Skumt problem med ett VM

Permalänk
Medlem

Skumt problem med ett VM

När jag jobbar hemma så jobbar jag via rdp till ett vm i mitt vmware cluster för att slippa koppla in min jobbdator och för att slippa alla äckliga mjukvaror på min egen pc.

Jag har ett skumt problem som jag aldrig stött på tidigare, disken fylls av sig självt på måfå känns det som.. och efter en omstart så har jag hur mycket utrymme som helst igen...

Vad är det som äter upp allt utrymme? jag har scannat med treesize osv men inte hittat något:

Vad fasen är det för temp skit som äter upp allt utrymme?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

I vanliga fall brukar det ta en vecka innan disken är fylld men nu fylldes den över natten bara... Vad tusan kan det vara?!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kolla "Storage settings" i Windows och se om du hittar något där.

Permalänk
Medlem

shadow copy från helvetet?

Permalänk
Medlem

Kör du treesize som administrator? Konstigt att det inte syns där i så fall

Permalänk
Medlem

hur gjordes omstarten - sladden ur, ordinär eller med vänster skift samtidigt.

ordinär ON/OFF eller reboot är ju inte en riktig nedstängning med stängd filsystem utan mer som hibernate.

Men är det av någon program som har en öppnad fil som det hela tiden skrivs i så ser man inte storleken på den på enkel sätt (har 0 byte i explorern under hela tiden filen skrivs även när den är multigigabyte stor) och om programmet avbryts utan att stänga filen vid strömbrytning, start/stop eller omstart så kommer den vara borta vid nästa start och därför har fått tillbaka diskutrymmet igen - typ

Dom kan vara svåra att hitta då man vid skiftet runt win2k/winXP gjorde något i explorern eller dess underliggande system och helt plötsligt inte kunde se filers storlek medans de skrevs i exploren (vilket gick tidigare) - man letar efter jättestora filer men i själva verket är syndabockarna redovisade med 0 byte i storlek medans de skrivs...

Man måste kanske ladda ned 'sysinternal' från MS innan man verkligen kan se under huven då det som visas som ordinarie i taskmanagen är bara en del av processerna som faktiskt snurrar - men i task manager och där titta på program som läser och skriver mot disk och hur mycket så bör man hitta en misstänkt då om man fyller disken på en dag så borde programmet ifråga ha ganska mycket IO och stor skrivmängd mot disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kolla "Storage settings" i Windows och se om du hittar något där.

Såg inget skumt där tyvärr

Skrivet av Spiffman:

shadow copy från helvetet?

Provat disablea nu.

Skrivet av b1ghen:

Kör du treesize som administrator? Konstigt att det inte syns där i så fall

Absolut.

Skrivet av xxargs:

hur gjordes omstarten - sladden ur, ordinär eller med vänster skift samtidigt.

ordinär ON/OFF eller reboot är ju inte en riktig nedstängning med stängd filsystem utan mer som hibernate.

Men är det av någon program som har en öppnad fil som det hela tiden skrivs i så ser man inte storleken på den på enkel sätt (har 0 byte i explorern under hela tiden filen skrivs även när den är multigigabyte stor) och om programmet avbryts utan att stänga filen vid strömbrytning, start/stop eller omstart så kommer den vara borta vid nästa start och därför har fått tillbaka diskutrymmet igen - typ

Dom kan vara svåra att hitta då man vid skiftet runt win2k/winXP gjorde något i explorern eller dess underliggande system och helt plötsligt inte kunde se filers storlek medans de skrevs i exploren (vilket gick tidigare) - man letar efter jättestora filer men i själva verket är syndabockarna redovisade med 0 byte i storlek medans de skrivs...

Man måste kanske ladda ned 'sysinternal' från MS innan man verkligen kan se under huven då det som visas som ordinarie i taskmanagen är bara en del av processerna som faktiskt snurrar - men i task manager och där titta på program som läser och skriver mot disk och hur mycket så bör man hitta en misstänkt då om man fyller disken på en dag så borde programmet ifråga ha ganska mycket IO och stor skrivmängd mot disken.

Det är en virtuell maskin om du missade det jag har startat om flertalet gånger, samt stängt av maskinen osv.
Jag ska kika på sysinternal, tack för tipset!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Fast en virtuell maskin kan göra samma sak mot sin virtuella filsystem - att filen inte stängs och att filsystemet inte stängs när man gör normal avstängning eller plötlig stopp av VM (vilket motsvarar strömavbrott typ) - virtuella maskinens OS har ingen aning om det kör mot helt fysisk HW eller en helt mjukvarubaserad miljö.

Permalänk
Medlem

Någon form av snapshots eller kanske problemet utanför VM? Har filen som är hårddisken en redan fast storlek på din hårddisk eller är den dynamisk, dvs att den får växa vartefter den används?

Har du provat att skapa om din VM helt eller bara formaterat om? Kan ge skumma fel i bland (egen erfarenhet).
Tillräckligt med RAM / swapfil reserverad?

Kör du flera VM samtidigt som riskerar att använda mer ram än du fysiskt äger?

Idiotfelet att din virtuella disk blir större än din fysiska hårddisk har utrymme kvar? Du kanske har gjort något med datorn du inte tänkt på.

Något fel i filsystemet på din fysiska disk?

Klonat VM-disken? Risken att två olika VM använder samma UUID, inte samma fil, borde inte påverka men man vet aldrig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tillräckligt med RAM / swapfil reserverad?

Detta gissar jag också på. Vet ej om pagefile.sys syns i programmet han använder för att leta efter vad som fyller disken, men att det löser sig tillfälligt med reboot får mina tankar att gå hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Någon form av snapshots eller kanske problemet utanför VM? Har filen som är hårddisken en redan fast storlek på din hårddisk eller är den dynamisk, dvs att den får växa vartefter den används?

Har du provat att skapa om din VM helt eller bara formaterat om? Kan ge skumma fel i bland (egen erfarenhet).
Tillräckligt med RAM / swapfil reserverad?

Kör du flera VM samtidigt som riskerar att använda mer ram än du fysiskt äger?

Idiotfelet att din virtuella disk blir större än din fysiska hårddisk har utrymme kvar? Du kanske har gjort något med datorn du inte tänkt på.

Något fel i filsystemet på din fysiska disk?

Klonat VM-disken? Risken att två olika VM använder samma UUID, inte samma fil, borde inte påverka men man vet aldrig.

Det var inget i hypervisorn, senaste windows patchen löste problemet.... Vette fan vad som var galet, jag har 32gb minne till vmet så det var då inget sånt

Skrivet av felplacrd:

Detta gissar jag också på. Vet ej om pagefile.sys syns i programmet han använder för att leta efter vad som fyller disken, men att det löser sig tillfälligt med reboot får mina tankar att gå hit.

senaste windows patchen löste problemet.... provade disablea pagefile innan patchen men det funkade inte heller, nånting måste ha vart tokigt helt enkelt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)