Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Insider scalping från handeln

Permalänk
Medlem

Insider scalping från handeln

Jag har funderat på att skriva detta inlägg längre, men avvaktat.
Men dom senaste månaderna har jag fått mer och mer bekräftelse på mina misstankar och allt fler bitar faller på plats.

I detta inlägg kommer jag lägga upp personliga erfarenheter, saker jag fått reda på genom säkra källor samt även en hel del slutsatser jag personligen har dragit genom att ha följt detta forum senaste månaderna och särskilt PS5 och RTX 3xxx bristen.
Har arbetat inom lager & logistik i många år, så har en god vetskap om hur lager & försäljning fungerar med så.

Redan för ett flertal år sedan, när jag åkte förbi några enstaka black friday öppningar i butik och vart bland dom första 5-10 som fick gå in i affärerna och såg personal som undvek vanliga kunderna för att direkt hjälpa vänner/bulvaner för att köpa ut dom få produkterna med bästa lockpriserna dom hade.(vet att vissa var för scalping)
Sedan när deras ärliga kollegor försökte hjälpa vanliga kunder med samma produkter, var det redan för sent, oavsett vad dom gjorde..
Jag var en utav dom som råkade ut med, och den ärliga personalen var chanslös oavsett vad dom gjorde. Såg deras frustration, och även deras skam..(Personalen i fråga vart en bekant)
Men i alla yrken så håller personalen en yttre front, och att outa ens kollegor skulle bara skapa en enorm osämja som ej är värt besväret. Eller till och med kunna leda till att man får sparken, när mellanchefer är delaktiga..

Så du har en klick utav personalen i alla större elektronik kedjor som har god produktkännedom, marknadskännedom och är opportunistiskt lagda.

Jag personligen känner ett flertal som arbetar inom en utav dom större elektronikkedjorna, och vid släppet utav playstation 5 så hade dom som ärliga entusiaster bokat själva 1-2 ex ett helt år i förväg, för sig själv/familjen.
Deras chefer plockade ut 2 siffrigt med playstaion 5 för scalping... Och det är första månaden vi pratar om nu!

Samma sak har jag fått bekräftat från ett flertal olika butiker där samma sak hänt!(Snackat in mig med försäljare på lägsta nivå som bekräftat att deras chefer gjort samma sak, medans dom själva bara lyckats få tag på 1-2)
Så det är inte en isolerad händelse.

Men samtidigt så har denna butikskedja nog levererat ut bland dom största antalet playstation 5 till vanliga kunder, och har haft en bra kundservice med bra kommunikation.

Men detta är en stor kedja, med väldigt många butiker och väldigt stort antal anställda.
Det är bara personalen i chefspositioner i butik, eller högre som har kunnat allokera från lagersaldot och hoppa över kösystemet. Och även där så är det nog ett mer begränsat antal, då större mängder skulle bli för misstänkta i en sådan stor koncern.
Och cheferna på en sådan nivå där dom kan allokera större mängder, har nog redan tillräckligt bra löner och är kompetenta att se en större viktigare helhet och hur viktigt det är för kedjans anseende hos kunderna att faktiskt kunna leverera produkter dom har beställt.

Däremot butiker med enstaka butiker/webbutik, har oftast bara ett enda lager, med ett mindre antal anställda.
Där finns ett enormt stort ekonomiskt incitament för personalen att allokera en större mängd utav lagersaldot för scalping.
Sedan att personalen på mindre företag är oftast mer familjära och sammanbundna gör att dom är mindre benägen att skapa osämja i onödan, eller anmäla/outa saker som ej är olagliga.

Vi kan ta ett enkelt räkne exempel för att visa den ekonomiska incitamentet:
Scalpning vinsten på PS5 dom första månaderna genom att se på blocket/tradera annonser vart ca 5k/st
100st=500.000kr i ren vinst.

