Plötsligt skitvarmt RTX 2080

Permalänk
Medlem

Plötsligt skitvarmt RTX 2080

Jag sålde nyligen mitt "gamla" Gigabyte RTX 2080 Windforce, som jag hann använda i ungefär 1½ år, till en god vän som bor ca 40 mil bort. Jag har själv en chassi med dammfilter (FD Define R6) och rengör regelbundet dessa från damm, så insidan på datorn med alla komponenter är överlag tämligen dammfria. Chassit ventileras av tre Noctua NF-A14 PWM, två i fronten (in) samt en baktill (ut).

Min vän hörde av sig och tyckte att fläktarna lät mycket. Jag antog att det var samma problem som jag hade d.v.s. att fläktkontrollerns inbyggda fläktkurva är kass, och gillar att stänga av fläktarna för att direkt starta dem, vilket ger ett irriterade woosh-woosh-woosh-ljud av fläktar som konstant startar och stannar när det ligger på gränsen mellan att det kan gå passivt och behöver aktiv kylning.

Jag föreslog samma lösning som jag skaffade ungefär en vecka efter att jag köpte kortet nytt - MSI Afterburner för att styra fläktarna. Det hjälpte inte mot hans fläktljud. Han skickade en filmsnutt när han kör Star Citizen och först då fick jag höra tandläkarborrsvarvtalet han nu hade på sina fläktar.

Det visar sig att kortet nu är skitvarmt, över 80C i drift.

När jag hade kortet så var min toppnotering 71C i någon lång benchmark, annars låg kortet typiskt på 67-69 grader när man spelade tunga spel som exempelvis Anthem, med ett fläktljud som var ganska måttligt.

OC-modellen av samma kort hamnade på 67C när Sweclockers testade det, så min siffra är inget avvikande underverk till låg temperatur utan i linje med vad man kan förvänta sig, även om kylflänsen är några millimeter lägre på mitt gamla icke-OC-kort.
https://www.sweclockers.com/test/26325-gigabyte-geforce-rtx-2...

Grafikkortet börjar klocka ner sig vid 83C, vid 80C tar kortets BIOS över fläktstyrningen och skickar PWM-signalen raka vägen till 100%, varför det verkar som att MSI Afterburner "inte funkar för att styra fläktarna". Problemet löst så långt. Han som har kortet nu har ett Define R7 med ungefär samma fläktconfig och det finns ingen vettig anledning (felsökning pågår fortfarande på distans) till att kortet ligger uppåt 15C högre.

Jag skickade kortet i sin originalförpackning, vilken jag sedan packade i en stabil kartong fylld med luftkuddar, och den kom tydligen fram hel och fin (trots Postmord). Det bör inte ha kunnat hända något i frakten.

Jag griper efter halmstrån här, så hjälp mig att försöka förstå vad som kan ha hänt???

Det finns fortfarande garanti på kortet i drygt ett år till så det är inga problem att skicka in, men de kommer aldrig godkänna en RMA på ett kort som "fungerar som det ska", samt att det antagligen kan vara väntetid på att få ett nytt kort, så det blir absolut sista utvägen.

BIOS på kortet är tydligen uppdaterat, gjorde ingen skillnad enligt nye ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min vän hörde av sig och tyckte att fläktarna lät mycket. Jag antog att det var samma problem som jag hade d.v.s. att fläktkontrollerns inbyggda fläktkurva är kass, och gillar att stänga av fläktarna för att direkt starta dem, vilket ger ett irriterade woosh-woosh-woosh-ljud av fläktar som konstant startar och stannar när det ligger på gränsen mellan att det kan gå passivt och behöver aktiv kylning.

Vilket energisparläge används i Nvidias kontrollpanel? Om det är inställt på maximal prestanda så körs kortet i full klockhastighet hela tiden och då kan fläktarna växla mellan passiv och aktiv kylning hela tiden, speciellt i idle. Detta lär dock inte vara anledningen till varför kortet blir varmt när det belastas t.ex i spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vilket energisparläge används i Nvidias kontrollpanel? Om det är inställt på maximal prestanda så körs kortet i full klockhastighet hela tiden och då kan fläktarna växla mellan passiv och aktiv kylning hela tiden, speciellt i idle. Detta lär dock inte vara anledningen till varför kortet blir varmt när det belastas t.ex i spel.

Jag körde mitt i "Föredrar maximal prestanda" också. Mina chassifläktar har nog aldrig snurrat över 1000 RPM under spelande, då jag fokuserat på låg ljudnivå före låg temperatur, men ändå lyckades jag hålla mig strax under 70C.

Aldrig hört talas om något liknande ens, tbh.

Permalänk
Medlem

Nu har nye ägaren provat att plocka av sidan på chassit utan att få bättre temperaturer, så något är riktigt skumt.

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte vara omöjligt att diverse vibrationer från frakten kan ha påverkat hur bra kylaren sitter på kretskortet?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Viking

Han borde montera om kylaren. Gärna med ny kylpasta såklart.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det kan ju inte vara omöjligt att diverse vibrationer från frakten kan ha påverkat hur bra kylaren sitter på kretskortet?

Tvivlar väldigt starkt på det. Dels för att kortet skickades väldigt väl emballerat, och dels för att det är en ganska liten kylare.

Skrivet av Donnerstal:

Jag tror inte det är aktuellt att skruva isär kortet inom garantitiden, utan snarare att hitta vad det är för fel och i så fall göra en RMA på det. Nu fungerar ju kortet fullt ut inom sina parametrar, och det blir nog svårt att skicka in det utan en bra felbeskrivning.

Problemet verkar isolerat till Star Citizen, fattar dock inte hur kortet kan gå på "mer än 100%" i en titel.

Permalänk

Gigabyte tillåter att man öppnar upp kortet för att applicera ny kylpasta.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Det är ett problem som jag och flera råkat ut för gällande Gigabytes RTX 2080, problemen verkar dyka upp efter 2 år. Jag bytte till och med kylpasta på mitt utan resultat. Skickade in det på garanti i höstas när det var ca två år gammalt och efter cirka en månad fick jag tillbaka pengarna då det inte fanns någon ersättningsprodukt. Köpte mig ett Palit RTX 3080 istället (Gigabyte köper jag inte igen)

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Gigabyte tillåter att man öppnar upp kortet för att applicera ny kylpasta.

Jo, men någon ska göra det också, och helst utan att fucka upp kortet permanent.

Skrivet av Blazter:

Det är ett problem som jag och flera råkat ut för gällande Gigabytes RTX 2080, problemen verkar dyka upp efter 2 år. Jag bytte till och med kylpasta på mitt utan resultat. Skickade in det på garanti i höstas när det var ca två år gammalt och efter cirka en månad fick jag tillbaka pengarna då det inte fanns någon ersättningsprodukt. Köpte mig ett Palit RTX 3080 istället (Gigabyte köper jag inte igen)

Intressant. Vet du vad det berodde på?

Jag märker ju att Anthem i Ultra-inställningar tar knäcken även på mitt RTX 3080 OC, så att mitt RTX 2080 var max belastat hyser jag inga tvivel om. Sen låg kortet förvisso nedpackat i sin originalkartong från mitten av oktober (när jag fick mitt 3080) tills jag sålde det i slutet av februari, så kortet blev inte använt av mig i mer än 1½ år. Det skulle vara intressant att ta tillbaka det och testa det i min dator igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant. Vet du vad det berodde på?

Jag märker ju att Anthem i Ultra-inställningar tar knäcken även på mitt RTX 3080 OC, så att mitt RTX 2080 var max belastat hyser jag inga tvivel om. Sen låg kortet förvisso nedpackat i sin originalkartong från mitten av oktober (när jag fick mitt 3080) tills jag sålde det i slutet av februari, så kortet blev inte använt av mig i mer än 1½ år. Det skulle vara intressant att ta tillbaka det och testa det i min dator igen.

Nej, vet inte vad det berodde på. Det skickades till slut till Gigabyte men eftersom Gigabyte dröjde för länge med att undersöka kortet så var återförsäljaren tvungen att fortsätta med garantin ändå.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men någon ska göra det också, och helst utan att fucka upp kortet permanent.

Då förstår jag

Kan tillägga att min bror har ett Gigabyte Windforce eller vad dessa heter .. ett RTX2080, vi satte dit ny kylpasta och temperaturen på kortet blev en aning stabilare.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Då förstår jag

Kan tillägga att min bror har ett Gigabyte Windforce eller vad dessa heter .. ett RTX2080, vi satte dit ny kylpasta och temperaturen på kortet blev en aning stabilare.

Blev det plötsligt dåligt då, eller var det mer att det långsamt blivit sämre/mer högljutt? Mitt kort funkade ju och kylde bra innan jag packade ner det.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Blev det plötsligt dåligt då, eller var det mer att det långsamt blivit sämre/mer högljutt? Mitt kort funkade ju och kylde bra innan jag packade ner det.

Faktiskt, min bror fraktar ofta sin dator mellan olika platser varje helg.

En dag så ville kortet panikspinna fläktarna och kortets temp hoppade hejvilt upp mellan 65-80c

Jag smetade dit ny kylpasta och kortets fläktar ligger på jämn RPM och tempen likaså.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknade problem på mitt 2080 windforce. Bytte kylpasta, har funkat hur bra som helst efter det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ny kylpasta.

Den gamla torkar och sen spricker vid hantering.

Permalänk
Medlem

Vi har kommit närmare en lösning, det var antagligen ett enkelt problem. Kortets nya ägare har fått kortet att överhetta i Civ 6 — tills han körde windowed mode, då var det plötsligt svalt och tyst.

Problemet är alltså sannolikt att Vsync stängts av i en rad spel, vilket lett till att kortet försöker rendera ett oändligt antal frames.

Själv har jag kört 100% med Vsync (och G-Sync) aktiverat, och har därför inte haft det problemet. Ny kylpasta kanske gör någon skillnad, men det var antagligen inte det som var problemet, vilket också löser ”mysteriet” med hur kortet blivit varmt av att flytta till en ny dator.

Nya ägaren ska byta pasta och pads för att vara på den säkra sidan, återkommer med resultatet här sen.

Jag får ta på mig att jag aldrig kollade upp dessa mest grundläggande grejer, bara utgick från att en sån enkel grej inte kunde vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag sålde nyligen mitt "gamla" Gigabyte RTX 2080 Windforce, som jag hann använda i ungefär 1½ år, till en god vän som bor ca 40 mil bort. Jag har

Prova att be denna personen flytta 38 mil bort.

Visa signatur

Honeycomb Alpha + Bravo för det är ballt