Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

6800XT Bra eller?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

verkar vara där dom ligger

Permalänk
Medlem

Tydligen bromsar den senaste nvidia-drivern 3070 och 3060 ti’s miningkraft

https://youtu.be/C17iskSqL9o

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter ett budget mining kort begagnat, vad bör man söka efter? 5700XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Om man är ute efter ett budget mining kort begagnat, vad bör man söka efter? 5700XT?

GTX 1060 6GB skulle jag säga. Ett av de kort som med nuvarande begpriser har kortast ROI.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

5700xt har jag sett gå för 6-7k, då blir ROI väldigt långt, sikta på ett ROI på 3 månader tror jag även om det kan vara svårt. Jag köpte ett vega 56 för 3500 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Tydligen bromsar den senaste nvidia-drivern 3070 och 3060 ti’s miningkraft

https://youtu.be/C17iskSqL9o

Jag har inte sett din video, men har inte märkt nån skillnad på hash raten med på 3070

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

5700xt har jag sett gå för 6-7k, då blir ROI väldigt långt, sikta på ett ROI på 3 månader tror jag även om det kan vara svårt. Jag köpte ett vega 56 för 3500 t.ex.

Tänkte väl snarare betala runt 3000:- för ett 5700XT max, om ens det. Skiter hellre i det än betalar överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp kolla what to mine.

Verkar vara Ravencoin för AMD och Firo för nVidia. Just nu är Firo mycket lönsamt (aldrig hört talats om)

Kollande för några veckor sen och då var väl allt annat än ETH minst 50% mindre lönsamt.

Den kraftigt ökade lönsamheten i andra coins gör ju också (om ETH tappar mycket lönsamhet i Juli) att i princip alla miners ändå kommer fortsätta i samma takt, bara med andra coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp kolla what to mine.

Verkar vara Ravencoin för AMD och Firo för nVidia. Just nu är Firo mycket lönsamt (aldrig hört talats om)

Kollande för några veckor sen och då var väl allt annat än ETH minst 50% mindre lönsamt.

Den kraftigt ökade lönsamheten i andra coins gör ju också (om ETH tappar mycket lönsamhet i Juli) att i princip alla miners ändå kommer fortsätta i samma takt, bara med andra coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja, tänk när "alla miners" tar all sin hashrate och lägger den på annat än ETH. Vad tror du händer med förtjänsten då?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, tänk när "alla miners" tar all sin hashrate och lägger den på annat än ETH. Vad tror du händer med förtjänsten då?

Förtjänsten tunnas ut men lönsamheten ligger ändå kvar på nivåer som är fullt hållbara för miners? Du kan sänka lönsamheten på ETH med 30% idag och det kommer inte ske något massutträde.

Permalänk
Medlem

Asså miners gonna mine så länge det är lönsamt Ö H T. Man får väl stänga av riggen och vänta några månader bara.

Det är mest n00b miners som kommer sälja sina grafikkort, om de sitter på för många, men det kommer nog inte påverka andrahandsmarknaden nämnvärt.

Kryptohandeln kommer inte dö på ett bra tag, det är ett som är säkert.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Den här tråden är rätt aktiv så ställer frågan här.

Är avgifterna verkligen så här höga?
Jag satte, innan jag efterforskat ordentligt, min miner mot en wallet på blockchain.com

Där hade jag alternativet att föra över till bank, men då måste man lämna 10 usd kvar, och det har jag ingen lust med.
Hade läst att Kraken kan skicka till revolut billigt, så bestämde att köra på det. Avgiften att flytta dit skulle vara ca3,5 usd så körde på det.
Avgiften blev dock till slut 5,6 usd enligt transaktionen.
Men när jag kollar vad som kommit in på kraken så fattas totalt 0.0052 eth = 9,6 usd
Känns väldigt dyrt?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Det innebär ju dock inte alls att allt under 25 BTC är skattefritt. Värdet på all krypto (vid tilldelningstidpunkten) räknas som inkomst av tjänst och beskattas på samma sätt, det betyder att om du exempelvis ligger på 30% marginalskatt och minar ihop till ett värde av 100 000 kr på ett år så åker du på en skattesmäll på 30 000 kr. Oavsett om du växlat in din krypto till kr eller ej. Då det betraktas som hobbyverksamhet så får du dra av kostnader för att bedriva verksamheten, i detta fall elkostnader och inköp av hårdvara som går att helt isolera till verksamheten. Då räknas inte en exempelvis gamingdator till detta utan du måste kunna bevisa och styrka att dina kostnader till 100% har med hobbyverksamhetens drift att göra.

