Ifixit: "Dualsense har en livslängd om 417 timmar"

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag kan kanske förstå hur du tänker men får inte ihop det som en rimlig lösning på problemet.

Du önskar att varje joystick kan kopplas upp till en maskin som kontrollerar joysticken enligt ett rörelseschema för att beräkna korrigeringen. Hur ska användarna av PS5:or få tillgång till apparaten för att kunna få ut värden för korrigering till deras joysticks?

I videon så påvisas det att joysticks utsätts för slitage eller förändring av värdet över tid. Proceduren med att få korrigeringsvärden behöver då göras om med jämna mellanrum.

Har jag förstått dig rätt när jag tror att du tänker dig att alla PS5:or ska skicka joystick input till en dator via nätet som sedan ska beräkna en eventuell korrigering för var och en av kontrollerna?

Varje kontroll har en microkontroller som är riktigt snabb, denna kan köra algoritmer för att beräkna värdet vilken den garanterat redan gör. Jag gissar att kontrollen utan dessa algoritmer skulle hoppa fram och tillbaka hela tiden.
Det jag påstår är att det går göra en superanvancerad algoritm för att hantera detta och det går att få ett väldigt bra resultat. I praktiken så fungerar det inte så bra, för algoritmerna lägger på en delay. Det krävs dessutom fler och mer komplicerade kalibreringar än vad användaren vill göra.

Så min poäng är att påståendet att problemet går fixa i mjukvara inte är så enkel, då det handlar om att slutresultatet ska bli bättre. Inte det att det går att utveckla mjukvara som genom mycket algoritmer som Ai kan lista ut värdet. Och man 2 veckor efter kan säga att nu vet vi med en superhög noggrannhet exakt vad kontrollen var vid en viss tidpunkt. -Det förstör lite poängen för styrkontroll till ett spel.
-Att jag tar till extrema tider och kostnader är för att belysa problemet. För även 1ms extra delay är på tok för mycket.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av the_swede:

Vad baserar du det på ? Faktum är att 2miljoner cykler för en potentiometer är väldigt väldig bra, många är specade till 15k-100k. Det går inte att bygga så mycket bättre, iaf inte till en kostnad som funkar för konsumentprodukter. Den här varianten som klarar 2miljoner cykler är ny på marknaden, den tidigare generationen klarade bara 100k. Om jag själv får killgissa lite så misstänker jag att i andra kontroller med 100k varianten så hanterar man nollpunktskalibrering, dödzon och linjäritet i kontrollerns firmware, eventuellt i kombination med lite extra elektronik för att göra det analogt. I och med den nya varianten klarar 2 miljoner cykler har dom tänkt att den nog klarar sig utan dessa åtgärder, vilket kanske har fördelar i form av minskad fördröjning eller mindre dödzon

Har ingen koll på potentiometrar specifikt, men det är väl standard att göra en kostnadsanalys för konsumentprodukter där man räknar ut en andel förväntade havererade produkter och sedan räknar ut hur många som faktiskt kommer reklamera den baserat på historisk data?

I fallet Dualsense verkar det vara lite mer av ett QC-problem då folk fått hem kontroller som redan dag ett är trasiga. Den globala komponentbristen kanske satt klorna i potentiometermarknaden också?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Sony tjänar ju så klart inget på att göra något som håller för evigt eller som användare kan kalibrera själva. Så att istället sälja några extra handkontroller förbättrar bara marginalerna.
De gamla kontrollerna till PS4 har tex i princip aldrig reats ut och jag förutspår samma öde väntar PS5-kontrollern.

edit: Sony har garanterat data på hur mycket kontrollerna används och har, precis som Jonas själv antyder, räknat ut var de ska dra gränsen för var de allra flesta klarar sig utan att kunden klagar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Med batteritiden i åtanke i ds4 och denna kvalitétsbrist så blir nog ds4 första och sista ps kontrollen jag köper.
Gör om, gör rätt.

Var länge sedan jag kollade in tredje parts handkontroller. Kanske är dags.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Det här är så uselt. Var någonstans på vägen gick det så fel? Jag har STAMPAT på min Dualshock till PS2 med träskor, ändå fungerade den felfritt till den dagen jag slutade spela PS2...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv

Ca 317 timmar kvar på min kontroller isåfall, ca 100 timmar Days Gone, Man Eater och Ghost of Tsushima samt lite Dirt 5.

Har inte haft problemet med någon kontroll innan men misstänker att triggers kommer få mer problem. Man vill ju inte direkt pressa emot alltför hårt när de börjar aktiveras då det redan finns fall redan från lanseringen med problem kring just denna funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Ingår inte driftproblem i garantin?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Role_Model:

Det här är så uselt. Var någonstans på vägen gick det så fel? Jag har STAMPAT på min Dualshock till PS2 med träskor, ändå fungerade den felfritt till den dagen jag slutade spela PS2...

