När kommer TV-skärmar i 2:1-format?

Permalänk
Medlem

När kommer TV-skärmar i 2:1-format?

Vart och vartannat år återkommer TV-makarna med nya fantastiska trender som ska locka gamla köpare att uppgradera sin TV. Ett axplock av vad vi sett:

1. Smart-TV

2. 3D-stereo

3. Krökta

4. 4k

5. HDR

6. Supertunna "klistra-fast-på-väggen"

7. 8k

Av dessa har trenderna med 3D-stereo och krökta skärmar helt dött ut och den enda jag tycker egentligen gett någon synlig förbättring är HDR. 4k ger förbättrad bild i vissa scenarior (stor TV placerad nära, TV-spel) medan 8k är nästan garanterat bortkastat.

En sak som jag tycker skulle vara intressant, men jag hittills inte sett något knyst om, är om TV-apparaterna började erbjudas med bredare aspektkvoter. Eftersom TV-tittandet förskjuts alltmer åt strömmat material börjar 16:9-standarden bli något föråldrad. Filmer spelas förstås normalt in i betydligt bredare format, men det finns numer även många TV-serier som börjat anamma det mer "cinematiska" 2:1-formatet (särskilt netflix; se lista på TV-serier i 2:1).

Jag har väntat i flera år på bredare TV-apparater, men det enda jag sett är en supernishad Philips 21:9-TV, som kanske är lite väl bred för att se vanligt TV-material. 2:1 (= 18:9 = 16:8) verkar i mina ögon vara en mycket bättre kompromiss. Så frågan är: När kommer den första 85-tums TVn i 2:1-format? Och när kommer 2:1 ersätta 16:9 som standard? Ju större TV, desto mer motiverat tycker jag det är att ha den bredare. Och trenden går mot större TV-apparater.

Permalänk
Rekordmedlem

Aldrig ?
Det är väl i så fall mer troligt att man gör dem ännu bredare så att de passar de format som redan finns typ 2,35:1 eller kanske 32:9.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

UHD är 4K. Ultra HD, UHD är den formella (ITU och CEA m.fl) beteckningen för 16:9 och 3840x2160 pixlar.

8K är knappast bortkastat på något sätt. 8K kan göra allt som 4K kan och mer. Till exempel sådant som att 8K ger en mindre synbar pixelstruktur – viktigt för större och större panelstorlekar. Vilket gör att man i högre grad kan sitta närmare en TV på det avstånd man som individ önskar.

Philips försökte ganska ensamt med 21:9-format för ≈10 år sedan. Problemet är att det förstås är väldigt fint för filmer inspelade i 2,35:1 och snarlika storlekar, men inte alls lika roligt med 1,78:1 och 1,85:1. Då betalar man, på grund högre tillverkningskostnader med en 21:9-skärning av moderglasen, ett ganska stort premium per tum. 55 tum 21:9 blir ungefär 44 tum 16:9 vilket i praktiken gav ungefär det dubbla priset per tum så fort man vill titta på något annat än Hollywood-film i 2,35:1.

16:9 har sin grund i att det var den matematiskt mest effektiva kompromissen mellan de format som var aktuella på 70- och 80-talet. 1,33:1 (4:3) för TV samt filmer som främst fanns i 1,85:1 och 2,35:1-varianter. Samt även 16mm-film i 1,66:1. Då var det 16:9 det som slösade minst yta när det försökte samla alla format inom samma rektangel. Sedan blev 16:9 defacto i och med övergången till HD-standard.

Ett 16:8-, 4:2 eller 2:1-format riskerar kämpa med samma problem som 21:9-formaten gjorde för Philips. Högre tillverkningskostnader med skärning av moderglasen. Tillverkningen av paneler bygger på så effektiv skärning som möjligt för 16:9. Andra format kan innebär rätt mycket högre kostnad per panel.

Oklart om någon skulle våga sig på detta igen? Inte otänkbart ska sägas. Man har som innehållsskapare idag mer möjligheter att välja format än för tioår sedan. HDMI 2.1 med bättre bandbredd öppnar för format som 5K och 10K i 2,35:1-format. Bör inte vara några större omslag för exempelvis spelbranschen att börja rendera spel 4320x2160 och liknande.

Så hönan eller ägget: innehållsskaparna drar sig för 2:1-format när det inte finns displayer. Displaytillverkarna drar sig eftersom innehållet inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Aldrig ?
Det är väl i så fall mer troligt att man gör dem ännu bredare så att de passar de format som redan finns typ 2,35:1 eller kanske 32:9.

2,35 är väldigt nära 2,33 = 21:9, så det blir en mer renodlad långfilms-TV i så fall (likt den länkade Philips-TVn) . 2:1 är då en bättre kompromiss eftersom allt fler TV-serier produceras i det formatet, samtidigt som det ger mindre sorgkanter för filmer (18:9 ligger nära mitt emellan 16:9 och 21:9). T.o.m. en del filmer (som Jurrasic World) produceras numer i 2:1. Formatet är för övrigt inte nytt utan har funnits sedan 1954, medan populariteten tagit fart först sedan 1998.

32:9 = 3,56 är alldeles för extremt, det ser jag ingen använding alls för utanför datorskärmsvärlden.

Permalänk
Bildexpert 📺

86 tum stora TV börja komma inom räckvidd för kring 20.000 kronor. Den TV:n är med ram och list ca 110 cm hög. Det ska finnas plats för en bänk eller möbel eller liknande – kanske en soundbar – och man ska få fritt synfält och dessutom slippa lyfta nackan. Så kanske med att man börja bryta 90- och 100-tumsbarriären för tillgängliga TV-storlekar att man också börjar bredda bilden istället? Mer praktiskt i ett vardagsrum när golvet och taket sätter gränsen.

Permalänk
Avstängd

21:9 känns för mig som ett rätt lagom format på 35" 40 cm ifrån. 32:9 känns det lite överflödigt brett men jag kan tänka mig att med större bildyta kanske jag vill ha än mer panorama. Man vill ju inte ha tokmycket bildhöjd så man får ont i nacken heller. Skönare vrida åt sidan än uppåt. Då börjar det ju närmast kräva biorum med eleverade stolar

Bygger man om tillverkningslinorna så borde det väl gå att få 21:9 att iaf inte bli så mycket dyrare. Ju fyrkantigare ju billigare lär det ju ändå bli. Känns väl inte så trovärdigt att det ska ske. Om all livesport blir 21:9 så kan ju det va en push. Rapport och mellotittarna är nog inte så brydda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

UHD är 4K. Ultra HD, UHD är den formella (ITU och CEA m.fl) beteckningen för 16:9 och 3840x2160 pixlar.

Tack för svar! Ja, jag skrev fel, menade HDR inte UHD. Du såg mitt ännu icke-editerade inlägg.

Skrivet av Laxpudding:

8K är knappast bortkastat på något sätt. 8K kan göra allt som 4K kan och mer. Till exempel sådant som att 8K ger en mindre synbar pixelstruktur – viktigt för större och större panelstorlekar. Vilket gör att man i högre grad kan sitta närmare en TV på det avstånd man som individ önskar.

Med bortkastat menar jag inte att det är sämre, utan att det inte gör någon praktisk skillnad. För att urskilja pixelstrukturen med 4k måste man sitta så nära TVn att det blir obekvämt att se på video. Visst finns det specialfall där det kan vara användbart med 8k (typ om man vill ha en omslutande upplevelse som i VR), men som konsumenter använder TV-apparater idag kan jag inte se någon nytta med 8k. Att 8k-paneler kanske är bättre paneler av andra skäl är en annan sak, jag menar just upplösningen. Att man överhuvud taget tillverkar 8k-paneler beror väl på att man kan (utan överdriven merkostnad) och att det ger ett marknadsföringsvärde.

Så 8k på TV-apparater lämnar mig kall, däremot ser jag verkligen fram emot när det blir vanligare på datorskärmar.

Skrivet av Laxpudding:

16:9 har sin grund i att det var den matematiskt mest effektiva kompromissen mellan de format som var aktuella på 70- och 80-talet. 1,33:1 (4:3) för TV samt filmer som främst fanns i 1,85:1 och 2,35:1-varianter. Samt även 16mm-film i 1,66:1. Då var det 16:9 det som slösade minst yta när det försökte samla alla format inom samma rektangel. Sedan blev 16:9 defacto i och med övergången till HD-standard.

På samma sätt är 2:1 idag en effektiv kompromiss mellan 16:9 och 2,35, nu när det inte längre finns så mycket 4:3-material att bekymra sig om. Dessutom börjar som sagt en del TV-serier anamma 2:1. Det var så jag först började uppmärksamma formatet själv, jag trodde det var något fel när jag såg sorgkanter på min 16:9-TV för en TV-serie.

Skrivet av Laxpudding:

Ett 16:8-, 4:2 eller 2:1-format riskerar kämpa med samma problem som 21:9-formaten gjorde för Philips. Högre tillverkningskostnader med skärning av moderglasen. Tillverkningen av paneler bygger på så effektiv skärning som möjligt för 16:9. Andra format kan innebär rätt mycket högre kostnad per panel.

Ja, det är väl det som har gjort att det dröjt. Men när TV-tillverkarna börjar få slut på andra tekniska innovationer att marknadsföra kanske de kommer vända sig till formatet. 3D-stereo och krökta skärmar medförde säkert också en viss merkostnad vid tillverkningen som de ändå ansåg var värd att ta.

Skrivet av Laxpudding:

Oklart om någon skulle våga sig på detta igen? Inte otänkbart ska sägas. Man har som innehållsskapare idag mer möjligheter att välja format än för tioår sedan. HDMI 2.1 med bättre bandbredd öppnar för format som 5K och 10K i 2,35:1-format. Bör inte vara några större omslag för exempelvis spelbranschen att börja rendera spel 4320x2160 och liknande.

Jag tror det bara är en tidsfråga. Jag skulle gissa på inom 5 år, men det gissade jag för fem år sedan också...

Skrivet av Laxpudding:

Så hönan eller ägget: innehållsskaparna drar sig för 2:1-format när det inte finns displayer. Displaytillverkarna drar sig eftersom innehållet inte finns.

Jodå innehållet finns som sagt, och det är ju inte så att andra format inte kan visas. Kompromissen blir mindre för 2:1 jämfört med vad 16:9 hade när den introducerades.

Skrivet av Laxpudding:

Så kanske med att man börja bryta 90- och 100-tumsbarriären för tillgängliga TV-storlekar att man också börjar bredda bilden istället? Mer praktiskt i ett vardagsrum när golvet och taket sätter gränsen.

Ja, det är också en tanke jag haft. Ju större TV-apparater, destor mer motiverat tycker jag det är med bredare bild. Kanske blir det projektorer som blir först med 2:1.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Laxpudding:

Philips försökte ganska ensamt med 21:9-format för ≈10 år sedan. Problemet är att det förstås är väldigt fint för filmer inspelade i 2,35:1 och snarlika storlekar, men inte alls lika roligt med 1,78:1 och 1,85:1. Då betalar man, på grund högre tillverkningskostnader med en 21:9-skärning av moderglasen, ett ganska stort premium per tum. 55 tum 21:9 blir ungefär 44 tum 16:9 vilket i praktiken gav ungefär det dubbla priset per tum så fort man vill titta på något annat än Hollywood-film i 2,35:1.

Läste ditt inlägg lätt zoomat på paddan och såg inte att det var du som skrev..
Tänkta ganska snabbt, bra resonemang och killen verkar påläst. Sen ser man att det är Laxpuddingen:) Fattas bara annat!

Till ämnet så är jag tveksam. Förutom kostnad per tum så är ju sällan höjden något problem i sammanhanget. Inte stör väl sorgkanterna så mycket om man kollar Hollywood film på 16:9 tv? Däremot så får gärna tillverkarna börja skita ur sig lite större än 85” för rimliga pengar. Uppgraderade nyss från 75-85 i vardagsrummet och skillnaden i storlek upplevs inte som markant. Däremot gav nya tvn andra mer påtagliga skillnader

I en biogrotta så ser jag stötte användning av att man maskerar detta på duken men det beror ju mer på att svart inte är svart på samma sätt med en proj. Skulle jag gissa så är nog projektorer för hemmabruk snart inte relevanta så många år till.

Ge oss 100”!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pja, 16:9 funkar fint med en OLED tycker jag, inga mörkgråa bars oavsett vilket format man kollar på. Däremot är det väl inget fel med format som ligger närmre 2.35:1 så man får ut mera yta när man kollar på fina episka filmer, samt att jag tycker en sån ruta är lite allmänt sexigare även när teven inte är igång.

Angående det där med 8K så tycker jag också det är nåt som bör nerprioriteras. Kör en 4K 55"are som skärm ibland o inte ens 1½ meter ifrån är det svårt att urskilja pixlar (såvida det inte saknas AA då, men det ska det inte göra). Men såklart, lite headroom med lite extra "oversampling" skadar ju inte, även om det kräver mera datorkraft då. Dock vid film så ser jag extremt få användningsområden för 8K, är väl bara IMAX eller andra asstora format som fyller hela synfältet som det kan göra nån riktigt skillnad.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

UHD är 4K.

