Plötsligt skitvarmt RTX 2080
Jag sålde nyligen mitt "gamla" Gigabyte RTX 2080 Windforce, som jag hann använda i ungefär 1½ år, till en god vän som bor ca 40 mil bort. Jag har själv en chassi med dammfilter (FD Define R6) och rengör regelbundet dessa från damm, så insidan på datorn med alla komponenter är överlag tämligen dammfria. Chassit ventileras av tre Noctua NF-A14 PWM, två i fronten (in) samt en baktill (ut).
Min vän hörde av sig och tyckte att fläktarna lät mycket. Jag antog att det var samma problem som jag hade d.v.s. att fläktkontrollerns inbyggda fläktkurva är kass, och gillar att stänga av fläktarna för att direkt starta dem, vilket ger ett irriterade woosh-woosh-woosh-ljud av fläktar som konstant startar och stannar när det ligger på gränsen mellan att det kan gå passivt och behöver aktiv kylning.
Jag föreslog samma lösning som jag skaffade ungefär en vecka efter att jag köpte kortet nytt - MSI Afterburner för att styra fläktarna. Det hjälpte inte mot hans fläktljud. Han skickade en filmsnutt när han kör Star Citizen och först då fick jag höra tandläkarborrsvarvtalet han nu hade på sina fläktar.
Det visar sig att kortet nu är skitvarmt, över 80C i drift.
När jag hade kortet så var min toppnotering 71C i någon lång benchmark, annars låg kortet typiskt på 67-69 grader när man spelade tunga spel som exempelvis Anthem, med ett fläktljud som var ganska måttligt.
OC-modellen av samma kort hamnade på 67C när Sweclockers testade det, så min siffra är inget avvikande underverk till låg temperatur utan i linje med vad man kan förvänta sig, även om kylflänsen är några millimeter lägre på mitt gamla icke-OC-kort.
https://www.sweclockers.com/test/26325-gigabyte-geforce-rtx-2...
Grafikkortet börjar klocka ner sig vid 83C, vid 80C tar kortets BIOS över fläktstyrningen och skickar PWM-signalen raka vägen till 100%, varför det verkar som att MSI Afterburner "inte funkar för att styra fläktarna". Problemet löst så långt. Han som har kortet nu har ett Define R7 med ungefär samma fläktconfig och det finns ingen vettig anledning (felsökning pågår fortfarande på distans) till att kortet ligger uppåt 15C högre.
Jag skickade kortet i sin originalförpackning, vilken jag sedan packade i en stabil kartong fylld med luftkuddar, och den kom tydligen fram hel och fin (trots Postmord). Det bör inte ha kunnat hända något i frakten.
Jag griper efter halmstrån här, så hjälp mig att försöka förstå vad som kan ha hänt???
Det finns fortfarande garanti på kortet i drygt ett år till så det är inga problem att skicka in, men de kommer aldrig godkänna en RMA på ett kort som "fungerar som det ska", samt att det antagligen kan vara väntetid på att få ett nytt kort, så det blir absolut sista utvägen.
BIOS på kortet är tydligen uppdaterat, gjorde ingen skillnad enligt nye ägaren.