Nvidia: "Krypto-låsning av RTX 3060 är inte begränsad till drivrutiner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Kisel och komponenter som skulle kunna använts till att göra gamingkort kommer att gå till att göra miningkort som aldrig går att spela med. Den här segmenteringen gynnar bara Nvidia. Begagnade miningkort kommer inte gå att använda till gaming och vice versa, om Nvidia får som de vill.

Japp, och på så sätt uppehålls maximal efterfrågan på gpuer.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Härligt! Hoppas det kommer till fler kort så att vi gamers får ha våra GRAFIK-kort ifred. Miners kan dra åt helvete sålänge de köper kort som skulle kunnat köpas av någon som tänkt spela på det. På dem bara!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sienar:

Kanske tvärtom. Då borde de inte vara slutkörda. Misstänker att detta har minimal impact på prestandan så priserna blir nog liknande. Kanske lite av ett samlarobjekt dock, vem vet.

Det är ju på grund av det som gör att den öka i pris, även når marknad är mättad och RTX 4*** serier kommer då kommer säkert många sälja av, och om dom då vill ha kort till mining så kommer pris bilden ser annorlunda ut.

Skrivet av Shiprat:

Beror helt på hur CMP presterar och exakt vad nvidias "låsta" versioner av de amperekort som redan finns blir. Skulle inte räkna med att andrahandsvärdena på ampere håller sig höga i längden dock.

Jag tror ändå att andrahandsvärdena kommer blir påverkad av detta, nu menar jag inte jättehöga priser utan hur det ser ut då på marknaden, men jag tror det kan blir en stor skillnad mellan lås och ej lås i pris bilden.

En mobil skulle kunna vara en bra jämföres där är det en skillnad i pris mellan lås och ej lås.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Kisel och komponenter som skulle kunna använts till att göra gamingkort kommer att gå till att göra miningkort som aldrig går att spela med. Den här segmenteringen gynnar bara Nvidia. Begagnade miningkort kommer inte gå att använda till gaming och vice versa, om Nvidia får som de vill.

Jag tror det är jäkligt svårt att hålla igång en marknad (pc-gaming) som byggger på att vi skall köpa gamla dammiga kort på ebay medan butikerna gapar tomma. Det enda vettiga är att få ner ny-priserna till rimliga nivåer. Som det är nu betalar vi som vill ha nya grejer för mining-prestanda vi inte utnyttjar, det är inte rimligt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ska bli kul med alla scams i framtiden på andrahandsmarknaden med "olåsta" 3xxx kort.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara bra för kunderna att ha ett mer begränsat kort?

Ökar dessutom efterfrågan på deras bättre kort (ex 3080).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror det är jäkligt svårt att hålla igång en marknad (pc-gaming) som byggger på att vi skall köpa gamla dammiga kort på ebay medan butikerna gapar tomma. Det enda vettiga är att få ner ny-priserna till rimliga nivåer. Som det är nu betalar vi som vill ha nya grejer för mining-prestanda vi inte utnyttjar, det är inte rimligt.

Varför skulle Nvidia sälja grafikkort billigt till gamers om de kan få mer betalt från miners? De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är en tråkig situation men jag ser inte hur detta gör saken bättre för varken gamers eller miners, Nvidia tjänar på denna segmentering av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Varför skulle det vara bra för kunderna att ha ett mer begränsat kort?

Grafikkort är en begränsad råvara i en miningindustri (Du kan likna det med guld eller vilken annan råvara som helst), det driver upp priserna till tok-nivåer. Plockar man bort värdet för den industrin kan priserna hållas nere.

1. Grafikkort med mining-förmåga: värde 10000:-
2. Samma Grafikkort utan mining-förmåga: värde 5000:-

Vilket skulle du köpt om du bara vill spela spel, i dagsläget kan du bara välja på alternativ ett. Att ha ett val även om man förlorar funktionalitet är inte så dumt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

De förhindrar en översvämning av andrahandsmarknaden när boomen har lugnat sig. Istället kommer vi ha en svallvåg av GPGPU kort som kommer vara rätt ointressanta. GPGPU kort kör man generellt dygnet runt så energieffektiviteten är mycket viktigare än för gaming, därav blir äldre kort rätt ointressanta. Även prestanda per PCI-E slot är rätt viktigt för GPGPU då man generellt kör flera.

Kommer iofs vara rätt kul för oss som håller på med hobby GPGPU projekt om inget annat. Men skulle hellre isf plocka upp kort man kan både spela och köra GPGPU med.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Varför skulle Nvidia sälja grafikkort billigt till gamers om de kan få mer betalt från miners? De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är en tråkig situation men jag ser inte hur detta gör saken bättre för varken gamers eller miners, Nvidia tjänar på denna segmentering av marknaden.

Nvidia vet att mining-marknaden är sjukt volatil, den kommer klappa ihop förr eller senare, och det väldigt fort när det väl händer. Har dom då övergett gaming kan dom packa ihop företaget. Jag tror inte dom är så dumma.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Nvidia säljer överlag väldigt få av dessa kort direkt, och tjänar överlag rätt lite på den boom som är på gång just nu. Nvidia säljer rättigheter (eller chip direkt kanske?) till partners, som i sin tur tillverkar grafikkort med hjälp av andra partners, och säljer till återförsäljare/importörer, som säljer till slutkunder. Nvidia står först i kedjan, och är rätt så bundna till det MSRP som de själva har satt.

Så jo, Nvidia vill väl gärna ha en del av kakan, men det är inte gamers som förlorar på det. Om någon förlorar är det partners, importörer, återförsäljare och scalpers, som får se sina marginaler sjunka om Nvidia börjar sälja mining-kort direkt.

Gamers har bara att vinna på det här. Även om man minear på sidan av med sina ena kort så lär man ändå inte gå t.ex. 2500kr på vinst på ett 3060 Ti, vilket just nu är skillnaden mellan dagspriserna och rekommenderade priset. Plus att man kanske kan hoppas på att få köpa nåt...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nvidia säljer överlag väldigt få av dessa kort direkt, och tjänar överlag rätt lite på den boom som är på gång just nu. Nvidia säljer rättigheter (eller chip direkt kanske?) till partners, som i sin tur tillverkar grafikkort med hjälp av andra partners, och säljer till återförsäljare/importörer, som säljer till slutkunder. Nvidia står först i kedjan, och är rätt så bundna till det MSRP som de själva har satt.

Så jo, Nvidia vill väl gärna ha en del av kakan, men det är inte gamers som förlorar på det. Om någon förlorar är det partners, importörer, återförsäljare och scalpers, som får se sina marginaler sjunka om Nvidia börjar sälja mining-kort direkt.

Gamers har bara att vinna på det här. Även om man minear på sidan av med sina ena kort så lär man ändå inte gå t.ex. 2500kr på vinst på ett 3060 Ti, vilket just nu är skillnaden mellan dagspriserna och rekommenderade priset. Plus att man kanske kan hoppas på att få köpa nåt...

Jag kan hålla med om att partners, importörer, återförsäljare och scalpers säkert också blir förlorare i det här. Eftersom det verkar som Nvidia vill ha hela mining-kakan för sig själva. Däremot ser jag inte logiken i hur gamers skulle bli vinnare, du kan gärna förklara hur du tänker.

Permalänk
Medlem

nVidia är inga välgörare, dem vill bara tjäna pengar. Nu har nVidia insett att dem börjat komma ut på tunn is och därför pudlar genom ett strategiskt drag och låtsas stå på gamers sida, med en aktiv "åtgärd". En åtgärd som givetvis är enkel att rundgå.

Det värsta som kan hända nVidia är att förlora gamers gunst. Mining kan vara över på något år och då står nVidia där med en skara bittra gamers som fött upp dem i 25 år.

Angående mining så är det top-värsta saker som hände förra decenniet. När det kontantlösa samhället äntligen är på väg att slå igenom, så dyker kryptovalutan upp och förser den undre världen med betalmedel.

Sen vet jag inte vad som är värst; Att gynna den undre världen eller att bidra till den pågående miljökatastrofen. Det är ofattbart hur dessa kan sova gott om natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Räknat på nuvarande värde av Eth, med 1 3060 TI, elkostnad på 0,3 USD och 3% i avgifter, samt en valutakurs för USD på 8:- och 0.13423747 ETH på 30 dagar så skulle det bli ungefär 229 USD/månad efter el x 8 SEK = 1832:- per månad x 12 månader = 21984:-

Halverar du det och bara kör 50% av tiden så är det 10992:-

Bara ett dagsexempel, sen kan USD och Eth kurserna självklart förändras åt både det ena och de tandra.

Inte inkluderat några skatter i detta exempel, utan det är bruttointäkt efter fasta utgifter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Med tanke på de extrema nivåerna som går åt för mining så borde det förbjudas. Ett mycket enkelt sätt att minska elförbrukningen.

Ok, jag vet typ ingenting om vad det skulle få för konsekvenser i övrigt, men när denna enorma datorkraft kunde användas till så många bättre saker än att räkna ut låtsastal känns det som totalt bortkastat för alla, förutom miners då.

Edit: Endast Bitcoin mining beräknas släppa ut lika mycket som hela Nya Zeeland: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-01-26/is-bitc...

Fåneri, om man jämför små land med de flesta globala industrier så kommer det se rätt illa ut, bitcoin råkar bara vara populärt att klanka på av siter som bloomberg som en del av den eviga marknadsmanipulationen som pågår.

Om man ska tala om förbrukning kan man titta hur ren el som används och om man kollar på tabellen i länkad artikel så kan man se att det är USA och Kina som är största bovarna där- lycka till med att förbjuda något som gynnar kapitalister i USA eller Kina.

Om man tar en annan vinkel på det hela kan man ta siffrorna som nämns i artikeln; ~80 TWh per år för bitcoin och sätta dem i relation till annat i verkliga världen (och inte i jämförelse med nya zeeland som uppenbart är en fejkad nation som bitcoin-kriker hittat på för att passa sin agenda

Texas, 2019, då texas och strömförsörjning råkar vara aktuellt just nu:

Space heating: 1.17 TWh
Cooling: 20.22 TWh
Ventilation: 24.03 TWh
Water Heating: 29.3 TWh (står 293 men tror nog att det är en typo baserat på pie-chart nedanför)
Lighting: 17.88 TWh
Cooking: 2.35 TWh
Refridgeration: 5.57 TWh
Office Equipment: 4.98 TWh
Computers: 9.96 TWh
Other: 20.52 TWh

Så redan där ser du att om texas förblir nere tills hösten typ så kommer de ha kompenserat för bitcoin, och de är ju bara en av staterna! Vad bra.
Jag tänker inte ens ge mig in på att försöka estimera vad bankindustrin drar per år- men det är ju den bitcoin försöker ersätta.

"denna enorma datorkraft kunde användas till så många bättre saker än att räkna ut låtsastal"

Som vad då till exempel?

"känns det som totalt bortkastat för alla, förutom miners då.".... på samma sätt som hela industrin för web hosting är helt bortkastad för alla utom webhosts som tjänar pengar på det, eller hela bankindustrin och industrin för kortterminaler är helt bortkastad för alla utom bankerna och de som installerar och driver kortterminaler då det är de som tjänar pengar på det??

Jag tror att vad du menar att säga att det är helt bortkastat för dig då du varken har kryptovaluta eller intresse i eller behov av kryptovaluta (en ren gissning bara, kanske har fel) men även där har du isåfall fel, för det är ganska direkt i ditt intresse att det finns ett realistiskt alternativ till ett centraliserat banksystem.

