Permalänk
Medlem

TeamSpeak3 server

Tja,

Jag har alltid hyrt en TS3 server från olika ställen och min nuvarande server behöver förnyas om några dagar. Fick då tanken att jag kanske kan hosta min egna TS3 server istället och hade behövt lite tips och hjälp från er.

Hur kan jag hosta en sådan server så billigt som möjligt? Står att en server kräver typ 1GB ram och det stödjer alla OS.

Vilken utrustning hade ni rekommenderat?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Nästan valfri laptop på blocket/facebook marketplace som har windows xp med över 1gb räcker i min erfarenhet.
Det krävs inte mycket alls, såvidare ni inte är hundratals personer.
Brukade köra det på en dualcore ddr2 1gb laptop på strax över 1ghz och det var absolut inga problem.

Det jobbiga är väll om ni vill ha en licens för över 32 användare eller vad gränsen nu är på. Tror man måste vara registrerad organisation eller så, om det inte ändrats.

Hur många är ni som ska använda servern?

Kan ju annars tipsa om discord, gratis och ni behöver inte hyra hosting/server

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ja har du gamla delar liggandes så räcker det mer än tillräckligt för att driva en server, i början av 2010 så hade jag en dual core med 2gb ram som räckte mer än väl att drifta för 10 personer, körde linux med för att lära mig det samt att det är gratis.
Saker värt att nämna när man hostar själv:

- Utan licens så får man bara lov att ha 32 personer anslutna till sin server.
- Har du dynamisk IP och man plötsligt får nytt IP behöver man antingen dela ut den nya IPn till folk eller peka om sin domän mot sitt nya ip.
- Du står för 24/7 driften om den behövs.
- Kostar ju lite el att drifta servern.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Tänkte bara hosta typ 15 slots max, så ingen större server.

Hade inte typ en Raspberry Pi varit bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tänkte bara hosta typ 15 slots max, så ingen större server.

Hade inte typ en Raspberry Pi varit bättre?

Good luck and have fun with that!

Har själv försökt att köra igång det på en raspberry Pi, Det ska gå men det är långt ifrån simplet som det är på windows

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Varför inte passa på och byta till Discord i mitt tycke mycket bättre än TS

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Var nyligen mellan servrar och hostade då min ts3 server på en raspberry pi 3. Det finns inga ts3 server binärer för arm så x86 måste emuleras.
Körde denna docker image rakt av och hade inga problem alls.

https://hub.docker.com/r/ertagh/teamspeak3-server

Förväntade mig att det skulle vara segt men det fungerade väldigt bra. Bonus är att en rpi drar väldigt lite ström.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför inte passa på och byta till Discord i mitt tycke mycket bättre än TS

Ska man bara ha det som VOIP så ser jag ingen anledning till att byta till discord.
Bättre ljudkvalité i TS och enligt mig bra mycket mindre buggar.

Har på senaste tid använt discord ganska mycket och lite då och då får det för sig att antingen starta om eller helt sluta skicka/ta emot ljud. (Vi är 3st av typ 5 som har problem med att det slutar skicka/ta emot ljud).

Det positiva jag ser med discord är streaming delen men även den är ju lite si så där.
Värsta med den är att man fortfarande inte kan välja att inte ha en ruta av sin egen stream

Skrivet av Jojje_c1:

Var nyligen mellan servrar och hostade då min ts3 server på en raspberry pi 3. Det finns inga ts3 server binärer för arm så x86 måste emuleras.
Körde denna docker image rakt av och hade inga problem alls.

https://hub.docker.com/r/ertagh/teamspeak3-server

Förväntade mig att det skulle vara segt men det fungerade väldigt bra. Bonus är att en rpi drar väldigt lite ström.

hmm, ser ganska nytt ut och lättare att sätta upp en Exagear så man kanske ska ge sig på det igen..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tänkte bara hosta typ 15 slots max, så ingen större server.

Hade inte typ en Raspberry Pi varit bättre?

Har du en liggandes är det bara att pröva.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-teamspeak/

Finns till Docker också: https://hub.docker.com/_/teamspeak/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför inte passa på och byta till Discord i mitt tycke mycket bättre än TS

Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Som några nämner så är ts stabilare och har bättre ljudkvalité, så Discord är inget alternativ.

Nu kom jag på att jag har en gammal Macbook Pro 2012 liggandes, den borde väl fungera hur bra som helst?
Bara koppla in den i laddaren och gömma någonstans.
Hur mycket ström tror ni den hade dragit om den står igång med laddare 24/7?

Sen det där med dynamisk eller statisk IP, hur kollar jag det? Har Ownit om det säger något.

Och om det inte har framgått så är servern alltså till mig privat, så 32 slots är mer än lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Som några nämner så är ts stabilare och har bättre ljudkvalité, så Discord är inget alternativ.

Nu kom jag på att jag har en gammal Macbook Pro 2012 liggandes, den borde väl fungera hur bra som helst?
Bara koppla in den i laddaren och gömma någonstans.
Hur mycket ström tror ni den hade dragit om den står igång med laddare 24/7?

Sen det där med dynamisk eller statisk IP, hur kollar jag det? Har Ownit om det säger något.

Och om det inte har framgått så är servern alltså till mig privat, så 32 slots är mer än lagom.

Ja. jag har använt en macbook från 2009 dualcore utan problem. Jag kunde ej avgöra om den var på eller av när den endast körde TS server.(hade dock ssd)
32slots är inga problem.
ownit borde ej heller vara problem om de ej kör CGNat.
nästan alla leverantörer har endast dynamisk ip. ibland finns statisk som tillköpstjänst. Kolla in dyndns eller annan dynamisk dns provider om du vill ha ett bra sätt så man slipper hålla koll på ip
tror inte den drar mycket alls. kanske 40watt

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ja. jag har använt en macbook från 2009 dualcore utan problem. Jag kunde ej avgöra om den var på eller av när den endast körde TS server.(hade dock ssd)
32slots är inga problem.
ownit borde ej heller vara problem om de ej kör CGNat.
nästan alla leverantörer har endast dynamisk ip. ibland finns statisk som tillköpstjänst. Kolla in dyndns eller annan dynamisk dns provider om du vill ha ett bra sätt så man slipper hålla koll på ip
tror inte den drar mycket alls. kanske 40watt

Problemet nu är att en sådan dyndns tjänst kostar ungefär lika mycket som att hyra en färdig ts server per år, så då försvinner ju hela grejen med att hosta en egen server..

Permalänk
Medlem

Du kan hyra en virtuell Linux hos https://www.linode.com för $5 i månaden. Jag kör en TS server hos dem, och har gjort i 10+ år. Vi har varit 200 pers på servern (Såklart inte VM för $5 på den).

$5 i månaden för en VM är billigare än strömmen till laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du kan hyra en virtuell Linux hos https://www.linode.com för $5 i månaden. Jag kör en TS server hos dem, och har gjort i 10+ år. Vi har varit 200 pers på servern (Såklart inte VM för $5 på den).

$5 i månaden för en VM är billigare än strömmen till laptopen.

Att hyra en färdig ts server kostar ca $45-50 per år så det blir ju enklare och billigare isåfall.

Permalänk
Medlem

Sant, jag har 512 pers licens, så billigare på VM för mig

Permalänk
Medlem

Finns ju lite olika om man kollar runt, billiga VPS:
UK KVM - London

2 CPU Cores (E3-1270v6)
1 GB RAM (DDR4)
30 GB NVMe Disk Space
1 gbit port speed (shared/ DDOS protection included)
1 TB Transfer / month
1 x IPv4
1 x /64 IPv6
Free Direct admin license on demmand
Network test page: https://as62240.net/tools

https://clients.inceptionhosting.com/cart.php?a=add&pid=184
If you decide to order please ignore the specs shown after you click on the order link, they are all automatically upgraded to the specs in this advert automatically upon provisioning.
€15 /year

Här finns några andra bra erbjudanden i Amsterdam:
https://my.racknerd.com/index.php?rp=/store/chinese-new-year-...

Eller här:
2048MB RAM - 2 VCores - 15GB SSD - 1TB Bandwidth - 19.99EUR/y - BG, DE, UK
https://alphavps.com/clients/cart.php?a=confproduct&i=0

Dyndns är väl oftast gratis? NoIP ger ett gratis hostnamn t.ex.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Problemet nu är att en sådan dyndns tjänst kostar ungefär lika mycket som att hyra en färdig ts server per år, så då försvinner ju hela grejen med att hosta en egen server..

Jag har dyndns och har aldrig betalat något.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Mumble borde funka på en RPi om du nu vill det.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera med att jag tog fram min gamla Macbook Pro 2012 med följande specs;
2.5GHz dual-core Intel Core i5 processor (Turbo Boost up to 3.1GHz) with 3MB L3 cache
8GB of 1600MHz DDR3 memory
Intel HD Graphics 4000

Satte upp den igår och kör en TS3 server med 32 slots utan problem. Köpte en domän hos Namecheap för 95kr/år där deras DynDNS-tjänst ingick.
Tänkte faktiskt använda den som min Plex server också när jag ändå har den uppe, köpte en 2TB extern hd som jag ska koppla till den via USB 3.0.

Tror ni att datorn är kraftfull nog att kunna streama 4K HDR Remux filmer via Plex? Direct Play då och inte med transcoding.