Nvidia: "Krypto-låsning av RTX 3060 är inte begränsad till drivrutiner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Edit du tar upp guld men tycker under det är en ponzi men bitcoin tydligen är det

Gul ger inte dividens utan det är bara värt något för att folk tycker det är värt något. förutom i elektronik(största delen av historien så fanns detta ej så då var gul en ponzi tills elektronik kom??) och bitcoin har fördelen att du kan skicka pengar snabbt över hela världen utan en central myndighet som styr över den. Om du tycker det är övervaluerat är en helt annan sak men det betyder inte att något är en ponzi.

Du missar också att definitionen av en ponzi vilket inkluderar att den lovar returns vilket bitcoin aldrig gör. Om folk investerar i den i syftet att tjäna mer pengar betyder ej att valutan är en ponzi.

Ex grafikkort är en ponzi nu för att alla köper dom för att sälja vidare högre. Ex2. Pokemon kort är en ponzi för folk köper dom för att sälja vidare

Hej Ponta,

Helt rätt, guld ger inte dividens. Helt rätt också att det är bara är värt för att folk tycker att det är värt något. Fysiskt guld har godtyckligt pris dvs det har inga objektiva ekonomiska mått så som till exempel aktier och ett företags nuvarande och framtida vinster. Utan guld är "bara" värt det vi själva anser att det borde vara värt. Precis som BitCoin! So far so good.

Det som skiljer är att (fysiskt) guld aldrig kan gå ner till 0 (noll). Ty, guld är en METALL (element) och ingen algoritm eller ny teknik. Dvs det kan alltid användas till smycken, elektronik, tandvård, rymdfärjor och gu(l)d vet vad. Det oxiderar aldrig, är virtually indestructible samt kräver ingen energi för att upprätthålla det. En 2000-år gammal guldmynt som hittas på havets botten har fortfarande samma värde som då - förmodligen högre!

I oroliga tider så används det som "Store of value" och av den anledningen är guldet det ENDA Centralbankerna förvarar i sina bankvalv. Många pratar ju om BitCoin som digitalt guld! Mao så kommer det ALLTID att finnas en EFTERFRÅGAN på guld - oavsett vad. Även idag efter ca. 6000 (sex tusen!) år med ny teknik gissa vilken asset som har NUMERO UNO market value?:

Att guldets pris är godtyckligt betyder att det kan gå upp hur mycket som helst i värde utan att påverka någons vardagsliv! Om 1 uns AU 99.99 imorgon kostar 100.000 $ istället för dagens 1.800 $ så kommer det inte påverka ekonomin negativt, tvärtom! Många skulle sälja sina smycken och sätta sprätt på pengarna -> bra för dig och mig och alla andra!

Ponera att 1 BitCoin imorgon kostar 1.000.000 $ (en miljon!) iställer för dagens 50.000 $. Många fler skulle börja mina och det skulle gå åt otroliga mängder energi! Priset på grafikkort skulle förmodligen skyrocket och det skulle påverka många gamers vardagsliv! Energiåtgången skulle innebära elavbrott hos många industriföretag - inte bra för mig, dig och alla andra.

Så summa summarum:
Värdet på fysiskt guld är unlimited on the upside (kan öka oändligt mycket) men limited on the downside (kan aldrig bli 0). Värdet på aktier, Bitcoin, valutor etc är limited on the upside (finns en gräns på hur mycket de kan öka i värde innan de börjar påverka människors vardagsliv eller ekonomin negativt) men unlimited on the downside (dvs samtliga kan nå värdet 0, exempelvis när ett företag konkar/värdelösa aktier avnoteras).

Over and out.

Disclaimer: Jag ger inga finansiella råd. Tvärtom håll dig borta från fysiskt guld så mycket som överhuvudtaget möjligt. Du kommer bränna dig. Om du någonsin tänker skaffa det, läs på ordentligt i ett par månader och köp aldrig mer än 5% av din disponibla inkomst.

Stavning och fancy bilder :D
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A1200:

Hej Ponta,

Helt rätt, guld ger inte dividens. Helt rätt också att det är bara är värt för att folk tycker att det är värt något. Fysiskt guld har godtyckligt pris dvs den har inga objektiva ekonomiska mått så som till exempel aktier och ett företags nuvarande och framtida vinster. Utan guld är "bara" värt det vi själva anser att det borde vara värt. Precis som BitCoin! So far so good.

Det som skiljer är att (fysiskt) guld aldrig kan gå ner till 0 (noll). Ty, guld är en METALL (element) och ingen algoritm eller ny teknik. Dvs den kan alltid användas till smycken, elektronik, tandvård, rymdfärjor och gu(l)d vet vad. Eller som "Store of value" i oroliga tider och Centralbankernas valv. Många pratar ju om BitCoin som digitalt guld! Mao så kommer det ALLTID att finnas en EFTERFRÅGAN på guld - oavsett vad. Även idag efter ca. 6000 (sex tusen!) år med ny teknik gissa vilken asset som har NUMERO UNO market value?:

https://cms.zerohedge.com/s3/files/inline-images/2021-02-19_8-10-42.jpg?itok=j91WlRZd

Att guldets pris är godtyckligt betyder att det kan gå upp hur mycket som helst i värde utan att påverka någons vardagsliv! Om 1 uns AU 99.99 imorgon kostar 100.000 $ istället för dagens 1.800 $ så kommer det inte påverka ekonomin negativt, tvärtom! Många skulle sälja sina smycken och sätta sprätt på pengarna -> bra för dig och mig och alla andra!

Ponera att 1 BitCoin imorgon kostar 1.000.000 $ (en miljon!) iställer för dagens 50.000 $. Många fler skulle börja mina och det skulle gå åt otroliga mängder energi! Priset på grafikkort skulle förmodligen skyrocket och det skulle påverka många gamers vardagsliv! Energiåtgången skulle innebära elavbrott hos många industriföretag - inte bra för mig, dig och alla andra.

Så summa summarum:
Värdet på fysiskt guld är unlimited on the upside (kan öka oändligt mycket) men limited on the downside (kan aldrig bli 0). Värdet på aktier, Bitcoin, valutor etc är "limited on the upside" (finns en gräns på hur mycket de kan öka i värde innan de börjar påverka människors vardagsliv eller ekonomin negativt) men "unlimited on the downside" (dvs samtliga kan nå värdet 0, exempelvis när ett företag konkar/värdelösa aktier avnoteras).

Over and out.

Disclaimer: Jag ger inga finansiella råd. Tvärtom håll dig borta från fysiskt guld så mycket som överhuvudtaget möjligt. Du kommer bränna dig. Om du någonsin tänker skaffa det, läs på ordentligt i ett par månader och köp aldrig mer än 5% av din disponibla inkomst.

Jag är alkemist och gillar att göra guld av sand...

Men oftast går det så här, likt coinbubblorna
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Hej Ponta,

Helt rätt, guld ger inte dividens. Helt rätt också att det är bara är värt för att folk tycker att det är värt något. Fysiskt guld har godtyckligt pris dvs den har inga objektiva ekonomiska mått så som till exempel aktier och ett företags nuvarande och framtida vinster. Utan guld är "bara" värt det vi själva anser att det borde vara värt. Precis som BitCoin! So far so good.

Det som skiljer är att (fysiskt) guld aldrig kan gå ner till 0 (noll). Ty, guld är en METALL (element) och ingen algoritm eller ny teknik. Dvs den kan alltid användas till smycken, elektronik, tandvård, rymdfärjor och gu(l)d vet vad. Eller som "Store of value" i oroliga tider och Centralbankernas valv. Många pratar ju om BitCoin som digitalt guld! Mao så kommer det ALLTID att finnas en EFTERFRÅGAN på guld - oavsett vad. Även idag efter ca. 6000 (sex tusen!) år med ny teknik gissa vilken asset som har NUMERO UNO market value?:

https://cms.zerohedge.com/s3/files/inline-images/2021-02-19_8-10-42.jpg?itok=j91WlRZd

Att guldets pris är godtyckligt betyder att det kan gå upp hur mycket som helst i värde utan att påverka någons vardagsliv! Om 1 uns AU 99.99 imorgon kostar 100.000 $ istället för dagens 1.800 $ så kommer det inte påverka ekonomin negativt, tvärtom! Många skulle sälja sina smycken och sätta sprätt på pengarna -> bra för dig och mig och alla andra!

Ponera att 1 BitCoin imorgon kostar 1.000.000 $ (en miljon!) iställer för dagens 50.000 $. Många fler skulle börja mina och det skulle gå åt otroliga mängder energi! Priset på grafikkort skulle förmodligen skyrocket och det skulle påverka många gamers vardagsliv! Energiåtgången skulle innebära elavbrott hos många industriföretag - inte bra för mig, dig och alla andra.

Så summa summarum:
Värdet på fysiskt guld är unlimited on the upside (kan öka oändligt mycket) men limited on the downside (kan aldrig bli 0). Värdet på aktier, Bitcoin, valutor etc är "limited on the upside" (finns en gräns på hur mycket de kan öka i värde innan de börjar påverka människors vardagsliv eller ekonomin negativt) men "unlimited on the downside" (dvs samtliga kan nå värdet 0, exempelvis när ett företag konkar/värdelösa aktier avnoteras).

Over and out.

Disclaimer: Jag ger inga finansiella råd. Tvärtom håll dig borta från fysiskt guld så mycket som överhuvudtaget möjligt. Du kommer bränna dig. Om du någonsin tänker skaffa det, läs på ordentligt i ett par månader och köp aldrig mer än 5% av din disponibla inkomst.

Ok håller med dig till största del här mitt största problem var att du hävdade att det var en ponzi. men igen igen bitcoin minas ej med gpuer(detta görs med Asics sen redan innan förra bullrunnen för bitcoin) ethereum är den valutan som minas. Om bara bitcoin gick upp skulle grafikkort inte köpas av miners. Ny teknologi påverkar ofta vissa människors liv negativt. Titta bara på den industriella revolutionen, sociala medier etc. Men kommer även med uppsidor. själv tycker jag bitcoin är övervaluerad och tycker att det finns många bättre kryptovalutor som löser problemen på bättre sätt. Sen spelar det även roll hur energin används och från vilken källa det används. Glöm inte att energi är svårt att lagra så det finns ofta så köps överbliven energi upp men det beror ju såklart på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Ok håller med dig till största del här mitt största problem var att du hävdade att det var en ponzi. men igen igen bitcoin minas ej med gpuer(detta görs med Asics sen redan innan förra bullrunnen för bitcoin) ethereum är den valutan som minas. Om bara bitcoin gick upp skulle grafikkort inte köpas av miners. Ny teknologi påverkar ofta vissa människors liv negativt. Titta bara på den industriella revolutionen, sociala medier etc. Men kommer även med uppsidor. själv tycker jag bitcoin är övervaluerad och tycker att det finns många bättre kryptovalutor som löser problemen på bättre sätt. Sen spelar det även roll hur energin används och från vilken källa det används. Glöm inte att energi är svårt att lagra så det finns ofta så köps överbliven energi upp men det beror ju såklart på.

Kan hålla med om att Pyramidspel/Ponzi scheme har en väldigt specifik betydelse som inte är riktigt rätt att använda i denna diskussion.

Ingen kryptovaluta har dock vad jag sett visat sig fungera särskilt bra för transaktioner i sin nuvarande form. En transaktion brukar vara alldeles för långsam för att användas för mer än en försvinnande litet antal samtidiga transaktioner globalt. Mining leder också till ett ofantligt resursslöseri så länge nuvarande former av proof-of-work används, särskilt för de coins som är ASIC-resistenta och därmed hindrar användning av hårdvara som är mycket mer effektiv för ändamålet.

EDIT: Att tro att mining mestadels skulle använda överbliven energikapacitet är skrattretande. Bara Bitcoin kräver mer energi än hela länders totala övriga energikonsumption, och då pratar vi om en coin där ASICs lär stå för den stora delen av miningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Så vi får alltså hacka både drivarrutiner och bios denna gång.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Så summa summarum:
Värdet på fysiskt guld är unlimited on the upside (kan öka oändligt mycket) men limited on the downside (kan aldrig bli 0). Värdet på aktier, Bitcoin, valutor etc är limited on the upside (finns en gräns på hur mycket de kan öka i värde innan de börjar påverka människors vardagsliv eller ekonomin negativt) men unlimited on the downside (dvs samtliga kan nå värdet 0, exempelvis när ett företag konkar/värdelösa aktier avnoteras).

Over and out.

Disclaimer: Jag ger inga finansiella råd. Tvärtom håll dig borta från fysiskt guld så mycket som överhuvudtaget möjligt. Du kommer bränna dig. Om du någonsin tänker skaffa det, läs på ordentligt i ett par månader och köp aldrig mer än 5% av din disponibla inkomst.

Det har ingen unlimited downside. Även 0 är en limit. Unlimited downside får du i princip bara i marginalhandel vilket inte är nåt unikt för bitcoin.

Permalänk
Medlem

Nvidia vill att kort som miners köper nu ska hamna på soptippen istället för att komma gamers till del.

Det är inget positivt alls att kunder inte längre kan tjäna in en del av inköpskostnaden genom att mina.

Professionella miners kommer troligtvis hitta sätt att kringgå dessa begränsningar medan vanligt folk inte kommer göra detsamma, detta är dåligt på alla sätt och vis för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Så summa summarum:
Värdet på fysiskt guld är unlimited on the upside (kan öka oändligt mycket) men limited on the downside (kan aldrig bli 0). Värdet på aktier, Bitcoin, valutor etc är limited on the upside (finns en gräns på hur mycket de kan öka i värde innan de börjar påverka människors vardagsliv eller ekonomin negativt) men unlimited on the downside (dvs samtliga kan nå värdet 0, exempelvis när ett företag konkar/värdelösa aktier avnoteras).

Om noll är gränsen då är det begränsat på nedsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan hålla med om att Pyramidspel/Ponzi scheme har en väldigt specifik betydelse som inte är riktigt rätt att använda i denna diskussion.

Ingen kryptovaluta har dock vad jag sett visat sig fungera särskilt bra för transaktioner i sin nuvarande form. En transaktion brukar vara alldeles för långsam för att användas för mer än en försvinnande litet antal samtidiga transaktioner globalt. Mining leder också till ett ofantligt resursslöseri så länge nuvarande former av proof-of-work används, särskilt för de coins som är ASIC-resistenta och därmed hindrar användning av hårdvara som är mycket mer effektiv för ändamålet.

EDIT: Att tro att mining mestadels skulle använda överbliven energikapacitet är skrattretande. Bara Bitcoin kräver mer energi än hela länders totala övriga energikonsumption, och då pratar vi om en coin där ASICs lär stå för den stora delen av miningen.

1. Finns definitivt kryptovalutor som kan används för att göra transaktioner med. Stellar,nano är bra exempel. Xrp är även snabbt men är inte riktigt så decentralizerad. Jag förstår inte ditt argument med Asics för nätverket kommer göra svårthetsgraden svårare ju mer hashrate som kommer in så bara för att dom är energieffektivare betyder det inte att totala energi konsumtionen går ner.Man måste titta på totala energianvändningen.

2.Nu så jag aldrig mestadels utan ofta(ordet kan tolkas olika såklart).Här har du två artiklar som går in på exempel.

https://news.bitcoin.com/how-big-hydro-power-partners-with-bi...
https://thenextweb.com/hardfork/2019/11/04/bitcoin-mining-suc...

TLDR:överbliven ström från Hydro är billig. Bitcoin miners gillar billigt ström.

3. Att bitcoin drar mer än vissa länder är inget konstigt. Allt är relativt Sverige drar ju många gånger mindre än vad USA gör tex. Totala energikonsumtionen spelar inte så stor roll för miljöpåverkan utan det spelar roll var energin kommer ifrån. Absolut så har bitcoin säkert en stor miljöpåverkan men jag tvivlar på att den är så illa som vissa försöker få den att se ut.

Permalänk
Medlem

Om den inte redan är postad så är denna sevärd.

Folk som tror att detta är bra och att det kommer finnas fler kort för gamers, NEJ, Nvudua får bara så många wafers av samsung alltså blir det bara X antal GPU'er, hur dessa ska fördelas är frågan, med mininkort specefikt så blirt färre GeForce kort.

Sedan är ju mining både ur energi men även ur resurs synpunkt totalt förkastligt och borde fan förbjudas, det skapar inget mervärde, pengar är en ide, värdet crypto har är en ide och inget framtiden behöver.

Gamers och Miljön är sämmre av med Nvidias jävla mining move, men företag är skapade för att tjäna pengar inte nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

1. Finns definitivt kryptovalutor som kan används för att göra transaktioner med. Stellar,nano är bra exempel. Xrp är även snabbt men är inte riktigt så decentralizerad. Jag förstår inte ditt argument med Asics för nätverket kommer göra svårthetsgraden svårare ju mer hashrate som kommer in så bara för att dom är energieffektivare betyder det inte att totala energi konsumtionen går ner.Man måste titta på totala energianvändningen.

2.Nu så jag aldrig mestadels utan ofta(ordet kan tolkas olika såklart).Här har du två artiklar som går in på exempel.

https://news.bitcoin.com/how-big-hydro-power-partners-with-bi...
https://thenextweb.com/hardfork/2019/11/04/bitcoin-mining-suc...

TLDR:överbliven ström från Hydro är billig. Bitcoin miners gillar billigt ström.

3. Att bitcoin drar mer än vissa länder är inget konstigt. Allt är relativt Sverige drar ju många gånger mindre än vad USA gör tex. Totala energikonsumtionen spelar inte så stor roll för miljöpåverkan utan det spelar roll var energin kommer ifrån. Absolut så har bitcoin säkert en stor miljöpåverkan men jag tvivlar på att den är så illa som vissa försöker få den att se ut.

1. Kände inte till Xrp. De som ligger bakom den verkar ju åtminstone ha insett att transaktionshastighet är väldigt viktigt. De flesta andra mer kända kryptovalutor tenderar ju att vara totalt värdelösa på den punkten, ibland med höga transaktionskostnader som följd. Känns inte som att man tillför i närmelse tillräckligt för att motivera den ofantliga energimängden som krävs dock.

2. Så du erkänner med andra ord att det bara är en liten del som är denna överskottsenergi? Då gör det inte så stor skillnad på det stora hela utan är fortfarande ett stort miljöproblem som till skillnad från många andra sådana producerar nästan obefintligt värde relativt till energiförbrukningen (och all elektronikskrot mining i längden skapar).

3. Visst spelar det roll hur energin producerats, men att tro att det helt plötsligt fanns tillräckligt med kapacitet från någorlunda miljövänliga källor för att täcka en stor del av den energi som krävs för mining känns lite naivt med tanke på energiproduktionen i en del av de länder som haft högst mining-kapacitet åtminstone historiskt. All denna energikonsumption riskerar ju också att leda till import av el från brunkol och annan skit krävs för att täcka upp behovet under vissa perioder som inte skulle behövts annars. Lägg till detta att det är energi som producerar nästan ingenting av värde, särskilt inte positivt värde.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är väl klart att Nvidia måste värna sig om sina mest trogna kunder också, dvs. PC gamers. Bitcoin marknaden kan ju krascha över en natt närsomhelst och efterfrågan störtdyka som den redan gjort en gång. Gamers är trogna kunder som har haft stigande efterfrågan att köpa deras produkter på senare tid, klart de måste på något sätt ta hänsyn till detta, annars kanske de övergår till konsoller eller konkurrerande företag (AMD är ju i samma sits men iallafall). Mining är en högst ostabil marknad som fluktuerar mer än någon annan, gamers inte så. Måste även tänka långsiktigt så de inte tappar deras image bland deras trogna kunder. Kan ha stor inverkan för deras rykte i framtiden om de skulle välja att satsa all-in i brytning av kryptovaluta, traditionellt har Nvidia haft bra rykte bland PC gamers.

Personligen köper jag inte resonemanget att det skulle inte vara nån skillnad vem de säljer till, att de bara är efter pengarna. PC gaming och brytning av kryptovalutor (räknar inte vanliga Svenssons som kanske kör en eller två grafikkort för brytning vid sidan om utan tänker på "mining farmer") är så olika marknader så går inte att jämnföra.

För att inte nämna spelindustrin som är beroende att det finns hårdvara tillgängligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det ultimata vore ju om det gick att trycka in nyttoberäkningar i det hela på något vis, så att exempelvis forskare skulle kunna lägga ut distribuerat arbete och alla hjälps åt att utföra det och får även kryptovaluteintäkter av det. Win-win.

Men hur det skulle gå till har jag ingen aning om, det måste ju fortfarande ske på något vis som gör att det inte går att fuska.

Tankarna går direkt till https://curecoin.net/ men det är inte ovanligt bland cryptominers att stödja till exempel folding@home rent generellt utan att söka någon slags belöning.

Dock är detta lite whataboutism, man kan argumentera att målet med kryptovalutor (decentraliserade finanssystem, global computing, DAO's osv) inte är värt att lägga hårdvara och ström på jämfört med saker som folding@home men detsamma gäller för allt annat också. Känns ju fånigt att lägga pengar på utveckling av snabbare bilar när cancer fortfarande är ett problem? Varför ska vi laga krashade busskurer när folk svälter etc. etc. etc?

Det är ett evigt "ni är dåliga personer som gör det här istället för att göra det här som jag tycker ni borde göra" nästan alltid från människor som gör varkendera.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Han är ju själv miner, och har man sett några videos av honom så fattar man att han säger vad som helst för att gynna sig själv. Förövrigt har han nog aldrig sagt något gott om Nvidia överhuvudtaget, ett tag försökte han ju få gamers att sälja av sina 2080 Ti för "max 300 dollar", mer är det inte värt. Troligen försökte han väl köpa upp dom själv.

1. Toms kommentarer om Nvidias senaste habrovinkel är helt i linje med vad exempelvis Linus (LTT) säger. Knappast särskilt färgat.
2. "2080Ti för max 300 USD" yttrades strax innan Ampere släpptes. Givet att Nvidia, som förväntat, lyckats möta efterfrågan på Ampere-kort hade det varit en vettig bedömning. Den enda orsaken till att begagnade exemplar av förra generationens kort står mycket högre i kurs är att Nvidia (av flera samverkande anledningar) inte möter efterfrågan på Ampere-kort.

Skrivet av krfsm:

... om priset när man köper i bulk...

Det är ju det som är knäckfrågan. Kommer priset bli bra nog? Hur mycket kommer CMP-kort kosta i förhållande till de GeForce-kort som använder motsvarande kretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tankarna går direkt till https://curecoin.net/ men det är inte ovanligt bland cryptominers att stödja till exempel folding@home rent generellt utan att söka någon slags belöning.

Dock är detta lite whataboutism, man kan argumentera att målet med kryptovalutor (decentraliserade finanssystem, global computing, DAO's osv) inte är värt att lägga hårdvara och ström på jämfört med saker som folding@home men detsamma gäller för allt annat också. Känns ju fånigt att lägga pengar på utveckling av snabbare bilar när cancer fortfarande är ett problem? Varför ska vi laga krashade busskurer när folk svälter etc. etc. etc?

Det är ett evigt "ni är dåliga personer som gör det här istället för att göra det här som jag tycker ni borde göra" nästan alltid från människor som gör varkendera.

Det enda jag syftade på var att det vore värdefullt att kunna använda beräkningarna till nyttoarbete också, istället för att enbart "köra på tomgång" (jag syftar på alla hashberäkningar som bara langas rakt in i voiden). Mining + nytta parallellt, och det verkar ju vara precis vad curecoin är, så det ska jag nog ta en närmare titt på faktiskt, tackar för tipset!

Tillägg: Förutsatt att man inte går back ekonomiskt som brytare alltså - målet är att det ska vara positivt för båda parterna, både brytaren och brukaren.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är ju det som är knäckfrågan. Kommer priset bli bra nog? Hur mycket kommer CMP-kort kosta i förhållande till de GeForce-kort som använder motsvarande kretsar?

De kommer säkert vara billigare än motsvarande RTX-kort, speciellt som alla utom 90HX minar rejält mycket sämre än kretsen de troligen utgår ifrån. Kollar man nuvarande lönsamhet så borde den ligga någonstans runt $2/$3/$4 per dag för 30HX, 40HX respektive 50HX. Med tanke på att andrahandsvärdet är sämre får de ju ha någorlunda kort återbetalningstid. Samtidigt finns det ett värde i att kunna bulkköpa några hundra eller tusen kort utan att behöva jaga efter dem.