Inställningar för Raid arrays/lagring

Permalänk
Medlem

Inställningar för Raid arrays/lagring

Hej!
Har lite funderingar på vad jag ska välja för inställningar när jag skapar mina arrays på servern.

Jag har i nuläget följande lagringsenheter på min ML350p gen8.
8st 2.5" SFF 600GB SAS diskar anslutna till den integrerade P420i controllern.
6st 3.5" SFF 2TB SAS diskar anslutna till en PCIe P420 controller.

Tanken är att följande:
2st 600GB diskar i Raid 1 för host OS (Windows Server 2016)
6st 600GB diskar i Raid 5 för VMs (Hyper-V)
6st 2TB diskar i Raid 5 för lagring

Själva skapandet av arrayen är inga problem. Dock har jag frågor ang vilken Strip size samt Sectors/track man ska använda för respektive Raid typ. Har sökt runt lite men får ingen klarhet.

Tänker jag rätt i lagrings upplägget eller borde jag ändra något?
Tar tacksamt emot tips och info.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan med block- och stripsize

GENERELLT sagt så får du bättre prestanda om du har stor block- och stripsize när du arbetar med stora filer - exempelvis VMs eller arkivlagring som backuper eller mediabibliotek - däremot kan du tappa viss accesstid om du inte har en effektiv DRAM-cache.

För mindre filer - filbaserad lagring eller OS så är brukar 128/256/512 vara en bra avvägning för diskprestanda/accesstid.

"På min tid" föredrog jag två paritetsdiskar (RAID6 eller motsvarande) om jag hade fler än 5 diskar i min array.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

RAID-5
Fördel: 3 TB utrymme.
Fördel: Läshastighet 5x jämfört med en disk.
Nackdel: Skrivhastigheten är densamma som på en disk.

Jag hade valt RAID-10
Ger förvisso "endast" 1.8 TB utrymme.
Fördel: Läshastighet 6x jämfört med en disk.
Fördel: Skrivhastighet 3x jämfört med en disk.

För du vill nog ha en hyfsad skrivhastighet också för flera virtuella maskiner.

Permalänk
Medlem

Ok, så om man gör likt detta istället då kanske.

2st 600GB diskar i Raid 1 för host OS (Windows Server 2016)
6st 600GB diskar i Raid 10 för VMs (Hyper-V)
6st 2TB diskar i Raid 6 för lagring

Eller ska man kanske köra Raid 10 på lagringen också?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem

Lagringen på nivå 5, 6 eller 10 får du räkna in utrymmesbehov kontra hastighet. Har du disk tillgängligt på hyllan vid bortfall så bör du klara dig på raid-5 annars kan raid-6 vara ett val där då den klarar bortfallet av mer än en disk. Behöver du högre skrivhastighet raid-10.

Vid kritiska system med 8-10 diskar så har jag kört två som hotspare oavsett raid-nivå. Över 16 diskar i raid-10 har jag valt 4 som hotspare. För när en disk eller två har gott sönder är det ju inte säkert att man är där...

Och som alltid raid ersätter ALDRIG backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

RAID-5
Nackdel: Skrivhastigheten är densamma som på en disk.

????

Har du fungerande BBWC-batteri till din P420.

att du bara skriver med 1 diskhastighet indikerar att du inte har write-cachen aktiv och den stängs av när BBWC inte har kapacitet eller är utkörd.

hur ser BBWC ut - är det gamla sorten med NiMh-batterier som svullnat märkbart så är den relativt enkel att renovera med 900 mA R03 batterier i hållare och inlödd anslutning på själva kortet (håll reda på plus och minus bara)

när man har skrivintensiv tillämpning så bör det vara typ 70% write-cache och 30% läscache - är det läsintensivt kanske 50/50%

en P4xx-kort utan write-cache aktivt är inga snabba kort vid skrivning...

diskarna som sådan sätts alltid till att bara ha läs-cache då de förutsätter att kontrollern sköter fördelningen av datat.