UHD är UHD = 3840x2160px
4k = 4096x2160px

Sen har jag aldrig fattat varför UHD marknadsförs som 4k då 3840px bredd kommer ur HD standarden.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Avstängd

apropå mitt hatobjekt SDE så behöver man inte alls sitta speciellt nära en 4k panel för att se den. Sedan varierar det lite på paneltyp alla har inte samma gap mellan pixlarna. Så det är ju inte bara antalet pixlar som styr hur mycket myggnät man får

Jag överlever 1 meter från min 55" men jag kan utan problem sitta närmare än så och då märks det på min oled. Min 50" lcd är ju lite mindre men även där kan jag se pixelstruktur utan att behöva uggla cm från skärmen.

Har dock ingen jättebrådska med 8k gällande mindre tv apparater iaf. VR där ser jag fram emot 16K. Där någonstans med vettig fov så kan man nog börja sluta klaga på SDE för VR också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

apropå mitt hatobjekt SDE så behöver man inte alls sitta speciellt nära en 4k panel för att se den. Sedan varierar det lite på paneltyp alla har inte samma gap mellan pixlarna. Så det är ju inte bara antalet pixlar som styr hur mycket myggnät man får

Jag överlever 1 meter från min 55" men jag kan utan problem sitta närmare än så och då märks det på min oled. Min 50" lcd är ju lite mindre men även där kan jag se pixelstruktur utan att behöva uggla cm från skärmen.

Jo glappet mellan pixlarna och det upplevda myggnätet beror klart på paneltyp, men det förutsätter att man upplöser dem till att börja med. Upplöser man dem inte spelar det ju ingen roll.

Våra ögon upplöser som bäst 1 bågminut (1/60 grad), vilket betyder att vi vill ha åtminstone 60 pixlar per grad för att inte riskera se några pixlar. Härefter är matematiken ganska enkel. För blandat TV-tittande (sport, TV-serier, nyheter) rekommenderas en vinkel på 30 grader för din TVs placering. Det betyder att i allmänhet räcker 60*30 = 1800 pixlar, och en vanlig HD TV på 1920 pixlar duger gott.

Vill man ha en mer filmisk upplevelse kan man ta till det THX-rekommenderade 40 grader. Då behöver man åtminstone 60*40 = 2400 pixlar. Det är något mer än HD, men 4k eller UHD täcker mer än väl även detta behov.

Det finns de som föredrar ännu större bildstorlekar, men för de flesta upplevs vinklar över 50 grader som obehagligt nära och huvudvärksinducerande om man tittar på rörlig film. 60*50 = 3000 pixlar, vilket fortfarande är bra mycket mindre än 4k/UHD.

Det är först när bilden upptar mer än 66 grader (eller 58 grader för en platt TV p.g.a. att man kommer så nära att TVns krökning har betydelse) som man kan börja se pixelmönstret på en UHD-TV. Jo, för omslutande upplevelser som planetarier och VR kan det absolut vara aktuellt. Eller om man vill visa stillbilder, eller arbeta mot som bildskärm.

För en UHD 55 tums-TV är upplösningsgränsen 109 cm ifrån, vilket ger ett bildfält på 58 grader. Om du sitter 1 meter ifrån motsvarar det 63 graders synfält. Intressant att du tycker det är ett bra avstånd, de flesta skulle nog inte orka med det några längre stunder.

Jag tycker den här sidan från RTINGS ger bra vägledning vad det gäller avstånd till TV, upplösning som behövs, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jo glappet mellan pixlarna och det upplevda myggnätet beror klart på paneltyp, men det förutsätter att man upplöser dem till att börja med. Upplöser man dem inte spelar det ju ingen roll.

Våra ögon upplöser som bäst 1 bågminut (1/60 grad), vilket betyder att vi vill ha åtminstone 60 pixlar per grad för att inte riskera se några pixlar. Härefter är matematiken ganska enkel. För blandat TV-tittande (sport, TV-serier, nyheter) rekommenderas en vinkel på 30 grader för din TVs placering. Det betyder att i allmänhet räcker 60*30 = 1800 pixlar, och en vanlig HD TV på 1920 pixlar duger gott.

Vill man ha en mer filmisk upplevelse kan man ta till det THX-rekommenderade 40 grader. Då behöver man åtminstone 60*40 = 2400 pixlar. Det är något mer än HD, men 4k eller UHD täcker mer än väl även detta behov.

Det finns de som föredrar ännu större bildstorlekar, men för de flesta upplevs vinklar över 50 grader som obehagligt nära och huvudvärksinducerande om man tittar på rörlig film. 60*50 = 3000 pixlar, vilket fortfarande är bra mycket mindre än 4k/UHD.

