Permalänk
Medlem

Fast bredband via mobilnätet [TELIA]

Hej. Kort bakgrund kring min situation:

Huset jag bor i har tyvärr inte inkopplat fiber. På tiden då kommunen grävde för detta erbjöds mina då levande far och mor föräldrar att få fiber installerat för 10.000kr. De tackade nej, trots påtryckningar av mig, (Nej. inga ekonomiska hinder fanns, bara principiella : "varför ska jag betala för något som redan fungerar" ). Idag, nu när jag bor här kostar denna installation numera 30.000kr. Inga pengar vi har och jag får leva med bredband via telejacket för hutlösa 599kr i månaden.

Efter sporadiska avstängningar från internet. (datorn säger att det är fel på Eathernetkabeln), och en omstart av ett trött, uråldrig router krävs för att internet skall fungera börjar jag tröttna på situationen. Jag har redan bytt router en gång med telia för 6 månader sedan av samma anledning, nu händer det igen. Det är speciellt frustrerande när man sitter och raidar eller värre, kör m+ dungeons som går på tid och man blir utskickat från internet i 5-10min innan man fått tillbaka det.

Jag har börjat titta på en annan lösning nu, mobilt bredband. På min telefon har jag 139mbit nerströms och 9 uppströms (antar att det är cappat). med 34ms. Helt ok. dock mätt runt lunchtid. Telia har numera en ny fast mobil bredbandslösning jag tänkte visa er för att se om det finns något värde i det. Spel som jag spelar är WOW, CS och Warzone. så stabil ms krävs ju ändå.

Beskrivning av Telias tjänst:
Telia har börjat alldeles nyligen marknadsföra ett nytt alternativ för mobilt bredband som är avsedd att ha stationärt i huset.
De ger väldigt dålig information kring vad man kan förvänta sig av det. såhär skriver de på deras hemsida.

VÅRT BÄSTA ALTERNATIV TILL FIBER
Fast bredband via mobilnätet är vårt snabbaste, stabilaste och enklaste alternativ till fiber, med en hastighet på upp till 300 Mbit/s. Du slipper gräva upp tomten och surfar via Sveriges bästa mobilnät (enligt Umlaut, 2020).

Källa: https://www.telia.se/privat/bredband/fast-bredband-via-mobiln...

Jag skulle vilja kolla med er om ni har valt detta alternativ, och om det ger märkbar förbättring än traditionellt mobilt bredband.

Det dem gör är att installera en antenn på utsidan av huset, vilket de vill ha 2400kr för i installationsavgift.
Sedan kostar bredbandet 499kr i månaden för 10-300mbit.

penny4thoughts?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa den med och utan installation.
Utan kostar det 399 första året om du binder.
En ZTE MF286d router ingår i detta.
En startavgift på 399 får man också pröjsa.

Med installation så får man en Nokia FastMile 4G Receiver (4G05-A) och Technicolor DGA433OTS.
Nokia FastMile 4G Receiver (4G05-A) är ett 4G modem med inbyggd antenn.
Så simkortet sätts i denna och sedan kopplas den till routern med ethernet. Den strömförsöjs via PoE.
Det går m.a.o. att sätta vilken router som helst bakom, så länge man kan fixa PoE, om man inte vill ha Telias router.
Lösningen med Nokia är bra eftersom man slipper förluster i antenn kablar.

Om du får 139 Mbit/s så är det bra för det betyder att det finns täckning i de högre frekvenserna.
Det kan vara så att din telefon bara supportar LTE Category 4 och då är det max 150 Mbit/s i länkhastighet.
För upp till 300 Mbit/s krävs Category 6. För Telias del så använder man då både Band 3 och 7.
9 Mbit/s upp är mindre bra så en antenn kan nog behövas.

Här är specen för antennen i 4G05-A:
Bands 7, 38, 40, and 41 are integrated with > 11 dBi fixed beamforming antennaBands
1 and 3 are integrated with > 9 dBi fixed beamforming antennaBands
20 and 28 are integrated with > 3 dBi fixed beamforming antenna

Här finns manualen för Nokia prylen: https://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/User-manual-4452395

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vid vissa installationer av fiber så erbjuds kunden att betala av månadsvis istället för att betala allt vid ett tillfälle.
Jag vet inte om det erbjudits dig, men kan vara värt att kolla upp.

Priset för installationen kommer ju inte att minska och av de som jag har hört tagit installationen på avbetalning så ligger kostnaden kring dina 599 inklusive datatrafik.

Med ett sådant erbjudande kommer det ju inte kosta mer än idag. Du blir förbunden att betala en tid framöver såklart, men du får ju också en mycket bättre tjänst.

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara "cappat", det är snarare så att din signal till masten är för dålig för att komma upp i högre hastighet.
Det många glömmer är att en signal ska komm till enhet och sedan skickas tillbaka.
Ungefär som när folk bygger WiFi hemma och maxar styrkan på AP'n/Routern och klagar över upload...

Med antenn utomhus kommer du att få bättre hastigheter än med mobiltelefon inomhus.

Körde själv med 4g efter att jag flyttat innan vi skaffade fiber och kan konstatera att det går att få bra maxhastighet, men i just spel så kan man känna av lagg en del, ibland väldigt mkt, när det var hög belastning. Kl. 18-22 var ibland helt hopplöst med svarstider på några 100ms medan jag låg på ~30-40ms övrig tid.
Dock hade jag inte antenn utomhus och hade hus i vägen för den väldigt smala korridoren som närliggande berg skapade mot den närmaste antennen.

2400:- är en prisvärd kostnad om du inte själv känner dig väldigt komfortabel med att klättra, rikta och dra kabel själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har precis själv grottat ner mig i detta.

Notera att Telia har grundligt krånglat till namnen på deras bredband:

1. "Mobilt bredband" - Traditionellt mobilt bredband via antingen usb-sticka eller enklare modem man kan ta med sig.
2. "Bredband via mobilnätet" - En mer fast installation med ett bättre modem. Går fortfarande via det traditionella 4g-nätet
3. "Fast bredband via mobilnätet" - Även kallat FWA (Fixed wireless access). En robust antenn som riktas mot en speciell mast där man får en "egen" accesspunkt. Fibernätet används från masten. "Skall" garantera 30mbit och nå upp emot 300mbit.

Alternativ 1 och 2 kan alla ha men alternativ 3 (FWA) måste göras tillgängligt på den specifika masten. I mitt fall är detta inte tillgängligt på master i närheten och jag kan alltså inte få detta. FWA skall enligt Telia göras tillgängligt i alla områden där koppartråden (ADSL) tas bort men kan även byggas ut på områden innan dess om intresse finns. Det enda man kan göra är att lägga en intresseanmälan på anslutning.telia.se.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har precis själv grottat ner mig i detta.

Notera att Telia har grundligt krånglat till namnen på deras bredband:

1. "Mobilt bredband" - Traditionellt mobilt bredband via antingen usb-sticka eller enklare modem man kan ta med sig.
2. "Bredband via mobilnätet" - En mer fast installation med ett bättre modem. Går fortfarande via det traditionella 4g-nätet
3. "Fast bredband via mobilnätet" - Även kallat FWA (Fixed wireless access). En robust antenn som riktas mot en speciell mast där man får en "egen" accesspunkt. Fibernätet används från masten. "Skall" garantera 30mbit och nå upp emot 300mbit.

Alternativ 1 och 2 kan alla ha men alternativ 3 (FWA) måste göras tillgängligt på den specifika masten. I mitt fall är detta inte tillgängligt på master i närheten och jag kan alltså inte få detta. FWA skall enligt Telia göras tillgängligt i alla områden där koppartråden (ADSL) tas bort men kan även byggas ut på områden innan dess om intresse finns. Det enda man kan göra är att lägga en intresseanmälan på anslutning.telia.se.

Som vanligt har Telia kvalitetssäkrat att deras informationslänkar funkar (NOT)

https://anslutning.telia.se/#/ finner man mer inforation och en länk till produktbladet, som självklart inte fungerar.
https://anslutning.telia.se/dam/jcr:5237a00a-e88d-49da-8fa6-d...

Utöver det så hittar jag inga villkor för tjänsten och du vill alltid läsa det finstilta när du beställer en sån här tjänst från Telia.
Men jag hittade ett relativt färskt blogginlägg som tolkar avtalet som kan vara läsvärt.

https://spannarboda.se/?p=3456

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag va i samma situation som du. Till sist skaffade jag en poyinting antenn och installerade den själv på taket. Hade några grannar, som anlitade ett företag för detta. Tänkte först också göra det, för att jag trodde att de va en dedikerad radiolänk, men efter de berättade att de va helt vanligt mobilt bredband, tänkte jag att det går lika bra att fixa själv. De som anlitade företaget betalade tre gånger så mycket, som jag gjorde. Det är ganska enkelt att fixa det själv om man är lite tekniskt kunnig. Har en app på mobilen, där man ser vart masten ligger. Sen riktar du bara antennen åt samma håll och monterar den på taket. Efter du har fixad kabeln från antenn till router är du klart. Det hela tog mig inte ens en dag. Så jag rekommenderar att fixa det själv.

Permalänk
Medlem

På tisdag kommer telia och installerar Fast bredband via mobilnätet, alltså FWA, hos oss. Önskade detta för några månader sedan men då fanns det inte tillgängligt. Lämnade in en intresseanmälan och nu bara några månader senare blev det tillgängligt. Sammanträffande?

De ska garantera 30mbit, vilket om det fungerar är oerhört mycket bättre än vi har nu med ADSL.

Vårt nuvarande internet går regelbundet många gånger om dagen ner på absolut snigelfart. Mäter man när det går som långsammast så kan det ibland inte ens mätas, ibland 1mbit ner och 0.5 upp. Då både jag och min fru jobbar hemifrån är detta helt ohållbart.

