Har ett av Adobe:s ej officiella grafikkort stöd för gpu acceleration?

Permalänk

Har ett av Adobe:s ej officiella grafikkort stöd för gpu acceleration?

Hej,
Jag är sugen på en ny laptop. Den har ett Nvida RTX3060, troligen ett max-q. Jag är inte behov av värsting-grafik o behöver inte lägga extra tusenlappar på ett 3070-3080 grafikkort. Jag vill dock gärna mitt graffikkort ska vara OK och kunna nyttjas av Adobes bild- o videohanteringsprogram.

Adobe har en sida med officiellt godkända grafikkort som stödjer gpu acceleration(så heter det väl?). 3070 o 3080 finns med där, men inte 3060. 2060 finns dock med. Går det att ta reda på om ett 3060 kort "samspelar" med Adobe? (innan jag köper datorn).
Det kan vara så att 3060 kommer bli officiellt/testat senare...

Jag vet inte vad på själva kortet som avgör om kortet samspelar med Adobe eller ej. CUDA nämns ibland, vet inte riktigt vad det är.

Permalänk
Medlem

3060 är ju helt nytt, kanske kommer info om det snart för Adobes prylar.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

3060 är ju helt nytt, kanske kommer info om det snart för Adobes prylar.

Även 3070 o 3080 är nytt, och dessa finns listade hos Adobe. Jag hoppas 3060 kommer upp på listan också. Men det vore bra om jag kunde ta reda på det själv annars - frågan är vad jag ska titta på föra att förstå om 3060 bör funka eller ej. Vad jag kan se som är korten samma, förutom att antal kärnor och ram-minne skiljer, men det är möjligt att det är annat som skiljer, som inte Nvida specificerar i teknisk information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Även 3070 o 3080 är nytt, och dessa finns listade hos Adobe. Jag hoppas 3060 kommer upp på listan också. Men det vore bra om jag kunde ta reda på det själv annars - frågan är vad jag ska titta på föra att förstå om 3060 bör funka eller ej.

De har bara inte uppdaterat sidan än. Alla moderna Nvidia-kort fungerar fullt ut med Adobes produkter. Du kan lugnt köpa laptopen. Använd gärna Nvidias Studio Driver istället för den vanliga Game Ready-drivrutinen för maximal kompatibilitet med Adobes program.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Hej,
Jag är sugen på en ny laptop. Den har ett Nvida RTX3060, troligen ett max-q. Jag är inte behov av värsting-grafik o behöver inte lägga extra tusenlappar på ett 3070-3080 grafikkort. Jag vill dock gärna mitt graffikkort ska vara OK och kunna nyttjas av Adobes bild- o videohanteringsprogram.

Adobe har en sida med officiellt godkända grafikkort som stödjer gpu acceleration(så heter det väl?). 3070 o 3080 finns med där, men inte 3060. 2060 finns dock med. Går det att ta reda på om ett 3060 kort "samspelar" med Adobe? (innan jag köper datorn).
Det kan vara så att 3060 kommer bli officiellt/testat senare...

Jag vet inte vad på själva kortet som avgör om kortet samspelar med Adobe eller ej. CUDA nämns ibland, vet inte riktigt vad det är.

Det kommer fungera utmärkt oavsett om det är certifierat eller inte. Tror inte nVidia kommer släppa 3060 Creative Cloud Edition och nerfa 3060 till halva hastigheten i Adobes program... Men man ska aldrig säga aldrig

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

3070 och 3080 släpptes i sept-okt. 3060 idag, så det är viss skillnad. Ge dom lite tid iaf, så lär infon komma.

4 januari släpptes alla 3 nämnda kort. (för laptop). Min fråga var inte när 3060 ska testas av Adobe, utan hur jag själv kan förstå eller ta reda på om 3060 bör fungera med Adobe eller ej.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det kommer fungera utmärkt oavsett om det är certifierat eller inte. Tror inte nVidia kommer släppa 3060 Creative Cloud Edition och nerfa 3060 till halva hastigheten i Adobes program... Men man ska aldrig säga aldrig

Ok bra. Vet inte vad 3060 Creative Cloud Edition och nerfa 3060 är men får googla

Permalänk
Skrivet av reflux:

De har bara inte uppdaterat sidan än. Alla moderna Nvidia-kort fungerar fullt ut med Adobes produkter. Du kan lugnt köpa laptopen. Använd gärna Nvidias Studio Driver istället för den vanliga Game Ready-drivrutinen för maximal kompatibilitet med Adobes program.

tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Ok bra. Vet inte vad 3060 Creative Cloud Edition och nerfa 3060 är men får googla

Det var ett skämt...