Hjälp mig komma igång med mining!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Red Onion:

En generell fråga angående risers. Bör man undvika de med SATA-kontakt? Har läst att de inte är speccade till 75W som PCI-E gärna matar på. Jag har nog inte till fullo förstått hur en riser fungerar, men måste den ens strömmatas? Varför räcker det inte att mata ström via GPUernas 8 pin PCIe?

Strömförsörjningen till GPU är uppdelat, precis som direkt från moderkortet utan riser, på både PCI-E (som kan leverera upp till 75W) och strömkablarna direkt från nätagget. Att det går ström genom PCI-E är anledningen att vi har vissa enklare kort som helt enkelt inte behöver några strömkablar.

Specifikt för risers och SATA-kablar är jag inte extremt påläst men som jag förstått det är det typ så här....
SATA-ström är speccat till någonstans ~54W så det räcker inte för att leverera upp till 75W och kablarna etc. är väl inte designade för att någonsin hantera så mycket last. Det varierar säkert mycket men en gammal 3.5" HDD drar väl typ 3-15W någonstans, långt under 75W.
Är inte påläst i hur fördelningen av ström mellan porten och kablarna går till och det verkar väl fungera för många eftersom väldigt många risers har SATA-ström, men det är väl en (enligt vissa brand-)risk man helst undviker om man kan helt enkelt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Strömförsörjningen till GPU är uppdelat, precis som direkt från moderkortet utan riser, på både PCI-E (som kan leverera upp till 75W) och strömkablarna direkt från nätagget. Att det går ström genom PCI-E är anledningen att vi har vissa enklare kort som helt enkelt inte behöver några strömkablar.

Specifikt för risers och SATA-kablar är jag inte extremt påläst men som jag förstått det är det typ så här....
SATA-ström är speccat till någonstans ~54W så det räcker inte för att leverera upp till 75W och kablarna etc. är väl inte designade för att någonsin hantera så mycket last. Det varierar säkert mycket men en gammal 3.5" HDD drar väl typ 3-15W någonstans, långt under 75W.
Är inte påläst i hur fördelningen av ström mellan porten och kablarna går till och det verkar väl fungera för många eftersom väldigt många risers har SATA-ström, men det är väl en (enligt vissa brand-)risk man helst undviker om man kan helt enkelt.

Tack för utförligt svar. Jag kommer strömförsörja mina risers två och två (med 6 pin från PSUn till 6+6 pin på vardera riser). Känns säkrast så.

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem alla grejor idag och har tänkt sätta mig ner och börja bygga.

Någon som orkar beskriva sin kedja med val av miningOS, mining pool, wallet och slutligen exchange?

Jag driver en rigg av 7 GPUer. OS behöver bootas från ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har fått hem alla grejor idag och har tänkt sätta mig ner och börja bygga.

Någon som orkar beskriva sin kedja med val av miningOS, mining pool, wallet och slutligen exchange?

Jag driver en rigg av 7 GPUer. OS behöver bootas från ett USB-minne.

Jag har iofs inget miningOS utan minear på mitt grafikkort och minear ethereum men min kedja ser ut såhär. PhoenixMiner - Binance Pool - Binance. Fördelen med att använda binance pool är den automatiskt betalar till binance och avgifterna är något lägre än om man skulle välja en annan pool. Du får även utbetalning varje dag medans de flesta andra pooler har uttaggräns på 0.1 ethereum vilket kan ta ganska lång tid att få.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Jag har iofs inget miningOS utan minear på mitt grafikkort och minear ethereum men min kedja ser ut såhär. PhoenixMiner - Binance Pool - Binance. Fördelen med att använda binance pool är den automatiskt betalar till binance och avgifterna är något lägre än om man skulle välja en annan pool. Du får även utbetalning varje dag medans de flesta andra pooler har uttaggräns på 0.1 ethereum vilket kan ta ganska lång tid att få.

Du får sen sälja valutan manuellt, right? Har du lust att beskriva kedjan ytterligare (till konto för handel)?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du får sen sälja valutan manuellt, right? Har du lust att beskriva kedjan ytterligare (till konto för handel)?

Jag har själv mineat med Binance Pool i cirka 3 dagar och inte valt att ta ut pengarna från BinancePool där dem ligger. Men såhär ser det ut att gå till. På ditt binance konto kan du se hur mycket din balance är värd

Nedan får du information hur du har pengarna placerade och i mitt fall ligger allt i "Pool"

Därifrån kan man transfera pengarna till "Fiat and Spot", "P2P" eller "Cross Margin" (fråga mig inte vad det betyder).

Sen tror jag därifrån ska kunna transferra till paypal, revolut eller liknande

Bilderna visades inte. // Hjälpt med bilderna. / MOD
Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Jag har själv mineat med Binance Pool i cirka 3 dagar och inte valt att ta ut pengarna från BinancePool där dem ligger. Men såhär ser det ut att gå till. På ditt binance konto kan du se hur mycket din balance är värd https://gyazo.com/393722ae19ce5666b0046ce065530bb6

Nedan får du information hur du har pengarna placerade och i mitt fall ligger allt i "Pool"https://gyazo.com/4af4a4b9b6ac4174a5540c49ce002c53.

Därifrån kan man transfera pengarna till "Fiat and Spot", "P2P" eller "Cross Margin" (fråga mig inte vad det betyder). https://gyazo.com/bc94967b343c5aaf53dd0b048fed4480

Sen tror jag därifrån ska kunna transferra till paypal, revolut eller liknande

Jag ser inga bilder... är det bara jag eller är det nåt fel?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag ser inga bilder... är det bara jag eller är det nåt fel?

Sjekk så du ikke har noen adblocker eller lignende der blokkerer for bilder i linken. Jeg kan se disse bilder både på sweclocker direkte og fra linken til Gyazo. Hvilken web lesere bruker du? Er det mulig du satt sikkerheten for høy når det gjelder tredjepart linker og cookies i web leseren?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Asyvan:

Jag ser inga bilder... är det bara jag eller är det nåt fel?

Skrivet av Gigantrix:

Sjekk så du ikke har noen adblocker eller lignende der blokkerer for bilder i linken. Jeg kan se disse bilder både på sweclocker direkte og fra linken til Gyazo. Hvilken web lesere bruker du? Er det mulig du satt sikkerheten for høy når det gjelder tredjepart linker og cookies i web leseren?

Bilderna var bara länkade till webbsidorna på Gyazo och inte bildfilerna, fixade det åt honom så de syns nog efter att jag fixade.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Bilderna var bara länkade till webbsidorna på Gyazo och inte bildfilerna, fixade det åt honom så de syns nog efter att jag fixade.

Tackar.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Jag kan redogöra lite för mina findings gällande uttag från Nicehash.

Nicehash som ni vet lånar ut din hash-power och du får betalt i BTC. Nicehash gör profitswitching när det går och tar 2% i avgift. Men du vill ju givetvis vid tillfälle få ut kontanter.

1. Till ditt Svenska bankkonto Absolut enklast.
Nicehash har en egen Euro Wallet. Att sälja din krypto till den kostar 1,45% om du ser till att du säljer för minst 100€. Därifrån kan du enkelt föra över pengarna till valfritt Svenskt bankkonto utan kostnad. Det går riktigt fort, du har pengarna dagen efter. Detta har jag gjort och kan verifiera ovanstående. Säljer du för mindre än 100€ så blir avgiften procentuellt högre, då den alltid är minst 1,45€. Så vid 50€ blir det 2,9%.

2. Till ditt PayPal-konto Snabbast och med lägst avgift.
Nicehash kan länka ditt Coinbase-konto och överföra dina BTC gratis till Coinbase. Väl på Coinbase kan du logga in på Coinbase PRO (samma login som Coinbase) och föra över dina BTC från Coinbase till Coinbase PRO. Sen säljer du din krypto till din Coinbase PRO Euro Wallet, det kostar 0,5%. Sen kan du utan avgift föra tillbaka dina Euro till vanliga Coinbase och därifrån föra över dina pengar till PayPal. Tidsmässigt så går hela kedjan från Nicehash till Paypal på någon timme.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

2. Till ditt PayPal-konto Snabbast och med lägst avgift.
Nicehash kan länka ditt Coinbase-konto och överföra dina BTC gratis till Coinbase. Väl på Coinbase kan du logga in på Coinbase PRO (samma login som Coinbase) och föra över dina BTC från Coinbase till Coinbase PRO. Sen säljer du din krypto till din Coinbase PRO Euro Wallet, det kostar 0,5%. Sen kan du utan avgift föra tillbaka dina Euro till vanliga Coinbase och därifrån föra över dina pengar till PayPal. Tidsmässigt så går hela kedjan från Nicehash till Paypal på någon timme.

Jag tänkte testa denna metod nu efter att ha minat ett tag utan att plocka ut något från mitt Nicehash konto. Registrerade mig och fixade konto på Coinbase. La sedan till BTC adressen i Nicehash och när jag skriver in lägsta överförbara summa, 0.001 BTC så säger den att avgiften(network fee) är på $3.40. När du säger gratis att föra över, är det så här gratis det blir som bäst? Eller har jag gjort nåt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaqwer:

Jag tänkte testa denna metod nu efter att ha minat ett tag utan att plocka ut något från mitt Nicehash konto. Registrerade mig och fixade konto på Coinbase. La sedan till BTC adressen i Nicehash och när jag skriver in lägsta överförbara summa, 0.001 BTC så säger den att avgiften(network fee) är på $3.40. När du säger gratis att föra över, är det så här gratis det blir som bäst? Eller har jag gjort nåt fel?

Du gjorde samma fel som jag gjorde först. Du ska inte skicka till en BTC adress, utan du skall scrolla ner i listan och välja Coinbase BTC som finns där. Då länkar den ihop ditt Nicehash och Coinbase och det blir avgiftsfritt.
Kan ta bild imorgon om du inte hittar rätt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Du gjorde samma fel som jag gjorde först. Du ska inte skicka till en BTC adress, utan du skall scrolla ner i listan och välja Coinbase BTC som finns där. Då länkar den ihop ditt Nicehash och Coinbase och det blir avgiftsfritt.
Kan ta bild imorgon om du inte hittar rätt.

Vilken tur att jag stannade till och frågade istället för att skicka, där sparade du mig några slantar, tack
Hittade på och lyckades lägga till. Vart även en lägre minsta summa att skicka nu vilket känns bra när man ska testa första gången.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på nu och börjar fastna för HiveOS. De ser ut att ha ett stilrent interface och goda möjligheter att undervolta grafikkorten.

Jag vill bara försäkra mig om att jag förstått hela kedjan rätt:

1. HiveOS är gratis att använda (för 4 riggar och färre).
2. Med HiveOS installerat börjar jag bryta kryptovaluta genom en mining pool. Dessa tar ut olika procentuella avgifter.
3. Jag kopplar en wallet till min rigg. Till denna wallet kommer coins utbetalas från mining-poolen när jag uppnått vissa milstolpar, exempelvis 0,001 ETH utvunnet alternativt 1 vecka har gått etc.
4. Om jag väljer att coinbase ska förvalta min wallet, är insättningen från poolen till wallet kostnadsfri? (när poolen tagit ut sin avgift)
5. Därefter följer jag @Asyvan knep och överför mina coins från Coinbase till Coinbase PRO, som också är kostnadsfritt?
6. Coinbase PRO är en handelsplattform där jag kan sälja mina coins för euro. Detta till en avgift om 0,5 %.
7. Jag för över euro från Coinbase PRO till Coinbase, kostnadsfritt?
8. Jag för över euro från Coinbase till mitt PayPal-konto, kostnadsfritt?

Kan jag via denna metodik bryta kryptovaluta endast med mining-poolens procentuella avgift och därefter 0,5 % växelavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har läst på nu och börjar fastna för HiveOS. De ser ut att ha ett stilrent interface och goda möjligheter att undervolta grafikkorten.

Jag vill bara försäkra mig om att jag förstått hela kedjan rätt:

1. HiveOS är gratis att använda (för 4 riggar och färre).
2. Med HiveOS installerat börjar jag bryta kryptovaluta genom en mining pool. Dessa tar ut olika procentuella avgifter.
3. Jag kopplar en wallet till min rigg. Till denna wallet kommer coins utbetalas från mining-poolen när jag uppnått vissa milstolpar, exempelvis 0,001 ETH utvunnet alternativt 1 vecka har gått etc.
4. Om jag väljer att coinbase ska förvalta min wallet, är insättningen från poolen till wallet kostnadsfri? (när poolen tagit ut sin avgift)
5. Därefter följer jag @Asyvan knep och överför mina coins från Coinbase till Coinbase PRO, som också är kostnadsfritt?
6. Coinbase PRO är en handelsplattform där jag kan sälja mina coins för euro. Detta till en avgift om 0,5 %.
7. Jag för över euro från Coinbase PRO till Coinbase, kostnadsfritt?
8. Jag för över euro från Coinbase till mitt PayPal-konto, kostnadsfritt?

Kan jag via denna metodik bryta kryptovaluta endast med mining-poolens procentuella avgift och därefter 0,5 % växelavgift?

5,6,7,8 är korrekt iallafall.
Övriga punkter vet jag inte.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv

Har du inget samvete? Lämna tillbaka korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har du inget samvete? Lämna tillbaka korten

Öh... va?
Har miners mindre rätt till grafikkort än gamers?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asyvan:

Öh... va?
Har miners mindre rätt till grafikkort än gamers?

Det var förståss ett skämt

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en bra mining pool för etherium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan rekommendera en bra mining pool för etherium?

Ethermine, Nanopool. Välj den du har lägst ping till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Ethermine, Nanopool. Välj den du har lägst ping till.

Perfekt. Jag provar Ethermine först. Vet du om det krävs någon särskild registrering hos dem?

Via HiveOS har jag skapat en Flight Sheet med följande konfiguration:
Coin: ETH
Wallet: Adress till mitt coinbasekonto för ETH
Pool: Ethermine
Miner: Phoenixminer (borde jag välja något annat???)

Är det bara att tuta och köra nu?

@Asyvan Du som har koll på coinbase: När jag var inloggade på deras hemsida klickade jag på Send/recieve högst upp till höger. Gick till recieve och därefter valde jag ETH. Då spottade coinbase ut sig en drygt 50 tecken lång kod (bokstäver + siffror). Jag antar att det är detta som är min wallet-adress? Men det står inte någonstans i klartext.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 9inety9ine:

Ethermine, Nanopool. Välj den du har lägst ping till.

Vilken/hur stor impact har ping?

Edit: Har 21ms till den poolen jag testat men har <1-1ms till eu1 på ethermine..
Gör det någon teoretisk skillnad eller är det bara typ 100-tals ms man vill undvika?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilken/hur stor impact har ping?

Edit: Har 21ms till den poolen jag testat men har <1-1ms till eu1 på ethermine..
Gör det någon teoretisk skillnad eller är det bara typ 100-tals ms man vill undvika?

21 ms är fint. Personligen skulle jag vilja ligga under 30, eftersom desto högre ping man har = större chans att skicka in en share från ett redan löst block vilket gör att man får sk stale share.

Skrivet av Red Onion:

Perfekt. Jag provar Ethermine först. Vet du om det krävs någon särskild registrering hos dem?

Via HiveOS har jag skapat en Flight Sheet med följande konfiguration:
Coin: ETH
Wallet: Adress till mitt coinbasekonto för ETH
Pool: Ethermine
Miner: Phoenixminer (borde jag välja något annat???)

Är det bara att tuta och köra nu?

@Asyvan Du som har koll på coinbase: När jag var inloggade på deras hemsida klickade jag på Send/recieve högst upp till höger. Gick till recieve och därefter valde jag ETH. Då spottade coinbase ut sig en drygt 50 tecken lång kod (bokstäver + siffror). Jag antar att det är detta som är min wallet-adress? Men det står inte någonstans i klartext.

Ser bra ut. Ingen slags registrering behövs för Ethermine. Skulle dock rekommendera T-rex miner för Nvidia eller TeamRedMiner för AMD.
Sen är det bara att köra på. Det kan ta upp till en halvtimme för poolen att visa din riggs info som t.ex. hash rate, etc.

Permalänk
Medlem

Om du har kvar några 3060 kan detta va intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=TVGXSm08riQ

runt 50 mh/s me 470 drivers^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Om du har kvar några 3060 kan detta va intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=TVGXSm08riQ

runt 50 mh/s me 470 drivers^^

Jag satt precis och läste om det där! Det hade varit intressant om någon på forumet försöka sig på detta.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 9inety9ine:

Jag satt precis och läste om det där! Det hade varit intressant om någon på forumet försöka sig på detta.

Vet inte om de använder just 470-drivern men det finns folk här som minar på dem redan.

T.ex.

Skrivet av Ronaldo:

Jag minar Etherium just nu med mitt 3060, i 48MH/s. "V_ID_9475 NVIDIA GeForce RTX 3060
DaggerHashimoto: 48.24 MH/s"

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ja jag har också ett 3060 som rullat på Octopus som jag nu bytte till eth med nya drivrutinen. Tar min bild från nyhetstråden:

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan rekommendera en bra mining pool för etherium?

Jag kör på FlexPool. En ganska minimalistisk pool men med valfri avgift och möjligheten att sätta max gas price för att hålla nere kostnaden för utbetalningarna.

Jag har inte testat någon annan men jag har läst en del jämförelser där den presterar bra!

Värt att tänka på är att många pooler med låga/inga utbetalningsavgifter löser detta genom att poolen minar sina egna transaktioner gratis (vilket såklart ger något lägre intäkter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Om du har kvar några 3060 kan detta va intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=TVGXSm08riQ

runt 50 mh/s me 470 drivers^^

Yes jag har kvar mina fem kort!

@macmann1 och @Ronaldo Har ni båda installerat nya drivrutiner?

Jag kör med en mining rig med HiveOS som operativsystem och vet således inte om jag ens har möjligheten att ändra kortets drivrutin.
Läste någonstans att det fortfarande fanns begränsningar om kortet inte satt i en full PCI x16 samt hade en bildskärm inkopplad. Någon som kan dementera/bekräfta?

Jag vill jättegärna komma igång med mina fem kort för att fylla riggen men vill veta om jag har en rimlig chans till att få det och fungera.