Rant nedan:

Om du någonsin råkar ut för att helt enkelt inte kunna köpa något med de kort osv du har tillgängliga så kommer du kanske förstå, det hände mig första gången runt 2016 när jag helt enkelt inte kunde köpa en sak då företaget som hanterade köp via kort (som var en stor kortprocessor) inte hade ett samarbete med 3DSecure och pengarna skulle dras när produkten var tillverkad och lämnade fabrik. Då de inte fanns på "white list" var enda lösningen att hålla kortet öpper konstant vilket nordea bara låter en göra i 60min åt gången- när jag frågade nordeas support om jag kunde använda ett skript för att öppna konstant så sa det att jag då inte längre täcks av deras allmänna skydd och får själv ta ansvar för förlorade pengar. När jag frågade dem om de kunde lägga till företaget på "white list" i förväg om jag tog fram detaljer så sa de att de var väl medvetna om företaget osv, men de hade inte tillgång att lägga in något manuellt- det hamnade på whitelist först efter att jag köpt något därifrån en gång. Det finns workarounds till exempel att dra 1kr direkt för att testa och skapa white list entry men fråga dig själv detta- om detta är hur lite kontroll du som konsument har när banken inte faktiskt aktivt försöker blockera en säljare, hur mycket tror du då att du har om de skulle vilja eller bli tvungna att blockera en säljare?

När jag var yngre och tjänade väldigt dåligt med pengar försökte jag förhandla om mitt bolån för att komma tillbaka till den rabbaterade räntan jag hade när jag tecknade- vart jag än vände mig fick jag till svar att jag kunde förhandla ner till en bättre ränta genom att gå med på ett ökat pensionsparande, alltså spendera exakt samma pengar idag för att teoretiskt ha mer senare i livet om jag överlevde tills dess vilket jag ofta tvivlade på då jag hade ca 500kr kvar efter räkningar vissa månader och var rätt trött på att leva bara för att jobba och betala räkningar redan vid typ 22 års ålder.

Det blev snabbt jävligt tydligt för mig att mina pengar tillhör inte mig mer än min lägenhet tillhörde mig- pengarna tillhör banken och är mina till låns som en deal mellan dem och min arbetsgivare. Lägenheten tillhör banken och är även den en del av samma deal mellan dem och min arbetsgivare. Arbetsgivaren intygar att jag utför arbete nog att vara berättigad en summa, banken bestämmer om den summan duger för ett bolån. Min arbetsgivare ljög om min lön på signerat intyg till banken då de visste att den inte räckte för ett bolån, lustigt nog. Min polare flyttade in i lägenheten bredvid min- han är ett par år yngre och väntade längre med att flytta ut därtill, med resultatet att han betalade nästan dubbelt för sin ~40kvm 1.5ROK vad jag betalade för min 54kvm 2ROK, han tjänade en bra bit mer vid det laget än jag gjorde när jag köpte min och fick lägga 20% i kontantinsats medan jag bara la 10%.

INGET vad rör pengar är grundat i någon form av defintivt värde, allting är bara ett spel om makt och pengar, och om det vid tillfällen gynnar individien är det bara en bieffekt. Bitcoin kommer inte lösa detta tyvärr. Men när bitcoin blir nya guldstandarden och etherem blir nya settlement layer och kanske iota eller ADA eller något annat blir nya standarden för vardagstransaktioner så kommer nästa genereation av decentraliserade valutor dyka upp och de kanske löser det. Om inte så får det itereras vidare. Till slut blir bitcoin värdelöst på grund av att valutan centraliserats för mycket hos enstaka individer/institutioner och då kommer steg behöva tas för att koppla loss världens valutor från bitcoinstandarden.

Dold text
Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

... om det går massor med gaming kort till miners nu och inga till gamers så bör det ju vara gyllene tider för nvidia att kunna sälja mining kort till miners och gaming kort till gamers...

Lär ju knappast bli så, tyvärr.
Vad jag ser i framtiden är att kryptobrytarna fortsätter dammsuga marknaden på GeForce, och eventuellt även passar på att komplettera med några CMP.

GeForce-korten förses med optimerade firmware och drivrutiner och kommer fortsätta prestera som förväntat.
CMP-korten har (om man får tro Nvidia) GPUer som underkänts för användning i GeForce och kan därför förväntas prestera sämre, dvs kräva högre drivspänning än GeForce vid motsvarande lägre klockfrekvens. Kommer krävas en del av Nvidia för att få dem mer tilltalande än GeForce-korten.

Samtidigt innebär den konstlade strypningen att de gamers som mot ett saftigt överpris faktiskt lyckas få tag på ett kort nu inte kan låta det bryta ETH när datorn annars står oanvänd, för att på så sätt få lite återbäring på det man betalat för mycket.

För att citera Tom: "Detta är Nvidias mest gamerfientliga tilltag hittills!"

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar smart ("girigt") av Nvidia för miningkorten verkar ju använda gpuer som inte klarar kraven att användas på grafikkort, Nvidia kan alltså styra miners till att köpa kretsar de annars inte hade kunnat sälja för att de inte klarar att hantera grafik.
Dessutom påverkar de en ev begmarknad på ett för Nvidia gynnsamt sätt för de flesta köper ju inte svindyra grafikkort utan hade valt beg toppkort som byts ut i stället för ett lika dyrt nytt kort som troligen inte hade haft bättre prestanda, nu säkrar de upp mot det beteendet i framtiden när spärrade kort dyker upp på begmarknaden.
Jensen skrattar hela tiden när han letar reda på skinnpajjen i köket och går till banken med pengarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Som vad då till exempel?

Det ultimata vore ju om det gick att trycka in nyttoberäkningar i det hela på något vis, så att exempelvis forskare skulle kunna lägga ut distribuerat arbete och alla hjälps åt att utföra det och får även kryptovaluteintäkter av det. Win-win.

Men hur det skulle gå till har jag ingen aning om, det måste ju fortfarande ske på något vis som gör att det inte går att fuska.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ett 3060ti gör typ 50kr om dagen just nu, så jo, man går ganska snabbt 2500kr plus mellan nuvarande pris och scalperpris, om man kan få tag på ett kort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Det ultimata vore ju om det gick att trycka in nyttoberäkningar i det hela på något vis, så att exempelvis forskare skulle kunna lägga ut distribuerat arbete och alla hjälps åt att utföra det och får även kryptovaluteintäkter av det. Win-win.

Men hur det skulle gå till har jag ingen aning om, det måste ju fortfarande ske på något vis som gör att det inte går att fuska.

Det är nog inte särskilt svårt att styra "allt" via de här mekanikerna, de låser ju ihop korten mot drivrutinen på ett nytt sätt så det borde inte vara svårt att styra på mjukvarunivå vilka mjukvaror som får använda korten, ungefär som när de spärrade användning tillsammans med AMD grafikkort, skillnaden nu är att låset är ännu starkare än när det var i bara drivrutinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ett 3060ti gör typ 50kr om dagen just nu, så jo, man går ganska snabbt 2500kr plus mellan nuvarande pris och scalperpris, om man kan få tag på ett kort.

Räknar du bort skatter, omkostnader, tid och annat, plus räknar med att du inte minear 24/7 så blir break-even rätt långt fram. Sen om man räknar med att värdet sjunker med kanske 3/4 innan man sålt så är det plötsligt inte så kul.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Räknar du bort skatter, omkostnader, tid och annat, plus räknar med att du inte minear 24/7 så blir break-even rätt långt fram. Sen om man räknar med att värdet sjunker med kanske 3/4 innan man sålt så är det plötsligt inte så kul.

Nu talade vi väl ändå om differensen mellan msrp och scalperpris, inte fullständig RoI? 50kr är med el inräknat och ska kortet tapp 3/4 i värde så lär du få minea längre än de två månader som krävs för att täcka skillnden till msrp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För att citera Tom: "Detta är Nvidias mest gamerfientliga tilltag hittills!"

Han är ju själv miner, och har man sett några videos av honom så fattar man att han säger vad som helst för att gynna sig själv. Förövrigt har han nog aldrig sagt något gott om Nvidia överhuvudtaget, ett tag försökte han ju få gamers att sälja av sina 2080 Ti för "max 300 dollar", mer är det inte värt. Troligen försökte han väl köpa upp dom själv.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nu talade vi väl ändå om differensen mellan msrp och scalperpris, inte fullständig RoI? 50kr är med el inräknat och ska kortet tapp 3/4 i värde så lär du få minea längre än de två månader som krävs för att täcka skillnden till msrp.

3/4 är för krypton.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Mycket bra drag från Nvidia! Konstigt bara att det har tagit så lång tid. Ockerpriser för vanliga gamers är vansinne. Låt miners "bryta" deras låtsas valuta med miningskort och låt gamers ha sina grafikkort för gaming.

Hoppas de segmenterar nästa generation av kort fullständigt vid nästa släpp. Way to go Nvidia, thumbs up!!!

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad av hur många tech intresserade här är så för detta. En nedlåsning kommer inte gynna någon annan än nvidia.(då det bara kommer skapa teknik skrot när miner korten blir oanvändbara) Dessutom så finns det stor risk att nvidia nästa release bestämmer sig för att låsa ner prestandan på andra saker helt plötsligt, ex blender,ai compute,video encoding och helt plötsligt sitter du som tech intresserad och måste köpa 2 kort ett för att spela och ett för att något annat men ditt spel kort är bara låst egentligen. Men detta är ju något ni måste vara för då gaming kort bara ska spelas på.

Gillar ni verkligen att intel har hyperthreading låst? Intel låser även överklockning till sina kort och detta måste vara populärt med er för då blir det billigare för dom som inte vill överklocka?(blir det verkligen billigare dock bara för att man artificiellt låser ner något)

Sen tycker jag inte man kan klaga på att miners slösar energi om man sitter och spelar för miners gör iallafall något för att skydda pengar. Det kanske inte är viktigt för dig men en person i venezuela kanske inte tycker samma då pengarna är bättre att använda till brasan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Jag är förvånad av hur många tech intresserade här är så för detta. En nedlåsning kommer inte gynna någon annan än nvidia.(då det bara kommer skapa teknik skrot när miner korten blir oanvändbara) Dessutom så finns det stor risk att nvidia nästa release bestämmer sig för att låsa ner prestandan på andra saker helt plötsligt, ex blender,ai compute,video encoding och helt plötsligt sitter du som tech intresserad och måste köpa 2 kort ett för att spela och ett för att något annat men ditt spel kort är bara låst egentligen. Men detta är ju något ni måste vara för då gaming kort bara ska spelas på.

Gillar ni verkligen att intel har hyperthreading låst? Intel låser även överklockning till sina kort och detta måste vara populärt med er för då blir det billigare för dom som inte vill överklocka?(blir det verkligen billigare dock bara för att man artificiellt låser ner något)

Sen tycker jag inte man kan klaga på att miners slösar energi om man sitter och spelar för miners gör iallafall något för att skydda pengar. Det kanske inte är viktigt för dig men en person i venezuela kanske inte tycker samma då pengarna är bättre att använda till brasan

BitCoin har 0 med att skydda någons pengar. Zero. Nada. Möjligtvis när det skapades 09/10. Idag är det 100% spekulation ie Ponzi Scheme. Läs varför i en annan tråd. Ju förr Nvidia och AMD fullständigt separerar gaming from mining desto bättre. Mining är ingen välgörenhet utan tvärtom, i linje med scalpers spekulation i syfte till att sälja vidare dyrare.

@ponta9:
Kolla mina kommentarer här:

Orkar inte upprepa mig.

Upprepning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Jag kan hålla med om att partners, importörer, återförsäljare och scalpers säkert också blir förlorare i det här. Eftersom det verkar som Nvidia vill ha hela mining-kakan för sig själva. Däremot ser jag inte logiken i hur gamers skulle bli vinnare, du kan gärna förklara hur du tänker.

Fast partners kommer ju få del av kakan, om man ska tro Nvidias sida:

"Available from authorized partners, including ASUS, Colorful, EVGA, Gigabyte, MSI, Palit, and PC Partner."

Det är väl en praktisk lösning för Nvidia - de gör en enkel design och specar komponenter efter "vadhelst som ligger och skräpar på lagret". Partners får ta hand om resten.

Skrivet av Olle P:

Lär ju knappast bli så, tyvärr.
Vad jag ser i framtiden är att kryptobrytarna fortsätter dammsuga marknaden på GeForce, och eventuellt även passar på att komplettera med några CMP.

Kryptobrytarna lär köpa allt de kommer åt oavsett, så självklart blir det här mest ett sätt att sälja fler kort till miners.

