Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av emeens:

Söker tips efter ett par öppna lurar med bra bas och hög komfort.
Har haft ögonen på Sennheiser HD 660s och Philips fidelio x3, förslag för alternativa hörlurar och vad jag skall tänka på uppskattas!

//emeens

Vad är bra bas för för dig, kvantitet, kvalitet eller både och?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muddyvaines:

Satt och funderade i krokarna om att uppgradera från en Magni 2 + Modi 2 till mina Sundaras, men vet inte riktigt till vad. Vad är "nästa steg" efter dessa så att säga? Satt och kollade på bland annat Topping E30 DAC och någon av deras amp. Någon med betydligt mer under fontanellen som kan informera?

Skrivet av lindahlj:

Köp en Asgard med inbyggd dac?

Jao ja en Asgard eller Jutenheim med inbyggd dac, om du ska följa Schiit linjen, jag kör med en Asgard och topping D10s. Vilket fungerar kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Fick min Topping D10s igår. Tycker hörlurarna spelar djupare nu, iofs fick jag in nya ASIO drivers, kan ha med att det finns aktuella drivrutiner som gör mest skillnad kanske. D30 hade jag "ful" drivrutiner till. Ska köra lite med WASAPI också genom foobar2000, för att se om Windows bråkar med ljudet eller inte.
Spelar lite Starcraft 2 några matcher i veckan, ASIO tar över allt ljud så bara musiken som kommer igenom, hörde inget alls igår från spelet fast det gick bra utan spelljudet.
Någon som vet om det finns knep med WASAPI pluggin till foobar2000, eller det är bara att köra med det? Kanske inte ens finns någon inställning till det..

Har själv Topping D10, ASIO drivers fungerar det till Spotify m.m? Har du lust att länka isf?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Proxann:

Har själv Topping D10, ASIO drivers fungerar det till Spotify m.m? Har du lust att länka isf?

Topping Drivers

Körde in 5.0.0, ASIO fungerar på foobar2000, har inte hifi abb på tidal att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

Har haft ögonen på Sennheiser HD 660s och Philips fidelio x3, förslag för alternativa hörlurar och vad jag skall tänka på uppskattas!

//emeens

Beyerdynamic DT 1990 Pro. Kört de i ett par veckor. Trevlig bas för ett par öppna lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Topping Drivers

Körde in 5.0.0, ASIO fungerar på foobar2000, har inte hifi abb på tidal att testa med.

Ah ok, mm kör också 5.0.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Vad är bra bas för för dig, kvantitet, kvalitet eller både och?

Jag är nog inte tillräckligt bra på ljud för att ge ett bra svar på frågan men jag skulle säga både och med lutning åt kvalitet.
Jag gillar när basen är tydligt närvarande och "mjuk".
Har sedan tidigare bara använt in ear och slutna lurar så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av öppna lurar.

Skrivet av JackeShan:

Beyerdynamic DT 1990 Pro. Kört de i ett par veckor. Trevlig bas för ett par öppna lurar.

Har faktiskt snöat mig in lite på Beyerdynamic DT 1990 Pro och
Beyerdynamic DT 1770 Pro, verkar som att 1990 är bättre på allt förutom bas.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som styr volymen i hörlurarna?

Jag har ett par Onkyo A800 samt ett par Philips X2HR båda är 32 ohm och går via en Dragonfly Black.
Onkyo A800 får jag köra på 4% volym och det är på gränsen till att vara så högt att det gör ont i öronen, medans jag får köra 100% på X2HR får att ens få en behaglig volym.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det egentligen som styr volymen i hörlurarna?

Jag har ett par Onkyo A800 samt ett par Philips X2HR båda är 32 ohm och går via en Dragonfly Black.
Onkyo A800 får jag köra på 4% volym och det är på gränsen till att vara så högt att det gör ont i öronen, medans jag får köra 100% på X2HR får att ens få en behaglig volym.

Känslighet/verkningsgrad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känslighet/verkningsgrad.

Enklare förklarat för någon som inte är insatt?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Enklare förklarat för någon som inte är insatt?

Hur mycket av elektriciteten som omvandlas till ljud, det mesta blir direkt till värme och bara någon % av den inmatade elen blir ljud.
Brukar anges i databladen som ljudtryck vid en viss effekt, för hörlurar anges det oftast som "dB/mW"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

//emeens

HD660S ägare här, hade tidigare HD600 .
Sennheiser är inte kända för sin bas, utan för sin utmärkta soundstage, detaljer och mellanregister.
Vad jag hört från andra och läst är att som tidigare inlägg säger så är Beyerdynamic ett bra val.
Själv tycker jag Sennheiser är perfekta för min musiksmak som består av Metal i alla dess former och lite mer klassisk rock.

Dra till en Hifi-butik och provlyssna

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av emeens:

Jag är nog inte tillräckligt bra på ljud för att ge ett bra svar på frågan men jag skulle säga både och med lutning åt kvalitet.
Jag gillar när basen är tydligt närvarande och "mjuk".
Har sedan tidigare bara använt in ear och slutna lurar så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av öppna lurar.

Baserat på det du skriver så några tips nedan på hörlurar med lite mer baskvantitet och även kvalitet. X2/X2HR är nog varmast och gosigast i basen av dessa nedan. X3 har de väl tunat om helt så den räknas väl inte som basshead hörlur längre.

• Philips Fidelio X2/X2HR

• Denon AH-D2000 (beg), AH-D5200 / Fostex TH-X00 / TR-X00 (slutna men isolerar inte så väl, ganska öppet ljud)

• Audeze LCD-2.2, LCD-2 Classic

Beyermodellerna som nämnts eventuellt om du orkar med diskanten. HD660s har jag inte hört ännu men om den går djupare än HD600/650/6xx så kan den vara intressant, dock ser den ut att droppa rejält i lägre Hz men grafer säger inte allt bättre att testa själv https://crinacle.com/graphs/headphones/sennheiser-hd660s/

Du kan ju även studera grafer hos Crinacle för att hitta alternativ som inte rullar av för mycket i basen https://crinacle.com/graphs/

Mycket hänger ju på din musiksmak och vilka egenskaper hos en hörlur du uppskattar.

Provlyssna med din egen musik och köp inte blint baserat på vad andra tycker

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Fick min Topping D10s igår. Tycker hörlurarna spelar djupare nu, iofs fick jag in nya ASIO drivers, kan ha med att det finns aktuella drivrutiner som gör mest skillnad kanske. D30 hade jag "ful" drivrutiner till. Ska köra lite med WASAPI också genom foobar2000, för att se om Windows bråkar med ljudet eller inte.
Spelar lite Starcraft 2 några matcher i veckan, ASIO tar över allt ljud så bara musiken som kommer igenom, hörde inget alls igår från spelet fast det gick bra utan spelljudet.
Någon som vet om det finns knep med WASAPI pluggin till foobar2000, eller det är bara att köra med det? Kanske inte ens finns någon inställning till det..

Tanken med WASAPI plugin, är att man kringgår Windows egna drivrutiner för att få den kortaste signalvägen med den minsta förvanskningen (lite motsvarande som att köra Direct-läge på en AV receiver).

Själv har jag kopplat SPDIF optiskt till en extern DAC när jag kör med Foobar/WASAPI för att lyssna på musik. Men när jag vill ha ljud från något annat, som t.ex. webläsaren, så växlar jag ingång på receivern till TV-skärmens HDMI och kringgår därmed DAC:en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikaelm:

Tanken med WASAPI plugin, är att man kringgår Windows egna drivrutiner för att få den kortaste signalvägen med den minsta förvanskningen (lite motsvarande som att köra Direct-läge på en AV receiver).

Själv har jag kopplat SPDIF optiskt till en extern DAC när jag kör med Foobar/WASAPI för att lyssna på musik. Men när jag vill ha ljud från något annat, som t.ex. webläsaren, så växlar jag ingång på receivern till TV-skärmens HDMI och kringgår därmed DAC:en.

Ok så det är ett plugin utan inställningar då. ASIO går ju fixa en del med, fast det är lite besvärligt ha igång. Då det är bara musiken från ASIO som hörs om man startar ett spel eller youtubeklipp blir det utan ljud. WASAPI kör jag med som standard, just för att inte Windows ska lägga sig i.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det inga användarinställningar att göra.

