Hur är det tänkt att man ska koppla? (Mediaskåp ett nätverksuttag/rum)

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att man ska koppla? (Mediaskåp ett nätverksuttag/rum)

Jag är på vippen att vinna en budgivning på ett nyproducerat hus och har lite funderingar på hur folk löser hemnätverk nu för tiden, möjligt att jag gör det svårare än det behöver vara men.. I detta hus är allting klart, men till skillnad från mitt nuvarande hem där jag har dubbla nätverksuttag i varje rum har nya huset bara ett. Idag har jag fått koppla så här (port 1 och 2 sitter i samma rum):

Inkommande fiber - port 1 - router - port 2 (dvs tillbaka till mediaskåpet) och i mediaskåpet har jag satt en switch för att dela ut nät till resterande rum. Routern i mediaskåpet fungerar inte då det bortsett från storleken stänger inne trådlösa så det inte fungerar.

Mitt bekymmer i nya huset är helt enkelt att om jag sätter inkommande fibern till rum 1 och där sätter routern så får jag ju inget nät i resterande rum eftersom det inte finns en väg tillbaka till mediaskåpet. Så, hur löser folk detta? Ska jag tvingas köpa en trådad router och sätta in i mediaskåpet och använda min fina Asusrouter som en accesspunkt? Låter så vansinnigt irriterande.

Går det att på något sätt lösa det med min switch direkt från inkommande fibern i mediaskåpet, sätta routern i rum x och sätta statisk ip på alla eneheter som om routern delat ut det eller måste routern sitta först för att andra enheter ska få internet?

Permalänk
Medlem

Tror det vanligaste är att man sätter routern i mediaskåpet och om man behöver bättre Wifi-täckning skaffar man en accesspunkt.
Inkommande -> Router -> Ut till rummen

Permalänk
Medlem

Routern måste sitta "först".
Med bara en kabel så finns det lite olika sätta att lösa detta.
Det bästa är att göra som @hax1 säger och sätta den i media skåpet och sedan komplimentera med AP(s).
Oftast vill man ha ut trådat till flera rum och då behövs en switch i media skåpet. Om routern som sitter där och har tillräcklig med portar så använder man dessa.

Om man inte vill ha sin router där så kan man lösa detta m.h.a. av två switchar som kan VLAN (802.1Q).
Med VLAN så kan man använda kabeln från media skåpet och routern för både WAN och LAN.
Nackdelen är att bägge delar på samma 1 Gbit/s lina så om man har mer 500 Mbit/s på sitt Internet är detta ingen bra lösning. Den är också lite bökig att sätta upp.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Man kan ju byta ut kabeln till rum1 med ett par fiber. Du behöver då givetvis prylar som har SFP+.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Protectera AB

Jag hade ändå satt en router i mediaskåpet och accesspunkter där det behövs, men om man verkligen vill ha dubbeluttag är det troligen inga problem att byta ut befintligt kablage och dra dubbelt. Bara att haka två kablar och använda befintlig kabel som dragfjäder.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Som ovan. Har de klamrat röret ordentligt så är det enkelt att dra två nya kablar och byta uttag.

Permalänk
Medlem

pfSense-router alt. Ubiquiti i mediaskåpet.
Sedan AP i huset.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Vila i frid

En sådan här typ av AP (PoE) har dubbla nätverksuttag för enkel skarvning.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag fick prata med elektrikern som dragit kablaget i huset och han undersökte utrymmet i rören, finns plats för en sladd till till det rum jag väljer så jag kommer kunna köra på samma lösning som i gamla huset.