Skulle värdet på krypton dessutom öka sedan du fått den och du säljer av den så beskattas värdeförändringen som inkomst av kapital och alltså 30% på det. För att ge ett exempel:

Du köper in hårdvara för 50 000 kr för att göra en dedikerad mining rig.

Den minar ihop 100 000 kr (nettovinst efter kostnader för el)

Vi årets slut så har värdet på detta ökat till 200 000 kr och du säljer av hälften av detta (för att betala skatter och ta ut lite vinst).

I detta fall så blir det 100k - 50k = 50k vinst, 30% marginalskatt (lägg på din årsinkomst och kolla i skattetabell) ger då 15 000 kr i skatt på inkomst.

Försäljningen på 100k har haft en genomsnittslig värdeökning om 50% och alltså 50k detta beskattas då med 30% och ytterligare 15 000 kr.

Netto blir alltså att du fått ut 100 k och men behöver betala in 30 k av dessa i skattekostnader.

År 2 så har du inte längre några investeringskostnader att dra av vilket då innebär att samma förfarande skulle ge en ökat skattekostnad om 45 k.

Mycket tacksam för informationen! Går det att undvika "skattesmäll" ifall man säljer av allt man minat "vid tilldelningstidpunkten"? Jag vill göra allt gällande mining 100% legit så ifall du eller någon annan har en länk till information som även en hyfsat korkad individ kan ta till sig vore jag tacksam.

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag satte, innan jag efterforskat ordentligt, min miner mot en wallet på blockchain.com

Där hade jag alternativet att föra över till bank, men då måste man lämna 10 usd kvar, och det har jag ingen lust med.
Hade läst att Kraken kan skicka till revolut billigt, så bestämde att köra på det. Avgiften att flytta dit skulle vara ca3,5 usd så körde på det.
Men när jag kollar vad som kommit in på kraken så fattas totalt 0.0052 eth = 9,6 usd
Känns väldigt dyrt?

Tror det finns andra alternativ som passar dig bättre än de du nämnt....
Tror t ex att coinbase har gratis överföring till Revolut? (Inte 100 här, kolla upp) Isåfall kan du skaffa en sådan bara minea mot den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Känns väldigt dyrt?

Ja avgifterna på Ethereum är såpass höga, du kan följa dom här: https://etherscan.io/gastracker

Ang Kraken och Revolut så har det inte fungerat tidigare att göra överföringar till/från Kraken från Revolut för mig. Har pratat med supporten och dom nämnde då att de kryptoexchanges som dom officiellt hade stöd för var Gemini, Coinbase och Binance. Kanske har ändrats?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tror det finns andra alternativ som passar dig bättre än de du nämnt....
Tror t ex att coinbase har gratis överföring till Revolut? (Inte 100 här, kolla upp) Isåfall kan du skaffa en sådan bara minea mot den istället.

Tack, har ändrat till Binance.

Skrivet av Teval:

Ja avgifterna på Ethereum är såpass höga, du kan följa dom här: https://etherscan.io/gastracker

Ang Kraken och Revolut så har det inte fungerat tidigare att göra överföringar till/från Kraken från Revolut för mig. Har pratat med supporten och dom nämnde då att de kryptoexchanges som dom officiellt hade stöd för var Gemini, Coinbase och Binance. Kanske har ändrats?

Men gas är något i tillägg till avgiften jag såg som transaktionsavgift? Trodde det var samma, och där står det average på 3,5 usd.
Blev förvånad när det försvann 9,5 usd på vägen.

Du har nog rätt i att Kraken inte funkar med Revolut, googlade lite mer nu. Men kör på Binance nu så får vi se

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag kan redogöra lite för mina findings gällande uttag från Nicehash.

Nicehash som ni vet lånar ut din hash-power och du får betalt i BTC. Nicehash gör profitswitching när det går och tar 2% i avgift. Men du vill ju givetvis vid tillfälle få ut kontanter.

1. Till ditt Svenska bankkonto
Nicehash har en egen Euro Wallet. Att sälja din krypto till den kostar 1,45% om du ser till att du säljer för minst 100€. Därifrån kan du enkelt föra över pengarna till valfritt Svenskt bankkonto utan kostnad. Det går riktigt fort, du har pengarna dagen efter. Detta har jag gjort och kan verifiera ovanstående. Säljer du för mindre än 100€ så blir avgiften procentuellt högre, då den alltid är minst 1,45€. Så vid 50€ blir det 2,9%.

2. Till ditt PayPal-konto
Nicehash påstår att det är gratis att föra över din krypto till Coinbase. Det stämmer inte. Mina tester visar att det rör sig om ca 0,95% i avgift för överföringen. Väl på Coinbase kan du sälja din krypto till Coinbase Euro Wallet, det kostar 1,49% om du ser till att du säljer för minst 200€. Säljer du för mindre blir avgiften betydligt högre procentuellt sett. T.ex kostar det 2,99% att sälja för 100€. Sen kan du utan avgift föra över dina pengar till PayPal. Tidsmässigt så går hela kedjan från Nicehash till Paypal på någon timme.

Edit: Reviderat proceduren för PayPal-utbetalning i ett senare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanuvas:

Mycket tacksam för informationen! Går det att undvika "skattesmäll" ifall man säljer av allt man minat "vid tilldelningstidpunkten"? Jag vill göra allt gällande mining 100% legit så ifall du eller någon annan har en länk till information som även en hyfsat korkad individ kan ta till sig vore jag tacksam.

Inga problem!

Gissar på att du med "skattesmäll" menar den totala skatt som du ska betala in för nettovinsten. Såvitt jag förstår så går det rätt mycket åt i transaktionsavgifter så att sälja av allt så fort som du får det är inte alltid så lönsamt. Men som svar på din fråga:

Oavsett om du har sålt av det du minat eller inte så är det värdet vid tilldelningstidpunkten som du ska ta upp i inkomstdeklarationen sedan drar du av alla kostnader och egenavgifter (25% om du är född efter 1952), sedan blir det din marginalskatt som kommer att dras på resterande delar.

Dock så är det ju först efter att du deklarerat och du fått ditt slutskattebesked som du vet hur mycket din eventuella kvarskatt som du ska betala in till SKV blir. När du får detta har att göra med hur tidigt du fyller i och skickar in deklarationen (och om du gör det digitalt eller ej). Om du räknar med att få skatta på mer än 30 000 kr extra så är det att föredra att betala in det innan den 3e maj så du slipper kostnadsränta på beloppet (den är olika beroende på hur mycket det är, enklast är att googla).

Finns tyvärr inget enkelt svar på din för om du säljer av dem direkt och får transaktionsavgifter som sänker summan så får du göra förlustavdrag med 30% för dessa i inkomstslaget Kapital (på samma sätt som om du sålt och köpt en aktie till samma kurs och fått courtage-avgifter). Så till viss del skulle det också sänka den slutliga skatt du behöver betala in.

Hur som helst så behöver du inte betala in skattesumman till SKV förrän det att du deklarerat ALLT (tjänsteinkomst, kapitalvinster etc.) och du då vet hur mycket ditt totala skattebelopp är. Det är först då som du behöver ha tillgång till pengarna som ska betalas in.

En detalj är dock att, om värdet på krypton (sedan du intjänade den) rasat väsentligt under året så kan det vara en bra ide att realisera den förlusten och på så sätt minska den slutliga skatten du ska betala. Att sälja av lite under året kan dock vara klokt för att säkra och åsidosätta om du är osäker på att de pengar du har vid deklarationen kommer vara tillräckliga.

