig vid vatten istället?

För att söta saker kommer antagligen vara godare än vatten för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Läste du ens hans inlägg? Hur kan du komma till den frågan?

Om man vill sluta med sockervatten, varför då lägga energin på att få behålla massa andra dåliga saker för en istället för att bara vänja sig vid vatten istället?

För att man tycker det är gott? Finns det någon annan anledning till att någon dricker läsk istället för bara vatten, alltid?

De flest dricker nog light läsker för att det tycker att läsk är gott men de vill skippa sockret. Jag trodde det var en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Skippa socker, sötningsmedel och andra knarkiga smaksubstanser (i linje med aromit o dyl) i några månader så ska du nog känna skillnad
Om jag förstår det hela rätt så smakar inte sötningsmedel just någonting, smaklökarna reagerar inte alls på dem utan det är din hjärna som gör det och skapar en snarlik sensation som när smaklökarna känner av sött.

I så fall verkar det ju som en direkt dålig ide att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Det verkar finnas konsensus i att man måste vänja sig vid smaken av sötningsmedel.

Min fråga är bara varför?

Om man inte vill dricka sockervatten - varför ska man vänja sig vid att dricka "svart vatten"?

Personligen dricker jag hellre kranvatten än sötningsmedelsläsk - ser bara inte poängen med att vänja mig vid läsk som inte innehåller socker.

Vet inte om det är konsensus. Jag har personligen aldrig hört det. Jag tyckte det var gott från första klunken.

Kaffe är tydligen så dock. Det har jag försökt lära mig dricka ett par gånger men fullständigt misslyckats med.

Jag tror att anledningen till att de flesta dricker "sötningsmedelläsk" är att de tycker att det är gott.

Permalänk
Medlem

Olika sötningsmedel smakar såklart olika, Stevia exempelvis är ökänt för att ha en sur/bitter eftersmak och brukar därför kompenseras med aspartam då detta är det sötningsmedel med minst bismak och ett av de mest forskade ämnen inom matindustrin, helt utan någon evidens för att det har negativa effekter.
Den gamla studien som länkade aspartam till cancer var en studie på möss utan kontrollgrupp där några möss fick cancer tids nog och andra inte fick det trotsa samma diet. Dvs inget bevis och ingen visad effekt på människor, löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

En svensk Fanta innehåller tre gånger så mycket socker som en Fanta i England och Spanien, och dubbelt så mycket som i Finland och Danmark. Skillnaderna beror bland annat på att många länder har infört en skatt på sockersötade drycker.

Visst är det så att Fantan i de länder du nämner innehåller både socker och sötningsmedel till skillnad från den svenska? Har alltid tänkt att det är på grund av vattnet jag tycker många läsksorter smakar skunk i till exempel England, men om det är för att det är en mix föredrar jag den svenska varianten så man får välja mellan socker och sötningsmedel.

Skrivet av Zippeer:

Jag väljer vanlig Coca-cola så slipper jag smaken av att sitta och tugga på alvedon.

Trocadero Zero däremot är helt okej!

Jag har aldrig riktigt fått Cola Zero och Pepsi Max att fungera smakmässigt, men Trocadero Zero har jag fallit totalt för. Kan man blanda aspartam och acesulfam k (sötningsmedlen som verkar finnas i alla tre) på olika sätt, eller är det mer troligt att det är nåt annat jag känner? Gillar sockervarianten av alla tre.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Såg en Monster Ultra länkas ovan, rekommenderar starkt denna som har börjat dyka upp i affärshyllor:
https://www.happycandy.se/images/normal/monsterenergyultrafiesta.jpg

Sedan kollar jag iofs sällan på kcal och liknande. Har sedan något år eller två gått över från att dricka läsk av alla sorter i löjliga mängder, till att i stället dricka smaksatt mineralvatten i huvudsak, med zero/light-läsk ibland.
Och håller med, kan dricka socker-baserad läsk någongång ibland om man t.ex. blir bjuden på det. Men det smakar, hm, "blaskigt" sött i jämförelse.

Testade denna idag och den blir nu min favorit av de zero som jag har testat!
Dricker även jag bara Coca Cola Zero och lite annan Zero läsk och gillart mer en sockerläsken!

I början var jag mera: Hur fan kan ni dricka den där skiten?

Gav det några månader och nu smakar den hur bra som helst! Testa ni med som dricker sockerläsk!

Har ändrat min åsikt nu

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

När det kommer till läsk blir det mest Pepsi Max och Fanta Zero för min del. Tycker att de lyckats riktigt bra med Fanta Zero, tycker den smakar i princip likadant som originalet.

Tycker att det smakar alldeles för mycket socker efter att ha druckit en vanlig Coca-Cola. Ibland kan det dock vara gott med sockervarianten men i 9/10 fall blir det någon sockerfri version.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Okej, jag vet inte riktigt vad du menar, visst är det sötsliskigt men jag har inte märkt någon skillnad mot tidigare.

Men du håller inte med om att Coke har något mer syra eller nått och vad jag upplever som mer aggresiv kolsyra eller nått?

Nu dricker jag inte sockervarianterna särskilt ofta...

Det är nån bismak coca cola lagt till sig med som inte fanns förr. Vet inte hur jag ska beskriva den, men har inget med kolsyran att göra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

För att söta saker kommer antagligen vara godare än vatten för många?

Skrivet av Nasso:

För att man tycker det är gott? Finns det någon annan anledning till att någon dricker läsk istället för bara vatten, alltid?

De flest dricker nog light läsker för att det tycker att läsk är gott men de vill skippa sockret. Jag trodde det var en självklarhet.

Hela frågan han ställde var ju dock utifrån att många verkar INTE ha tyckt att det var gott direkt utan behövde lära sig tycka om det, då blir det lite märkligt varför man då inte tog chansen att istället välja att vänja sig vid att dricka vatten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Hela frågan han ställde var ju dock utifrån att många verkar INTE ha tyckt att det var gott direkt utan behövde lära sig tycka om det, då blir det lite märkligt varför man då inte tog chansen att istället välja att vänja sig vid att dricka vatten.

Vatten smakar päckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här är, ursäkta, jättekonstigt.
Vi har ungefär 5 millimol/liter socker normalt. I runda slängar 5g. Så vad menar du med att vi "lagrar in" det?
Och att sötningsmedel triggar insulinpåslag är också underligt. Vad exakt pratar du om? Det här är ju inte så knepigt.
Och fett KAN INTE konverteras till socker i kroppen.

Gud. Sprid inte misinformation.

Ursäkta det kanske slarviga uttrycket, jag antar jag fördumma det lite så det blev lite fel, jag menade inte socker i vanligt tall, utan glukos som väldigt ofta kallas socker, men det var ändå dumt av mig att inte tänka på förvirringen som kunde uppstå eftersom det var tal om just vanligt sackaros-socker. Och sedan som ett liten tillägg som förtydliga ytterligare mitt tidigare inlägg är att vi även först för in glukos till celler i behov för att sedan lagra in som glykos i t.ex. muskler och lever och först när dessa depåer är fulla bildas fett på kroppen. Det är dock inte bra med stora och frekventa svängningar in och ut genom denna buffert eftsom detta ökar risken för diabetes. Och även om det är helt riktigt att fett inte kan bli socker så kan det bli glukos, fast detta är ju inte den primära energikällan som bildas när fett brys ner eftersom det är ineffektivt, utan snarare andra energirika molekyler, samt att glykos hellre tas direkt från t.ex. muskler och lever, men detta höjer hur som helst energin i blodet och insulinet sänks åter.

Sen skriver du 5g, vilket får mig att tro att du fattade jag pratade om glukos, men blodet är ju enbart en transportväg och inte en lagringsplats, så det tas ju från ett ställa, ofta .t.ex. mat, och lagras in i andra delar än just blodet. Så även om jag förstår att du kan tycka det låter fel att säga att det lagras in från blodet så gör vi ju det. Även om jag förstår denna förvirring eftersom när man åker och handlar och sedan åker hem säger man ju inte att man tog maten från vägen även om du kom från denna. Ta bort t.ex. allt vatten, ben, fett och bindvävnad i kroppen så kanske du även kan föreställa dig att 5g på en transportled kanske inte är så mycket.

