Permalänk

PCI grafikkort?

Hej, jag skulle behöva använda ett PCI grafikkort till min dator tillfälligt. Dom grafikkorten är ju riktigt gammal och funkar dom i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikwestlund:

Hej, jag skulle behöva använda ett PCI grafikkort till min dator tillfälligt. Dom grafikkorten är ju riktigt gammal och funkar dom i Windows 10?

Det är väl fråga om drivrutiner egentligen.
Är nog mer förvånad att du har en dator med Windows 10 som har PCI slottar.
Vad har du för moderkort samt grafikkort du tänker använda?

Permalänk
Medlem

Har inte provat, och använder sällan Windows. Men om syftet bara är att använda det för felsökning så borde det väl iaf fungera med standard VGA drivrutinen som windows använder under installation (och i safe mode).

Permalänk
Medlem

Köp vilket begagnat pcie grafikkort som helst istället. typ nått gammalt nvidia 710 eller liknande

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Grejen är att jag har bara en PCI-E port och behöver använda ett för att fixa mitt "bricked" grafikkort. Och har ett CPU utan integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Ja det ska funka med valfritt PCI kort även många från 90-talet enligt min erfarenhet. Dock fungerar det bättre med ett kraftigare kort än typ ett S3 med 2MB.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du egentligen frågar om, pci och pcie är inte samma sak och ett moderkort med pcie har sällan pci platser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du egentligen frågar om, pci och pcie är inte samma sak och ett moderkort med pcie har sällan pci platser.

Nja, det beror på årgång. En ny nu har ju inte det, men under övergångsperioden var det absolut inte ovanligt. Jag har en sådan burk och ljudkortet i den är PCI, då i princip alla ljudkort som då fanns med PCI-E egentligen var PCI-kort med en inbyggd PCI till PCI-E-brygga.

Frågan om vad som avses är dock ändå relevant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jodå, det var vanligt i många år. Förra datorn här hade både pci pch pci-express och den är ändå byggd nästan i modern tid.

Letar man noga så finns det moderkort av senaste generation som har vanliga pci-platser. Inte vanligt, men det förekommer och då är det inte ens speciella kort för industribruk.

Det värsta som kan hända TS är att windows inte vill starta korrekt så det är bara att prova. Ett hyggligt modernt pci-kort borde fungera ganska okej även i Windows 10.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tack för alla svar men nu är ju frågan vart hittar man ens ett sådant kort?

Permalänk
Medlem

Om du berättar vad det är för moderkort så skulle det nog underlätta.

Alternativt kanske du har nån kompis du kan ta kortet till som har ett moderkort med 2 st PCI-E 16X platser?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Om du berättar vad det är för moderkort så skulle det nog underlätta.

Alternativt kanske du har nån kompis du kan ta kortet till som har ett moderkort med 2 st PCI-E 16X platser?

Har ett Asus prime plus b460. Och känner inte direkt någon annan some skulle kunna ha det.

Permalänk
Rekordmedlem

Har ett Asus prime plus b460. Och känner inte direkt någon annan some skulle kunna ha det.

Men det kortet hart ju 2 pcie x16 portar så du måste inte ha ett pci grafikkort, att låna/köpa ett pcie kort lär vara mycket enklare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det kortet hart ju 2 pcie x16 portar så du måste inte ha ett pci grafikkort, att låna/köpa ett pcie kort lär vara mycket enklare.

Ja det vet jag men problemet är att en av portarna är sönder...

Permalänk

Buld 1: https://prnt.sc/10lzey6 Bild 2: https://prnt.sc/10lzgth
Hittade den här på Tradera är det ett sånt här kort jag letar efter?

Permalänk

Såg nu att det är "PCI-X" och inte vanlig PCI. Så det fungerar nog inte.

Permalänk
Medlem

Såg nu att det är "PCI-X" och inte vanlig PCI. Så det fungerar nog inte.

Med tanke på att det inte är ett grafikkort överhuvudtaget så..... nä.

Den enklaste och billigaste lösningen är nog att köpa ett USB-grafikkort för ett par hundra.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Den enklaste och billigaste lösningen är nog att köpa ett USB-grafikkort för ett par hundra.

Vart hittar man ett sånt?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det vet jag men problemet är att en av portarna är sönder...

Och hur gick sockeln sönder och är du säker på att inte moderkortet är skadat på nått sätt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte en processor med inbyggd grafik? Då lär du inte behöva ett extra grafikort.
Edit: såg att du inte hade det!

Permalänk
Medlem

Vart hittar man ett sånt?

https://www.google.com/search?q=usb+grafikkort

Finns från någon hundralapp beroende på vilka in-/utgångar du har.

Ser dock att du redan fått det tipset i en annan tråd du skapat i samma ämne tidigare, så du verkar inte jätteintresserad om du inte ens orkat googla?

Permalänk
Medlem

Om allt du behöver är ett grafikkort för felsökning så sätt in en annons här på marknaden.
Skulle inte bli förvånad om du får ett mot att du betalar frakt.

Btw. Specificera noga att det är just gamla pci du ska ha och tänk på att du måste ha kablar som passar både grafikkort och din skärm.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Är inte det billigare att sätta i en CPU med integrerad grafik? Men det står ju iofs integrated graphics processor på moderkortsspecen från asus, har du testat?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5354951

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Då det verkar svårt att hitta ett PCI grafikkort så är det nog ett bra alternativ då jag redan har ett reserv PCI-E grafikkort redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan man verkligen boota från ett USB grafikkort?
För låter som om det kan behövas om det ska felsökas ett brickat grafikkort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Jag vet ju exakt vad problemet är jag ska bara "flasha" ett bios på grafikkortet så fungerar det. Man måste vara i Windows för att det ska funka. Jag tror jag kommer att köpa en riser extension och köra mitt reserv PCI-E grafikkort där.

Permalänk

Men måste den här delen sita i en PCI-E port för att riser ska funka? https://imgur.com/a/R47neK9

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativ lösning som kräver noll inköp:

1. Boota datorn från fungerande grafikkort.

2. Installera TeamViewer.

3. Konfigurera TeamViewer så att du kan koppla upp mot din dator utan att behöva klicka/godkänna något.

4. Fixa en annan enhet du kan styra datorn genom TeamViewer med. (En annan dator eller en mobiltelefon.)

5. Stäng av datorn och bytt till grafikkortet du ska flasha

6. Boota datorn

7. Koppla upp mot datorn via TeamViewer och lös problemet den vägen.

8. Avinstallera TeamViewer om du inte vill ha kvar det, det kan innebära ett säkerhetshål att någon kan fjärrstyra din dator, t.ex. om ditt TeamViewer-konto bli hackat.

Finns andra varianter på samma tema, som t.ex. Microsoft Remote Desktop (kräver Windows xx Pro), eller någon random VNC-server.

Finns en risk att datorn inte bootar alls utan fungerande grafikkort, men detta är ju värt ett försök tänker jag.

Permalänk
Viking

Men måste den här delen sita i en PCI-E port för att riser ska funka? https://imgur.com/a/R47neK9

Ja, men den kan sitta i en liten 1x-port.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz