Permalänk
Medlem

köpte 5800x, kör den med NH-D15. Hade väldigt höga temps @ stock. I Cinebench R23 kom den upp till ~4.3Ghz, direkt på 90´C. Blev dock bättre med CO, minus "15-20" är stabilt under belastning, men random freeze vid idle/låg belastning.

Skickade en fråga till AMDs support om detta (värdena @ stock). Dom bad mig skicka in den, replacement är på väg. Intressant att se hur den kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Vet inte vilken plats jag har men beställde min 28/12 och fick nytt datum idag till 5e mars från 31a mars, men det kommer troligen flyttas fram igen

Jag beställde en helt ny dator där ibland en 5900X i sent i januari, så jag räknar med att få vänta länge om jag inte kan få tag på en någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fick intrycket av att du ville veta där du sa att den gick 15c svalare i ett annat spel.

Nej, jag undrade varför min 5800x helt plötsligt var 15 grader svalare i SAMMA spel, men samma rumstemp och förutsättningar.
Jag har fått svaret i en annan tråd, nyaste Radeondrivrutinen fixade tydligen så GPUn inte belastar CPUn på samma sätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag tog "the easy way out" och beställde en 5800x!

Permalänk
Medlem

Och nu blev min 5600 försenad pga postmord...
Typiskt min tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej, jag undrade varför min 5800x helt plötsligt var 15 grader svalare i SAMMA spel, men samma rumstemp och förutsättningar.
Jag har fått svaret i en annan tråd, nyaste Radeondrivrutinen fixade tydligen så GPUn inte belastar CPUn på samma sätt.

Aha so i see. Miss uppfattning från min sida

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo det tror jag med, men eftersom jag aldrig någonsin kommer belasta min CPU så till vardags ser jag ingen anledning alls till att ens testa Cinabench eller prime95. Huvudsaken för mig var att ha en relativt sval, snabb och stabil CPU för de uppgifter jag använder den för till vardags. Det har jag lyckats med Innan PBO2 curve optimiserjusteringen hamnade jag vid 80c när jag spelade. Det var lite för mycket med tanke på varma somrar...60-65c är mer godkänt

Det handlar dock inte om vad man använder processorn till, utan att helt enkelt testa stabilitet.

Jag trodde min 5800X var stabil och glad på -20 på alla kärnor. Klarade prime95 Small FFTs, OCCT i en timme, klarade alla spel.
Jag försökte installera MSI Afterburner och poof, första random reboot med dessa inställningar. Tyckte kanske var bara ett enstaka fall. Försökt installera igen och det fungerade bra, installerade om lite andra grejer för att testa och allt verkade fine. "Lugnt" Trodde jag. Så kraschar och rebootar den igen när jag läser en pdf

Kollade lite på reddit och reboots i idle/låga belastningar beror på att enskilda kärnor kan vara instabila med låga spänningar. Ett sätt att testa detta var med prime95 och använda Large FFTs istället, inaktivera AVX instruktioner och köra en kärna i taget genom att sätta "Affinity" i Task Manager.

Lo and behold, typ alla kärnor kraschar inom sekunder xD. Och detta är alltså ingen riktigt stress test, snarare tvärtom, med avsikt låg belastning och just då kommer instabilitet fram.

Kan vara värt att testa dina snabbaste kärnor iaf. Om de klarar det i några minuter då grattis, du har verkligen en guld chip

Skrivet av Benkaboy:

Jag tog "the easy way out" och beställde en 5800x!

Welcome to the club!

Permalänk
Medlem

Hämtade ut 5600X idag från webhallen , beställde där den 12/2 så känns man hade tur

Permalänk
Medlem

Finns att beställa 5600X på Netonnet igen 😊

Permalänk
Skrivet av Wezzor:

Finns att beställa 5600X på Netonnet igen 😊

Tack! La precis en beställning, får hoppas att den är i lager enligt sidan och att det inte är en "bug" den här gången!

Permalänk
Avstängd

La också precis en beställning, har du fått orderbekräftelse så borde det vara lugnt. beställde mitt grafikkort från netonnet förra veckan också och den blev reserverad när jag fick orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem

Beställde en 5600X till kontors PCn den 9:e, fick den av Webhallen igår. Känns inte som det var nån jättekö för 5600X.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille_98:

Tack! La precis en beställning, får hoppas att den är i lager enligt sidan och att det inte är en "bug" den här gången!

Borde det inte vara, jag fick mitt 5600X idag och beställde nu i början av veckan

Permalänk
Skrivet av Wezzor:

Borde det inte vara, jag fick mitt 5600X idag och beställde nu i början av veckan

Eller hur så bör det ju vara tänker man sig när man lägger en beställning som man gjorde tidigare under veckan på netonnet, men så fick man ett mail av dem att det var nån "bug" i systemet vilket gjorde att min beställning blev annullerad.

Permalänk
Medlem

Många som fått sin 5600x nu här i dagarna, fick även min från Webhallen idag och avbeställde Inet ordern. Fin uppgradering från Ryzen 3600 i WoW.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Det handlar dock inte om vad man använder processorn till, utan att helt enkelt testa stabilitet.

Jag trodde min 5800X var stabil och glad på -20 på alla kärnor. Klarade prime95 Small FFTs, OCCT i en timme, klarade alla spel.
Jag försökte installera MSI Afterburner och poof, första random reboot med dessa inställningar. Tyckte kanske var bara ett enstaka fall. Försökt installera igen och det fungerade bra, installerade om lite andra grejer för att testa och allt verkade fine. "Lugnt" Trodde jag. Så kraschar och rebootar den igen när jag läser en pdf

Kollade lite på reddit och reboots i idle/låga belastningar beror på att enskilda kärnor kan vara instabila med låga spänningar. Ett sätt att testa detta var med prime95 och använda Large FFTs istället, inaktivera AVX instruktioner och köra en kärna i taget genom att sätta "Affinity" i Task Manager.

Lo and behold, typ alla kärnor kraschar inom sekunder xD. Och detta är alltså ingen riktigt stress test, snarare tvärtom, med avsikt låg belastning och just då kommer instabilitet fram.

Kan vara värt att testa dina snabbaste kärnor iaf. Om de klarar det i några minuter då grattis, du har verkligen en guld chip

Welcome to the club!

this. oftast är det dina "bästa cores" som fallerar, testa sätta CO manuellt per core, -5 på bästa, -10/-15 på andra. Testa därifrån.

Permalänk
Medlem

I lager på Torsdag står det på Inet nu angående min 5900X jag beställde i slutet av november. Blir spännande att se om vi kan få lite tur denna veckan eller om det flyttas igen.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

I lager på Torsdag står det på Inet nu angående min 5900X jag beställde i slutet av november. Blir spännande att se om vi kan få lite tur denna veckan eller om det flyttas igen.

Samma för mig men Inet verkar ju bara hitta på datum så tror inte vi kan räkna med att det stämmer tyvärr. Men samtidigt så hoppas jag verkligen att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

I lager på Torsdag står det på Inet nu angående min 5900X jag beställde i slutet av november. Blir spännande att se om vi kan få lite tur denna veckan eller om det flyttas igen.

Hade för några dagar sen också torsdag (25 februari) men den har blivit uppdaterad till 5:e mars nu.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min 5600X. Kör på PBO -5 på alla kärnor och 200mhz i boost. Funderar lite på tempen dock, vad ligger ni på i Idle och load med PBO?
Har stort chassi med bra luftflöde, men minsta jag sett i idle i windows är typ 37C, annars jättevanligt med ca 40-50C och kör jag warzone en stund så står det att den gått upp till 80C max.
Kör en Noctua NHU12S.

Kanske normala temps för denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Hade för några dagar sen också torsdag (25 februari) men den har blivit uppdaterad till 5:e mars nu.

Hmm min är kvar på torsdag så datumet kanske stämmer för en gångs skull.. Jag beställde 27:e nov vilket datum gjorde du din?

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Hmm min är kvar på torsdag så datumet kanske stämmer för en gångs skull.. Jag beställde 27:e nov vilket datum gjorde du din?

Samma datum som jag beställde. Min har också ändrats typ 6 ggr men än står den kvar på 25/3 alltså torsdag så hoppas.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Hmm min är kvar på torsdag så datumet kanske stämmer för en gångs skull.. Jag beställde 27:e nov vilket datum gjorde du din?

Även jag beställde 27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Hmm min är kvar på torsdag så datumet kanske stämmer för en gångs skull.. Jag beställde 27:e nov vilket datum gjorde du din?

15 januari dvs. inte så länge som andra har väntat. Det verkar som att Inet har något på gång denna vecka för de som väntat längst

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

15 januari dvs. inte så länge som andra har väntat. Det verkar som att Inet har något på gång denna vecka för de som väntat längst

Okej men då kanske det är som du säger lite på väg in. Man kan ju hoppas iaf

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Då var det framflyttat igen! Denna gång till nästa vecka (första mars). Kanske kan stämma denna gången dock, innan har det ju flyttat fram datumet 2 till 3 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojt:

Då var det framflyttat igen! Denna gång till nästa vecka (första mars). Kanske kan stämma denna gången dock, innan har det ju flyttat fram datumet 2 till 3 veckor.

Samma för mig. Men du har ju rätt i att det är mycket kortare än dom tidigare flyttarna.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojt:

Då var det framflyttat igen! Denna gång till nästa vecka (första mars). Kanske kan stämma denna gången dock, innan har det ju flyttat fram datumet 2 till 3 veckor.

Samma här, 1 mars alltså måndag nu.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk

Framflyttat tills på måndag igen känns som att det är dags o ge upp snart o sluta ha förväntningar

Permalänk
Medlem

På dustin har dom ju inte ens bytt datum de senaste 2 veckorna. Så den säger fortfarande 8/2 för mig.
Riktigt tråkigt. Tappat hoppet...