Lite nyfiken på i vilket spel och vad som hände som gav en sådan reaktion.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Coil Whine plus driftade handkontroll, vad kommer näst? Lite elstötar rätt som det är?

Jag själv är sugen på nästa generationskonsoler, men jag avvaktare på att de först fixar till de största barnsjukdomarna.

Virtuell smärta via kontroller

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

I fallet Dualsense verkar det vara lite mer av ett QC-problem då folk fått hem kontroller som redan dag ett är trasiga. Den globala komponentbristen kanske satt klorna i potentiometermarknaden också?

Behöver inte vara brist på potentiometrar för att det skall kunna vara ett problem som gör att QC är slappare. Har Sony inte tänkt testa varje potentiometer innan pålödning (troligt, då de säkert förväntar sig att potentiometerleverantören gör det) utan att de testar när kortet är klart så är varje out of spec potentiometer = alla andra komponenter bortkastade, komponenter som det säkert kan vara brist på. Att sätta upp en teststation för potentiometrar som kan hänga med volymstillverkning av handkontrollers är inte precis något du gör i en handvändning heller. Kan till och med vara omöjligt om fabrikslayouten inte tillåter det

Permalänk
Medlem

Jag är även skeptisk till livslängden på de adaptiva avtryckarna.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Det kan jag inte hålla med om, mina två höll i flera år fast de blev misshandlade dagligen med spel som track and field.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Virtuell smärta via kontroller

Vissa kontroller ger dock redan en högst reell smärta efter längre tids användande. Så var vänlig och avstå från att ge tillverkarna fler tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förenklat. Om en användare drar styrspaken från vänster till höger, så borde resultatet bli att positionen från styrspaken hela tiden blir denna rörelse. Om en användare ska upprepa detta 10gånger och det under alla dessa 10 gånger blir så att för ett visst ställe så ser det ut som att styrspaken har hoppat till, så går det göra kod som korrigerar för detta.
Och detta går göra riktigt avancerat med en megastor superdator som typ facebook datacenter i Luleå som endast har till uppgift att läsa ut rätt position ifrån ens spelkontroll.
Där problemet är att förutom att man kanske inte vill ha en dator för några miljarder som beräknar det korrekta värdet, så kommer systemet ändå inte ge en informationen så snabbt som man vill ha och man får en oönskad delay som är värre än vad felet från början var.

Jag är lite förvirrad vad du nämner nu. En justering genom mjukvara för viloläge (drift) och inkorrekt spårning av rörelse kräver knappt någon beräkningskraft alls. Det svåra är själva kalibreringen. Att kalibrera joystickens naturliga viloläge är super enkelt, rör den inte. Fasta positioner därefter inom dess rörelsespann är däremot det svåra, rent mekaniskt. Men lyckas man däremot få data för resistans och position så är det rätt trivialt att tag fram den lämpligaste funktionen för att beskriva datan. Det blir sedan en relativt enkel funktion som kan exekveras på (nära) nolltid av kontrollens egna firmware om man så vill. Man får troligen egentligen en helt OK data för kalibrering av att bara läsa maximal höger vänster upp ner ifall joysticken har skåror för de.

Men personligen så ser jag helst att man löser detta med hårdvara. Sensorerna i sig är egentligen det lättaste och löstes för decennier sedan, men lite dyrare. Ersätt potentiometrarna med hall effekt sensorer. De är kontaktlösa och slits därav inte. Fjädern är däremot en utmaning att lösa på ett relativt kostnadseffektivt sett. Man hade kunnat ersätta de med elektromagneter (som hade möjliggjort nya intressanta funktioner) men det hade nog blivit rätt dyrt.
Kanske är det egentligen bäst att göra de enkla att byta ut? (Kräver kontroller ändringar.) Finns modulära kontroller som visserligen har en del problem men visar att det iaf är möjligt. Blir lite som att byta däck på bilen, fast för ens bilspel.

Med det sagt så tror jag inte vi lär se något. De har inget intresse av att göra dem dyra men tåliga, när de istället kan sälja både fler nya och ersättare.

DISCLAIMER: Är bara hobby elektromekaniker.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fick hem min PS5 i fredags. Har två kontroller som jag varierat emellan. Mellan mig och ungen har vi säkert suttit 20 timmar över helgen. X-knappen på ena kontrollen fastnar/går inte upp så snabbt den ska, redan. På grund av allt är vi noga med handtvättning så det är inte rimligt att mängden smuts som tagit sig in (handtvätt eller ej) ska vara tillräckligt för att problemet ska uppstå. Trist.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

417 timmar är ju inte alls mycket. Ett sommarlov av bingegaming som man körde som ung var ju lätt 80h i veckan.

I absolut värsta fall 417/24/7 ≈ 2,5 vecka!!

När handkontrollerna sen kostar 700kr/styck pratar vi närmare 15000kr i året om man är en riktig gamer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Har ingen koll på potentiometrar specifikt, men det är väl standard att göra en kostnadsanalys för konsumentprodukter där man räknar ut en andel förväntade havererade produkter och sedan räknar ut hur många som faktiskt kommer reklamera den baserat på historisk data?

I fallet Dualsense verkar det vara lite mer av ett QC-problem då folk fått hem kontroller som redan dag ett är trasiga. Den globala komponentbristen kanske satt klorna i potentiometermarknaden också?

Absolut gör man sådana beräkningar, men min poäng här va att 2 miljoner är i princip state of the art för potentiometrar. Alps är också en "märkespotentiometer", så förklaringen ligger inte i att Sony har snålat på sin potentiometer för att klämma ut sista kronan. Ska bli intressant att se om vi någonsin får klarhet i vad som orsakat det

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Fick hem min PS5 i fredags. Har två kontroller som jag varierat emellan. Mellan mig och ungen har vi säkert suttit 20 timmar över helgen. X-knappen på ena kontrollen fastnar/går inte upp så snabbt den ska, redan. På grund av allt är vi noga med handtvättning så det är inte rimligt att mängden smuts som tagit sig in (handtvätt eller ej) ska vara tillräckligt för att problemet ska uppstå. Trist.

Bara att skicka tillbaka då jag antar att du har kvittot kvar. Börjar det strula nu så kommer det nog bara bli värre.

Har du testat att massera/knåda knappen? Det kan ibland göra att den släpper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilknievel:

11,5 timmar per dag? Är både imponerad och oroad 😆

Hade 73,5h arbetsvecka när jag jobbade till sjöss. Blev alltid lite övertid på det, just där jobbade jag 10år.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ångrar mig inte att jag inte hoppade av första generationen och alla dess barnsjukdomar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Raderar framsidor

Joke's on you! Jag har en Dualsense men saknar konsolen. Fortsätter det så här kommer min kontroll hålla i flera år.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med mina två DualSense (en från launch en från januari), ej heller på mina tre DualShock4 men jag kanske har haft tur då.
Jag har garanterat spelat mer än 400 timmar iaf.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Var det vid Sex Games eller International karate+?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pimmp:

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Därför man körde med WICO Command Control, de lever ännu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

Vi som har en nintendo switch känner till frustrationen med drift och lider med PlayStation fansens.

Vi som växte upp med konsoler som krävde en joystick för att fungera anser snarare att 417 timmar är hur mycket som helst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bobbeyblade:

Berodde nog inte på att Tac 2 var dåligt byggda utan att de fick mycket stryk när spelade Track & Field...

Skrivet av UncleDirty:

Var det vid Sex Games eller International karate+?

Jag byggde om en joystick så att "turbofire oscillatorn" kunde användas för att ge skakaspaken signaler så jag slapp spakskakandet.

Men det är ju inte tekniskt svårt att bygga bättre handkontroller utan det är ju bara en kostnadsfråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags för en helt modulär kontroll? Där själva formen och kontakter sitter som bas men man kan byta ut alla rörliga delar ifall de gör sönder och till delar med annan feeling och slaglängd.

Kan ju vara svårt för ett tredjepartsföretag att få igenom det men om Sony eller Microsoft anammar det så kan ju massa tredjepart stå för delar mm. Tror det hade blivit en fin boom för professionellt/semi professionellt spelande på konsol.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tänker på min Xbox 360-kontroll som hållt till uppskattningsvis 800 timmar av aktivt spelande i Rocket League (och fler timmar till annat). Visst kan man känna av att den inte är splitter ny ur förpackning, men den känns absolut inte sliten. Ingen drift i den.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Varför använder man inte någon form av optisk avläsning? Potentiometer fungerar bra för t.ex. dimmers eller volymkontroll, som man justerar max någon gång per dag. Men för spelkontroller som man konstant rör fram och tillbaka flera timmar per dag håller de inte.

Förmodligen för att en optisk lösning är mer komplicerad, har andra brister, kostar mer och drar mer ström. Tycker också att det är lite märkligt, men om de kan spara någon futtig dollar per kontroller och där till även kan kontrollera produktens livslängd så kanske det inte är så konstigt trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vissa kontroller ger dock redan en högst reell smärta efter längre tids användande. Så var vänlig och avstå från att ge tillverkarna fler tips.

Vissa är specifikt designade att orsaka smärta!
Painstation