Intel "Rocket Lake" Core i7-11700K får skjuts i prestanda med nytt BIOS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mpat:

För all del, men det här är ju en produkt som finns ute i handeln, det rör sig inte om produkter innan släpp.

Produkten är dock inte "släppt" i formell mening. Det är en (så vitt jag vet!) butik som av oklar anledning gått emot Intel, sålt processorn och skickat den till kunder innan lanseringsdatumet. Lanseringen äger rum först när Intel säger att lanseringen äger rum. Ja, det är jävligt skitnödigt, men är business as usual bland annat av tidigare nämnda skäl.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ser framför mig att det kommer att bli en rejäl BIOS-soppa till den här lanseringen.

Intel kopierar AMD på allt numer
Processorn har ju inte släppts än så jag ser ingen fara ännu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Lär nog behövas mer än en biosuppdatering

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om det nya bioset förändrar Den höga värmeutvecklingen?

och faktum är att Bevisbördan ligger just nu på Intel och inte AnandTech.

När de andra större internationella recensenterna Gn LTT J2C HU och liknande lägger ut sin data vet vi med säkerhet om Intel's påstående stämmer, Men innan dess så bör man ta allt med en stor nyoa salt.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är en (så vitt jag vet!) butik

Finns iaf en till, danska compumail.dk som även har en svenska butik listade processorn samtidigt som mindfactory. Det går fortfarande att söka efter 11700K på deras sida och få resultat (går att lägga i varukorg) men man har nu gjort produktsidan otillgänglig. Deras lagersaldo tickade ner under förra veckan från 10+ till under 10 (7st just nu) så det verkar som att dom aktivt skickade ut processorer.

Permalänk
Medlem

Det nya BIOS 0603 finns inte på Asus sida.
Sitter själv med likadant Maximus XIII Hero moderkort och behöver nya Bioset innan jag får min 11900K.

Detta verkar som att jag slipper köra Flashback för att få in nya BIOS.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Varför kommenteras inte det mest relevanta i denna artikel? Prestandaökningarna är ytterst marginella mellan de olika Bios versionerna.

Nu fick jag gå in och öva min tyska för att förstå detta, vilket i och för sig är positivt. Fast nu fastnade intrycket av denna artikeln att en fantastisk förbättring kunde uppnås, något som inte syns i verkliga tillämpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det hör inte till ovanligheterna att jag lyckas plocka fram fel Maximus- eller Crosshair-moderkort ur vårt hårdvarulager av just den anledningen!

Nästan så man önskar att de kunde klämma in namnet på styrkretsen i modellnamnet på de brädorna.

Nu är du tråkig Jonas, mer spänning i tillvaron (och i CPU:n)!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tycker vi väntar till recensionsdatum...

... och den stora frågan blir då: "När släpps ett rättvisande BIOS till recensentens moderkort?"
Först då kan man börja göra tester med resultat som håller över tid. Sedan ska resultaten infogas i en recension som i sin tur ska redigeras och publiceras.

Skrivet av Triton242:

Anandtech sjönk lite o min ögon med deras prerelese test.

Varför då?
De har gjort testerna med vad som fanns tillgängligt just då och resultatet ger, liksom alla sanna rykten som sprids i förväg, en ögonblicksbild av läget då informationen inskaffades.

Om den som tar emot informationen (läsare/tittare) sedan tolkar det som att det visar vad som kommer gälla en månad eller mer senare så är det dennes eget fel!

Skrivet av JonasT:

... För Z590 hade jag dock hoppats på mer färdigimplementerat stöd när lanseringen närmar sig med stormsteg.

Man får väl räkna med att Intels ingenjörer fortlöpande arbetat med mikrokoden under lång tid och kommer fortsätta göra så minst ett halvår framåt. Då och då släpps versioner till moderkortstillverkarna som ska anpassa koden till BIOS, och hur lång tid det arbetet tar (inklusive testning) borde vara en fråga om veckor till för de högst prioriterade moderkorten. Jag förväntar mig en release-version av BIOS som blir tillgänglig inom en vecka (före-efter) från kortets officiella säljstart.

Skrivet av KalBumling:

Hade firmware varit färdigt så hade ju dock lansering redan kunnat ske. ...
T.ex vid 8700K lanseringen fanns det knappt processorer att tillgå, ...

Har du inte fått nog av "papperslanseringar" senaste året?
Det kommer bli en prestigevinst för Intel om de lyckas mätta efterfrågan och se till att butikerna stadigt kan hålla de nya processorerna i lager från mitten av April.

Skrivet av JonasT:

Det hör inte till ovanligheterna att jag lyckas plocka fram fel Maximus- eller Crosshair-moderkort ur vårt hårdvarulager av just den anledningen!

Kanske läge att bojkotta de produktlinjerna, av namnskäl...?

Permalänk
Inaktiv

Började tänka om det va första April när jag läste detta.
😜

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst det mesta av Hardwareluxxs artikel. Ganska informativ!

Skrivet av SweClockers:

Värt att nämna är även att Schilling av någon anledning inte kör en helt rättvis jämförelse –
... För resultatet med den nya BIOS-versionen körs nämligen processorn med en multipel om 50, att ställa mot referensresultatets 49. ...

Skillnaden beror på BIOS-uppdateringen och är vad moderkortet automatiskt boostar processorn till. (Syns motsvarande skillnader vid andra tester de kör där frekvenserna ligger på andra nivåer.)

Skrivet av Olle P:

... Jag förväntar mig en release-version av BIOS som blir tillgänglig inom en vecka (före-efter) från kortets officiella säljstart. ...

Enligt Harwareluxx har flera moderkortstillverkare indikerat att man bör förvänta sig minst en till BIOS-uppdatering innan eller i samband med släppet 30/3.

Summariskt kan man konstatera att jämförelsen mellan de två BIOS-versionerna visar på skillnader huvudsakligen i minneshantering och att detta rent praktiskt märks mest vid nyttjande av AVX512 (26% snabbare, så i7-11700K nu presterar bättre än R7 5800X med liten marginal!).
I övrigt är det en prestandahöjning med någon enstaka procent. I spel mindre än så.

Ingen förväntar sig att kommande BIOS-uppdateringar kommer innebära några revolutionerande prestandaökningar, så man kan nog tänka sig att Intels påstående att i9-11900K kommer klå R9 5900X i spel stämmer! (*)

(*) Under förutsättning att spelet i fråga huvudsakligen nyttjar AVX512. Någon som känner till ett sådant spel?

Permalänk
Medlem

- Vem är du?
- Jag är Intel/döden.
- Jag har kommit för att fucka upp ditt nya moderkorts BIOS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Har du inte fått nog av "papperslanseringar" senaste året?
Det kommer bli en prestigevinst för Intel om de lyckas mätta efterfrågan och se till att butikerna stadigt kan hålla de nya processorerna i lager från mitten av April.

Har inte så mycket med vad jag "vill" utan vad Intel brukar göra vid nya lanseringar. 6700K var mer eller mindre en förbeställning (release var 2 veckor efter man kunde beställa), 8700K fanns inte heller som jag nämnde (försäljare fick enstaka exemplar till lanseringsdagen). 9900K var något bättre men inte mycket, det var väntetid på veckor om man inte beställde första dagen. Vad jag har hört fanns det inte direkt överflöd med 10900K vid lansering heller.

Permalänk
Medlem

Själv kör man på i7 10700k och ser absolut ingen nöd på att uppgradera, alla spel drivs på utan problem!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Har inte så mycket med vad jag "vill" utan vad Intel brukar göra vid nya lanseringar. ...

Det är väl bara dåliga produkter som inte håller hyllorna tomma första veckan efter lansering, oavsett tillverkare. Därav min passus att de behöver lyckas stilla det initiala suget på två veckor.
I normalfallet är det ungefär så lång tid det tar innan leveranstakten möter efterfrågan och butikerna inte säljer slut direkt när det kommer en ny leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I normalfallet är det ungefär så lång tid det tar innan leveranstakten möter efterfrågan och butikerna inte säljer slut direkt när det kommer en ny leverans.

Så är dock ofta inte fallet med Intel och deras releaser som jag påpekade. Dessutom så kommer Rocket Lake att vara en extremt kortlivat generation, om Intel sköt på lanseringen som rykten samt att hårdvaran "ligger och skräpar" pekar på. Då var det inte för att man skulle kunna ha tillräckligt i lager vid lansering (för det bryr man sig inte om) utan då handlar det snarare om nån form av "problem" som behövde åtgärdas.

Rocket Lake för Intel handlar inte främst om att tjäna pengar, för det har Intel inga problem med ändå. Arkitekturen kommer som sagt ersättas mycket snart och kommer vara knappt en fotnot i deras slutresultat för 2021. Hela arkitekturen portades förmodligen ursprungligen som en backup om 10nm fortfarande idag skulle vara oanvändbar. Nu kommer dock TGL till laptops och Alder Lake senare, så egentligen behövs inte RKL längre när 10nm slutligen rullas ut.

Däremot intrycket/PR är där arkitekturen har ett värde och hur RKL står sig mot Ryzen vid lansering, tillgänglighet kan man fixa senare men första intryck får du bara ett.