Själv skulle jag rekommendera att göra en koll och räkna ut förväntan på allt efter utgången av juli och sedan bestämma för att sälja av eller liknande därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Inga problem!

Vilka möjligheter har Skatteverket att faktiskt göra en revision/granskning av en enskild individ gällande detta? Frågan kanske är Tabu men det har aldrig hindrat mig förr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanuvas:

Användaren mmaattee verkar ha koll på det mesta, men hittade den här länken som jag tycker är bra

https://koinly.io/sv/guides/deklarera-kryptovalutor/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Vilka möjligheter har Skatteverket att faktiskt göra en revision/granskning av en enskild individ gällande detta? Frågan kanske är Tabu men det har aldrig hindrat mig förr.

Om de misstänker att något är konstigt och de beslutar att genomföra en revision så har de rätt att kräva ut samtliga transaktioner på kort, konton osv. samt kräva att få redovisningar för varifrån alla pengar du har tillgång till kommer ifrån. Så om du exempelvis fört över pengar till bankkonton i ditt namn så kommer de kräva ut det från bankerna (de godtar endast att det kommer direkt från banken utan mellanhänder). Banker som är aktiva i Sverige har också rätt strikta krav på sig för att kunna redovisa och rapportera var alla transaktioner till dig kommer ifrån och huruvida de misstänker att det rör sig om pennigtvätt osv.

Generellt sett så innebär detta att om du inte kan redovisa för att dina tillgångar är skattade för så kommer de att besluta att de inte är det och således beskatta dig för allt, plus att om de kan se att det är historiska saker så kommer det läggas på kostnadsränta på det från de tidpunkterna (då man i deras ögon lånat skattepengar av dem). Sen får man väl någon staffavgift utöver detta.

De brukar dock inte vara helt oresonliga att ha att göra med om det inte är så att misstänker att man anstängt sig för att avsiktligen skattefuska. Om det är tydligt att man exempelvis missförstått eller liknande så brukar det lösa sig. Jag har haft missnöjet att genomgå två skatterevisioner när jag suttit som ekonomichef, allt gick bra men hela processen är fruktansvärt påfrestande.

Om du minar och får allt insatt på en anonym wallet så kan de ju givetvis inte se detta, problemet kommer när/om man vill casha ut pengarna till sitt bankkonto. Då kommer alla lampor tändas hos banken som är skyldig att rapportera till SKV och så är bollen i rullning så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Användaren mmaattee verkar ha koll på det mesta, men hittade den här länken som jag tycker är bra

https://koinly.io/sv/guides/deklarera-kryptovalutor/

koinly verkar vara en väldigt smidig tjänst för de som handlar med krypto, dvs. allt som sker med valutan efter att du intjänat dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

De brukar dock inte vara helt oresonliga att ha att göra med om det inte är så att misstänker att man anstängt sig för att avsiktligen skattefuska. Om det är tydligt att man exempelvis missförstått eller liknande så brukar det lösa sig. Jag har haft missnöjet att genomgå två skatterevisioner när jag suttit som ekonomichef, allt gick bra men hela processen är fruktansvärt påfrestande.

Jorå, jag har som privatperson blivit granskad två gånger. Dom var väl inte överdrivet nitiska men begärde in massor med uppgifter inklusive årets alla lönespecifikationer. Båda gångerna gick bra så klart, jag har en inkomst av tjänst och är inte i något behov att smita från några kronor i skatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jorå, jag har som privatperson blivit granskad två gånger. Dom var väl inte överdrivet nitiska men begärde in massor med uppgifter inklusive årets alla lönespecifikationer. Båda gångerna gick bra så klart, jag har en inkomst av tjänst och är inte i något behov att smita från några kronor i skatt.

Nä precis, de är i regel väldigt pragmatiska av sig så sålänge som man har koll på sina saker så är det sällan några problem annat än att det är jobbigt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag kan redogöra lite för mina findings gällande uttag från Nicehash.

Nicehash som ni vet lånar ut din hash-power och du får betalt i BTC. Nicehash gör profitswitching när det går och tar 2% i avgift. Men du vill ju givetvis vid tillfälle få ut kontanter.

1. Till ditt Svenska bankkonto
Nicehash har en egen Euro Wallet. Att sälja din krypto till den kostar 1,45% om du ser till att du säljer för minst 100€. Därifrån kan du enkelt föra över pengarna till valfritt Svenskt bankkonto utan kostnad. Det går riktigt fort, du har pengarna dagen efter. Detta har jag gjort och kan verifiera ovanstående. Säljer du för mindre än 100€ så blir avgiften procentuellt högre, då den alltid är minst 1,45€. Så vid 50€ blir det 2,9%.

2. Till ditt PayPal-konto
Nicehash påstår att det är gratis att föra över din krypto till Coinbase. Det stämmer inte. Mina tester visar att det rör sig om ca 0,95% i avgift för överföringen. Väl på Coinbase kan du sälja din krypto till Coinbase Euro Wallet, det kostar 1,49% om du ser till att du säljer för minst 200€. Säljer du för mindre blir avgiften betydligt högre procentuellt sett. T.ex kostar det 2,99% att sälja för 100€. Sen kan du utan avgift föra över dina pengar till PayPal. Tidsmässigt så går hela kedjan från Nicehash till Paypal på någon timme.

Om man använder Coinbase bör man sälja via Coinbase Pro som har mycket lägre avgift än Coinbase.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om man använder Coinbase bör man sälja via Coinbase Pro som har mycket lägre avgift än Coinbase.

Bra info, men hur?

Hur får jag över mina BTC till Coinbase Pro? Kan jag skapa en mottagaradress precis som på Coinbase?
Hur för jag över pengarna efter försäljningen till PayPal? Jag hittar inget sätt att länka Coinbase Pro till PayPal?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Bra info, men hur?

Hur får jag över mina BTC till Coinbase Pro? Kan jag skapa en mottagaradress precis som på Coinbase?
Hur för jag över pengarna efter försäljningen till PayPal? Jag hittar inget sätt att länka Coinbase Pro till PayPal?

Jag svarar mig själv.

Jag tror jag kan skapa en BTC Deposit address i Coinbase Pro. Det betyder isåfall att jag kan skicka direkt från Nicehash till Coinbase Pro. Det verkar smidigt.

För att få in pengarna till PayPal så måste jag nog föra över EUR från försäljningen till vanliga Coinbase och därifrån till PayPal. Det verkar vara avgiftsfritt.

Coinbase Pro verkar ha en avgift på låga 0,5%, det verkar lovande. Men jag måste testa allt ovan innan jag känner mig säker på vad det faktiskt kostar och hur krångligt/enkelt det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag svarar mig själv.

Jag tror jag kan skapa en BTC Deposit address i Coinbase Pro. Det betyder isåfall att jag kan skicka direkt från Nicehash till Coinbase Pro. Det verkar smidigt.

För att få in pengarna till PayPal så måste jag nog föra över EUR från försäljningen till vanliga Coinbase och därifrån till PayPal. Det verkar vara avgiftsfritt.

Coinbase Pro verkar ha en avgift på låga 0,5%, det verkar lovande. Men jag måste testa allt ovan innan jag känner mig säker på vad det faktiskt kostar och hur krångligt/enkelt det är.

För att det ska kosta så lite som möjligt så skicka från Nicehash till Coinbase "gratis", sedan loggar du in på Coinbase Pro och överför BTC från Coinbase till Coinbase Pro (helt kostnadsfritt). Sälj och för över EUR till Coinbase kostnadsfritt. Ta ut till PayPal.

Jag har aldrig överfört EUR mellan Coinbase Pro och Coinbase, men jag antar att det fungerar precis som för kryptovaluta.

Om du skickar BTC från Nicehash direkt till Coinbase Pro så är det normal kostnad för BTC-transaktioner, plus att det är högre lägsta-gräns på hur lite du kan skicka.

Visa signatur

press nu1mlock