Om du inte vill använda dig av dubbla anslutningar som jag, så behöver du stoppa uppspelningen för att höra andra ljud.

En annan nackdel med WASAPI är att även uppspelning av filmklipp i annat program även brukar stoppas.

Permalänk
Skrivet av emeens:

Skaffade ett par DT 177X för ett litet tag sedan. Bra detalj över hela registret, rätt stort ljud och ändå trevliga. Mycket nöjd med de lurarna. Trevligare än jag trodde. Har haft t5p v1 tidigare och de var skrikigare på topp.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Baserat på det du skriver så några tips nedan på hörlurar med lite mer baskvantitet och även kvalitet. X2/X2HR är nog varmast och gosigast i basen av dessa nedan. X3 har de väl tunat om helt så den räknas väl inte som basshead hörlur längre.

Tack för att du har tagit dig tid och gett meningsfulla svar.
Philips Fidelio X2/X2HR verkar vara väldigt prisvärda så jag kommer nog börja med att köpa dem och senare komplettera med ett par Beyerdynamic DT1990 Pro så att jag kan växla lite beroende på vad jag lyssnar på och känner för.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Audeze Penrose i januari för att ha till gaminglurar men blev samtidigt positivt överraskad över vilket kliv upp i musiklyssning det också blev. Som med allt annat börjar man ju då snöa in på vad man kan skaffa sig för att öka Quality of Life.

Lyssnar mest på EDM och rock och ser efter ett par lurar som gör detta bra. Men djungeln är stor.

Är beredd att lägga ut runt 8-12k, där går nog smärtgränsen. Har en Dragonfly Black sedan tidigare om det spelar nån roll. Kan tänka mig att köpa ett par lurar nu som drivs ok genom min galaxy s20 note ultra med dragonfly'en och senare även gå för separat dac/amp om behov upplevs.

Lyssnar företrädesvis på FLAC från Freezer (Deezer). Måste vara closed back, pga min omgivniong. Planar eller dynamisk, vet inte.

Bor i ödemarken så det är inte ett alternativ att åka och lyssna, tyvärr.

Sånt som dykt upp som intressant är, bland annat:

Focal Elegia (eventuellt Celestee som släpps nu i dagarna). Verkar få genomgående goda betyg.

Audeze Lcd 2 closed back - gillar mina penrose, är det värt uppgraderingen?

Dan Clark Aeon 2 closed back , dyra, men...

Beyerdynamic T5 3rd gen

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Köpte ett par Audeze Penrose i januari för att ha till gaminglurar men blev samtidigt positivt överraskad över vilket kliv upp i musiklyssning det också blev. Som med allt annat börjar man ju då snöa in på vad man kan skaffa sig för att öka Quality of Life.

Lyssnar mest på EDM och rock och ser efter ett par lurar som gör detta bra. Men djungeln är stor.

Är beredd att lägga ut runt 8-12k, där går nog smärtgränsen. Har en Dragonfly Black sedan tidigare om det spelar nån roll. Kan tänka mig att köpa ett par lurar nu som drivs ok genom min galaxy s20 note ultra med dragonfly'en och senare även gå för separat dac/amp om behov upplevs.

Lyssnar företrädesvis på FLAC från Freezer (Deezer). Måste vara closed back, pga min omgivniong. Planar eller dynamisk, vet inte.

Bor i ödemarken så det är inte ett alternativ att åka och lyssna, tyvärr.

Sånt som dykt upp som intressant är, bland annat:

Focal Elegia (eventuellt Celestee som släpps nu i dagarna). Verkar få genomgående goda betyg.

Audeze Lcd 2 closed back - gillar mina penrose, är det värt uppgraderingen?

Dan Clark Aeon 2 closed back , dyra, men...

Beyerdynamic T5 3rd gen

Detta är en av mina favoriter bland slutna lurar, och nu finns de till ett grymt pris tack vare att man kan välja bort en dyr kabel och en dyr låda. Toppar precis din budget. Nackdelen är att de är tunga.

https://www.audiokauppa.fi/epages/audiokauppa.sf/fi_FI/?Objec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Detta är en av mina favoriter bland slutna lurar, och nu finns de till ett grymt pris tack vare att man kan välja bort en dyr kabel och en dyr låda. Toppar precis din budget. Nackdelen är att de är tunga.

https://www.audiokauppa.fi/epages/audiokauppa.sf/fi_FI/?Objec...

Ser onekligen ut som ett spännande pris men bor i norge och lär åka på moms och importavgifter hit. Räknar med att lurar i den klassen också kräver amp/dac och då är vi snart uppe i väsentligt mer än budget.

Här kostar den 26,5k

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan tipsa om vilka brusreducerings hörlurar som man svettas minst med runt öronen.

Sony WH-1000XM4
Bose® QuietComfort® 35 II
Bose Noise Cancelling Headphones 700

Har testat föregångaren till XM4 alltså XM3 och jag svettades ordentligt runt öronen så pass att de blev blött.

Har hört att Bose ska vara bättre när de gäller värme, söker man så finns de massor med inlägg om Sony och hur varma dom är men är den nån som har jämfört eller som har någon av dessa lurar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Någon som kan tipsa om vilka brusreducerings hörlurar som man svettas minst med runt öronen.

Sony WH-1000XM4
Bose® QuietComfort® 35 II
Bose Noise Cancelling Headphones 700

Har testat föregångaren till XM4 alltså XM3 och jag svettades ordentligt runt öronen så pass att de blev blött.

Har hört att Bose ska vara bättre när de gäller värme, söker man så finns de massor med inlägg om Sony och hur varma dom är men är den nån som har jämfört eller som har någon av dessa lurar.

Jag blir varm av mina xm3 också. Funderar på att skaffa nya earpads till dem, velour mot skinnet känns som en bra väg ta.
Lättare sagt än gjort, hittade inte något vettigt.

Hittade på ebay. Får se om det är något vettigt alls, Kina pads naturligtvis Fast tar kanske en månad få earpadsen.

Permalänk
Inaktiv

Har googlat runt och de enda jag verkar hitta är om Sonys lurar, har inte hittat nånting om Bose gällande värme runt öronen, nån som skrev att dom inte har samma problem och just därför som de inte finns något om de.

Irriterande speciellt då Sonys lurar är dom bästa men värmen är ett så pass stort bekymmer att jag hellre väljer Bose trots att dom inte är lika bra, frågan är bara vilken man ska välja, skiljer 500 ungefär mellan dom 2.

Permalänk
Inaktiv

Bose 700 känns som den nyare modellen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon8870:

Bose 700 känns som den nyare modellen.

Jo, den är nyare men de skiljer tydligen inte så mycket mellan dom 2.
Batteritiden och ljudet är bättre på QC35 II

Bose 700 Bose QC35 II
Price and value 4 5
Design 8 7
Comfort 4 3
Controls 4 3
Noise Cancellation 25 23
Audio quality 17 18
Apps 13 11
Call Quality 5 4
Battery Life 6 8
Total (100) 86 82

Enligt den testen så om man äger ett par QC35 II så är de inte värt att uppgradera men ska man köpa ska man välja 700.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Jo, den är nyare men de skiljer tydligen inte så mycket mellan dom 2.
Batteritiden och ljudet är bättre på QC35 II

Bose 700 Bose QC35 II
Price and value 4 5
Design 8 7
Comfort 4 3
Controls 4 3
Noise Cancellation 25 23
Audio quality 17 18
Apps 13 11
Call Quality 5 4
Battery Life 6 8
Total (100) 86 82

Enligt den testen så om man äger ett par QC35 II så är de inte värt att uppgradera men ska man köpa ska man välja 700.

Ja det låter ju vettigt med den rekommendationen.

Permalänk

Ett par DT1990 PRO kan sånär drivas av en GoXLR så jag har tittat på att köpa en Magni3 från Schiit men dessa rackare går inte att finna i lager på den eruropeiska marknaden så frågan är vad är ett vettigt alternativ , som dessutom ser bra ut (som magni) gör ?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Ett par DT1990 PRO kan sånär drivas av en GoXLR så jag har tittat på att köpa en Magni3 från Schiit men dessa rackare går inte att finna i lager på den eruropeiska marknaden så frågan är vad är ett vettigt alternativ , som dessutom ser bra ut (som magni) gör ?

Ifi audio Zen Can. Finns även matchande Zen dac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Det är väl bara att beställa från USA om du har siktet inställt på den?