Vilken NAS bör man köpa?

Permalänk

Vilken NAS bör man köpa?

Hej! Jag är ute efter att köpa en NAS i prisklassen max 4.000kr, helst billigare med om det inte är stor skillnad,

Jag har själv kollat in på synology ds220+ och även QNAP modeller, men vet inte vilken modell eller NAS som är bäst?

Ska ha ungefär 8tb från början, räcker med max 2 hårddiskar, hade varit bra om det går att ha SSD som hårddisk med i NASen.

Jag kommer att lagra bilder, filer, programmering, videos etc. Och skulle vilja prova ha plex, så det är viktigt att det ska fungera.

Den ska helst låta så lite som möjligt med.

Är b]synology ds220+[/b] bra för detta ändamål? eller är någon annan synology modell bättre samt billigare, eller finns det någon QNAP eller annan modell som är bättre?

Tack!

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Synology/Qnap är solklart störst idag och har dom bästa lösningarna.
Hårdvarumässigt brukar dom spegla varandra ganska väl men jag kan tycka att Qnap ligger lite bättre till på en del fronter, därav att jag själv valde Qnap över Synology men det är väldigt subjektivt.

SSD kan u köra i alla, en del har m.2 slotar för cache men för ren lagring är det bara att skicka in SSD i dom vanliga slädarna.
Ren fillagring klarar dessa utan problem med bra prestanda.

Gällande Plex vill du nog se till att ha en med minst 4GB minne (du kan själv uppa i denna) och en del använder ju även transcoding (för mig helt obegripligt varför) och såfall vill man ha stöd för att gpun kan avlasta (quicksync i intels fall) vilket de flesta har, om sedan Plex kan använda det på denna är en annan sak. Kör inte Plex själv.

Billigare vill du inte gå, minst en Celeron och Qnap/Synology har ju ett grymt app-bibliotek.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

2 SSD med minst 4 tb styck blir från ca 10 000 kr. Det spräcker din budget en del.

Permalänk
Medlem

Tips är att satsa lite tid och titta på några YT videos.
En som är ganska bra är https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g många videos där så sök upp dem som pratar om den NAS du tänker på och andra kring Plex osv.

Skriv gärna vad du valde och varför...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersknyffel

Slår återigen ett slag för Unraid, återvinn lite gamla komponenter alternativt köp något begagnat här på marknaden för en tusenlapp eller två. Har haft min igång i över ett år utan några som helst problem och kör Plex samt torrentklient via Docker, finns även ett mycket bra forum för support.

Jag kör på totalt 44tb, 4790k, 16gb ram samt 2x128 ssd för som cache inmosat i ett Node 804 chassi. Avgörande för min del att köra Unraid före OMV & Freenas var helt enkelt att möjligheten att bygga en pool av diskar av olika märken & storlekar som också går att utöka efter behov. 8tb som du nämner är en start men ganska snabbt så hittar man fler saker man vill ha sparat:)

Samma server håller också barnens Minecraft & Valheim server samt lite annat smått och gott vilket är väldigt trevligt

Permalänk
Medlem

BTRSF i sin egna RAID 5-mode kan hantera blandade diskstorlekar och räkna av de mindre diskarna tills de största diskarna går under 3-diskar i antal.

Det är rätt smart - BTRFS skapar stripe av 1 GB chunk var på alla diskar som har ledig utrymme varav en av dem är redundant , och när den är slut så skapas en stripe till på en GB till på alla diskar som fortfarande har 1 GB ledigt utrymme - vilket kan vara färre och 1 av dem är redundant, och så håller det på tills det inte längre går att allokera 1 GB på 3 diskar längre och mediat anses fullt.

En stripe är en kedja av allokerade chunk på olika fysiska diskar som hanteras som en enhet och när den blir tom så försvinner den igen och blir ledigt utrymme på diskarna för senare ny allokering.

BTRFS har också en funktion 'balance' som 'pressar ur luften' ur halvfyllda stripe genom att bygga om dem till fulla stripe och därmed ta bort de tömda stripes och frigöra allokerad utrymme fysiskt på diskarna - det blir stumt travat i de nya skapade stripes och med prio på låg LBA-nummer (därmed så nära OD som möjligt på disken för största skriv och läshastighet) och med detta skapas stora sammanhängande lediga utrymmen på disken för allokering senare - det är dock inte samma sak som fildefragmentering då det är något annat på filsystemnivå. .

Balance kan också ändra vilken RAID-mode man vill ha på filerna under konvertering och designmässigt i filsystemet förberett för att kunna bestämma RAID-mode på filnivå och/eller subvolymnivå även om det inte är implementerat idag. och slutligen kan man med balance också fördela om datamängderna efter man lagt till extra diskar så att de blir lika fyllda som de andra och också att man skriver om varenda byte av data till ny mediaplats för att säkra att all data är skrivet fräsch på nya och i samband med skrivning kontrollerade sektorer - SATA gör nämligen ingen åtgärd även sektorer är nästan oläsbara och är godkända så fort en läsning lyckas av många försök.

scrub på SATA-diskar missar en del av sitt syften då inget reagerar förrän sektorer faktiskt är helt oläsbara och för att det skall kunna repareras så måste det vara RAID med redundans som kan återskapa informationen som just har förlorats på den trasiga sektorn. medans körs scrub på SAS-diskar så fräschas sektorer upp löpande om de är lite för veka och för mycket bitfel innan felrättning och man hamnar aldrig i det läget att man får oläsbara sektorer som RAID-systemet sedan försöker rätta.

Man fräschar inte upp - som många tror - sektorer bara genom att läsa igenom en SATA-disk - sådant är bara förbehållet SAS-diskar (och idag många flash-media för att man var så illa tvungen med TLC och QLC-lagring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Hej! Jag är ute efter att köpa en NAS i prisklassen max 4.000kr, helst billigare med om det inte är stor skillnad. Jag kommer att lagra bilder, filer, programmering, videos etc. Och skulle vilja prova ha plex, så det är viktigt att det ska fungera.

Räknar du med att NAS ska transcoda filmer tex bör du kolla vilken hårdvara som behövs för det ändamålet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är lite händig hade jag rekommenderat att skaffa en begagnad dator och köra in något system på den, tex TrueNAS. Själv har jag kört in Nextcloud på två burkar eftersom jag gillade deras UI. Fördelen med detta är att du får mer kapacitet till andra tjänster och kan köra lite vad som på NAS'en. Jag har även en DS412+ som jag kör Docker och diverse grejer på, men minnet räcker inte särskilt långt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!