Luftrenare - vart börjar startpriset?

Permalänk
Avstängd

Luftrenare - vart börjar startpriset?

Jag har funderat på att investera i en luftrenare för att få renare(?) luft. Detta - precis som portabel AC - är rena djungeln för mig så jag undrar vart startpriset verkar gå för kvalité? Har tänkt att ha den i mitt sovrum på 11kvm men det är oerhört lite också vad jag kan se på vissa luftrenare som klarar av mycket större rum än så.

Jag kikar på denna och undrar om det är rimlig "god kvalitetsklass" (anta att det finns låg kvalitetsklass och hög kvalitetsklass som ytterligare nivåer): https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Är luftrenare sedan lite som portabel AC att den måste placeras på lämplig plats som att den behöver utrymme från alla sidor för in- & utsug av luften som den renar? (och ja, jag är medveten om att luftrenare har filter som måste bytas ut regelbundet)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har denna. Tyst och bra. Verkar göra sitt jobb väl. Mitt syfte med den var att minska dammängden i lägenheten. Det känns som om det inte blir lika dammigt lika snabbt. Men ingen luftrenare utför mirakel.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...

Denna tar in luft på sidorna (de smala sidorna, nertill) och blåser ut snett uppåt från baksidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har denna. Tyst och bra. Verkar göra sitt jobb väl. Mitt syfte med den var att minska dammängden i lägenheten. Det känns som om det inte blir lika dammigt lika snabbt. Men ingen luftrenare utför mirakel.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...

Denna tar in luft på sidorna (de smala sidorna, nertill) och blåser ut snett uppåt från baksidan.

Hur ofta behöver du byta filter?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd

Jag har denna modellen.

https://hemmy.se/klimat-o-varme/luftrenare/Woods-ELFI900

Vet inte om det var ett bra köp eller inte, men jag lita efter en som inte bara gjord av plast utan av stål/metall.

Sen så tror jag man skulle behöva ha en luftrenare i vare rum, om man vill ha renare luft.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hur ofta behöver du byta filter?

Inte bytt än. Haft den ungefär ett år, tror jag. Jag har rengjort (dammsugit) förfiltren ett antal gånger. Det tar nån minut per gång.

Men jag har den på ett tystare läge hela tiden, så den får nog inte chansen att göra sitt jobb fullt så effektivt som den skulle kunna. Jag sover i samma rum, och sovläget funkar inte eftersom det blir ljust under sovtiden, och då går den ur sovläget.

Å andra sidan har jag inga husdjur och använder inga levande ljus eller annat som avger stora mängder partiklar, så jag räknar med att kunna använda samma filter i många år.

Manualen säger 30 månader mellan filterbyten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kom att tänka på denna video från kanadensiska CBC.

Kanske kan hjälpa till i ett beslut.

https://www.youtube.com/watch?v=0uZKBlwLEFs

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...

kör med denna hemma i vardagsrummet, för pollen, rätt nöjd för priset.
tar in från sidor och fram, och skjuter det uppåt.
har en sensor som läser av partikelmängd och anpassar efter det, får fnatt när vi steker något i köket.
Den går att styra med google home och alexa (via wifi) men går typ bara att slå av och på, inte så mycket mer.

för priset är jag nöjd, men går nog inte att jämnföra med en dyrare.
rätt dyra filter på 5-600:-

kommer skaffa Ikeas förnuftig sen till barnens rum, så den kan rulla på lägsta hela tiden.
https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=luftrenare%20f%...
mest för att de är billiga och behöver inte alla flashiga funktioner, utan vara tyst och bara rulla 24h, och billiga filter.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...

kör med denna hemma i vardagsrummet, för pollen, rätt nöjd för priset.
tar in från sidor och fram, och skjuter det uppåt.
har en sensor som läser av partikelmängd och anpassar efter det, får fnatt när vi steker något i köket.
Den går att styra med google home och alexa (via wifi) men går typ bara att slå av och på, inte så mycket mer.

för priset är jag nöjd, men går nog inte att jämnföra med en dyrare.
rätt dyra filter på 5-600:-

kommer skaffa Ikeas förnuftig sen till barnens rum, så den kan rulla på lägsta hela tiden.
https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=luftrenare%20f%...
mest för att de är billiga och behöver inte alla flashiga funktioner, utan vara tyst och bara rulla 24h, och billiga filter.

Bra pris på ikeas luftrenare. Lite svårt att få tag i kolfiltret dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ikeas var intressant med tanke på priset, man kan ha en i varje sovrum, och då borde reningen bli bättre jämfört med att ha en stor centralt placerad.

Kapaciteten är 140 m3/h på högsta läget, men de skriver inte vilken yta den klarar. Skulle gissa max 15m2 om den går på högsta. De uppger 60 dB(A) ljudnivå i högsta läget så det verkar väsnas en del? Om de mäter likadant (vilket de antagligen inte gör) ska detta vara 4dB under min Ikea köksfläkt på max, och den bråkar ju så jag hör den tydligt på minimum med stängd dörr i rummet längst från köket.

Lägsta läget är 28 dB(A) så det borde i teorin vara ganska ljudlöst och funka på natten typ.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Som allergiker som dessutom bor i stan sätter jag ut luftrenare lite överallt i lägenheten. Har testat lite olika varianter över åren och den bästa jag testat är Electrolux Pure A9 som jag kör nu, bland de sämre är Xiaomis just för de låter mer för samma luftgenomströmning.

Permalänk
Medlem

Hade en Dyson luftrenare, men använder den inte längre då den inte gör mycket nytta om man inte har fönster, dörrar och övrig ventilation stängd.

Det enda den gjorde bra var att sätta cirkulation på luften, men det gör valfri vanlig fläkt lika bra.

Permalänk
Medlem

För mig stod det mellan Electrolux Pure A9 och Coway Storm, i slutändan blev det en Coway. Dessa ligger nog över din budget men jag tänkte som så att jag ska köpa en luftrenare som håller både i nuvarande lägenhet och framtida hus. Dessutom funderar jag på att köpa en/två luftrenare från IKEA för att komplettera i övriga rum.

Personligen hade jag inte köpt en Xiaomi-luftrenare. Snabb googling gav detta.

Permalänk
Medlem

Vill du ha rejält med prestanda så är det svenska Blueairs produkter du vill ha. De har flera olika modeller. Kolla produkttester

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Frågan är vad det är för saker du vill rena luften från? t..ex. lukt, pollen, mögelpartiklar?

Det bästa är nog att läsa på lite om kol och hepa filter och jonisering. Även den sistnämndas nackdelar, för spädbarn och husdjur.

De bättre luftrenarna kombinerar flera typer av rening. Vad som därefter skiljer är luftflödet, hur stort rum produkten är designad till, hur mycket den väsnas och designen.

Skiter man i att underhålla filtret, rengöra och/eller byta ut.. då kan du lika gärna köra på en fläkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ikeas var intressant med tanke på priset, man kan ha en i varje sovrum, och då borde reningen bli bättre jämfört med att ha en stor centralt placerad.

Kapaciteten är 140 m3/h på högsta läget, men de skriver inte vilken yta den klarar. Skulle gissa max 15m2 om den går på högsta. De uppger 60 dB(A) ljudnivå i högsta läget så det verkar väsnas en del? Om de mäter likadant (vilket de antagligen inte gör) ska detta vara 4dB under min Ikea köksfläkt på max, och den bråkar ju så jag hör den tydligt på minimum med stängd dörr i rummet längst från köket.

Lägsta läget är 28 dB(A) så det borde i teorin vara ganska ljudlöst och funka på natten typ.

Skrivet av Saddl3r:

För mig stod det mellan Electrolux Pure A9 och Coway Storm, i slutändan blev det en Coway. Dessa ligger nog över din budget men jag tänkte som så att jag ska köpa en luftrenare som håller både i nuvarande lägenhet och framtida hus. Dessutom funderar jag på att köpa en/två luftrenare från IKEA för att komplettera i övriga rum.

Personligen hade jag inte köpt en Xiaomi-luftrenare. Snabb googling gav detta.

Var in och hämtade en luftrenare idag på Ikea, tog ett Kolfilter också. Enkel montering, kolfiltret innerst och Hepa-filtret ytterst.

Väldigt simpel luftrenare, men Renar filtren som det ska så skadar det knappast något att den står och puttrar på läge 1 dygnet runt i barnens rum. Läge 1 går knappt att höra. Däremot är hoppet till läge 2 kanske lite stort men får väl köra där när man städar typ.

Går att ha den på golvet eller montera på väggen. Funkar den bra så köper jag nog en till. Filterbytet på många andra kostar mer än vad denna + kolfilter kostar.

Misstänker däremot att man kommer få dammsuga av "tyget" framtill rätt ofta då all luft passerar genom detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ledsen om jag uppar en gammal tråd, men vore intressant att se vad ni som haft era luftrenare ett tag tycker nu efter några månader?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ledsen om jag uppar en gammal tråd, men vore intressant att se vad ni som haft era luftrenare ett tag tycker nu efter några månader?

Jag köpte Electrolux Pure A9 Mörkgrå för 1,5 vecka sedan.
Betydligt skönare och friskare luft inomhus. Mindre täppt i näsan på morgon. Den var på rea för 3500kr och lite över min budget. Men är nöjd!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ledsen om jag uppar en gammal tråd, men vore intressant att se vad ni som haft era luftrenare ett tag tycker nu efter några månader?

Har kört mina 2 ifrån Ikea dygnet runt nu i några månader. Kör aldrig läge 3, utan alternerar mellan läge 1 och 2.

Absolut att det fångas upp mycket synligt damm. Så någon form av luftrörelse sker i rummet även på läge 1. Om man varit borta en längre tid så ser man att det fastnat synligt damm på tygframsidan. Jag kan ju inte utvärdera hur det minsta dammet fastnar/rör sig igenom Hepa-filtret, men luften som cirkulerat igenom filtren är om man kan säga så, luktlös och fräsch. Luften hemma känns bättre och inte instängd när man kommer hem och inte är van vid "hemmalukten".

Kollade lite på A9 nu. Nackdelen där verkar vara att det inte går att kombinera bästa Hepa-filtret med kolfilter. Utan filtret som har kol i sig har bara Hepa11 eller liknande. Ska man köpa båda och alternera så kostar bara filtret typ 1000kr. joniseringen verkar inte heller gå att stänga av beroende på filter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Har kört mina 2 ifrån Ikea dygnet runt nu i några månader. Kör aldrig läge 3, utan alternerar mellan läge 1 och 2.

Absolut att det fångas upp mycket synligt damm. Så någon form av luftrörelse sker i rummet även på läge 1. Om man varit borta en längre tid så ser man att det fastnat synligt damm på tygframsidan. Jag kan ju inte utvärdera hur det minsta dammet fastnar/rör sig igenom Hepa-filtret, men luften som cirkulerat igenom filtren är om man kan säga så, luktlös och fräsch. Luften hemma känns bättre och inte instängd när man kommer hem och inte är van vid "hemmalukten".

Kollade lite på A9 nu. Nackdelen där verkar vara att det inte går att kombinera bästa Hepa-filtret med kolfilter. Utan filtret som har kol i sig har bara Hepa11 eller liknande. Ska man köpa båda och alternera så kostar bara filtret typ 1000kr. joniseringen verkar inte heller gå att stänga av beroende på filter?

Jonisering går att stänga av manuellt i appen nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken