Hjälp mig komma igång med mining!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

@macmann1 och @Ronaldo Har ni båda installerat nya drivrutiner?

Jag har installerat drivrutinen. Mitt kort sitter direkt i en pcie 16x slot och har en skärm kopplad till sig, så kan inte uttala mig om den biten.

Skärmdelen borde väl kunna lösas med en dummy?

https://lagaiphone.se/shop/hdmi-dummy-plug-headless-ghost-dis...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Wohooo. Första milstolpen i mining är nådd för mig!
Kopplade in mitt första grafikkort igårkväll som nu rullat i 24h. Ett EVGA 3070 FTW3 Ultra.

Gav 50 MH/s men efter +2200 mem och -500 core genererar den 61 MH/s och det sparar mig 40 W.
Är det en adekvat nivå att lägga sig på? Jag bläddrar bland de förinställda "tweaksen" som finns i HiveOS och ser att en del verkar köra +2500 mem. Förkortar det livslängden mycket, eller är det okej så länge man har bra temps? Nu verkar det inte gå att se temps över minnena men core temp håller sig under 50 grader med fans på ca 44 %.

Slutligen en fråga angående strömförsörjningen:
Kortet vill ha 2 x 8 pins (samma som mitt 3080)! Men jag har bara 9 kabelplatser på min EVGA-PSU och det ska räcka till 7 kort + risers.
Jag har cappat kortets strömförbrukning på 130 W. Går det i så fall bra att endast ha 1 st 8-pinkabel kopplad till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kopplade in mitt första grafikkort igårkväll som nu rullat i 24h. Ett EVGA 3070 FTW3 Ultra.

Gav 50 MH/s men efter +2200 mem och -500 core genererar den 61 MH/s och det sparar mig 40 W.
Är det en adekvat nivå att lägga sig på? Jag bläddrar bland de förinställda "tweaksen" som finns i HiveOS och ser att en del verkar köra +2500 mem. Förkortar det livslängden mycket, eller är det okej så länge man har bra temps? Nu verkar det inte gå att se temps över minnena men core temp håller sig under 50 grader med fans på ca 44 %.

Kortet vill ha 2 x 8 pins (samma som mitt 3080)! Men jag har bara 9 kabelplatser på min EVGA-PSU och det ska räcka till 7 kort + risers.
Jag har cappat kortets strömförbrukning på 130 W. Går det i så fall bra att endast ha 1 st 8-pinkabel kopplad till grafikkortet?

Nice, tror dina settings är helt okej. Det är ju märke, variant och silicon-lottery som påverkar också. Kolla på Hashrate.no för en fingervisning.

Gällande en åtta pin så kan det också skilja på kort till kort. Kör vissa av mina kort men enbart en 8 pin istället lför 8 + 6. En 8 pin är specad till 150w. Jag hade provat, borde inte vara några problem alls.
Kul du är igång och då är nästa milstolpe din första payout

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Högre mem/core sliter inte i sig på korten. Däremot kan du behöva höja power limit för att hålla kortet stabilt på högre mem/core, vilket sliter mer på kortet.

Angående strömförsörjningen borde det va lugnt. Om OC-inställningarna nollställs kan det väl eventuellt bli problem, men kortet är ju specat på 220 W så även det borde va lugnt (eftersom du får upp till 75 W från risern). Däremot lär ju ditt PSU torska isf om du kör sju kort, men det är ju en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Yes jag har kvar mina fem kort!

@macmann1 och @Ronaldo Har ni båda installerat nya drivrutiner?

Jag kör med en mining rig med HiveOS som operativsystem och vet således inte om jag ens har möjligheten att ändra kortets drivrutin.
Läste någonstans att det fortfarande fanns begränsningar om kortet inte satt i en full PCI x16 samt hade en bildskärm inkopplad. Någon som kan dementera/bekräfta?

Jag vill jättegärna komma igång med mina fem kort för att fylla riggen men vill veta om jag har en rimlig chans till att få det och fungera.

Kan copypasta min kommentar i den andra tråden:

Länk till nv drivers: https://mega.nz/file/4NRSiL6A#0jcBLJwhVfNhFrc9RgZeIa3xS5XGOl2....