Citat:

GeForce-korten förses med optimerade firmware och drivrutiner och kommer fortsätta prestera som förväntat.
CMP-korten har (om man får tro Nvidia) GPUer som underkänts för användning i GeForce och kan därför förväntas prestera sämre, dvs kräva högre drivspänning än GeForce vid motsvarande lägre klockfrekvens. Kommer krävas en del av Nvidia för att få dem mer tilltalande än GeForce-korten.

Det finns troligen gott om chip över som kan användas. Tittar man på specarna på Nvidias sida och jämför med normala scores för 3060Ti (58 Mh/s) respektive 3080 (91 Mh/s) så ser man att 30HX och 40HX troligen är riktigt dåliga GA104 medan 50HX och 60HX är riktigt dåliga respektive halvdana GA102.

Det behöver inte nödvändigtvis innebära att de kräver betydligt högre drivspänning vid låga frekvenser (åtminstone inte jämfört med standardkurvorna Nvidia skeppar), utan kan vara problem som att de inte klarar tillräckligt höga frekvenser eller inte har tillräckligt många bra beräkningsenheter av rätt typer. Bränner de bort fler beräkningsenheter så ökar ju chansen att de som är kvar är bra nog. I 60HX-fallet kanske det inte ens är för ethhash relevanta delar som är trasigt - om det inte finns tillräckligt många bra tensor cores eller rt cores så räcker det inte till ett 3080 även om resten av chipet är bra nog.

Självklart kommer de inte prestera som ett 3060Ti respektive ett 3080, men om priset när man köper i bulk är bra nog och tillgängligheten är tillräcklig så kommer de förstås att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

BitCoin har 0 med att skydda någons pengar. Zero. Nada. Möjligtvis när det skapades 09/10. Idag är det 100% spekulation ie Ponzi Scheme. Läs varför i en annan tråd. Ju förr Nvidia och AMD fullständigt separerar gaming from mining desto bättre. Mining är ingen välgörenhet utan tvärtom, i linje med scalpers spekulation i syfte till att sälja vidare dyrare.

1.Bitcoins mining är så kallad proof of work. Det är till för att säkra att nätverket är säkert(sen är det inte bitcoin som minas med grafikkort alls utan ethereum). Finns flera cryptos vars mining varit för centrerad/för lite hashrate och då blivit manipulerade en kortare tid i en så kallad 51% attack. Generellt så försöker man flytta ifrån mining då det inte är det men det har varit det mest decentralizerade.
2. Spekulation != Ponzi. En ponzi går ut på att du utlovas hög return och pengarna säger sig komma från en extern källa istället för att det kommer från andra investerare (du får precis den return som bitcoin utlovar dig i bitcoin). Kan man säga att tesla är en ponzi eller guld eller vilken investering som helst för det är vad du just hävdade?
3. "Ju förr Nvidia och AMD fullständigt separerar gaming from mining desto bättre" detta innehåller ingen fakta utan är bara din åsikt
4. Hävdade aldrig att mining är välgörenhet precis som en server host inte är välgörenhet. Men jag skulle säga att en server host för hemsidor kan ses som viktigare än att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

.
@ponta9:
Kolla mina kommentarer här:

Orkar inte upprepa mig.

Edit du tar upp guld men tycker under det är en ponzi men bitcoin tydligen är det

Gul ger inte dividens utan det är bara värt något för att folk tycker det är värt något. förutom i elektronik(största delen av historien så fanns detta ej så då var gul en ponzi tills elektronik kom??) och bitcoin har fördelen att du kan skicka pengar snabbt över hela världen utan en central myndighet som styr över den. Om du tycker det är övervaluerat är en helt annan sak men det betyder inte att något är en ponzi.

Du missar också att definitionen av en ponzi vilket inkluderar att den lovar returns vilket bitcoin aldrig gör. Om folk investerar i den i syftet att tjäna mer pengar betyder ej att valutan är en ponzi.

Ex grafikkort är en ponzi nu för att alla köper dom för att sälja vidare högre. Ex2. Pokemon kort är en ponzi för folk köper dom för att sälja vidare