Men en personalstyrka på 20pers som allokerar 100st från lagersaldot för scalping och delar lika på vinsten är lika med 25k/pers i ren vinst.(hur, om genom bulvaner eller andra fiffliga lösningar är oviktigt i detta sammanhang!)
OBSERVERA att detta ej något som är olagligt eller drabbar företaget negativt ekonomiskt, då dom köper ut samtliga för vanliga priset!

Ägarna/högre chefen skulle nog inte ens märka eller veta detta genom att samtliga medier pratar om bristen och i lagersaldot ser man ju att det som kommit in, har blivit sålt..
Har personalen gjort det systematiskt dom senaste månaderna med både ps5 och rtx gpu,. så kan ni nog själva räkna ut vinsten personalen kunnat göra på något som ej är olagligt..

Det samma med exemplet med Playstation 5 gäller RTX GPU!

Hur kommer det sig att personer som bokar sina RTX kort i januari detta år, genom dom större elektronikkedjorna med fokus på vitvaror och tv apparater (EG,NoN ),som bara säljer färdiga datorpaket från större tillverkare och har datordelar som en liten sidodel utav sin försäljning får hem dom med hyffsat bra kundservice och kommunikation?

Medans webbutiker som har i åratal haft datordelar som sin primära försäljning och är riktade till entusiaster möter kunder som bokat sedan september med arrogans eller knapphänding information?
Hur många har ens någon som helst information om eventuella köplatser mm?!
Sedan när dom väl släpper något som dom vet är otroligt hög efterfrågan på i förväg, så skyller dom 5min efter släppet på köpbottar..
Jag köper ej detta!
Alltmer så känns skyllandet på köpbottar som en dimridå!

Den ekonomiska incitamentet för scalping, vetskapen hur logistiken & lagren samt försäljningen fungerar på små/mellanstora företag och bristen på transparens lämnar mig med en väldigt dyster bild..

Jag personligen misstänker starkt att samtliga butiker som ej har varit transparenta med köplatser/lagersaldo haft en stor personalstyrka som har varit involverad i senaste månadens scalping.

Konsekvensen i längden kommer nog vara att det kommer att ske mera direktförsäljning direkt från tillverkarna till slutkunden när det kommer till elektroniska produkter med hög efterfrågan vid releasen.
För tillverkarna är nog fullkomligt medvetna om insidersclapingen inom handeln internationellt, så för dom är det nog bara en positiv utveckling när kunderna själva alltmer efterfrågar direktförsäljning och dom kan öka sina vinstmarginaler med råge.

Om det är någon butik som känner sig träffad, får ni gärna motbevisa mig..
För i längden är det eras överlevnad som står på spel..
Men klart.. lyckas personalen scalpa ordentligt så kan deras vinster räknas i årslöner.. Good luck stopping that!
Mest ägarna/företagen som drabbas i längden(efter kunderna så klart), medans personalen kan alltid hitta nya jobb..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag har funderat på att skriva detta inlägg längre, men avvaktat.
Men dom senaste månaderna har jag fått mer och mer bekräftelse på mina misstankar och allt fler bitar faller på plats.

I detta inlägg kommer jag lägga upp personliga erfarenheter, saker jag fått reda på genom säkra källor samt även en hel del slutsatser jag personligen har dragit genom att ha följt detta forum senaste månaderna och särskilt PS5 och RTX 3xxx bristen.
Har arbetat inom lager & logistik i många år, så har en god vetskap om hur lager & försäljning fungerar med så.

Redan för ett flertal år sedan, när jag åkte förbi några enstaka black friday öppningar i butik och vart bland dom första 5-10 som fick gå in i affärerna och såg personal som undvek vanliga kunderna för att direkt hjälpa vänner/bulvaner för att köpa ut dom få produkterna med bästa lockpriserna dom hade.(vet att vissa var för scalping)
Sedan när deras ärliga kollegor försökte hjälpa vanliga kunder med samma produkter, var det redan för sent, oavsett vad dom gjorde..
Jag var en utav dom som råkade ut med, och den ärliga personalen var chanslös oavsett vad dom gjorde. Såg deras frustration, och även deras skam..(Personalen i fråga vart en bekant)
Men i alla yrken så håller personalen en yttre front, och att outa ens kollegor skulle bara skapa en enorm osämja som ej är värt besväret. Eller till och med kunna leda till att man får sparken, när mellanchefer är delaktiga..

Så du har en klick utav personalen i alla större elektronik kedjor som har god produktkännedom, marknadskännedom och är opportunistiskt lagda.

Jag personligen känner ett flertal som arbetar inom en utav dom större elektronikkedjorna, och vid släppet utav playstation 5 så hade dom som ärliga entusiaster bokat själva 1-2 ex ett helt år i förväg, för sig själv/familjen.
Deras chefer plockade ut 2 siffrigt med playstaion 5 för scalping... Och det är första månaden vi pratar om nu!

Samma sak har jag fått bekräftat från ett flertal olika butiker där samma sak hänt!(Snackat in mig med försäljare på lägsta nivå som bekräftat att deras chefer gjort samma sak, medans dom själva bara lyckats få tag på 1-2)
Så det är inte en isolerad händelse.

Men samtidigt så har denna butikskedja nog levererat ut bland dom största antalet playstation 5 till vanliga kunder, och har haft en bra kundservice med bra kommunikation.

Men detta är en stor kedja, med väldigt många butiker och väldigt stort antal anställda.
Det är bara personalen i chefspositioner i butik, eller högre som har kunnat allokera från lagersaldot och hoppa över kösystemet. Och även där så är det nog ett mer begränsat antal, då större mängder skulle bli för misstänkta i en sådan stor koncern.
Och cheferna på en sådan nivå där dom kan allokera större mängder, har nog redan tillräckligt bra löner och är kompetenta att se en större viktigare helhet och hur viktigt det är för kedjans anseende hos kunderna att faktiskt kunna leverera produkter dom har beställt.

Däremot butiker med enstaka butiker/webbutik, har oftast bara ett enda lager, med ett mindre antal anställda.
Där finns ett enormt stort ekonomiskt incitament för personalen att allokera en större mängd utav lagersaldot för scalping.
Sedan att personalen på mindre företag är oftast mer familjära och sammanbundna gör att dom är mindre benägen att skapa osämja i onödan, eller anmäla/outa saker som ej är olagliga.

Vi kan ta ett enkelt räkne exempel för att visa den ekonomiska incitamentet:
Scalpning vinsten på PS5 dom första månaderna genom att se på blocket/tradera annonser vart ca 5k/st
100st=500.000kr i ren vinst.

Men en personalstyrka på 20pers som allokerar 100st från lagersaldot för scalping och delar lika på vinsten är lika med 25k/pers i ren vinst.(hur, om genom bulvaner eller andra fiffliga lösningar är oviktigt i detta sammanhang!)
OBSERVERA att detta ej något som är olagligt eller drabbar företaget negativt ekonomiskt, då dom köper ut samtliga för vanliga priset!

Ägarna/högre chefen skulle nog inte ens märka eller veta detta genom att samtliga medier pratar om bristen och i lagersaldot ser man ju att det som kommit in, har blivit sålt..
Har personalen gjort det systematiskt dom senaste månaderna med både ps5 och rtx gpu,. så kan ni nog själva räkna ut vinsten personalen kunnat göra på något som ej är olagligt..

Det samma med exemplet med Playstation 5 gäller RTX GPU!

Hur kommer det sig att personer som bokar sina RTX kort i januari detta år, genom dom större elektronikkedjorna med fokus på vitvaror och tv apparater (EG,NoN ),som bara säljer färdiga datorpaket från större tillverkare och har datordelar som en liten sidodel utav sin försäljning får hem dom med hyffsat bra kundservice och kommunikation?

Medans webbutiker som har i åratal haft datordelar som sin primära försäljning och är riktade till entusiaster möter kunder som bokat sedan september med arrogans eller knapphänding information?
Hur många har ens någon som helst information om eventuella köplatser mm?!
Sedan när dom väl släpper något som dom vet är otroligt hög efterfrågan på i förväg, så skyller dom 5min efter släppet på köpbottar..
Jag köper ej detta!
Alltmer så känns skyllandet på köpbottar som en dimridå!

Den ekonomiska incitamentet för scalping, vetskapen hur logistiken & lagren samt försäljningen fungerar på små/mellanstora företag och bristen på transparens lämnar mig med en väldigt dyster bild..

Jag personligen misstänker starkt att samtliga butiker som ej har varit transparenta med köplatser/lagersaldo haft en stor personalstyrka som har varit involverad i senaste månadens scalping.

Konsekvensen i längden kommer nog vara att det kommer att ske mera direktförsäljning direkt från tillverkarna till slutkunden när det kommer till elektroniska produkter med hög efterfrågan vid releasen.
För tillverkarna är nog fullkomligt medvetna om insidersclapingen inom handeln internationellt, så för dom är det nog bara en positiv utveckling när kunderna själva alltmer efterfrågar direktförsäljning och dom kan öka sina vinstmarginaler med råge.

Om det är någon butik som känner sig träffad, får ni gärna motbevisa mig..
För i längden är det eras överlevnad som står på spel..
Men klart.. lyckas personalen scalpa ordentligt så kan deras vinster räknas i årslöner.. Good luck stopping that!
Mest ägarna/företagen som drabbas i längden(efter kunderna så klart), medans personalen kan alltid hitta nya jobb..

Jag tror inte att det är så utbrett och systematiskt som du vill göra gällande.

Visst, det har säkert gått ett par GPU'er och konsoler ut till vänner och bekanta som antingen behållit eller scalpat vidare. Dock tror jag inte på några mängder på 100 tals ps5 som systematiskt scalpats med förankring högre upp så som butikschefer eller liknande.

Jobbade själv i elektronikaffär under 10 år för runt 8-9 år sedan och vissa produkter fick vi själva ej köpa under första dagen (och gjorde så ej heller). Det scalpades även på den tiden men det är möjligt att vi hade bättre moral?

Permalänk
Medlem

Rötägg finns i de flesta bransher.
Se bara på alla olika speditörer och budfirmor.
Gott om värdefulla paket "tappas bort" i förvirringen bland alla paket.
Saker "råkar" ramla av pallar eller "råkar" få små skador som gör att dom skall returneras och såklart hittas aldrig igen.

Har ett skrämmande exempel där en bekant beställt 4st tämligen dyra saker.
Budet placerar alla 4 kollin på trappen, kollar runt ordentligt och tar foto på dom, sedan plockar bort 3 och åker därifrån.
Såklart markeras alla kollin som levererade.
Hade han inte haft en väl gömd kamera som filmade allt så hade åkeriet backat upp chaffisen.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag... I butiken jag jobbade i så fick personalen inte handla eller paxxa saker förrän efter stängning efter första dagen vid reor.

Däremot att det råkar "försvinna" varor låter mer troligt.

Permalänk
Medlem

Kan det myglas något i butiker? Säkerligen. Men stor tveksamhet till att ett 20-tal anställda kan lyckas mygla bort ett 100-tal ps5'or. Det skulle definitivt komma ut. För det är alltid någon som säger för mycket i såna lägen.

Och som någon annan skrev, ofta får personalen inte ens köpa något på release.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Svaret är: Ja anställda sätter undan varor för vänner och sig själva, ofta får vännerna köpa dem också så det inte blir för självklart.

Volymerna det handlar om är inte det som "scalpers" säljer, sen är volymerna i Sverige en fis i rymden jämfört med andra länder.

Att scalping ens existerar är fortfarande inte distributörens/återförsäljarens eller ens scalperns fel, det är köparens.

Hade det inte varit så så skulle ingen kunna sälja varorna för överpris, folk köper bara för att de vet att det inte går att få tag på annat sätt.

För några år sen hade det kallats hysteri, nu är det nya normala, återigen så är den osmarta och 100% skyldiga köparen hur man än vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem

Har funderat på följande:
Att erbjuda ett par hundra kr som "dricks" till personal innan lanseringar för produkter, tror ni det skulle fungera och vara lagligt?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Har funderat på följande:
Att erbjuda ett par hundra kr som "dricks" till personal innan lanseringar för produkter, tror ni det skulle fungera och vara lagligt?

Kan det kallas muta är det olagligt.
Nästan alla former av gåvor i syfte att ge dig ev. fördelar faller under mutor.

Tror mest att "big brother" oroar sig över uteblivna skatteintäkter.
Fast å andra sidan hur kul är det i andra länder där "låååånga" köer till minsta lilla sak snabbt försvinner efter ett par sedlar bytt ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Att scalping ens existerar är fortfarande inte distributörens/återförsäljarens eller ens scalperns fel, det är köparens.

Det har ju mer att göra med att tillverkarna inte vill dra på sig framtida problem med underleverantörer över nånting som på 24 timmar kan lösa sig självt.
D.v.s. kryptovalutor kan dyka extremt snabbt igen och då kommer ju marknaden att svämma över av begagnat.
Och tillverkarna står där med stora ordrar av komponenter men få köpare av nya kort.

Men visst, de som köper överprisade begagnade kort hjälper ju inte direkt till.

Faktiskt vore det bästa just nu om korten var betydligt dyrare från början.
Ser hellre att tillverkare och återförsäljare får lite större vinst än att scaplers och miners får sig en enkel hacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Svaret är: Ja anställda sätter undan varor för vänner och sig själva, ofta får vännerna köpa dem också så det inte blir för självklart.

Volymerna det handlar om är inte det som "scalpers" säljer, sen är volymerna i Sverige en fis i rymden jämfört med andra länder.

Att scalping ens existerar är fortfarande inte distributörens/återförsäljarens eller ens scalperns fel, det är köparens.

Hade det inte varit så så skulle ingen kunna sälja varorna för överpris, folk köper bara för att de vet att det inte går att få tag på annat sätt.

För några år sen hade det kallats hysteri, nu är det nya normala, återigen så är den osmarta och 100% skyldiga köparen hur man än vänder och vrider på det.

Hur är att skapa en artificiel brist av något slutkundernas fel? Redigt korkat resonemang, att det är lyxvaror i detta fallet är enda "förmildrande" omständigheten? När stora läkemedelsföretag köpte upp HIV blockerare för att resa priserna var det också slutkundens fel att det gick att göra?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag tror inte att det är så utbrett och systematiskt som du vill göra gällande.

Visst, det har säkert gått ett par GPU'er och konsoler ut till vänner och bekanta som antingen behållit eller scalpat vidare. Dock tror jag inte på några mängder på 100 tals ps5 som systematiskt scalpats med förankring högre upp så som butikschefer eller liknande.

Jobbade själv i elektronikaffär under 10 år för runt 8-9 år sedan och vissa produkter fick vi själva ej köpa under första dagen (och gjorde så ej heller). Det scalpades även på den tiden men det är möjligt att vi hade bättre moral?

För 9-10 år sedan så vart den ekonomiska initiativet till scalpingen mindre än en bråkdel jämfört med idag, och det skedde.
Om du tar den produkten inom elektronikbranschen du ens kunde scalpa, hur stor var vinsten jämfört med din befintliga lön, och hur skulle du sälja den vidare ens?
Om du gör en ekonomisk kalkyl över vinsten jämfört med risken, och med tanke på hur få som scalpade då, så var oddsen att bli upptäckt på marknaden nog rätt så stora.

Sedan så har ju allt mer gemene man börjat handla online i större utsträckning än någonsin, och allt mer vanligt folk köper produkter som bara för några år sedan ansågs "nördigt"/var för entusiaster.
Finns ju så otroligt många 40+ som själva börjat spela och även köper till barnen dyrare än någonsin.

I dagens läge så kan personalen på bara 100 scalpade produkter ta ut en halv mille att dela på. det är en mer än deras månadslöner ofta om dom delar på 20 pers. Och då räknade jag med mer personal än behövs.. Räcker med5 pers som delar på 100st i månaden. 100k rakt ner i fickan..

Om företaget får in 200-300 bristvaror/månaden i dagens läge med en mindre personalstyrka, så finns det en så otroligt stor vinst att göra för personalen, om dom är sammansvetsade och lite opportunistiska.
Dom skulle inte ens möta en bråkdel utav efterfrågan om dom släppte allihopa som vanligt, och dom är nog lika medvetna själva om att väldigt många utav dom kommer ändå gå till scalpers och miners.. Varför inte bara själva ta del utav kakan då?
Kan tänka mig att även deras supportpersonal & försäljning är trötta på människor som ringer och skäller på dom mm, för att dom inte fått sina kort/ps5..
Så kombinationen med storleken på den ekonomiska vinsten i förhållandet till risken, med enkelheten att scalpa i dagens läge gör nog att det är få företag som inte har mycket insider scalping.

Dom företagen som inte har det i samma utsträckning, kan nog tacka mycket utav det för kompetent ledning som förstår sig på hur viktigt det är med bra kommunikation & transparens med kunderna(Ja Inet, jag tittar åt erat håll!).
För ledningen(och kanske personalen) är nog medvetna att det är deras egna försäljningskanaler gentemot kunderna som står på spel i längden.

Utomlands är det nog ännu dystrare bild om man räknar medellönerna inom lager & handeln vs vinsten vid scalping.
Där försvinner ju även mycket på väg från butik till kund på grund utav rena tjuvar inom logistikföretagen..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte det är ovanligt, men det behöver inte nödvändigtvis vara fråga om att de gör det för ekonomisk vinning. När jag var yngre så stod man ofta och väntade när skivaffären fick in nya vinyler varje tisdag eller vad det nu var, men den som var ansvarig för rap-avdelningen lät sina polare gå igenom skivorna innan de kom ut i butiken och de plockade ofta allt intressant medan vi andra stod och köade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Vi kan ta ett enkelt räkne exempel för att visa den ekonomiska incitamentet:
Scalpning vinsten på PS5 dom första månaderna genom att se på blocket/tradera annonser vart ca 5k/st
100st=500.000kr i ren vinst.

Fick du sålt din ps5a? Hur mycket vinst gick du på den?

Permalänk
Medlem

Inte nog med det att de kanske tjänar stora pengar på det -
De är de första som kan ha korten/konsolerna och sen kan de dessutom sälja sina gamla GPUer till överpris på andrahandsmarknaden.

Säger inte att detta sker systematiskt men lite här och där förvånar mig inte.

Kan se detta hända på en av de större elektronikkedjorna i stan där alla anställda på kedjan mer eller mindre blivit anställda för att de är "vänner". För de är så långt ifrån bra säljare om vi säger så, mer ointresserade "säljare" får man fan leta efter.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd

Var det inte någon partnertillverkare till NVIDIA som hade anklagats för "insider scalping" fast att de hade försökt sälja sina grafikkort på eBay direkt - till ockerpriser givetvis - istället för ut till butiker/återförsäljare?

