Hjälp mig komma igång med mining!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig komma igång med mining!

Hej kära Sweclockare!

Jag har nyligen installerat en solcellsanläggning som producerar ca 15 kWh överskott efter hushållselen tagit sin del. Detta går såklart att sälja tillbaka ut i nätet men tänkte försöka kombinera energikällan med mitt datorintresse. Det är tänkt mer som ett hobbyintresse snarare än en andra inkomstkälla, men går det att få ut några kronor hade jag inte klagat

Vad jag har hemma än så länge:
GPU: 5 st RTX 3060 (köpt nya för 4500 kr styck)
PSU: EVGA Supernova 1600 W (köpt nytt för 1600 kr) - denna borde duga?

Yes, jag är medveten om att 3060 har kass hashratio på ETH. Men det finns andra coins att ta sikte på.
Jag resonerade som så att 3060 kunde jag få tag på direkt utan att betala 4-5k i prispremie på Tradera för att få tag i andra RTX-kort. Detta borde innebära att jag når break-even snabbare (trots att jag gräver mindre lönsamma coins).

Alright. Min förhoppning är att få tag i fler 3060. Parallellt kanske även 3060ti och 3070 för att starta upp en till gruva.

Jag har sneglat på en "Octominer B8PLUS" för snabb "plug and play" med mina 3060-kort, som det då vore lämpligt att utöka till totalt 8 stycken. Är det en dålig idé? Borde jag leta efter något annat?

Kom med förslag på komponenter. Jag planerar att lägga upp en köpesannons här på Sweclockers för att se om några av delarna ni rekommenderar finns på begagnatmarknaden.

Tacksam för er hjälp

Permalänk
Medlem

Ska du bara mina när solen skiner och du har överskott? Låter som du tänkt köra 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Ska du bara mina när solen skiner och du har överskott? Låter som du tänkt köra 24/7

Nej, jag kommer mina även nattetid. Så all el kommer inte vara "gratis" Om ett antal år när hashraten är så dålig att det inte täcker elkostnaderna kanske jag går över till att enbart mina när solen skiner.

Permalänk
Avstängd

*köper 3-pack popcorn*

Permalänk
Medlem

Spännande, minst sagt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagendasss:

*köper 3-pack popcorn*

Skrivet av Elfsberg:

Spännande, minst sagt.

Vad är det som är så lustigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Onion:

Vad är det som är så lustigt?

Gpubrist i världen?
Delvis pga mining?
Folk som vill bygga gamingdatorer med faktiska gaminggrafikkort för att faktiskt gama?

Permalänk
Mattecoach

Har du inte något gammalt moderkort, helst med flera PCI-e platser, som du kan börja med? Tycker alltid det är bra att testa och lära sig lite innan man går all-in och köper dedikerad utrustning.
Om inte annat kan du säkert få tag på ett par generationer gamla grejer för överkomligt pris här på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Vad är det som är så lustigt?

Att du fixat en solcellsanläggning och sen köper grafikkort som är rätt dåliga för just detta syfte..

Det allra bästa: det kommer det plebs till tråden och ska shamea TS för att han vill dra nytta av ett tillfälle att tjäna pengar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Har du inte något gammalt moderkort, helst med flera PCI-e platser, som du kan börja med? Tycker alltid det är bra att testa och lära sig lite innan man går all-in och köper dedikerad utrustning.
Om inte annat kan du säkert få tag på ett par generationer gamla grejer för överkomligt pris här på marknaden.

Tyvärr inte, men det vore kanske en bra inkörsport.

Det verkar dock som att jag kan få tag på en octominer b8plus för 2000 kr (inklusive ram, ssd och någon sunkig processor). Då slipper jag även kostnader för risers till mina kort (vilket verkar spara mig en femhundring).

Min fundering är om en octominer kommer flaska miningen något? Det har ju några år på nacken...

