Är en "ny" telefon en "ny" telefon??

Permalänk
Medlem

Är en "ny" telefon en "ny" telefon??

Jag är inte alls haj på detta med datorer o telefoner.
Då jag satt o googlade, hittade jag detta forumet o det verkar som jag kan få svar av kloka personer här.
För ett år sedan tecknade jag avtal med Telenor, change, byt in din telefon efter 1 år o ta ut en ny.
Lämnade in en Huawei pro 30 i helt nyskick o skulle ta ut min beställda Samsung galaxy S21+5G.
Kan tillägga att jag haft en massa problem med Telenor, fakturor som är högre,påminnelser utan grund o fast jag bevisat inbet. Så har jag fått betala ändå.
Tankade på mitt kontantkort o nån dag efter var det tomt, fast mobildata var avstängd o jag inte rört telefonen, (kontantkortet har alltid tagit slut fort, fast jag aldrig är ute, handikappad).samt mer strul, så jag har inte nått förtroende för telenor.
O inte blev det bättre när jag skulle hämta min telefon igår. Klockan var strax innan stängning så dom hade brottomt, hon tog upp telefonen o jag såg direkt att det var fel på färgen o sa det.Då tittade hon o såg att det var fel modell.
Hon ursäktade sig om o om o sa att hon hade en galaxy 21 ultra som jag kunde få för 571 kr, klockan var 18.10..
Ok sa jag o hon hämtade den sträckte över den i en kasse som jag tog o gick.
När jag kommer hem ser förseglingen bruten ut o jag ser att det inte är en 21a utan en 20 ultra....
Så jag undrar, finns det något sätt att se om telefonen är använd eller om den är ny.
Det känns som dom gjorde en qvickfix o blåste mig rejält.
Men om den är använd, så vill jag ju inte betala fullpris, utan vad en använd skulle kosta.
Tacksam för svar!!
Mvh korkad blond 54 åring.🙏😳🌺

Permalänk
Medlem

Ring Telenor Kundtjänst så får du hjälp, såklart du inte ska få en annan telefon än den du beställt! Samt att den ska ju vara ny!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kolla först:
- Uppbruten tejp på boxen?
- Skyddsplast på telefon/kablar, sitter det kvar?
- Repor/skav på telefonen?

Finns kanske något sätt att se i inställningar när telefonen första gången togs i bruk?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det hela rätt så har du ju inte bara fått en begagnad mobil, utan även helt fel model? Är väll bara traska tillbaka och påpeka detta?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Detta då vi vill att alla ska samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Om jag förstår det hela rätt så har du ju inte bara fått en begagnad mobil, utan även helt fel model? Är väll bara traska tillbaka och påpeka detta?

Ja, problemet löste ju sig själv. Det är inte den telefonen som det står på kvittot.

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som något har gått snett i något led, ring telenor.
Finns lurendrejare som "köper" produkter, byter ut produkten inuti och lämnar tillbaka på öppet köp. Var dessvärre vanligt för länge sedan på CPU'er. Försäljare har laglig rätt att sälja produkter som nya ifall de har blivit returnerade genom distansköpslagen, men då ska det vara nyskick på den fortfarande. Hade inte återförsäljare fått göra det så hade de förlorat enormt mycket på distansköpslagen. Distansköpslagen ger däremot samtidigt även kunden rätt att faktiskt testa produkten i fråga, utan att den anses "använd".

Så rent hypotetiskt scenario vad som kan skett:
Någon bedrog Telenor genom att "returnera" en S21 ultra men skickade egentligen in en S20 ultra och gjorde en uppgradering själv.
Telenor tar emot den som en returvara och slarvar på inspektionen.

Hypotes två:
Någon på Telenor stoppade en telefon i fel låda.

Oavsett vad så ska du ju ringa Telenor och berätta vad som hänt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Bump raderat*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Detta då vi vill att alla ska samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Var tvungen att googla *bump* o ber om ursäkt, det var inte min mening. Första gången jag faktiskt skriver i ett forum som ser utbpå detta sättet o vet inte heller nu,om mitt svar om detta hamnar där det ska..??🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belive:

Var tvungen att googla *bump* o ber om ursäkt, det var inte min mening. Första gången jag faktiskt skriver i ett forum som ser utbpå detta sättet o vet inte heller nu,om mitt svar om detta hamnar där det ska..??🤔

Ingen fara och ja ditt inlägg hamnade rätt Har du förresten varit i kontakt med Telenor än?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belive:

Var tvungen att googla *bump* o ber om ursäkt, det var inte min mening. Första gången jag faktiskt skriver i ett forum som ser utbpå detta sättet o vet inte heller nu,om mitt svar om detta hamnar där det ska..??🤔

Alltså, gå tillbaka till Telenor och säg som det är. Du har fått fel mobilmodell och vill ha den du beställt, punkt!.
Förutsättningen är att du inte fick reda på att det var en s20 du fick och betalade extra för såklart, och det står på ditt kvitto att det var en s20.
Om den var begagnad ser du på att Tejpen var trasig samt att kablar osv skall ligga "maskinlagt" i sina hållare, det vill säga man ser om någon virat ihop dem och "knött" i dem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard