Asus ROG Phone 5 får 18 GB LPDDR5

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Phone 5 får 18 GB LPDDR5

Speltelefonens svulstiga primärminne tillhandahålls av SK Hynix, som passar på att skryta om rekordhöga hastigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har inte hängt med alls i telefonsvängarna så för mig känns detta extremt. Vad gör man med 18gb ram på en telefon? Utnyttjar spelen det?

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

The scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn't stop to think if they should.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av propellerhatt:

Har inte hängt med alls i telefonsvängarna så för mig känns detta extremt. Vad gör man med 18gb ram på en telefon? Utnyttjar spelen det?

Försäljningsknep och marknadsföring, vi sitter och läser om det nu till exempel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Synd bara att mjukvarusupporten är mög från Asus, de tog aldrig Rog 1an längre än till android 9, vilket känns rätt värdelöst för att vara deras flaggskepp. Aldrig mer Asus i telefonväg.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ok, lägre pris hade en annan föredragit. Herregud vilka överdrifter, men det låter ju häftigt ur en marknadsföringssynpunkt dock får man ge dom

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

MEN VAR ÄR A-RGB.N??!! Rgb är så mycket viktigare än en massa ram, du ändå inte har ett dedikerat grafikkort på telefonen. Eller ska denna mängd ram användas till alla flikar av vuxenrelaterat material när man är för slö för att spela på mobilen?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Why..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Onödigt

Permalänk
Medlem

Suck, slöseri med resurser. Tack Asus för ert bidrag till högre minnespriser! 🙏

Permalänk
Medlem

Aaaah. Det påminner om megapixel-racet med gamla digitalkamerar.... skitsensorer som utsträcker ut den dåliga bilden på massor av pixlar. Men jag antar att det säljer som en skrytfaktor, speciellt nu när utvecklingen på mobilmarknaden har stagnerat så oerhört.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Va roligt med något nytt!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Suck, slöseri med resurser. Tack Asus för ert bidrag till högre minnespriser! 🙏

Tänkte exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Har inte hängt med alls i telefonsvängarna så för mig känns detta extremt. Vad gör man med 18gb ram på en telefon? Utnyttjar spelen det?

Ligger ganska konstant på runt 8 av 12 GB använt på min Samsung s20, utan att några spel installerade. Så kan helt klart se att man vill gå över 12 GB på en speltelefon och då hamnar man på 16 eller 18 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Synd bara att mjukvarusupporten är mög från Asus, de tog aldrig Rog 1an längre än till android 9, vilket känns rätt värdelöst för att vara deras flaggskepp. Aldrig mer Asus i telefonväg.

Det var trist att höra. Jag har kikat på deras telefoner med stora batterier tidigare, då de verkar vara bra nog för mig. Men om de inte uppdaterar särskilt länge blir det ju ett stort minus.

Permalänk
Medlem

Om de kunde fokuserat lite mer på kameran istället så

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen! Nu kan jag göra alla mina minnesintensiva arbetsuppgifter på min telefon.

Om det nu blir på detta viset så undrar jag lite sådär hur ASUS tänker kring hållbarhet runt sina produkter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ligger ganska konstant på runt 8 av 12 GB använt på min Samsung s20, utan att några spel installerade. Så kan helt klart se att man vill gå över 12 GB på en speltelefon och då hamnar man på 16 eller 18 GB

Nu är jag ju en iphone pleb, men vad gör man för att komma upp i 8-12GB på sin telefon? Sitter med 4GB på min iphone 12 och kan inte säga att jag behöver mer ram direkt. Brukar kanske ligga runt 8-12 max på min stationära när man har spel igång.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chibariku:

Ligger ganska konstant på runt 8 av 12 GB använt på min Samsung s20, utan att några spel installerade. Så kan helt klart se att man vill gå över 12 GB på en speltelefon och då hamnar man på 16 eller 18 GB

Sen är det skillnad på allokering och använding.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Nu är jag ju en iphone pleb, men vad gör man för att komma upp i 8-12GB på sin telefon? Sitter med 4GB på min iphone 12 och kan inte säga att jag behöver mer ram direkt. Brukar kanske ligga runt 8-12 max på min stationära när man har spel igång.

Outlook+teams ligger ofta på 0.5GB tillsammans, Vivaldi med 10 flikar ligger på runt 1.5GB, reddit och Messenger ca 0.5GB var, min träningsapp 0.4GB systemet reserverar 1.5GB. det är ca 5GB totalt. Sen lite andra småappar står för resten.

Skrivet av Dinoman:

Sen är det skillnad på allokering och använding.

Ja såklart men otroligt skönt att apparna hoppar igång direkt där man lämnade senast.

Permalänk
Medlem

Avancerad Gameboy där...
#Plebphone

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Sitter med 4GB på min iphone 12 och kan inte säga att jag behöver mer ram direkt.

Shhh! Säg inte det högt!

I Android-världen så behöver tillverkarna hävda sig mot varandra i tävlan om flest gigahertz, flest kärnor, mest megapixlar, störst lagring, mest minne, snabbaste skärmuppdatering etc.

Apple konkurrerar bara med sig själv och behöver bara få saker och ting att rulla på lite bättre och lite snyggare en gång per år.

Permalänk
Testpilot

Wait, ROG Phone 5?

Sitter på ROG Phone II idag, tyckte III relativt nyligen släpptes - Vad hände med ROG Phone IV? >_>

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Wait, ROG Phone 5?

Sitter på ROG Phone II idag, tyckte III relativt nyligen släpptes - Vad hände med ROG Phone IV? >_>

Fyra är ett otursnummer i sydostasien, så man skippade det för att inte stöta bort kunder i den regionen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zyriak:

Fyra är ett otursnummer i sydostasien, så man skippade det för att inte stöta bort kunder i den regionen.

Right, kommer aldrig ihåg vilka nummer som är otur vart i världen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ligger ganska konstant på runt 8 av 12 GB använt på min Samsung s20, utan att några spel installerade. Så kan helt klart se att man vill gå över 12 GB på en speltelefon och då hamnar man på 16 eller 18 GB

Hur kollar du detta?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Hur kollar du detta?

Settings > battery and device care > memory

Permalänk

Jag ser inga konstigheter att behovet 18GB ram på en telefon. Men som allt bör det balanseras. Det är ingen mening att stoppa in 18GB ram om cpun ändå är flaskhalsen.

Det jag tänker mig framför kraftiga mobiler är att man kopplar upp dem i en extern skärm och tangentbord, sedan gör man exakt samma sak som på en dator och ens behov av datakraft blir exakt densamma.
Vissa undrar varför skulle man vilja göra detta? Jo, säg att man vill jobba på "sin dator" vid ett ställe som en skola, då räcker det endast ta med "sin dator" som är en mobil och koppla upp den emot skolans skärm och tangentbord. Trådlös bildöverföring, trådlös mus + tangentbord finns redan, så allt man behöver ha med sig är mobilen.

De som säger att telefonerna aldrig kommer bli snabba nog att använda som en vanlig dator, så är senaste iPhones riktigt snabba, dock lär inte Apple stoppa in 18GB ram i dessa. Där behovet visserligen hade varit större, men Apple har alltid sparat in på ram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Äntligen! Nu kan jag göra alla mina minnesintensiva arbetsuppgifter på min telefon.

Om det nu blir på detta viset så undrar jag lite sådär hur ASUS tänker kring hållbarhet runt sina produkter.

Asus ROG Phone - The miner phone

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ligger ganska konstant på runt 8 av 12 GB använt på min Samsung s20, utan att några spel installerade. Så kan helt klart se att man vill gå över 12 GB på en speltelefon och då hamnar man på 16 eller 18 GB

Det är nog något fel på din telefon? Jag har 8 GB på Oneplus 6 och ligger runt 3GB i användning. Webbläsare, Outlook, Spotify, podd app etc. Har även på ett läge där den ska cacha så mycket som möjligt i RAM. Har inga sociala medier dock men tvivlar på att de förbrukar flera GB?