Jag kan kanske förstå hur du tänker men får inte ihop det som en rimlig lösning på problemet.
Du önskar att varje joystick kan kopplas upp till en maskin som kontrollerar joysticken enligt ett rörelseschema för att beräkna korrigeringen. Hur ska användarna av PS5:or få tillgång till apparaten för att kunna få ut värden för korrigering till deras joysticks?
I videon så påvisas det att joysticks utsätts för slitage eller förändring av värdet över tid. Proceduren med att få korrigeringsvärden behöver då göras om med jämna mellanrum.
Har jag förstått dig rätt när jag tror att du tänker dig att alla PS5:or ska skicka joystick input till en dator via nätet som sedan ska beräkna en eventuell korrigering för var och en av kontrollerna?
Varje kontroll har en microkontroller som är riktigt snabb, denna kan köra algoritmer för att beräkna värdet vilken den garanterat redan gör. Jag gissar att kontrollen utan dessa algoritmer skulle hoppa fram och tillbaka hela tiden.
Det jag påstår är att det går göra en superanvancerad algoritm för att hantera detta och det går att få ett väldigt bra resultat. I praktiken så fungerar det inte så bra, för algoritmerna lägger på en delay. Det krävs dessutom fler och mer komplicerade kalibreringar än vad användaren vill göra.
Så min poäng är att påståendet att problemet går fixa i mjukvara inte är så enkel, då det handlar om att slutresultatet ska bli bättre. Inte det att det går att utveckla mjukvara som genom mycket algoritmer som Ai kan lista ut värdet. Och man 2 veckor efter kan säga att nu vet vi med en superhög noggrannhet exakt vad kontrollen var vid en viss tidpunkt. -Det förstör lite poängen för styrkontroll till ett spel.
-Att jag tar till extrema tider och kostnader är för att belysa problemet. För även 1ms extra delay är på tok för mycket.