Ska bli intressant att se hur det blir med FWA. Bor typ på landet där resten av byn har fiber så förhoppningsvis är det inte så mycket trafik på masten. Dessutom är det platta skåneland och jag ser masten ett par hundra meter bort, bara en åker emellan. Förhoppningsvis blir det en stabil och snabb lösning.

Återkommer med resultat när vi provkört det nån vecka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Tjänsten i sig är inte ny. Den har funnits i några år nu. Men man har inte marknadsfört den utan man har haft denna tjänst som ett alternativ där man släcker ner kopparnätet. Eller när t.ex. en kund som har ADSL och är enda kunden kvar på en kabel som blir för kostsam att reparera, så erbjuds kunden att välja denna lösning istället.

Jag har själv använt den några år, då man kunnat ringa till Telia och säga att man vill ha tjänsten. Och då gör dom en bedömning om man har andra alternativ. Finns inte kopparnät eller någon annan operatör som erbjuder t.ex. fíber, så har man fått "godkänt" och fått denna lösning. Det var ingen tjänst/abb. alla kunnat kräva att få teckna.

Så tjänsten är inte ny, däremot dessa "publika" erbjudanden. Sen kan jag väl säga att för egen del är det stabil uppkoppling, men är väl kanske runt 35 som bäst. Inga 300.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag hade lånat pengar till att installera fiber. Jag vet inte riktigt vad du har för alternativ, men enligt erfarenhet blir månadskostnaden på fiber alltid lägre. Och trådat slår alltid trådlöst.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad över att de inte klippt din koppar för länge sedan utan att ens presentera alternativ

Permalänk
Medlem

Spara pengar och sälj av sånt du inte behöver hemma så du får ihop till dessa 30 000 kr för att få fibern installerad. Resten är kortsiktiga genvägar tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag hade lånat pengar till att installera fiber. Jag vet inte riktigt vad du har för alternativ, men enligt erfarenhet blir månadskostnaden på fiber alltid lägre. Och trådat slår alltid trådlöst.

Jag har tjatat på fiberinstallatören i 4 år. De säger "Vi kommer om några månader" varje gång jag ringer. Har insett att dom aldrig kommer.

FWA kostar i nuläget ändå samma som det värdelösa ADSL vi har nu så värt att prova.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Spara pengar och sälj av sånt du inte behöver hemma så du får ihop till dessa 30 000 kr för att få fibern installerad. Resten är kortsiktiga genvägar tyvärr.

Det vet nog alla.

Men alla kan inte få fiber och om detta är bättre än ADSL så är det väl en väldigt bra lösning. Vi bor till och med i ett område med Fiber draget men den förra ägaren på huset installerade inte när det begav sig och fiber-leverantören verkar inte vara ett dugg intresserad av att göra en efterinstallation. Har tjatat i 4 år och dom har fortfarande inte kommit.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Det vet nog alla.

Men alla kan inte få fiber och om detta är bättre än ADSL så är det väl en väldigt bra lösning. Vi bor till och med i ett område med Fiber draget men den förra ägaren på huset installerade inte när det begav sig och fiber-leverantören verkar inte vara ett dugg intresserad av att göra en efterinstallation. Har tjatat i 4 år och dom har fortfarande inte kommit.

Starlink kanske kommer nästa år annars? Men jag tror det är "fasta" mobila bredbandet är det bästa du kan få i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Starlink kanske kommer nästa år annars? Men jag tror det är "fasta" mobila bredbandet är det bästa du kan få i nuläget.

Kommer detta fungera i närheten av vad dom säger så blir jag nöjd. Dom ska ju garantera 30mbit och enligt folk som har det så verkar det vara fallet. Sen kommer man nog aldrig upp i de 300mbit dom påstår som max men kan man ligga stabilt mellan 30-100 så är det oerhört mycket bättre än vad vi har nu, till samma pris.

Starlink tror jag aldrig riktigt kommer kunna mäta sig med varken trådat eller en lösning som FWA. Det är nog mer inriktat på de som kan få varken eller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Vilka band som finns på masten spelar stor roll för hur mycket max farten blir.
Om bara de låga banden finns så blir max 75/25 Mbit/s ner/upp.
Om ett högt band finns blir det 150/50 Mbit/s ner/upp.
För att få 300/50 så behövs att masten klarar av LTE Category 6 som bundlar ihop två höga band.
Hastigheten är länkhastigheten så den användbara hastigheten blir lägre.

Nu har jag ett vanligt mobilabonnemang i min router och får runt 220/45 som bäst.
Masten är inte så hårt belastad, men eftersom jag just fick ett meddelande om att kopparnätet släcks ner i området så kanske det blir värre denna sommar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Det vet nog alla.

Men alla kan inte få fiber och om detta är bättre än ADSL så är det väl en väldigt bra lösning. Vi bor till och med i ett område med Fiber draget men den förra ägaren på huset installerade inte när det begav sig och fiber-leverantören verkar inte vara ett dugg intresserad av att göra en efterinstallation. Har tjatat i 4 år och dom har fortfarande inte kommit.

Har du pratat direkt med nätägaren? Jag själv är medlem i en fiberförening och är andelsägare i ett 10 mil långt fibernät.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.