Permalänk
Medlem

Slå till! Som sagt är det nog en bra idé att slippa risers och dess strömförsörjning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Att du fixat en solcellsanläggning och sen köper grafikkort som är rätt dåliga för just detta syfte..

Det allra bästa: det kommer det plebs till tråden och ska shamea TS för att han vill dra nytta av ett tillfälle att tjäna pengar.

går utmärkt att mina med 3060 bara inte eth algorytmen, läs en bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagendasss:

Gpubrist i världen?
Delvis pga mining?
Folk som vill bygga gamingdatorer med faktiska gaminggrafikkort för att faktiskt gama?

Så man får inte köra mining när det är brist på kort? Lite surt för dom som inte får tag på kort absolut, men klaga då ist till, tillverkarna som säljer massa kort till Miners och inte folk som sitter med 4-8kort och minar på hobby nivå.

Han har ju lyckats hitta kort till sig så det kan nog folk som vill spela också göra, vist man får leta och nästan alltid betala överpris, men Scalpers är ju 100ggr värre som bara köper på sig massa kort för att göra en brutal vinst ist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Att du fixat en solcellsanläggning och sen köper grafikkort som är rätt dåliga för just detta syfte..

Det har du helt rätt i Jag kommer få betala ström för säkert 16 av 24 timmar. But every little helps!
Plus att projektet mest är till för att tillfredsställa mitt datorintresse (bonus om jag inte går back på affären, lol)

Avseende just 3060 så var det dessa kort som gick att få tag i utan att betala 5k överpris. Jag hoppas break-even kommer nå mig snabbare av denna anledning då mina kort var förhållandevis billiga.

Skrivet av Elfsberg:

Slå till! Som sagt är det nog en bra idé att slippa risers och dess strömförsörjning.

Gott. Då har jag grafikkort, PSU och en octominer samt såklart skärm/tangentbord/mus och internet. Risers behövs inte då GPUerna är 2-slots.

Något jag missat som man behöver för att kunna komma igång?

Värt att ghettomodda fläktar runtom grafikkorten? Jag planerar att köra en "öppen" konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagendasss:

går utmärkt att mina med 3060 bara inte eth algorytmen, läs en bok.

Men det är la en rätt dålig idé att minea mynt som har dåligt värde när man kan minea mynt som ger bra avkastning direkt?

Skrivet av BM-Mods:

Så man får inte köra mining när det är brist på kort?

Det är en mänsklig rättighet att inte behöva anstränga sig! Barnen i sandlådan kan inte acceptera att miners och scalpers hänger på låset till butikerna och får betalt för sin ansträngning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Yes. Då var den frågeställningen ur världen. Fret not my friend, någon kommer att knäcka bromsen i 3060 och det rätt snart. Man kan tänka sig att det vore en bra idé att hålla en sån lösning för sig själv men det kommer nog vara nån entusiast som gör det för utmaningens skull snarare. Kanske är ett olåst 3060 ett absolut kap!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Råd ifrån en som en som minade för väldigt många år sedan med GPU så glöm inte bort ventilation. Korten i sig kommer generera en del värme och denna måste du ta hand om med, kan räcka med ett par bords fläktar för att få till cirkulation runt kort som sådana men du måste även tänka på att alls få bort den ifrån utrymmet som sådant.

Chassi lösning får du tänka på med, kläm inte gärna in allt i 1 och samma lilla chassi då värmen kommer bli hyffsad ifrån det hela. Jag själv använde ett öppet chassi snickrat av träribbor men det var ju jag det.

Sen kan du fundera på vilket OS du ska använda och mina ifrån, finns ju allt ifårn enkla miner program i Windows och Linux till kompletta färdiga total lösningar - tänker då Linux distar med inbyggda snygga kontrollpaneler osv. När det gäller mjukvara så kanske du vill ha access till den remote för att kunna övervaka och ev även starta om osv så lägg lite tid på hur du vill ha det där. Pool som sådan du skall mina mot, vad tar de för % osv osv finns en del att tänka på där med.

PSU verkar du ha koll på redan men försöka att ha lite marginal med kraft dvs om ditt PSU är specat 1kw så ligg inte på 1kw förbrukning konstant, detta är då mer en egen obesrvation då jag själv hellre körde med dubbla PSU som hade högre total spec än faktisk förbrukning.

Finns säkert mer att fundera på men detta var ett par snabba ifrån mig här på morgonen.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant, i aktievärlden så brukar man väll säga att när "alla" fått upp ögonen och ska investera i en specefik aktie så är det redan försent.

Blir intressant att se om den logiken förs över på Krypto eller inte.

Provade för skojs skull att se hur mycket jag kunde tjäna via nicehash c.a en vecka sen på mitt 3080, och kom väll upp på c.a 9 - 10EUR på 24h.

Kännde väll efter det att det kanske inte är värt det för just mig då jag inte har gratis el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagendasss:

Gpubrist i världen?
Delvis pga mining?
Folk som vill bygga gamingdatorer med faktiska gaminggrafikkort för att faktiskt gama?

Enligt dig är alltså grafikkort öronmärkta till gamers. Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hej kära Sweclockare!

Jag har nyligen installerat en solcellsanläggning som producerar ca 15 kWh överskott efter hushållselen tagit sin del. Detta går såklart att sälja tillbaka ut i nätet men tänkte försöka kombinera energikällan med mitt datorintresse. Det är tänkt mer som ett hobbyintresse snarare än en andra inkomstkälla, men går det att få ut några kronor hade jag inte klagat

Vad jag har hemma än så länge:
GPU: 5 st RTX 3060 (köpt nya för 4500 kr styck)
PSU: EVGA Supernova 1600 W (köpt nytt för 1600 kr) - denna borde duga?

Yes, jag är medveten om att 3060 har kass hashratio på ETH. Men det finns andra coins att ta sikte på.
Jag resonerade som så att 3060 kunde jag få tag på direkt utan att betala 4-5k i prispremie på Tradera för att få tag i andra RTX-kort. Detta borde innebära att jag når break-even snabbare (trots att jag gräver mindre lönsamma coins).

Alright. Min förhoppning är att få tag i fler 3060. Parallellt kanske även 3060ti och 3070 för att starta upp en till gruva.

Jag har sneglat på en "Octominer B8PLUS" för snabb "plug and play" med mina 3060-kort, som det då vore lämpligt att utöka till totalt 8 stycken. Är det en dålig idé? Borde jag leta efter något annat?

Kom med förslag på komponenter. Jag planerar att lägga upp en köpesannons här på Sweclockers för att se om några av delarna ni rekommenderar finns på begagnatmarknaden.

Tacksam för er hjälp

Gissar på att man inte tjänar mycket på övriga coins. Anyway, kolla in https://whattomine.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Provade för skojs skull att se hur mycket jag kunde tjäna via nicehash c.a en vecka sen på mitt 3080, och kom väll upp på c.a 9 - 10EUR på 24h.

Kännde väll efter det att det kanske inte är värt det för just mig då jag inte har gratis el.

Fast även om din dator drar 500 watt i timmen så blir det bara 12 kWh/dygn eller runt en tjuga för elen. Så kan du leva med slitage, värme och fläktljud så får det väl anses vara värt det? 70 kronor/dag i vinst blir trots allt 2000 kronor/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gissar på att man inte tjänar mycket på övriga coins. Anyway, kolla in https://whattomine.com/

Har kikat där, men 3060 finns inte med i statistiken än.

Provade lägga till 4 st 3060ti som grovt kanske kan motsvara 5 st 3060. Detta resulterar i en profit på 20 dollar om dagen för ETH och mellan 17 till 19 dollar för övriga toppkandidater (CFX, ZANO, TUBE).

Vilket i runda slängar borde innebära 10 % minskad lönsamhet att mina med 3060, eller har jag läst av tabellerna fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Råd ifrån en som en som minade för väldigt många år sedan med GPU så glöm inte bort ventilation. Korten i sig kommer generera en del värme och denna måste du ta hand om med, kan räcka med ett par bords fläktar för att få till cirkulation runt kort som sådana men du måste även tänka på att alls få bort den ifrån utrymmet som sådant.

Chassi lösning får du tänka på med, kläm inte gärna in allt i 1 och samma lilla chassi då värmen kommer bli hyffsad ifrån det hela. Jag själv använde ett öppet chassi snickrat av träribbor men det var ju jag det.

Sen kan du fundera på vilket OS du ska använda och mina ifrån, finns ju allt ifårn enkla miner program i Windows och Linux till kompletta färdiga total lösningar - tänker då Linux distar med inbyggda snygga kontrollpaneler osv. När det gäller mjukvara så kanske du vill ha access till den remote för att kunna övervaka och ev även starta om osv så lägg lite tid på hur du vill ha det där. Pool som sådan du skall mina mot, vad tar de för % osv osv finns en del att tänka på där med.

PSU verkar du ha koll på redan men försöka att ha lite marginal med kraft dvs om ditt PSU är specat 1kw så ligg inte på 1kw förbrukning konstant, detta är då mer en egen obesrvation då jag själv hellre körde med dubbla PSU som hade högre total spec än faktisk förbrukning.

Finns säkert mer att fundera på men detta var ett par snabba ifrån mig här på morgonen.

Perfekta tips, uppskattas!

Planen är att låta Octominern ligga öppen med åtta grafikkort i dess PCI-slots. Eftersom jag inte använder risers är förhoppningen att korten står upp av sig själva och att chassi blir överflödigt.
Kommer definitivt prova ett par rejäla bordsfläktar att blåsa på bakifrån, tack för tipset.

Det där med mjukvaran bävar jag lite inför. Finns det uppenbara fördelar med att köra en skräddarsydd Linuxbuild över Windows? Aldrig använt Linux innan så min spontana tanke är att spela det safe och använda Windows.

Permalänk
Medlem

En generell fråga angående risers. Bör man undvika de med SATA-kontakt? Har läst att de inte är speccade till 75W som PCI-E gärna matar på. Jag har nog inte till fullo förstått hur en riser fungerar, men måste den ens strömmatas? Varför räcker det inte att mata ström via GPUernas 8 pin PCIe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Har kikat där, men 3060 finns inte med i statistiken än.

Provade lägga till 4 st 3060ti som grovt kanske kan motsvara 5 st 3060. Detta resulterar i en profit på 20 dollar om dagen för ETH och mellan 17 till 19 dollar för övriga toppkandidater (CFX, ZANO, TUBE).

Vilket i runda slängar borde innebära 10 % minskad lönsamhet att mina med 3060, eller har jag läst av tabellerna fel?

RTX3060 går att jämföra med GTX1660 i mining.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

RTX3060 går att jämföra med GTX1660 i mining.

Är 3060 verkligen dubbelt så svagt som ett 3060Ti??? Då tänker jag på andra coins än ETH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Är 3060 verkligen dubbelt så svagt som ett 3060Ti??? Då tänker jag på andra coins än ETH

Hash rate för andra mynt är inte halverad

edit: algoritmer som inte är hårda på minnet bör alltså inte vara halverade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Är 3060 verkligen dubbelt så svagt som ett 3060Ti??? Då tänker jag på andra coins än ETH

Har sett att folk rekommenderar att mina conflux med 3060.

Annars som sagts tidigare går det nog snabbt innan det knäcks och ETH börjar funka fullspeed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Är 3060 verkligen dubbelt så svagt som ett 3060Ti??? Då tänker jag på andra coins än ETH

Yes, 3060 har hashrate halverad för Eth.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Yes, 3060 har hashrate halverad för Eth.

Jag skriver specifikt ANDRA coins än ETH.