Skrivet av Archain:

Och cheferna på en sådan nivå där dom kan allokera större mängder, har nog redan tillräckligt bra löner och är kompetenta att se en större viktigare helhet och hur viktigt det är för kedjans anseende hos kunderna att faktiskt kunna leverera produkter dom har beställt.

Låter realistiskt att det är just cheferna (=de med mycket deg) som köper upp stora lager och står för den större delen av ockerförsäljningen av knappa nylanserade varor. Jag har alltid undrat annars hur dessa low-lifers till scalpers skulle ha plånboken till att kunna köpa upp så mycket så fort som?

Och mycket vill ha mer - det är så vi bygger problem, som herr Petter en gång i tiden sa. Jag märker själv på mig hur jag vill gå från lägenhet till hus och från 2-vägs högtalare till 3-vägs högtalare. Så då kan jag inte föreställa mig girigheten hos de som är ännu tätare än vad jag är!

Tråkigt att Du inte har möjlighet att med rigorösa bevis kunna peka ut vilka dessa är så företagen får sig på smällen av allmänheten...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fissure:

Hur är att skapa en artificiel brist av något slutkundernas fel? Redigt korkat resonemang, att det är lyxvaror i detta fallet är enda "förmildrande" omständigheten? När stora läkemedelsföretag köpte upp HIV blockerare för att resa priserna var det också slutkundens fel att det gick att göra?

Majoriteten av personer utan PS5or dör inte till skillnad från ditt exempel. Scalping är som mikrotransaktioner = så länge folk går på skiten så kommer det att finnas kvar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fick du sålt din ps5a? Hur mycket vinst gick du på den?

Behöll den faktiskt.
Knappt lirat på den själv, men gått varm här hemma ändå.(var dum nog att installera sims 4 på den..)
Men problem finns med den som jag misstänkte.. Händer att den stänger av sig själv sällan mm så.(misstänker starkt att det blir en garanti ärende på den i framtiden..)
Spelen som spelas med den är ändå samma som till 4an så..

Enda riktigt positiva vart att man fick ca 20 riktigt bra spel med gratis, när man har playstation plus.

sims4*
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Var det inte någon partnertillverkare till NVIDIA som hade anklagats för "insider scalping" fast att de hade försökt sälja sina grafikkort på eBay direkt - till ockerpriser givetvis - istället för ut till butiker/återförsäljare?

Låter realistiskt att det är just cheferna (=de med mycket deg) som köper upp stora lager och står för den större delen av ockerförsäljningen av knappa nylanserade varor. Jag har alltid undrat annars hur dessa low-lifers till scalpers skulle ha plånboken till att kunna köpa upp så mycket så fort som?

Och mycket vill ha mer - det är så vi bygger problem, som herr Petter en gång i tiden sa. Jag märker själv på mig hur jag vill gå från lägenhet till hus och från 2-vägs högtalare till 3-vägs högtalare. Så då kan jag inte föreställa mig girigheten hos de som är ännu tätare än vad jag är!

Tråkigt att Du inte har möjlighet att med rigorösa bevis kunna peka ut vilka dessa är så företagen får sig på smällen av allmänheten...

Jag skulle säga att många utav mellancheferna inom sälj var med under telecom boomen i början utav 2000-talet.
Då hade många "vanliga" försäljare månadslöner som översteg 100k i månaden..
Vart man opportunistisk lagd då, och en duktig försäljare med snabba avslut, så kunde dom bästa tjäna på en dag vad andra tjänade i månaden..(provisionen per såld abonnemang var skyhöga)
Men marknaden blev mättat och konkurrensen blev stor i slutet, men många duktiga försäljare stannade kvar i branschen, men bytte till elektronik kedjor och andra företag med försäljning.

Slår vad om att samma personer som sålde dyra mobilabonnemang till Agda 82 bast för 15 år sedan är dom som scalpar från sina jobb och säljer på blocket & tradera nu
Dom är fullt medvetna om att sådana här möjligheter för snabba enkla pengar kommer sällan, och den tar slut när direkt när marknaden är mättad..

Men samtidigt så kan jag inte klandra många heller.. För mycket pengar det handlar om, och dom flesta människor är idioter..
Många som gnäller som mest, är sådana som aldrig gjort något för någon annan om det inte fanns något för dom själva att tjäna på det..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Det är självklart att det fungerar så, när butikerna själva har ett riktpris att följa och personal/chef vet att värdet på en vara som säljs är betydligt högre än så. Det här är ett exempel på när hela ideologin med utbud/efterfrågan har gått överstyr.

Att vara godtrogen och tänka att de som kan inte drar nytta av det är bara dumt, finns få människor som är så genomärliga så det ska vi inte ens diskutera. Speciellt nu när scalping är så extremt utbrett, jag menar, överallt säljs det PS5or och RTX 3xxx genom scalping men i affärerna är de obefintliga. Var skulle den scalpingen komma ifrån annars?

Jag själv var en av de lyckliga som kom över en AMD 5600x på releasedagen, då vände jag mig till Inet och det var heltransparent från beställning till packning. Folk som beställde på annat håll, Komplett och Webhallen, fick veta att det var "fel på lagersaldot" eller "systemen hann inte med". Där kan en fundera på hur det egentligen låg till, men om det förekom några oegentligheter kommer de såklart aldrig att erkänna. Jag själv fick problem från Kompletts håll med en mikrofon som jag beställde under BF men som inte kom förrän två månader senare, där känner jag att jag blev blåst på värdefull tid eftersom de hade ett leveransdatum de "knuffade" framåt i tid. Deras bortförklaring köper jag inte.

Men så hände oväntade saker och jag fick problem med ekonomin. Då funderade jag på att sälja min nyköpta processor, den hade så högt värde och jag hade inte ens satt den i bruk eftersom jag inte fick råd med resten av datorn. Då var det ju det här med scalpers på tapeten. Skulle jag nu gå och bli en scalper? Jag fattade ganska snabbt beslutet att inte sälja den under rådande omständigheter och bidra till det felfungerande systemet.

Då blev jag sittandes med ett praktexemplar av modernt kisel åldrandes i min hand. Det vore skam att den inte fick sträcka på benen och göra det den är skapad för. Så för att bli kvitt all vånda beslutade jag mig för att "göra en liten uppdatering" på mors dator som körde en äldre Ryzen. Mer än så sade jag inte för jag visste inte hur jag skulle förklara att bytet av en åttakärnig processor den mot en sexkärnig dito skulle ge mer prestanda. Jag tyckte den blev raketsnabb efteråt och hon sade inget heller. Inte då iallafall.

Först nyligen börjar hon undra vad jag gjorde med datorn eftersom den blev så mycket snabbare. På ett sätt är jag glad att hon märker av förbättringen, men samtidigt känner jag mig lite obekväm för jag vill inte säga för mycket så hon får en tacksamhetsskuld á la japansk giri mot mig.

Det finns säkert många som tycker jag är korkad men då får de göra det, allt handlar inte om pengar och borde inte göra det heller. Det finns så mycket andra viktiga värden här i livet.

Det här är kort och gott historien från en som inte valde att scalpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Hur är att skapa en artificiel brist av något slutkundernas fel? Redigt korkat resonemang, att det är lyxvaror i detta fallet är enda "förmildrande" omständigheten? När stora läkemedelsföretag köpte upp HIV blockerare för att resa priserna var det också slutkundens fel att det gick att göra?

Du missar poängen, skulle folk bara vänta så skulle scalpers inte ha några köpare = normala priser.

Det är "måste ha" hysterin som orsakar det, återigen den som köper som skapar det, ingen annan.

Scalpers är bara den som utnyttjar situationen.

Lite skillnad på en GPU och HIV-blockerare... En av dem måste vissa ha för att överleva, andra är något som är en bra att ha grej men inget måste...