Ny laptop - chromebook?
Hallå!
Har i 7-8 år haft Mac. Den jag använder just nu är en Macbook Pro 13" 2016 men på grund av stora kvalitetsproblem med skärmen funderar jag på att byta. Har 3 gånger behövt byta skärm, första gången stod Apple för bytet men resterande gånger har jag själv behövt göra det. Inte pga sprickor eller fysiska skador men den lägger av/börjar glappa helt enkelt. Har visserligen bara betalat självrisk till hemförsäkringen de övriga 2 gångerna, men det är ändå irriterande att behöva skicka iväg datorn i någon vecka på lagning. Funderar därför på att byta dator.
Numera använder jag i princip datorn enbart till enklare saker som plugg (främst via applikationer i Google Drive) och liknande. Inget som är särskilt prestandakrävande alls. Vill dock ha en dator som upplevs snabb och gärna med ok byggkvalitet (bra tangentbord och liknande). Som van mac-användare är man ju lite bortskämt med en riktigt bra pekplatta, vet att jag tidigare aldrig använt någon annan dator med lika bra upplevelse kring just pekplattan, men det kanske har ändrats?
Då jag slutat arbeta och är numera är student söker jag en så billig lösning som möjligt men som ändå inte känns som en plastbit. Funderar därför på Chromebook, är det någon som har erfarenhet av någon sådan modell som rekommenderas? Eller är det dumsnålt och borde man köra på en Windowsmodell istället?
Söker en dator med minst 13-14" skärm.
Fördelar och nackdelar med olika modeller mottages tacksamt. Även övrigt tips/rekommendationer såklart!
Är egentligen otroligt nöjd med macOS men tyvärr ligger nya Apple-modeller klart över min budget just nu.