Bilindustrins kretsbrist tvingar branschen till nya insikter

Permalänk
Melding Plague

Bilindustrins kretsbrist tvingar branschen till nya insikter

Produktionsbortfallet väntas bli en miljon bilar under årets första kvartal. Nu tar kretstillverkare till expressproduktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, sparka deras dåliga chefer som tilläts avbryta ordrar, se till att bolagen inte får ge utdelningar eller bonusar under några år, sen kan man prata om hjälp... de själva försökte vara smarta och spara pengar. Lite som de flesta som inte kunde köpa toapapper i mars förra året, fast man då hade aktivt struntat i att ha hemma och köpa en rulle i taget...

De borde gå en kurs i riskhantering...

Permalänk
Medlem

Föga förvånad att en industri ökänd för ett föråldrat tankesätt fortfarande tror dem är världens centrum... Riktigt korkade beslut, lagerkostnaden av att ha ett tillfälligt överflöd av kretsar (ifall efterfrågan gick ner) är nog rätt försumbar gentemot att inte ha kretsarna alls.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag kan ej begripa varför bilförsäljningen av nya bilar inte har rasat nu.
1: Vi har en stor pandemi och folk dör i mängder, restriktioner hit och dit.
2: Vi står inför ett teknikskifte. Från bensin/diesel till elbil. Där oavsett vad man än väljer så får man en "dålig produkt". Försäljningen borde då vara dålig, då det är fel köptid.

*edit*
Jag personligen ser mycket på självkörande bilar på yoytube. Och min tolkning är att utvecklingen går fort, så en 3 år gammal bil med självkörande egenskaper är idag redan "gammal dritt" emot vad som finns. Det gör att köplusten för mig av en bil från 500 tusen och uppåt har minskar.

Permalänk
Medlem

Stora delar av den penningstarka världen har spenderat senaste året hemma.
Så 2020 gav naturligtvis sjunkande försäljningssiffror.
Och nu letar man ursäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan ej begripa varför bilförsäljningen av nya bilar inte har rasat nu.
1: Vi har en stor pandemi och folk dör i mängder, restriktioner hit och dit.
2: Vi står inför ett teknikskifte. Från bensin/diesel till elbil. Där oavsett vad man än väljer så får man en "dålig produkt". Försäljningen borde då vara dålig, då det är fel köptid.

*edit*
Jag personligen ser mycket på självkörande bilar på yoytube. Och min tolkning är att utvecklingen går fort, så en 3 år gammal bil med självkörande egenskaper är idag redan "gammal dritt" emot vad som finns. Det gör att köplusten för mig av en bil från 500 tusen och uppåt har minskar.

Nybilsförsäljningen har rasat faktiskt här i Sverige, detta är ju dock på grund av våran skatt på bilar.
Begagnat marknaden på bilar är däremot het som tusan ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Nybilsförsäljningen har rasat faktiskt här i Sverige, detta är ju dock på grund av våran skatt på bilar.
Begagnat marknaden på bilar är däremot het som tusan ^^

Totala nybilsförsäljningen gick ner i hela världen 2020 med en hel del.
Och nog för att vår regering gillar att skatta ihjäl sina löntagare, men våra grannländer är värre vad gäller bilskatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan ej begripa varför bilförsäljningen av nya bilar inte har rasat nu.
1: Vi har en stor pandemi och folk dör i mängder, restriktioner hit och dit.
2: Vi står inför ett teknikskifte. Från bensin/diesel till elbil. Där oavsett vad man än väljer så får man en "dålig produkt". Försäljningen borde då vara dålig, då det är fel köptid.

*edit*
Jag personligen ser mycket på självkörande bilar på yoytube. Och min tolkning är att utvecklingen går fort, så en 3 år gammal bil med självkörande egenskaper är idag redan "gammal dritt" emot vad som finns. Det gör att köplusten för mig av en bil från 500 tusen och uppåt har minskar.

Du kan applicera samma tankesätt på datorkomponenter. Varför köpa något idag bär det är gammalt om tre år.

Nu är den praktiska livslängden på en bil visserligen betydligt längre än datorkomponenter och det är det många i landet MÅSTE ha en bil för att få vardagen att fungera. Man köper en bil för att man behöver den och då spelar det inte så stor roll att något annat finns om tre år. Och elbil för närvarande inte lösningen i alla delar av landet eller ens möjligt i alla människors budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fattar inte, sparka deras dåliga chefer som tilläts avbryta ordrar, se till att bolagen inte får ge utdelningar eller bonusar under några år, sen kan man prata om hjälp... de själva försökte vara smarta och spara pengar. Lite som de flesta som inte kunde köpa toapapper i mars förra året, fast man då hade aktivt struntat i att ha hemma och köpa en rulle i taget...

De borde gå en kurs i riskhantering...

Det är industrins policy att alla vill leverera till dem, och därför kan man behandla leverantörerna som skit. Detta håller på att förändras (har egentligen hållit på i 15 år) men det är först nu som de verkar reagera på det. Att sparka lite folk som följde företagets policy kommer inte att lösa något - de behöver ändra sin policy.

Skrivet av philipborg:

Föga förvånad att en industri ökänd för ett föråldrat tankesätt fortfarande tror dem är världens centrum... Riktigt korkade beslut, lagerkostnaden av att ha ett tillfälligt överflöd av kretsar (ifall efterfrågan gick ner) är nog rätt försumbar gentemot att inte ha kretsarna alls.

Absolut, det är korkat som fanken. Vad de hade behövt göra är att lagra upp själva chippen i tier 4 eller nåt sånt utan att lagra upp de dyrare produkterna i torr 1. Detta hade dock inneburit att man måste låsa produkterna, så att man garanterat köper de där chippen om 12 månader. Branschen hatar att ge upp flexibilitet - de vill alltid ha chansen att ändra produkten med kort varsel, speciellt när ekonomin går ner.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan ej begripa varför bilförsäljningen av nya bilar inte har rasat nu.
1: Vi har en stor pandemi och folk dör i mängder, restriktioner hit och dit.
2: Vi står inför ett teknikskifte. Från bensin/diesel till elbil. Där oavsett vad man än väljer så får man en "dålig produkt". Försäljningen borde då vara dålig, då det är fel köptid.

*edit*
Jag personligen ser mycket på självkörande bilar på yoytube. Och min tolkning är att utvecklingen går fort, så en 3 år gammal bil med självkörande egenskaper är idag redan "gammal dritt" emot vad som finns. Det gör att köplusten för mig av en bil från 500 tusen och uppåt har minskar.

Försäljningen just nu är mycket leasing-bilar som ”behöver” bytas ut för att hålla avtalen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Du kan applicera samma tankesätt på datorkomponenter. Varför köpa något idag bär det är gammalt om tre år.

Nu är den praktiska livslängden på en bil betydligt längre än datorkomponenter. Många i landet MÅSTE ha en bil för att få vardagen att fungera - man köper en bil för att man behöver den och då spelar det inte så stor roll att något annat finns om tre år. Sen är elbil för närvarande inte lösningen i alla delar av landet eller ens möjligt i alla människors budget.

Självklart ska man ha samma tankesätt på datorer. Köper man en bättre workstation för 500 000kr så har den inom 3 år rasat väldigt mycket i värde. Och man ska fundera på om man kanske klarar sig med en billigare dator?
När det gäller bilar så är vi nu i ett teknikskifte bensin/diesel till el som är det stora. Köpa en sprillans ny besinbil för kanske 500 00kr känns sådär och elbilarna fungerar sådär.
Självkörande bilar så köper nog de flesta utan någon sådan teknik alls, men de som gör det betalar för något som snabbt blir gammalt.

Väldigt få i sverige måste ha en ny bil, det är mer taxichaufförer och andra med extrema krav. Är det då en ekonomisk dipp, så är bil något som för många lätt att spara in på. T.ex köpa en begagnad bil, kör med sin några år längre etc.

Permalänk
Medlem

Helt underbart, jag ler från öra till öra

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

De får tillverka bilar som man gjorde förr helt enkelt, utan en massa elektronik
Skulle inte tacka nej till en V12:a med weberförgasare

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att företag inte ville bygga lager under en pandemi som gjorde att stora delar av världen helt stanna upp under några månader är rätt logiskt ändå!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

För cirka 10 år sen så fick jag siffran att en vanlig bil innehåller cirka 100 mikroprocessorer, eller mikrokontroller. Deras huvudsakliga syfte var inte att bidra med funktionalitet, istället så användes de till att reducera mängden kabel som behövde dras i bilen. (styra lampor med fas+neutral+databuss, klumpa ihop mätningar från många sensorer, osv.)
Tillverkarna kan ju givetvis plocka bort några kretsar och sälja enklare bilar, plocka bort backkamera och lite annat, men ganska snabbt så går man från en duglig bil till en bil som inte får säljas eftersom nödvändiga system (t.ex. blinkers) inte fungerar.
Så biltillverkarna är i en trång sits.

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg gamla V70

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

plocka bort backkamera och lite annat

Är det inte lag krav på backkamera på väldigt många ställen nu på nya bilar? Det lär ju inte hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart ska man ha samma tankesätt på datorer. Köper man en bättre workstation för 500 000kr så har den inom 3 år rasat väldigt mycket i värde. Och man ska fundera på om man kanske klarar sig med en billigare dator?
När det gäller bilar så är vi nu i ett teknikskifte bensin/diesel till el som är det stora. Köpa en sprillans ny besinbil för kanske 500 00kr känns sådär och elbilarna fungerar sådär.
Självkörande bilar så köper nog de flesta utan någon sådan teknik alls, men de som gör det betalar för något som snabbt blir gammalt.

Väldigt få i sverige måste ha en ny bil, det är mer taxichaufförer och andra med extrema krav. Är det då en ekonomisk dipp, så är bil något som för många lätt att spara in på. T.ex köpa en begagnad bil, kör med sin några år längre etc.

Ta med i ekvationen att köper ingen nya bilar så minskar antalet begagnade som är i omlopp ganska fort. Med nya regler (rätt eller fel) kring bonus malus och förmånsvärdet för tjänstebilar på senaste tiden så har suget efter tre år gamla bilar ökat lavinartat.

Visa signatur
Permalänk
Föredetting
Skrivet av Haziza:

Att företag inte ville bygga lager under en pandemi som gjorde att stora delar av världen helt stanna upp under några månader är rätt logiskt ändå!

Det är det absolut, precis som det är logiskt att man inte släpps fram längst fram i kön när man är beredd att ansluta sig till den igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Är det inte lag krav på backkamera på väldigt många ställen nu på nya bilar? Det lär ju inte hända.

Ja, backkamera var ett dåligt exempel, jag hade inte koll på det. Men min huvudtes är att det inte går att plocka bort så mångra mikrokontroller innan bilen blir olaglig.

Permalänk
Medlem

Företag vill aldrig bygga lager numera, JIT(just in time) är normen, men minsta störning så rasar det. Covid är inte minsta störning.

Dessbättre tror jag att vi klarar oss bra utan sprillans nya bilar, värre för alla som arbetar i tillverkningskedjan och kanske blir utan arbete.

Guldläge för Ryssland att översvämma marknaden med VAZ/Lada som bygger på 60-tals teknik, dessvärre måste motorerna byggas om för att klara avgaskraven inom EU men det kanske går att lösa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Börsens krav på vinstmaximering och konsumenternas ovilja att betala mer ligger bakom fenomen som just-in-time. Det är ett ekorrhjul som hela tiden snurrar snabbare för att både försöka tillfredsställa aktieägare och kunder vilka ofta har motsatta intressen vid en första anblick, sen när man inser att pensionsfonderna är några av de största spelarna på börsen inser man att det är ett systemfel. Evig tillväxt är inte möjlig, det säger sig självt och det måste företagen och aktieägarna förstå samtidigt som vi, som konsumenter måste inse att innovation kostar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Att företag inte ville bygga lager under en pandemi som gjorde att stora delar av världen helt stanna upp under några månader är rätt logiskt ändå!

Saken är att bilindustrin aldrig byggt lager utan det har alltid vart underleverantören som skall stå för bilföretagens behov av flexibilitet. Skönt att de får bita i sura äpplet nu och hoppas de betalar sina underleverantörer bättre i framtid (gissar som vanligt att ingen ändring blir utfallet dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Är det inte lag krav på backkamera på väldigt många ställen nu på nya bilar? Det lär ju inte hända.

Det är nog bara USA som har lagkrav på backkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är nog bara USA som har lagkrav på backkamera.

Lagkrav i EU med backkamera alternativt backsensor från och med i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kommer ni ihåg gamla V70

"Gamla V70" finns v70s gjorda 2016. Finns tre generationer av V70, från 1996 till 2016.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

At vara leverantör till fordonsindustrin är ingen hit......

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan ej begripa varför bilförsäljningen av nya bilar inte har rasat nu.
1: Vi har en stor pandemi och folk dör i mängder, restriktioner hit och dit.
2: Vi står inför ett teknikskifte. Från bensin/diesel till elbil. Där oavsett vad man än väljer så får man en "dålig produkt". Försäljningen borde då vara dålig, då det är fel köptid.

*edit*
Jag personligen ser mycket på självkörande bilar på yoytube. Och min tolkning är att utvecklingen går fort, så en 3 år gammal bil med självkörande egenskaper är idag redan "gammal dritt" emot vad som finns. Det gör att köplusten för mig av en bil från 500 tusen och uppåt har minskar.

Precis, pandemi och vi avråds från att resa kollektivt. Alltså behöver man bil.
Bostadspriserna har ju ökat ganska rejält med vilket jag inte hade gissat till att börja med, men de som blivit ekonomiskt drabbade av pandemin är inte samma människor som hade köpt bil och villa i vanliga fall heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Gå tillbaks till att göra analoga bilar då så blir alla glada!

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Du kan applicera samma tankesätt på datorkomponenter. Varför köpa något idag bär det är gammalt om tre år.

Nu är den praktiska livslängden på en bil visserligen betydligt längre än datorkomponenter och det är det många i landet MÅSTE ha en bil för att få vardagen att fungera. Man köper en bil för att man behöver den och då spelar det inte så stor roll att något annat finns om tre år. Och elbil för närvarande inte lösningen i alla delar av landet eller ens möjligt i alla människors budget.

Jag har en dator som snart överlevt mitt ägarskap av 3 bilar. 2015-2018, 2018-2021, 2021-2024. Värdesätter komponenterna och dess livslängd högre i min dator...
Det är ju bara en bil. Om man missar tåget med senaste självkörande, so what? Kommer något 3 ggr så bra som den man har om tre år. Med en dator blir det mer komplicerat. Hela familjens dokument och bilder på en burk, som förvisso backuppar till NAS kontinuerligt, bara ska funka. Stannar bilen, ring bärgare, stannar min Raid array, då har jag huvudvärk i flera timmar, tjatande barn, fru. Urk.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fattar inte, sparka deras dåliga chefer som tilläts avbryta ordrar, se till att bolagen inte får ge utdelningar eller bonusar under några år, sen kan man prata om hjälp... de själva försökte vara smarta och spara pengar. Lite som de flesta som inte kunde köpa toapapper i mars förra året, fast man då hade aktivt struntat i att ha hemma och köpa en rulle i taget...

De borde gå en kurs i riskhantering...

Förlåt men menar du att folk i stort ändrade sitt beteende och slutade köpa toapapper pga pandemin?
Eller att några få cryptominers förstörde för resten och nöjde sig inte med en toarulle var?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com