Anledningen till att söttningsmedel sägs öka insulinsvägningar minns jag ärligt talad inte helt och hållet, men jag minns att det lätt övertygande. Har för mig att det hade med att kroppen redan när vi smakar sött börjar höja insulinet rätt snabbt, då sänks glukos nivån, om än kanske inte lika mycker som om det hade varit vanligt sakaros, det mins jag inte. När du äter sakaros så innehåller det ju faktiskt kalorier, och det kan därmed göras om till gukos, vilket betyder att i vanliga fall så är ju kropens insulinhöjning "rättfärdigad" eftersom eventuell sänkning av blodsockret kommer att höjas igen med sockret den tror får in. Problemet med söttningsmedlet är att du får inte in några kalorier, vilket resulterar att inte blodsockret höjs, vilket istället triggar glukogon istället måste "arbeta" och insulinet dalar, vilket gör att svägningarna av dessa signalsubstanser blir rätt aggresiv ändå, vilket i längden slitter på reseptorerna vilket kan resultera i diabetes, vilket jag ser som den största långsiktiga faran med socker. Så även om du kanske inte nödvändigtvis blir tjock av söttningsmedelet i sig kan du bli det indirekt. Även på kortsikt eftersom blodsockerfall gör dig hungrig, vilket många faller för till någon grad, fast de egentligen inte behöver energin men "de blir lurade av söttningmedlet". Men jag minns som sagt inte detaljerna så bra, fämst "budskapet och dess rimlighet", och det känns som jag är ute på hall is när jag skriver detta, vilket var huvudorsaken att detta utvecklas så mycket, andra var lathet och tredje för det var på Sweclockers.

Kan även passa på att tillglägga att jag inte tror varken vanligt socker eller söttningsmedel är skadligt på något sätt om man dricker med måtta, men ville poängtera att man kanske inte ska dricka omåttligt med läsk med söttningsmedel bara för att man tror att det är helt ofarligt. Jag förenka det kanske förmycket, men generellt upplever jag att gör man det för komplicerat flygger det över huvudet på de flesta och det är bättra att de ungefär förstår en föreklad "halvsanning" och tar in budskapet.

Jag blev nästan idrottslärare på gymnasienivå och för majoriteten av elever är det inte lönt att göra det komplicerat, även om man såklart oftast prövar lite svårare och ser om det fungerar innan man väljer att förenkla det. Men jag tyckte inte att Sweclockers kändes som en plats där man skriver t.ex. så HÄR långa inlägg om biokemi. Till sist kan jag erkänner att dessa rön om söttningsmedel förmodligen är för "heta" för att hamna i t.ex. läroböcker innan de utforskas mer grundligt, men tyckte dessa såg lovande ut nog för att man ska börja tänka om det är värt riskerna bara för att få dricka och äta sött utan besinning.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som föredrar Cola Light före Cola Zero. Tycker light har en mildare och lite "egen" smak som jag föredrar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem

Jag tycker Zero är ganska god ändå, spelar mig ingen roll om jag får den eller en vanlig. Light versioner av läsk tycker jag däremot inte smakar gott.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Föredrar Pepsi max före alla andra cola drycker. Men jag dricker läsk max 1 gång i veckan, till fredagstacosen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miljon3:

Är det någon mer än jag som föredrar Cola Light före Cola Zero. Tycker light har en mildare och lite "egen" smak som jag föredrar.

Jag! Det är en rätt impopulär åsikt. Blir ett jävla liv hos ens vänner när man kommer med 1,5l cola light istället för zero till sällskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte någon näringsexpert på något sätt, och har inte läst så mycket forskning på det området. Men det jag har läst har ju visat att den stora merparten av de som byter till sockerfria drycker inte går ner mer i vikt eller mår bättre än de som inte bytte.

Japp. Men förklaringarna till varför det är så finns det inte underlag nog att beskriva så som du gör det med att påstå att sockerfri läsk triggar sötsug på ett speciellt sätt.

Skrivet av snajk:

Nja, jag skulle säga att det är precis så det funkar. Om man inte förändrar något annat med sin kost eller sitt leverne så hade ett byte till sockerfria drycker minskat kaloriintaget.

Jag tror det är här ett missförstånd ligger.

Väldigt få äter sin kost utifrån att räkna kalorier, dom flesta äter när dom är hungriga tills dom är mätta och nöjda. Om en dricker mycket sockerläsk och byter ut mot sockerfri och fortsätter äta som vanligt när en är hungrig tills en är mätt och nöjd så är det väldigt många som inte minskar sitt kaloriintag. Dom kalorier dom blir av med genom läskbytet tas igen genom att helt enkelt äta lite mer.

Och det är liksom i princip just det du själv argumenterar för, bara med specifika förklaringsmodeller.

Och det finns det inte tillräckligt med underlag för att göra, det finns vissa studier som visar på det men det finns också studier som inte visar på det.

Så exakt varför det ser ut så här vet vi inte med säkerhet.

Permalänk
Medlem

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?
FORSKNING 25 juli, 2017

Fakta
Sötningsmedlet aspartam (E 951) togs fram 1965 och introducerades på den svenska marknaden i början av 1980-talet
Aspartam får användas till en lång rad produkter, till exempel desserter, glass, konfektyrer, frukt- och grönsaksberedningar, frukostflingor med högt fiberinnehåll, sylt, marmelad, gelé, läsk, vissa soppor, såser, kosttillskott, bordssötningsmedel och spritdrycker med låg alkoholhalt. Sötningsmedlet får även användas som smakförstärkare i tuggummi.

Källa: Livsmedelsverket
Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Vid Boston university har man funnit samband mellan dagligt intag av lightläsk och ökad risk för stroke och demens. Enligt en studie som nyligen publicerades i amerikanska hjärtförbundets tidning Stroke, har konsumtion av drycker sötade med socker och sötningsmedel sedan tidigare länkats till ökad risk för bland annat hjärt- och kärlsjukdom.
I denna studie valde man att undersöka om regelbundet intag av drycker sötade med artificiella sötningsmedel ökade risken att drabbas av stroke och att utveckla alzheimers sjukdom. Man fann att förekomsten av demens och stroke var tre gånger högre hos de som drack lightläsk dagligen jämfört med de som drack det mindre än en gång i veckan. Även om man inte kunde styrka ett direkt orsakssamband, då andra faktorer kan spela in, tror forskarna att sötningsmedel kan ha en negativ inverkan på blodkärlen som triggar sjukdomsutvecklingen. Sötningsmedel som ingick i studien var bland andra sackarin och aspartam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Japp. Men förklaringarna till varför det är så finns det inte underlag nog att beskriva så som du gör det med att påstå att sockerfri läsk triggar sötsug på ett speciellt sätt.

Tja, det finns ju djurförsök som visar på en sådan effekt, det betyder inte nödvändigtvis att samma gäller för människor förstås men det är ju inte direkt osannolikt. Läs exempelvis denna artikel från BBC. Det finns också indikationer på liknande effekter hos människor men samband betyder inte nödvändigtvis att det ena orsakar det andra, exempelvis denna artikel: "Artificial sweeteners may play another trick, too. Research suggests that they may prevent us from associating sweetness with caloric intake. As a result, we may crave more sweets, tend to choose sweet food over nutritious food, and gain weight. Participants in the San Antonio Heart Study who drank more than 21 diet drinks per week were twice as likely to become overweight or obese as people who didn’t drink diet soda."

Citat:

Jag tror det är här ett missförstånd ligger.

Väldigt få äter sin kost utifrån att räkna kalorier, dom flesta äter när dom är hungriga tills dom är mätta och nöjda. Om en dricker mycket sockerläsk och byter ut mot sockerfri och fortsätter äta som vanligt när en är hungrig tills en är mätt och nöjd så är det väldigt många som inte minskar sitt kaloriintag. Dom kalorier dom blir av med genom läskbytet tas igen genom att helt enkelt äta lite mer.

Jo, samtidigt är det ju, som jag sa ovan, ett problem med sockerhaltiga drycker att de inte ger någon mättnadskänsla. Så att byta från sockerhaltiga drycker till sockerfria borde inte göra någon skillnad i mättnaden, däremot om man ligger på gränsen till hur många kalorier man behöver så kommer förstås kroppen att sakna de kalorier man inte får från läsken. Men det är sällan något problem då de flesta av oss får i oss mer kalorier än vi behöver oavsett läsk. Sen finns det förstås andra aspekter som kan spela in, om kroppen vänjer sig vid en "sockerkick" vid lunchen varje dag som plötsligt försvinner så kan ju det påverka humör och liknande och det kanske kan leda till kompensation på andra sätt, och förstås eventuella effekter av sötningsmedlet.

Citat:

Och det är liksom i princip just det du själv argumenterar för, bara med specifika förklaringsmodeller.

Och det finns det inte tillräckligt med underlag för att göra, det finns vissa studier som visar på det men det finns också studier som inte visar på det.

Så exakt varför det ser ut så här vet vi inte med säkerhet.

Människan är en komplex varelse. Det är svårt att göra studier som är helt neutrala om man inte kan kontrollera allt, och det går ju inte för studier på större delar av en befolkning. På ett plan är det ju väldigt enkelt egentligen, kalorier in minus kalorier förbrukade, äter du mer än du förbrukar så går du upp i vikt och tvärtom. Men eftersom vi inte är maskiner så är det inte så enkelt. Kalorier från vissa typer av mat ger mer mättnadskänsla än andra och då påverkar det beteendet exempelvis. Drar man ner på kalorier så är ju förhoppningen att man ska liksom förbruka de kalorier man har lagrade i sitt fett, men så enkelt är det ju inte heller av diverse anledningar. Ett lägre kaloriintag kan ju göra oss tröttare och därmed minska på kaloriförbrukningen, men om man får i sig för mycket kalorier redan så blir man ju snarare slö av intaget (hur slö beror ju på varifrån kalorierna kommer bland annat).

Samtidigt vidhåller jag att om allt annat är samma så innebär ett byte från läsk till sockerfritt ett mindre kaloriintag och därmed en minskning av fett eller en minskning av ökningen av fettinnehållet i kroppen. Däremot är det förstås svårt att hålla allt annat samma, och det är väl vad vi diskuterar här. För mig som inte gillar smaken av sötningsmedel spelar det inte så stor roll. Jag väljer inte en light-läsk istället för min vanliga Cola eller så utan i så fall tar jag hellre vatten exempelvis. Jag upplever inte att jag kompenserar det med andra kalorier utan kör jag på endast vatten i en vecka så äter jag ungefär samma mängd godis och så. Men om jag hade bytt till något med sötningsmedel så kanske det hade påverkat då det ju finns indikationer på att sötsuget och smakupplevelsen påverkas av dessa.

Permalänk
Skrivet av Ande78:

FORSKNING 25 juli, 2017

Fakta
Sötningsmedlet aspartam (E 951) togs fram 1965 och introducerades på den svenska marknaden i början av 1980-talet
Aspartam får användas till en lång rad produkter, till exempel desserter, glass, konfektyrer, frukt- och grönsaksberedningar, frukostflingor med högt fiberinnehåll, sylt, marmelad, gelé, läsk, vissa soppor, såser, kosttillskott, bordssötningsmedel och spritdrycker med låg alkoholhalt. Sötningsmedlet får även användas som smakförstärkare i tuggummi.

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Vid Boston university har man funnit samband mellan dagligt intag av lightläsk och ökad risk för stroke och demens. Enligt en studie som nyligen publicerades i amerikanska hjärtförbundets tidning Stroke, har konsumtion av drycker sötade med socker och sötningsmedel sedan tidigare länkats till ökad risk för bland annat hjärt- och kärlsjukdom.
I denna studie valde man att undersöka om regelbundet intag av drycker sötade med artificiella sötningsmedel ökade risken att drabbas av stroke och att utveckla alzheimers sjukdom. Man fann att förekomsten av demens och stroke var tre gånger högre hos de som drack lightläsk dagligen jämfört med de som drack det mindre än en gång i veckan. Även om man inte kunde styrka ett direkt orsakssamband, då andra faktorer kan spela in, tror forskarna att sötningsmedel kan ha en negativ inverkan på blodkärlen som triggar sjukdomsutvecklingen. Sötningsmedel som ingick i studien var bland andra sackarin och aspartam.

Intressant studie, har dessvärre ingen större vikt tills man gör fler liknande studier som finner samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt vidhåller jag att om allt annat är samma så innebär ett byte från läsk till sockerfritt ett mindre kaloriintag och därmed en minskning av fett eller en minskning av ökningen av fettinnehållet i kroppen.

Självklart, men detta självklara faktum trodde jag redan vi hade klarlagt.

Skrivet av secretlyunknown:

Intressant studie, har dessvärre ingen större vikt tills man gör fler liknande studier som finner samma resultat.

Det har en väldigt stor vikt, som studien själv säger så säger den ingenting om orsakssamband.
Men om en tittar på alltifrån kost, till utbildning, klass, och massa andra saker osv så finns det ett väldigt stort samband mellan att dricka läsk dagligen och sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Visst, det är väl bra att vänja sig vid vatten. Jag gjorde det. Men sen så började jag dricka även Pepsi max, för vatten blev enormt tråkigt att dricka hela tiden. Och nu tycker jag Pepsi Max är godare än sockrade motsvarigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande78:

FORSKNING 25 juli, 2017

Fakta

Säger ingenting om mängden som har konsumerats, mer än att det skett dagligen? Men som andra har sagt så har den ingen större vikt utan att liknande resultat hittas på annan väg.

Skrivet av Kilroy:

Det har en väldigt stor vikt, som studien själv säger så säger den ingenting om orsakssamband.
Men om en tittar på alltifrån kost, till utbildning, klass, och massa andra saker osv så finns det ett väldigt stort samband mellan att dricka läsk dagligen och sällan.

Har du läst något annat än det som står i kommentaren, för jag ser inte att kost, utbildning eller klass nämns? Eller vad är det du menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Självklart, men detta självklara faktum trodde jag redan vi hade klarlagt.

Det trodde jag också, men sen skrev du:

Skrivet av Kilroy:

..
Det är dock viktigt att veta att om en äter för mycket kalorier så är det inte bara att byta ut läsk mot sockerfria alternativ och tro att det kommer sänka ens kaloriintag. Det krävs mer än så.
...

Det krävs inte mer än så, byter du ut läsk med socker mot något sockerfritt (som vatten) så sänker det kaloriintaget.

Permalänk
Medlem

På daglig basis dricker jag endast kaffe, vatten och min protein/kreatin-shake.
Har bastu, bastar väldigt ofta (så gott som varje kväll) i bastun dricker jag några öl i veckan, vardagar alkoholfria och på helgen någon spännande från bolaget.
En gång i månaden (max) blir det en flaska gott vin med frugan.

Aldrig läsk, gillar helt enkelt inte det söta utan väljer då annat. Barnen dricker läsk ibland på helgen då i form av varsin 33cl burk när dem kan vara vakna senare och basta med mig. Annars är det vatten och mjölk som gäller för dem (vilket dem gillar, dem frågar faktiskt aldrig efter läsk).

Inget jag saknar eller gillar, men skall jag dricka någon läsk (köpa på mack eller dyl) så blir det något bubblat vatten men sannolikast så väljer jag en kaffe

Edit: Kan tillägga att jag aldrig även som ung vart speciellt förtjust i läsk.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det trodde jag också, men sen skrev du:
Det krävs inte mer än så, byter du ut läsk med socker mot något sockerfritt (som vatten) så sänker det kaloriintaget.

Nu vet jag inte om du medvetet helt ignorerar det jag säger, jag trodde jag hade rett ut det missförståndet här: #18934617

Permalänk
Medlem

Om jag fortfarande är vid liv om 60 år och fyller 90 med min Pepsi max konsumtion på 2-3 liter dagligen återkommer jag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Har du läst något annat än det som står i kommentaren, för jag ser inte att kost, utbildning eller klass nämns? Eller vad är det du menar?

Det är exempel på andra faktorer som dom inte har kompenserat för i studien.
Jag hade kunnat nämna en rad andra faktorer också men det var dom jag kom att tänka på först där det finns ett samband med läskdrickande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är exempel på andra faktorer som dom inte har kompenserat för i studien.
Jag hade kunnat nämna en rad andra faktorer också men det var dom jag kom att tänka på först där det finns ett samband med läskdrickande...

Vart kan jag läsa om det?