Intel Core i7-11700K anländer hos kunder – veckor innan lansering

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Vad är kopplingen till en tråd om 11700k?

Skrev fel sry, skulle vara 11900k, den klockar tydligen inte bra alls enligt honom, mycket värmeproblem.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Du inser att 1 miljon enheter är i princip ingenting i sammanhanget? Det skeppas hundratals miljoner X86 enheter per år. Visst 1M processorer I retail/entusiast sammanhang är en del (där 5000 serien främst sålts), men det är inte där volymerna finns.

Nu pratar vi desktop processorer (eller iaf jag då jag nämnde amd 5000 serien sålt 1 miljon exemplar q4 2021) Ett segment där Intel och AMD har 50% av marknaden var vid nyår 2021. Så trots kass tillgång enligt många så lyckas amd krypa upp till Intel i marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Finns det några siffror hur svåra de är att kyla? 10-serien var ju förvånadsvärt lättkyld, så tänkte ifall 11-serien är likadan, eller har de en högre värmeutveckling?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nu pratar vi desktop processorer (eller iaf jag då jag nämnde amd 5000 serien sålt 1 miljon exemplar q4 2021) Ett segment där Intel och AMD har 50% av marknaden var vid nyår 2021. Så trots kass tillgång enligt många så lyckas amd krypa upp till Intel i marknadsandelar.

Marknadsandelar har ju dock mer att göra med vem som har den bästa produkten just nu än kapacitet i det här specifika segmentet. Vi entusiaster har en tendens att hellre vänta än att köpa en sämre produkt, bara i nödfall köper vi saker vi egentligen inte vill ha. Även om AMD har lyckats knipa marknadsandelar så har man inte på något sätt lyckats fylla efterfrågan av 5600X/5900X/5950X då man inte har tillräcklig kapacitet. Intel däremot har tillräckligt kapacitet att fylla retail kanalerna med RKL flera gånger om oavsett efterfrågan, sen om man gör det eller inte är en annan femma (men kapaciteten finns där).

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av HenrikM:

Intel säljer ett par processorer i förtid och de har god tillgång. Amd sålde 1 miljon av 5000 seien under q4 och de har dålig tillgång.
Right..

Här, köp en då!

https://www.webhallen.com/se/category/15508-Socket-AM4-AMD

https://www.inet.se/kategori/1151/socket-am4-v3

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

AMDs processorer har varit notoriskt svåra att få tag på...

https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...

https://www.webhallen.com/se/product/326489-AMD-Ryzen-7-5800X...

notoriskt svårt var det.

Permalänk
Medlem

Men den där är för dyr, jag köper hellre Intel 11700 för samma pris. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Hur då? förklara gärna, eller var du bara ironisk?

Att Intel har så många CPU'er så dom skickar ut dom innan kunderna egentligen skulle få dom, medan tusentals står i kö för att få t.ex. 5900X ifrån AMD.

Det betyder inte att det ligger till så eller var meningen ifrån Intel, men man kan ju låtsas.

Jag är ju rätt less på AMD då jag inte vill ha en 5800X men förstår att dom inte har nog med defekta CCX's för att motivera att göra tillräckligt med 5600X eller 5900X, och att dom hellre smackar in de hela CCX:er i nya EPYC som snart ska lanseras än i t.ex. 5950X som nog kräver EPYC-kvalité på silikonet eller t.o.m. bättre.

Så istället stoppar dom in en CCX i 5800X och stoppar dom andra i EPYC, för det är den marknaden dom nu pushar stenhårt för. Av rimliga själ.

Man kan ju se nackdelen i att göra en CPU-kärna för alla segment (utom laptops men även där kör dom väl på samma 7nm?) nu när AMD gjorde en riktigt bra arkitektur som mognade och blev 10/10 år 2020. Dom har helt enkelt inte wafers nog för att tillgodose efterfrågan. Växtvärk så det sjunger om det, och tyvärr med besvikna kunder som resultat. Men besvikna entusiaster är en sån marginell del av marknaden och knappast något som gör att världen går under. Lenovo med sin Thinkstation P620 med Threadripper Pro, 128 banor PCI-E 4.0 och upp till 64c/128t för flera hundra tusen sålde slut DIREKT! Det är ett sug som är lite lönsammare och prestigefullare att tjäna, plus att entusiasterna iaf har 5800X och strössel av 5600X ibland.

Men när det gäller CPUer så är det ju bara vi entusiaster som bryr oss. Svensson bryr sig inte om det är Intel eller AMD, bara ungen kan spela och föräldrarna kan beställa lack och läder online.

Blev ju långt det där och en liten rant. Drar mig för att börja jobba på riktigt och väntar på att kaffet ska slå till!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skrev fel sry, skulle vara 11900k, den klockar tydligen inte bra alls enligt honom, mycket värmeproblem.

Har din kompis i Tyskland redan en 11900K? Då borde han se till att tjäna en hacka, gissar att många vill ha en sån innan release också!!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du vet precis varför den är i lager. Ingen vill ha den. https://www.sweclockers.com/nyhet/31206-amd-ryzen-7-5800x-i-l...

Jag vet inte om du trollar eller bara är blind av fanboyism. Påstår du verkligen att AMD inte har några tillgångsproblem för 5000-serien?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC, du som varit i svängen på andra sidan ett tag, har liknande någonsin skett tidigare? Vi helt vanliga butiker att varor skickas ut en månad för tidigt?

Låter helt från vettet! Kul för de som lyckades få tag på en gissar jag

Vid en del produktlanseringar har ÅF eller dist suttit på produkterna i många veckor. Ibland upp till 2-3 månader.
Det tillhör inte vanligheterna dock. På senare tid med grafikkort tex har det snarare rört sig om att de anländer någon enstaka dag innan säljstart.

Har väl hänt någon enstaka gång att saker skickats ut för tidigt även här i Sverige. Och exponerat för tidigt på respektive hemsidor händer ju i princip alla lanseringar känns det som. Men man ser sällan några konsekvenser för dem som gjort det (trots att det finns avtal på plats där tillverkarna skulle kunna straffa dem rejält).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vid en del produktlanseringar har ÅF eller dist suttit på produkterna i många veckor. Ibland upp till 2-3 månader.
Det tillhör inte vanligheterna dock. På senare tid med grafikkort tex har det snarare rört sig om att de anländer någon enstaka dag innan säljstart.

Har väl hänt någon enstaka gång att saker skickats ut för tidigt även här i Sverige. Och exponerat för tidigt på respektive hemsidor händer ju i princip alla lanseringar känns det som. Men man ser sällan några konsekvenser för dem som gjort det (trots att det finns avtal på plats där tillverkarna skulle kunna straffa dem rejält).

Jo men nu är det ju produkter hos slutkund som kan användas flera veckor för tidigt? Känns ju inte som jag sett något liknande på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vid en del produktlanseringar har ÅF eller dist suttit på produkterna i många veckor. Ibland upp till 2-3 månader.
Det tillhör inte vanligheterna dock. På senare tid med grafikkort tex har det snarare rört sig om att de anländer någon enstaka dag innan säljstart.

Har väl hänt någon enstaka gång att saker skickats ut för tidigt även här i Sverige. Och exponerat för tidigt på respektive hemsidor händer ju i princip alla lanseringar känns det som. Men man ser sällan några konsekvenser för dem som gjort det (trots att det finns avtal på plats där tillverkarna skulle kunna straffa dem rejält).

Känns som alla misslyckanden som inte är direkt dåliga (som läckta lösenord/hackade) dessa dagar följer "all PR är god PR". Nyhet som denna kommer ut, och folk går in och försöker köpa. Hittar inte i lager, men köper något annat. Butiken tjänar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag vet inte om du trollar eller bara är blind av fanboyism. Påstår du verkligen att AMD inte har några tillgångsproblem för 5000-serien?

Då får man vara mer specifik i sina påståenden. Kanske blivit gammal men brukar inte en blinkande smiley visa att man att ens kommentar inte är 100% seriös?

Äger mer Intel och Nvidia prylar än AMD just nu så fanboi vette fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Så är det säkert, PR grej, för de har en hel del å ta igen. Jag köper de som vid köptillfället har bäst prestanda, och jag kan vara lojal till viss del. men absolut inte fanboy lojal.

Men för min del så har Intel bränt sin bro rätt hårt genom att slacka på utvecklingen och bara putsa sina produkter tillräckligt för att inte kunna bli stämda av kunderna när de släpper ny Generation. Och där med mjölkat kunderna nå ofantligt, Nvidia är inte ett dugg bättre själva. Sen har de gjort några bloopers på sistone absolut, men de tar jag som att de är panik på Intel kontoret. De är dags å sätta fart som sagt och de tror jag absolut är på Intel´s kontor just nu, de jobbar nog häcken av sig med nya modeller för att kunna konkurrera AMD.