EDIT: Info från någon på "BrandonCoin" discord:
Summary so far on 3060:
-Use the 470.05 Dev Nvidia driver
-Need to stick the 3060 into motherboard directly (Does not work with riser)
-Must have at least pcie 3.0 enabled in bios, or set to auto
-HDMI/Display port of the graphics card needs to be either connected to a monitor or dummy plug
-2nd 3060 on the same mb will work as long as it is plugged into the x16 slot running x8 lanes or above with HDMI/Display port filled (not confirmed with 3 cards)
-Some have confirmed working cards after fresh windows install, then installing the 470.05 dev driver
-Works on ASUS STRIX/TUF/DUAL 3060, Palit 3060, EVGA black 3060, EVGA 3060 XC GAMING(12G-P5-3657-KR), Galax 3060, Gigabyte 3060 Vision OC, MSI Ventus 2x, MSI Gaming X, Zotac 3060 twin edge
-Does not work on Inno3D that we know of

EDIT2: Det verkar ha testats på pci-X 4x-slottar och inte fungerat. Endast 8x och 16x fungerar, med en dummy cable och inga risers.

EDIT3: "Current record for maximum number of 3060 on 1 mobo is 2 cards, running on x16 and x8 full slots.".

EDIT4: 8x/8x verkar också fungera.

Permalänk
Medlem

@Ridder och @IsseBisse: Jag stoppade i kort nummer två nu, ett EVGA 3060 Ti. Samma tuning, dvs -500 core och +2200 mem med power limit 130 W. Det presterade tydligen bättre än samma kort fast i 3070-iteration

Tyvärr gick det inte att köra endast 1st 8-pinskabel. En lampa på kortet lyste rött och det vägrade starta. Däremot borde det vara okej att köpa en 8+8-splitter? Eftersom totala strömförbrukningen inte överskrider 150 W.

Känns som jag prioriterat min rigg lite fel. Jag sitter med 5st 3070 på ingång men 3060 Ti verkar vara ett betydligt bättre val (billigare, mindre, strömsnålare sett till antal PCI-kontakter och allt detta utan att prestera ett dugg sämre)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Red Onion:

Känns som jag prioriterat min rigg lite fel. Jag sitter med 5st 3070 på ingång men 3060 Ti verkar vara ett betydligt bättre val (billigare, mindre, strömsnålare sett till antal PCI-kontakter och allt detta utan att prestera ett dugg sämre)

Tillgången på 3060 Ti är väl närmare obefintlig dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Du tjänar nog på att börja minea direkt på 3070 du har på ingång istället för att försöka leta efter 3060 ti kort då de är så svåra att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

@Ridder och @IsseBisse: Jag stoppade i kort nummer två nu, ett EVGA 3060 Ti. Samma tuning, dvs -500 core och +2200 mem med power limit 130 W. Det presterade tydligen bättre än samma kort fast i 3070-iteration

Tyvärr gick det inte att köra endast 1st 8-pinskabel. En lampa på kortet lyste rött och det vägrade starta. Däremot borde det vara okej att köpa en 8+8-splitter? Eftersom totala strömförbrukningen inte överskrider 150 W.

....alla vill ha 3060 Ti...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Angående din OC/tweak. Kolla så du inte får rejected shares. Du behöver trimma mer än att du uppnår cirka det max som alla andra får.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Något man bör ha i åtanke när man använder splitters är att om kortets inställningarna skulle återställas kan det medföra lite huvudvärk i form av avbrända splitters eller i värsta fall nedbrunnet hus. Men så länge man håller koll på riggen och använder 8pin till 2x8pin splitters bör det inte vara ett större bekymmer. Kortet får även ström från risern.

När GPU-krisen är över kommer dina 3070 ha högre andrahandsvärde än 3060 ti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 9inety9ine:

Något man bör ha i åtanke när man använder splitters är att om kortets inställningarna skulle återställas kan det medföra lite huvudvärk i form av avbrända splitters eller i värsta fall nedbrunnet hus. Men så länge man håller koll på riggen och använder 8pin till 2x8pin splitters bör det inte vara ett större bekymmer. Kortet får även ström från risern.

Det där med att inställningar återställs plötsligt är en grej att ha i åtanke, det hände mig senast nu på morgonen.
Jag har inte kört något mining OS, där kanske risken är mindre. Detta var Windows 10 och MSI Afterburner (finns det förresten några bättre alternativ till Afterburner? Ogillar det).

2021.03.16:09:13:40.365: main GPU1: 56C 65% 129W [..]
2021.03.16:09:14:10.437: main GPU1: 63C 65% 203W [..]

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det där med att inställningar återställs plötsligt är en grej att ha i åtanke, det hände mig senast nu på morgonen.
Jag har inte kört något mining OS, där kanske risken är mindre. Detta var Windows 10 och MSI Afterburner (finns det förresten några bättre alternativ till Afterburner? Ogillar det).

Bäst hade varit att ha ett kommando i .bat-filen som kan sätta PL. I Phoenixminer kan du i .bat-filen kan du lägga till -powlim <n> (tex -powlim 60) för att sätta power limit. Med andra miners vet jag faktiskt inte då jag min rigg använder Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

EVGA Precision X1 kan du prova istället för MSI Afterburner.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Angående din OC/tweak. Kolla så du inte får rejected shares. Du behöver trimma mer än att du uppnår cirka det max som alla andra får.

Aha. Så rejected shares är en produkt av felaktiga beräkningar (som i sin tur är beroende av ostabila över/underklockningar)?.

Jag har haft 0 rejected shares sedan jag startade min farm för 2 dagar sedan, så antar att den tämligen aggressiva standard-tweaken fungerade i just detta fall

Skrivet av 9inety9ine:

Mycket klok input. Jag vill alltid mina "elsäkert", vilket bland annat är anledningen till att alla mina risers drivs via PCIe istället för någon skruttig SATA-kabel.

Jag har gnuggat geniknölarna lite och hittat en "watchdog" som monitorerar mina GPUers sammanlagda strömförbrukning.
Mina 6 grafikkort kommer dra ca 750 W tillsammans. Jag kan ställa in den till att stänga av min rigg sekunden strömförsörjningen går över exempelvis 770 W (en nivå GPUerna inte är tillåtna att nå).

Enda loop-hole:t jag kan hitta är om ett grafikkort dör och ett annat samtidigt får för sig att gå in i överclock
Riskerna för detta torde vara minimala, men skulle kunna minskas ytterligare genom att jag säger till min Watchdog att stänga av riggen sekunden strömförsörjningen ligger utanför intervallet 700-770 W exempelvis.

Synpunkter någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Enda loop-hole:t jag kan hitta är om ett grafikkort dör och ett annat samtidigt får för sig att gå in i överclock
Riskerna för detta torde vara minimala, men skulle kunna minskas ytterligare genom att jag säger till min Watchdog att stänga av riggen sekunden strömförsörjningen ligger utanför intervallet 700-770 W exempelvis.

Synpunkter någon?

Om du använder HiveOS och en GPU slutar hasha kommer din miner starta om riggen automatist.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

jag skrev fel ovan.

Du behöver INTE!!! trimma mer än ditt max. Att få ut den där sista 0,5 MH/s kan lika gärna resultera i en massa rejected shares.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Om du använder HiveOS och en GPU slutar hasha kommer din miner starta om riggen automatist.

Intressant! Låter tämligen riskfritt att köra med 8+8-splitters till vardera kort som kräver 2x8 i sådana fall. Under förutsättningen att deras strömförsörjning håller sig under 200 W styck, vilket jag får kontrollera med en watchdog.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Asyvan:

Du gjorde samma fel som jag gjorde först. Du ska inte skicka till en BTC adress, utan du skall scrolla ner i listan och välja Coinbase BTC som finns där. Då länkar den ihop ditt Nicehash och Coinbase och det blir avgiftsfritt.
Kan ta bild imorgon om du inte hittar rätt.

En rent teoretisk tanke:
Coinbase är ju rätt hårda med finansiell information, att det synkas med ens ID.
Detta lär ju innebära att de automatiskt skickar information till skatteverket vilket direkt ger dig minst 30% skatt på transaktionerna in till Coinbase?

Permalänk
Mattecoach

Vill nämna för TS att du kan kolla HWinfo för att se tempen på minnet, vilket är det viktiga. Om jag var som du skulle jag sätta alla fläktar i systemet rätt högt (grafikkortet runt 80%) för att få ner minnet under 100 grader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Vill nämna för TS att du kan kolla HWinfo för att se tempen på minnet, vilket är det viktiga. Om jag var som du skulle jag sätta alla fläktar i systemet rätt högt (grafikkortet runt 80%) för att få ner minnet under 100 grader.

Mja 3060 har väl likt 3060 Ti och 3070 ingen sensor för det?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Daemon:

Mja 3060 har väl likt 3060 Ti och 3070 ingen sensor för det?

Det vet jag inget om! Antog att det var samma som 3080, var lite svårt att hitta tempen där med.
Oavsett tycker jag inte att han ska sträva efter att köra fläkten lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

En rent teoretisk tanke:
Coinbase är ju rätt hårda med finansiell information, att det synkas med ens ID.
Detta lär ju innebära att de automatiskt skickar information till skatteverket vilket direkt ger dig minst 30% skatt på transaktionerna in till Coinbase?

Det gör väl inget? Man ska ju skatta på sina inkomster, så även i detta fall.

Edit: Från Coinbase help-sidor:
-"Non-US customers will not receive any forms from Coinbase and must utilize their transaction history to fulfil their local tax obligations."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det som ibland listas som Mem Temp på 3060, 3060Ti och 3070 är andra sensorer på kortet som registerar temperaturer och rapporterar tillbaka. Det kan då hamna under Mem Temp. Men det är alltså inte minnestemperaturen för den mäts inte. Jag har själv givetvis inte gjort en breakdown på det men det är vad dom flesta källor påstår iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästa milstolpe nådd!

Min mining-rigg står nu färdigbyggd i sin fulla prakt: huserande 5 st 3070 och ett ensamt 3060Ti. Med sina 25 fläktar har den nästan potential att sväva i luften, men både ljudnivå och temperaturer håller sig förvånansvärt bra trots dess kompakta boarea.

Slutligen vill jag tacka alla som hjälp till. Det har varit guld värt och sparat mig många timmars frustrerande gnugg av geniknölarna.

Bjuder på en liten bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Nästa milstolpe nådd!

Min mining-rigg står nu färdigbyggd i sin fulla prakt: huserande 5 st 3070 och ett ensamt 3060Ti. Med sina 25 fläktar har den nästan potential att sväva i luften, men både ljudnivå och temperaturer håller sig förvånansvärt bra trots dess kompakta boarea.

Slutligen vill jag tacka alla som hjälp till. Det har varit guld värt och sparat mig många timmars frustrerande gnugg av geniknölarna.

Bjuder på en liten bild:
https://i.imgur.com/kPZ98f1.jpg

Vad har du för temp på grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Nästa milstolpe nådd!

Bjuder på en liten bild:

Mycket fin rigg! Vart fick du tag på chassit? Jag funderar på att uppgradera mitt chassi från en Jula-hylla till något snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Nästa milstolpe nådd!

Bjuder på en liten bild:

Modigt att kliva på tåget nu! Jag är lite avundsjuk.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ingen kommer ihåg en fegis
Jag funderar oxå på att bygga rigg, men som tur är finns det inga gpu.er så då slipper jag gambla med massa pengar

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Vad har du för temp på grafikkorten?

Det varierar mellan 50-60 grader. Fläktarna går på ca 66 %.

Skrivet av 9inety9ine:

Mycket fin rigg! Vart fick du tag på chassit? Jag funderar på att uppgradera mitt chassi från en Jula-hylla till något snyggare

Tack! Köpte det billigt från en snäll Sweclockare
Han hade köpt det på Alibaba om jag minns rätt. Kvalitén är riktigt bra för prislappen dock, så jag hade gärna köpt fler om jag haft möjlighet.

Skrivet av fetakniven:

Hehe, jag räknar med att kunna få tillbaka 70 % av inköpspriset om något skiter sig. Och i så fall behöver jag bara bryta kryptovaluta i lite knappt 2 månader för att inte gå med förlust