Det är först när bilden upptar mer än 66 grader (eller 58 grader för en platt TV p.g.a. att man kommer så nära att TVns krökning har betydelse) som man kan börja se pixelmönstret på en UHD-TV. Jo, för omslutande upplevelser som planetarier och VR kan det absolut vara aktuellt. Eller om man vill visa stillbilder, eller arbeta mot som bildskärm.

För en UHD 55 tums-TV är upplösningsgränsen 109 cm ifrån, vilket ger ett bildfält på 58 grader. Om du sitter 1 meter ifrån motsvarar det 63 graders synfält. Intressant att du tycker det är ett bra avstånd, de flesta skulle nog inte orka med det några längre stunder.

Jag tycker den här sidan från RTINGS ger bra vägledning vad det gäller avstånd till TV, upplösning som behövs, etc.

Den räkningen stämmer hyfsat. Jag uppnår iof bara 63 graders fov en meter ifrån och kan ändå se pixelstruktur om jag tittar efter det. Men hjärnan lyckas filtrera bort den gradens sde rätt bra så det är fullt acceptabelt kanske tills jag testar en 8k tv vem vet. Sen kör man ju mycket med VR med varierande grad absolut massiv SDE. Det är imponerande hur hjärnan kan filtrera men man märker ändå hur mycket högre immersion det blir när man byter headset till ett med mindre SDE. Sen passiv tittning som film så har jag ännu inte testat något VR headset som riktigt når hela vägen. HP Reverb var hyfsat nära att vara ok för film men inte där riktigt.

Jag behöver knappt vrida huvudet något alls med 63 graders fov så jag förstår inte vad som ska va problemet. Det är ju precis såpass man får någon slags bioupplevelse med så låg fov. Nu har jag inga anlag för åksjuka förvisso. Enda nyckeln är ju egentligen att tvn inte ska va monterad för högt så man vrider nacken uppåt. Annars är det bara att tuta och köra jag skulle kunna köra 50 cm ifrån men nu har jag tvn så lågt så det blir problem med benutrymmet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag behöver knappt vrida huvudet något alls med 63 graders fov så jag förstår inte vad som ska va problemet. Det är ju precis såpass man får någon slags bioupplevelse med så låg fov. Nu har jag inga anlag för åksjuka förvisso. Enda nyckeln är ju egentligen att tvn inte ska va monterad för högt så man vrider nacken uppåt. Annars är det bara att tuta och köra jag skulle kunna köra 50 cm ifrån men nu har jag tvn så lågt så det blir problem med benutrymmet

Det låter som att för dig skulle 8k onekligen inte vara bortkastat, men det är väldigt få som sitter närmare än 1 meter från sin 55-tums TV. Istället för att flytta närmare kan du förstås få mer benutrymme för samma synfält genom att skaffa större TV För dig så skulle dessutom en krökt TV antagligen ge mervärde, synd att de försvann. Antagligen för att det var i få scenarior en krökt TV gav större fördelar än nackdelar.

Det är inte bara att man måste flytta huvudet, ögat får också en mindre del av bilden samtidigt i synfältet. Det verkar vara störst problem med sportsändningar, typ ishockey och fotboll, men du kanske inte tittar på sånt. Vad det gäller bioupplevelse, så ger första raden på en THX-biograf sällan större än 60 grader synfält, och de flesta bioentusiaster verkar föredra nära 50 graders synfält när de får välja, vilket är större än de THX-rekommenderade 40 graderna (men mindre än gränsen för att upplösa 4k).

Permalänk
Avstängd

Lite förvånande ändå. När jag sitter på första raden på vår sf bio så får jag vrida nacken ur led. Rätt säker på att jag har långt mer än 60 graders fov. Men ja där skulle jag inte vilja sitta 24/7 då blir det ett par rader bak kanske 3:e eller 4:e raden på största salongen för bättre långtidskomfort men det är klart roligare än sitta bak i salongen.

Ser lite sport bandy är väl elddopsprovet. Ishockey och fotboll fungerar då helt okey vad jag tycker. Men det blir ju lite immersion versus total överblick.

Har rejäl kurva på min 35" ultrawide och där gillar jag djupeffekten. Har en 32" med lite mildare kurva men där tycker jag det bara förstör. Måste va bredare för att det ska kännas naturligare på de här storlekarna. Har bara gluttat på större i ellador men där har jag haft lite svårt få en känsla av att jag skulle föredra det på 50-60" men det gör sig nog betydligt bättre i panoramaformat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x