Så dessa CPU:er är absolut bra att de kommer, för Intel har slackat länge nu. men det är fortfarande hjärt-lungräddning så länge de ligger kvar på 14nm i mina ögon.

Menar 8 Cores 16 Threads, är absolut inget jag anser är intressant idag.

När Intel kommer ned till 7+nm och har antal kärnor att tala om med respektabel hastighet per core, då är Intel intressanta igen för min del.

Börjar de tönta sig igen om att de har bäst prestanda i det uråldriga spelet CSGO, ja då tappar de mig igen omgående.
jag är inte intresserad av prestanda i ett spel som CSGO.

Idag? absolut inte. De har långt kvar...

Fast tanken om att de mjölkat kunder med små uppgraderingar insinuerar ju att det har något tekniskt underverk som de kunnat släppa hela tiden, men inte gjort. Ja, för att mjölka. Men det har de ju inte!

De slänger miljarder och åter miljarder på forskning, men vi pratar om något av det mest komplexa människor har utvecklat. Inte konstigt att det blir små förbättringar lite då och då. Det intel borde göra är att släppa Core-arkitekturen helt (och även x86) och göra något helt annat. Så på det viset håller jag med att de mjölkat. De vägrar släppa sin arkitektur och teknik.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Jo men nu är det ju produkter hos slutkund som kan användas flera veckor för tidigt? Känns ju inte som jag sett något liknande på länge

Nä som sagt det händer inte ofta.
Men har hänt med Intel förut i sverige att kunder fick sina CPUer nästan en månad i förväg. Snackar nog 7-8 år sedan sist det hände i nämnvärd skala dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nu är ju R20 inte hela världen. Men trotts Intels påstådda IPC-ökning i enkeltrådad prestanda så ser de då ut att ligga under Ryzen 5000? https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-9-5900x-and-5...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu är ju R20 inte hela världen. Men trotts Intels påstådda IPC-ökning i enkeltrådad prestanda så ser de då ut att ligga under Ryzen 5000? https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-9-5900x-and-5...

11700K boostar "bara" till 5Ghz 1-2 core. Skylake +18%~ är fortfarande några procent bakom Zen 3 IPC i just CB vilket medför att i R20 ST behövs betydligt högre frekvens för att matcha Ryzen (då 5900X/5950X boostar 1-2 cores så pass högt).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jo men nu är det ju produkter hos slutkund som kan användas flera veckor för tidigt? Känns ju inte som jag sett något liknande på länge

Best buy satte igång chromecastförsäljningen aningen förhastat 2018-
Ja det var till och med innan produkten hade tillkännagivits alls ;).
https://www.theverge.com/2018/9/29/17917818/google-chromecast...

Har nå minne av att det var nån pryl förra året som kunde köpas i butik innan release också men kommer inte ihåg vad det var riktigt.

Men visst är det utöver det vanliga när det här händer

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förvisso har de sålt innan datumet de fick göra det.

Men för Intel lär de inte vara mer än barnet som fusköppnar sina julklappar lite grann i hörnet, för att tjuvkika vad de fått.

/Lifooz

Vad skulle hänt om de fortsatte sälja processorerna innan release?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad skulle hänt om de fortsatte sälja processorerna innan release?

Förmodligen inte speciellt mycket.

Om man tittar på alla "läckor" och nu även smygförsäljning, så har det inte gett några direkta konsekvenser för de skyldiga.

Det känns mer vardag nu för tiden och jag tror det kommer släppas mer och mer på det där med tiden.

Hade Intel velat undvika smygförsäljningen till varje pris så hade företaget som nu tjuvstartade fått sina processorer levererade dagen före lanseringsdatumet.

Är dock bara min egna bild av soppan jag återger och därmed inte klara fakta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har din kompis i Tyskland redan en 11900K? Då borde han se till att tjäna en hacka, gissar att många vill ha en sån innan release också!!

Han hade beställt en 10900k men fick 11990k, måste ha blivit fel på lagret

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Han hade beställt en 10900k men fick 11990k, måste ha blivit fel på lagret

Känner mig tveksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu är ju R20 inte hela världen. Men trotts Intels påstådda IPC-ökning i enkeltrådad prestanda så ser de då ut att ligga under Ryzen 5000? https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-9-5900x-and-5...

Mja..och nu såg jag denna från Techradar https://www.techradar.com/news/intel-core-i7-11700k-apparentl...
Ryzen verkar vara gamingkung ett tag till

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Någon som beställt i9-12900k 710€, i7-12700k 520€, i5-12600k 330€,

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)