Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Jo självklart är det så. Sen menade jag aldrig att ni aldrig skulle ta bort de nya reglerna, utan enbart föra in ytterligare en enkelt formulerad regel som säger om budgivningen når maxpriset så avslutas budgivningen och den som la budet vinner. En sådan regel borde väl inte gå att misstolka eller missbrukas?

Jag kan till viss del hålla med dig, jag tycker det är märkligt att ganska många skriver i annonsen att dom förbehåller sig rätten att sälja sina saker till vem dom vill eller inte alls... Vad är det för ett sätt? Om nu en är högst på budgivningen så skall inte han eller hon få köpa produkten ifråga. Då kan ju annonsören sälja produkten till den som la budet först eller till en helt random person som kanske inte ens har svarat på annonsen ifråga...

Här tycker jag sweclockers skall sätta ner foten ordentligt och vara betydligt tydligare kring annonsernas utformning.

Har man som annonsör valt att sätta ut sin vara till försäljning och till högstbjudande så är det det högsta budet som gäller i kommentarstråden inte något bud som eventuellt har skett bakom stängda dörrar såsom PM. Öppna kort borde gälla när det gäller annonsering och budgivning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Jag kan till viss del hålla med dig, jag tycker det är märkligt att ganska många skriver i annonsen att dom förbehåller sig rätten att sälja sina saker till vem dom vill eller inte alls... Vad är det för ett sätt? Om nu en är högst på budgivningen så skall inte han eller hon få köpa produkten ifråga. Då kan ju annonsören sälja produkten till den som la budet först eller till en helt random person som kanske inte ens har svarat på annonsen ifråga...

Här tycker jag sweclockers skall sätta ner foten ordentligt och vara betydligt tydligare kring annonsernas utformning.

Har man som annonsör valt att sätta ut sin vara till försäljning och till högstbjudande så är det det högsta budet som gäller i kommentarstråden inte något bud som eventuellt har skett bakom stängda dörrar såsom PM. Öppna kort borde gälla när det gäller annonsering och budgivning.

Fast om de säger att de förbehåller rätten att sälja till vem de vill så har de ju inte satt ut en annons där de står att de ska sälja till högstbjudande?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag stödjer Sweclockers i deras självklara rätt att reglera sin egen marknad, även om min högst oviktiga personliga ståndpunkt är att det borde vara fritt fram att köpa och sälja alla komponenter då jag hellre ser att någon som faktiskt vill ha dem för spel får en chans att köpa dem.

För min egen del så har jag sålt flera kort ur Radeon 6000 serien här, men dessa är kort som jag själv ursprungligen har köpt i syfte att använda och / har använt. Enda skälet till att jag någonsin har sålt dem vidare är på grund av uppgradering till något kraftigare eller till en partnermodell. Jag är en entusiast och nörd som gillar att köpa det senaste, testa, pröva och byta, oavsett om det kostar 5000 kr eller 15 000 kr, det är min hobby helt enkelt De flesta saker jag sålt på Sweclockers (117 annonser) har jag gjort en ganska stor förlust på, men det har varit ett smidigt sätt att hitta seriösa och kunniga köpare. Jag hade säkert fått ut mer av att sälja på Tradera eller Blocket, men syftet var aldrig att tjäna pengar på det.

Skulle det fortfarande vara samma regler om en annons var 6:e månad om syftet endast är att sälja en bristvara vidare utan att tjäna några pengar, eller kan det då göras undantag ex som vid uppgradering, som att ett grafikkort säljs för lägsta pris enligt Prisjakt och ingen budgivning tillåts ÖHT?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fast om de säger att de förbehåller rätten att sälja till vem de vill så har de ju inte satt ut en annons där de står att de ska sälja till högstbjudande?

Jaså...

https://www.sweclockers.com/marknad/197503-msi-geforce-rtx-20...

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag förstår inte? Han skriver ju uttryckligen att han säljer till vem han vill?

Då är det inte en annons där någon utlovar att det ska säljas till högstbjudande?

Skyller på matkoma om det är så att jag missar något här

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag tolkade ditt inlägg som att du inte var emot beteendet men jag kanske drog förhastade slutsatser, ber om ursäkt i sådana fall.

Håller till viss del med dig men ibland får man göra ställningstaganden som är rent symboliska eftersom det i det stora hela inte kommer påverka något i nämnvärd utsträckning. Nu tror jag dock inte att det är något egentligt etiskt ställningstagande från Sweclockers sida men resultatet blir ju detsamma.

Gemenskapsfaktorn som argument går ju till viss del förlorad när det varit ett inflöde av nyregistrerade medlemmar som har haft noll medverkan i communityn och enbart annonserat bristvaror.

Är det inte precis det som hänt här? Gemenskapen har reagerat mot rovdjursbeteende (scalping), Sweclockers har lyssnat på medlemmarnas önskan och de här nya reglerna har införts. Är det bara en liten högljudd minoritet som Sweclockers blidkat är det givetvis beklagligt, men jag får uppfattningen att en majoritet är emot att tillåta omfattande scalping här.

Onödigt nedsättande och förminskande. Att man är emot scalping av princip behöver inte ha något alls att göra med bitterhet. Är som jag nämnde tidigare inte ens i jakt på någon bristvara. Jag var av samma åsikt när folk hamstrade handsprit och munskydd i början av pandemin och försökte kränga vidare till ockerpriser. Det är helt enkelt ett förkastligt beteende att försöka sko sig på andra i bristscenarion i mina ögon. Nu är det givetvis gradskillnader och en väldigt skillnad på att aktivt medverka till ökad smittspridning i en pandemi och att scalpa grafikkort, men principen är ju densamma.

Varken eller. Scalpers gonna scalp, alla har inte samma moraliska kompass och det är ju så det är. Är som sagt inte det minsta bitter men jag tycker det är positivt att slippa se omfattande scalping på Sweclockers Jag tror också att det är en nettovinst för communityn i helhet.

När jag säger rovdjursbeteende syftar jag till vinstmaximering, att det finns en kultur här på SweClockers att inte vara allt för girig och vara nöjd med bud när priset nått en rimlig nivå utifrån MSRP och marknadspris. Menar då alltså säljarna och inte bittra annonstrådkommentarer.

Jag är lika mycket emot scalping som du, i alla fall systematisk sådan, är en sak om man bokar på fler ställen i risk för att inte få något alls. Man är inte bitter om man är emot scalping, man är bitter om man håller på och grinar om det genom att starta drama i annonstrådar, tex. att yttra sitt missnöje med prissättningen eller misstänkliggöra varenda säljare. De flesta som är emot scalping lägger inte ner energi på drama utan förstår läget och går vidare, det är givetvis inte dessa jag syftar till när jag säger bittra själar.

Det går ju inte scalpa på SweClockers, detta draget är till för att få bort säljande scalpers som scalpar butiker. Problemet som jag ser det är att man motsätter sig att sälja för marknadspris snarare än scalpers. Finns det köpare så finns det, inte mycket att göra åt det, ska man beskylla eller straffa säljare för det? Om det är en scalpers som säljer korten eller inte är irrelevant, det viktiga är att man får bristvaror för ett par hundra kronor mindre än Tradera/Blocket, dem priserna gäller oavsett om det är en scalper eller inte. Om jag som privatperson har ett nytt kort över vill jag sälja för marknadspris eller några hundringar under Blocket/Tradera, inte MSRP eller utdaterade butikspriser, då kan man lika gärna lämna tillbaka kortet och låta näste man i kön få det, är mer rättvist och enklare/billigare.

Det enda man slipper se är fler kort tillgängliga, det kanske är det du syftar till? Ser ingen vinst med det, ju fler kort tillgängliga ju billigare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag förstår inte? Han skriver ju uttryckligen att han säljer till vem han vill?

Då är det inte en annons där någon utlovar att det ska säljas till högstbjudande?

Skyller på matkoma om det är så att jag missar något här

Bud från 4500:- står det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Bud från 4500:- står det...

Det är ju inte samma sak som högst bud vinner.

Permalänk
Medlem

Fasen, starkt att ni tar ett stand här! Bra jobbat Sweclockers!!!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ok då vet jag att Swec inte begripet första lektionen i marknadsekonomin utan påbörjat resan till planekonomin.

Nästa steg på denna resa ska ni börja begränsa värdens rikaste att bli rikare?

Nä gör om gör rätt.

Okej, förklara första lektionen i marknadsekonomi då?

Skrivet av noobs:

Meningslöst och obegripligt. Om ni inte vill det ska säljas saker på marknaden kan ni väl stänga ner det. Vad är så hemskt med att se dyra grafikkort listade? Låt bli och köp bara.

Skrivet av r0og:

Märkligt att sätta regler på hur man ska prissätta saker. Säljaren ska väl ändå få bestämma priset på det man säljer. Det är ju ändå valfritt för köparen att köpa eller inte.

Skulle tipsa om att inte se detta enbart från köparen och säljarens sida utan även från sidan av sweclockers som community-

Vad får communityn ut av att det säljs saker till scalperpriser? Ingenting skulle jag säga.

Vad får sweclockers som hemsida/företag ut av det? Väldigt lite då de inte precis får provision eller något, bara en fast avgift per annons.

Vad får köparna ut av det? Ingenting om man inte känner att tradera och blocket inte räcker för den sortens affärer.

Vad får säljarna ut av det? De får tillgång till en en skara entusiaster som oftast är väldigt mycket bättre köpare än tradera/blocket för låga priser per annons.

Marknaden är trevlig att ha för att främja utbyte mellan sweclockare och det är alltid trevligare att köpa/sälja här än blocket/tradera/ebay enligt mig, men det är en helt annan sak när folk använder marknaden för att primärt tjäna pengar.
Om det ska vara en marknad så som tradera där folk kan livnära sig på att köpa lågt och sälja högt så kommer den ju behöva byggas om för striktare budgivning och striktare krav på köpare osv osv. Det kommer då inte var den smidiga och smärtfria upplevelse som det är idag.

Era argument kan i princip reduceras till "varför ska folk inte få tjäna pengar??" och det är klart folk får tjäna pengar, men Sweclockers marknad är inte ett verktyg som tillhandahålls för att folk ska bygga handelsbolag ur sitt sovrum. Vill ni göra sådant finns det redan gott om andra sidor.

Frågan isåfall är mer typ "varför ska folk tjäna pengar just på sweclockers/dess användare?"

Om ni absolut vill envisas med att tvinga in någon slags frimarknadsdröm i varenda jävla vrå av tillvaron så kan ni ju be sweclockers att införa någon slags handlarkonto där folks om vill sälja till scalperpriser eller vill köpa och sälja bristvaror får betala betydligt mer för det så sweclockers och indirekt dess användare faktiskt får ut något av det istället? Men jag tvivlar att någon faktiskt skulle använda det i sådant fall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Bud från 4500:- står det...

Jag är fortfarande inte säker på att jag hänger med?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi är ju inte tradera. Snarare blocket.
Om man ska jämföra med andra marknader.

Budgivning är något som communityt själva hanterar snarare än en funktion vi erbjuder. Så därför är våra möjligheter att övervaka det väldigt begränsade.

Tex så friskriver många annonsörer sig och säger att de förbehåller rätten att sälja till valfri köpare oavsett bud. Dvs för många är det viktigare att sälja till ”rätt” person snarare än att få någon hundring extra för sin pryl.

Så där tänker jag att vi inte ”lägger oss i”.

Kan förstå att ni vill ha det så för vanliga produkter, men tänker att ni borde kunna göra ett undantag för dessa bristvaror. Ni skulle kunna skriva regeln som att budet får inte vara över maxpriset för bristvaran, men att folk får fortsätta buda för samma maxpris (eller lägre för den delen, om folk tror att de kan vara "den rätta" och av någon anledning få gå förre högre bud), om det nu enbart handlar att sälja till "rätt" person. Dvs så stängs inte budgivningen förrän säljaren vill, precis som förut. Sen utesluter det ju inte att säljaren väljer någon som har lagt ett bud för några hundralappar läggre än maxbudet heller, precis som förut. Den enda skillnaden från tidigare skulle med andra ord vara att du inte får acceptera bud över maxpriset när det kommer till bristvaror. Sen får väl communityt rapportera de som accepterar för höga bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

När jag säger rovdjursbeteende syftar jag till vinstmaximering, att det finns en kultur här på SweClockers att inte vara allt för girig och vara nöjd med bud när priset nått en rimlig nivå utifrån MSRP och marknadspris. Menar då alltså säljarna och inte bittra annonstrådkommentarer.

Jag är lika mycket emot scalping som du, i alla fall systematisk sådan, är en sak om man bokar på fler ställen i risk för att inte få något alls. Man är inte bitter om man är emot scalping, man är bitter om man håller på och grinar om det genom att starta drama i annonstrådar, tex. att yttra sitt missnöje med prissättningen eller misstänkliggöra varenda säljare. De flesta som är emot scalping lägger inte ner energi på drama utan förstår läget och går vidare, det är givetvis inte dessa jag syftar till när jag säger bittra själar.

Det går ju inte scalpa på SweClockers, detta draget är till för att få bort säljande scalpers som scalpar butiker. Problemet som jag ser det är att man motsätter sig att sälja för marknadspris snarare än scalpers. Finns det köpare så finns det, inte mycket att göra åt det, ska man beskylla eller straffa säljare för det? Om det är en scalpers som säljer korten eller inte är irrelevant, det viktiga är att man får bristvaror för ett par hundra kronor mindre än Tradera/Blocket, dem priserna gäller oavsett om det är en scalper eller inte. Om jag som privatperson har ett nytt kort över vill jag sälja för marknadspris eller några hundringar under Blocket/Tradera, inte MSRP eller utdaterade butikspriser, då kan man lika gärna lämna tillbaka kortet och låta näste man i kön få det, är mer rättvist och enklare/billigare.

Det enda man slipper se är fler kort tillgängliga, det kanske är det du syftar till? Ser ingen vinst med det, ju fler kort tillgängliga ju billigare pris.

De onödiga inläggen och drama i säljtrådarna håller jag helt med om är (var) helt meningslöst. Anmäla annonsen och föra diskussionen vidare i relevanta trådar är ju det rimliga. Gå vidare behöver man ju inte göra, men diskussionen bör föras på ett sansat sätt via rätt kanaler.

Jag delar uppenbarligen inte samma uppfattning. Säljer man ett enda kort som har använts och är utanför tiden för öppet köp där budgivningen drar iväg är man givetvis inte en scalper. Det tillåter ju de här reglerna också. Går med andra ord fint att sälja till marknadspris. Säljer man däremot oöppnade kort gång på gång med uppenbar intention att göra vinst på det är man en scalper och hindras nu av de här reglerna. Såg ett flertal exempel på det i marknaden.

Du har uppenbarligen en betydligt mer pragmatisk inställning än vad jag har till det. Jag tycker helt enkelt inte att det hör hemma på Sweclockers, även om scalpers gonna scalp på andra håll ändå.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Fin tanke, men ser inte att det tillför något. Följer annonsmarknaden aktivt här och kan inte se att det finns någon scalp försäljning. Däremot en massa troll som använder annonserna som ett diskussionsforum. Vill man sälja något till marknadspris använder man tradera eller blocket och slipper trollen på köpet. Vad exakt försöker ni lösa? Varför ska man lägga upp en annons här när men får sämre betalt och en massa troll på köpet? Har dock gjort en del bra köp här och det finns så klart massa trevligt folk också.
Tycker ni ska ha förtroende för era medlemmar att själv ta beslut om de är intresserad av att köpa en pryl till till ett specifikt pris annars blir det lite Nord Korea över det hela.
Trevlig Helg!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jonatannossrep:

Kan förstå att ni vill ha det så för vanliga produkter, men tänker att ni borde kunna göra ett undantag för dessa bristvaror. Ni skulle kunna skriva regeln som att budet får inte vara över maxpriset för bristvaran, men att folk får fortsätta buda för samma maxpris (eller lägre för den delen, om folk tror att de kan vara "den rätta" och av någon anledning få gå förre högre bud), om det nu enbart handlar att sälja till "rätt" person. Dvs så stängs inte budgivningen förrän säljaren vill, precis som förut. Sen utesluter det ju inte att säljaren väljer någon som har lagt ett bud för några hundralappar läggre än maxbudet heller, precis som förut. Den enda skillnaden från tidigare skulle med andra ord vara att du inte får acceptera bud över maxpriset när det kommer till bristvaror. Sen får väl communityt rapportera de som accepterar för höga bud.

I dagsläget har vi inga tankar på att förbjuda eller tvinga på tak på budgivning. Dels för att vi inte har kontroll och insyn i det men också för att vi tycker det är att gå ett steg för långt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Fin tanke, men ser inte att det tillför något. Följer annonsmarknaden aktivt här och kan inte se att det finns någon scalp försäljning. Däremot en massa troll som använder annonserna som ett diskussionsforum. Vill man sälja något till marknadspris använder man tradera eller blocket och slipper trollen på köpet. Vad exakt försöker ni lösa? Varför ska man lägga upp en annons här när men får sämre betalt och en massa troll på köpet? Har dock gjort en del bra köp här och det finns så klart massa trevligt folk också.
Tycker ni ska ha förtroende för era medlemmar att själv ta beslut om de är intresserad av att köpa en pryl till till ett specifikt pris annars blir det lite Nord Korea över det hela.
Trevlig Helg!

Jag följde inte speciellt noga men såg ganska många exempel på säljare som sålde kort efter kort. Oftast tre-fyra kort inom några få månader. Det finns liksom igen naturlig anledning att sitta på så många oöppnade bristvaror förutom scalping. Även en annons där säljaren verkade ha fått tag på kortet innan lansering i egenskap av att vara anställd hos en återförsäljare.

Det handlar ju inte om att inte tillåta folk att spendera sina pengar hur de vill utan att ta ställning mot scalping. Nu verkar det inte vara ett etiskt ställningstagande från Sweclockers utan en ren trivselregel eftersom det skapar en hel del irritation och merarbete för moderatorer, men ändå.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Calma:

Tror de flesta som tycker detta är en bra grej är fattiglappar som inte har råd att köpa till marknadspriser och därför blir sura/avundsjuka på de som har råd.

Lite sån där ”kan inte jag köpa, ska ingen köpa” fenomen över det hela.

Felet med Sweclockers marknad är i grund och botten barn/ungdomar som inte lärt sig momentet ”scrolla och gå vidare” och ska trolla annonser utan konstruktiv priskritik bara för att man är avundsjuk.

Nu tvingas man istället vända sig till skräpsidor som blocket istället för att köpa till marknadspriser här då utbudet kommer minska markant. Istället för en säker affär här mellan två som har bra betyg slängs man istället ut på en osäker marknad som blocket där det inte går att förskottsbetala och man måste ha tur att säljaren går med på tex blocketpaketet vilket få gör..

Ovan text är min kvalificerade gissning och endast min åsikt, ej bekräftad fakta.

Sitter redan på ett 3080, 5900x och PS5. Kunde ha haft ett extra 3080 och ett extra PS5 men avbeställde för att näste man i kön skulle få sitt kort/konsol. Tycker SweClockers ska få sköta sin marknad själva på sättet som moderatorer och medlemmar tycker det ska skötas, om man bara kollar på upvotes så verkar majoriteten vara för att förbjuda scalping. Men skönt att du verkar vara demokratisk och full av empati, inte bara bölar för att saker inte blir som du vill. Du kan ju fundera på vem som egentligen är ett barn.

Permalänk
Medlem

Bra, ett seriöst forum som sätter ribban. Kan ju bara önska att blocket m.m med skulle införa något liknande.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ställer mig till skaran skeptisk igen då...

Jag har sålt ett par sådana prylar senaste tiden (ej inhandlade i syfte att vända mot mer pengar) och har inte lagt upp dom här för att få bästa prislappen. Jag har satt ett värde på att de hamnar hos någon medlem som förhoppningsvis är entusiast. Säkert naivt, jag vet. Det öppnar väl också för att prylarna omsätts en gång till med en tusing eller två i påslag. Ganska vanligt om man säljer något för rimligt pris på blocket har jag märkt.
Jag tycker att försäljning av dessa ”heta” prylar varit skapligt välskött här så jag ställer mig lite frågande till att ni tar det ett steg längre än tidigare. Det var tydligt nog och fungerade bra tycker jag.

Att begränsa vad max prislapp får vara känns ju som rena DDR fasoner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att reglerna skapar snarare mer problem än de löser. Har sett flera annonser där det spårar ut när medlemmar härleder till reglerna och oftast har fel. Det blir häxjakt helt i onödan. Låt marknaden vara fri så slipper vi allt dravel och var en kan själv ta beslut som man vill köpa varan.
De som scalpar lägger inte ut annonser här då man får betydligt sämre betalt, jämfört med tradera och blocket.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av fragande:

Det handlar ju inte om att inte tillåta folk att spendera sina pengar hur de vill utan att ta ställning mot scalping. Nu verkar det inte som vara ett etiskt ställningstagande från Sweclockers utan en ren trivselregel eftersom det skapar en hel del irritation och merarbete för moderatorer, men ändå.

Den etiska eller principiella biten av det hela är väl att vi helt enkelt inte vill ha ”storscalpers” här.
Dvs folk som hamstrat kort genom tex botar enbart för att tjäna en slant på det.

Den tror jag alla som på något sätt jobbar med swec om det så är ideellt eller avlönat kan skriva under på.

Vad det gäller personlig försäljning av ett extra kort man kommit över så går nog åsikterna isär bland oss ”bakom” lika mycket som i communityt i stort.

Och sen är det ju att det tär på community OCH på moderatorer/redaktion. Så det är inte bara som att vi slänger dit regeln för att vi tyckte det var ”för mycket jobb” så att säga.

Det viktigaste vi vill uppnå här är trevligare stämning. Att vi inför reglerna kommer ju att ha noll påverkan på tillgång, scalping, prisbild etc i stort. Det gör det bara lite trevligare på swec.

Men det är en av de absolut bästa anledningarna för oss att göra något skulle jag vilja påstå

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Men för helvete. Det handlar inte om att det är fult att tjäna pengar. Det gör jag själv varje dag. OCH SKATTAR FÖR DEM.
Det man förespråkar när man vill släppa scalping fritt är skattefria vinster på att låtsas vara återförsäljare. Och då sätter jag ner foten och säger nej. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det, men om du vill vara återförsäljare: starta ett bolag och bli återförsäljare. Att sälja bättre begagnade varor för något under marknadspris så din dyra investering inte blir en fullständig förlust är helt okej, men att tjäna pengar via scalping är bara skattesmitning och marknadsmanipulering. Fuck that.

Väldigt bra summerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den etiska eller principiella biten av det hela är väl att vi helt enkelt inte vill ha ”storscalpers” här.
Dvs folk som hamstrat kort genom tex botar enbart för att tjäna en slant på det.

Den tror jag alla som på något sätt jobbar med swec om det så är ideellt eller avlönat kan skriva under på.

Vad det gäller personlig försäljning av ett extra kort man kommit över så går nog åsikterna isär bland oss ”bakom” lika mycket som i communityt i stort.

Och sen är det ju att det tär på community OCH på moderatorer/redaktion. Så det är inte bara som att vi slänger dit regeln för att vi tyckte det var ”för mycket jobb” så att säga.

Det viktigaste vi vill uppnå här är trevligare stämning. Att vi inför reglerna kommer ju att ha noll påverkan på tillgång, scalping, prisbild etc i stort. Det gör det bara lite trevligare på swec.

Men det är en av de absolut bästa anledningarna för oss att göra något skulle jag vilja påstå

Har ni sett någon scalp försäljning på marknaden? Är det bara förebyggande?
Tyvärr så skapar reglerna motsatsen till trevlig stämning. Medlemmar som slänger ut sig än det ena in annonserna och härleder till era regler, där de dock ofta har fel. Det som vill få ut marknadspris och scalpa använder ju tradera eller blocket så jag tolkar detta som ett politiskt spel. Risken är att ni tar död på annonsmarkanden, vem vill annonsera där när man får sämre betalt och troll som jagar en?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lerners:

Har ni sett någon scalp försäljning på marknaden? Är det bara förebyggande?
Tyvärr så skapar reglerna motsatsen till trevlig stämning. Medlemmar som slänger ut sig än det ena in annonserna och härleder till era regler, där de dock ofta har fel. Det som vill få ut marknadspris och scalpa använder ju tradera eller blocket så jag tolkar detta som ett politiskt spel. Risken är att ni tar död på annonsmarkanden, vem vill annonsera där när man får sämre betalt och troll som jagar en?

Det är inte som om den otrevliga stämningen som vi nu ser i annonser inte existerade innan vi ändrade reglerna.

Däremot är ju en tanke med de nya reglerna idag att vi också kan ta tag tydligare mot de som bara är inne för att ventilera frustration i andras annonser.

Att ta död på marknaden är jag personligen inte så orolig för. Vi har fler annonser än någonsin och majoriteten av tillskottet är inte på dessa bristvaror.
Och dessutom kommer ju inte denna situation bestå för alltid.

I slutändan är marknaden inte livsviktig för oss som bolag på något sätt.
Marknaden är tänkt att vara en bra plats för vårt community att sköta privataffärer sinsemellan på ett trevligt och tryggt sätt.
Om den inte fyller den funktionen längre skulle det vara helt ok för vår del att stänga den. Men jag tror att folk i allmänhet hellre ser att vi försöker hitta en mellanväg och att vi har kvar den.

Det kommer såklart resultera i att vissa är missnöjda med att vi går för långt, andra för att vi inte går långt nog. Det är på riktigt omöjligt att göra alla nöjda här och inget jag skriver kommer att övertyga någon.
Ingen regel och ingen brist på reglering kommer att göra alla nöjda. Så vi fortsätter att ta det steg för steg och tweakar när vi upplever att det behövs.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte som om den otrevliga stämningen som vi nu ser i annonser inte existerade innan vi ändrade reglerna.

Däremot är ju en tanke med de nya reglerna idag att vi också kan ta tag tydligare mot de som bara är inne för att ventilera frustration i andras annonser.

Att ta död på marknaden är jag personligen inte så orolig för. Vi har fler annonser än någonsin och majoriteten av tillskottet är inte på dessa bristvaror.
Och dessutom kommer ju inte denna situation bestå för alltid.

I slutändan är marknaden inte livsviktig för oss som bolag på något sätt.
Marknaden är tänkt att vara en bra plats för vårt community att sköta privataffärer sinsemellan på ett trevligt och tryggt sätt.
Om den inte fyller den funktionen längre skulle det vara helt ok för vår del att stänga den. Men jag tror att folk i allmänhet hellre ser att vi försöker hitta en mellanväg och att vi har kvar den.

Det kommer såklart resultera i att vissa är missnöjda med att vi går för långt, andra för att vi inte går långt nog. Det är på riktigt omöjligt att göra alla nöjda här och inget jag skriver kommer att övertyga någon.
Ingen regel och ingen brist på reglering kommer att göra alla nöjda. Så vi fortsätter att ta det steg för steg och tweakar när vi upplever att det behövs.

Jag skulle säga att den otrevliga stämningen kom med bristen på grafikkort och när de första reglerna kom så hade de frusterade individerna något att peka på. Tycker själv att det är frusterande att se medlemmar som går lös och kladdar ner annonser när någon försöker sälja ett grafikkort strax under marknadspris. Tycker ni borde ta tag i det!
Förstår att det inte är en stor inkomstkälla för er men nu har ni ju annonsmarkanden och enligt mig så är problemet snarare trollen som kladdar ner annonserna, men det är ju bara min åsikt.
Skulle inte lägga ut hårdvara till försäljning här men har sålt spel och då är detta bästa marknaden liksom att köpa hårdvara.
Trevlig helg på er:)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lerners:

Jag skulle säga att den otrevliga stämningen kom med bristen på grafikkort och när de första reglerna kom så hade de frusterade individerna något att peka på. Tycker själv att det är frusterande att se medlemmar som går lös och kladdar ner annonser när någon försöker sälja ett grafikkort strax under marknadspris. Tycker ni borde ta tag i det!
Förstår att det inte är en stor inkomstkälla för er men nu har ni ju annonsmarkanden och enligt mig så är problemet snarare trollen som kladdar ner annonserna, men det är ju bara min åsikt.
Skulle inte lägga ut hårdvara till försäljning här men har sålt spel och då är detta bästa marknaden liksom att köpa hårdvara.
Trevlig helg på er:)

Ja alltså det är inte så att jag inte håller med

Har sett ett antal urspårade annonser där folk är extremt otrevliga mot säljare.
En av tankarna nu är att med ökad tydlighet i reglerna så blir det också lättare att rensa trådar med massa tjafs och hänvisa folk till huruvida annonsen följer reglerna (och följer den inte reglerna så ska den ju plockas bort).

Blir det nödvändigt så får vi såklart även tydliggöra reglerna kring vad som är acceptabelt ut det perspektivet också.

Men innan vi bygger upp något slags monster av fem hundra nya regler så tänker jag att vi sjösätter detta och ser hur det funkar:
Hur är det att moderera. Hur reagerar communityt i stort. Förstår och följer folk reglerna. Etc etc.
Och behövs det så är det inte värre än att vi får lägga till och modifiera ännu mera.

Edit: trevlig helg själv glömde jag lägga till där

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte som om den otrevliga stämningen som vi nu ser i annonser inte existerade innan vi ändrade reglerna.

Däremot är ju en tanke med de nya reglerna idag att vi också kan ta tag tydligare mot de som bara är inne för att ventilera frustration i andras annonser.

Att ta död på marknaden är jag personligen inte så orolig för. Vi har fler annonser än någonsin och majoriteten av tillskottet är inte på dessa bristvaror.
Och dessutom kommer ju inte denna situation bestå för alltid.

I slutändan är marknaden inte livsviktig för oss som bolag på något sätt.
Marknaden är tänkt att vara en bra plats för vårt community att sköta privataffärer sinsemellan på ett trevligt och tryggt sätt.
Om den inte fyller den funktionen längre skulle det vara helt ok för vår del att stänga den. Men jag tror att folk i allmänhet hellre ser att vi försöker hitta en mellanväg och att vi har kvar den.

Det kommer såklart resultera i att vissa är missnöjda med att vi går för långt, andra för att vi inte går långt nog. Det är på riktigt omöjligt att göra alla nöjda här och inget jag skriver kommer att övertyga någon.
Ingen regel och ingen brist på reglering kommer att göra alla nöjda. Så vi fortsätter att ta det steg för steg och tweakar när vi upplever att det behövs.

Jag applåderar beslutet, inte för jag är avundsjuk på scalpers eller tycker planekonomi är något bra. Utan snarare att ni vågar ta ställning. Idag är det lätt att bli paralyserad som aktör, då det är lätt som medlem och kund att göra sin åsikt hörd och därmed skada aktörens anseende.

Jag tror oberoende på vilket beslut ni tar så kommer det generera kritik (ibland befogad, ibland obefogad). Det kommer alltid hittas kryphål, sätt att slå hål på logiken i besluten och bli besvikna oavsett om scalping tillåts eller förbjuds. Därför är det bra att ni försöker förtydliga så mycket som möjligt, men att skriva en regelbok som tar upp varenda litet tänkbart scenario är inte realistiskt.

Om man är ett fan av Sweclockers så tror jag att oavsett om man är för eller emot beslutet kan se att ni gör det för communityt. Att syftet är att försöka göra någonting åt ett problem som är svårt att hitta en perfekt lösning till, då mycket av hyllningarna för scalping och kritiken mot scalping består av åsikter och inte fakta.

Till alla som är kritiska mot detta, låt det bero, låt Sweclockers få testa om detta fungerar bra. Tänk om marknaden fungerar utmärkt och de flesta köpare och säljare är nöjda? Bara för att ni personligen inte gynnas av detta, försök att se ändå vara glada för den stora gruppen som tycker detta är bra.

Till er som tycker detta är bra och är engagerade i frågan, se nu till att inte hälla mer bensin i elden och lägga dryga kommenterar i annonstrådar som ni tycker någon scalpar men inte gör det enligt Sweclockers definition. Om annonsen bryter mot reglerna, anmäl. Om inte, acceptera och gå vidare. Polarisering av communityt är ingenting någon av oss vinner på utan gör snarare att alla som tänker olika försvinner och vi hamnar i en filterbubbla.

Min avsikt med denna kommentar är inte att kritisera en sida eller en annan utan kan se poängerna från båda sidor. Håller ni inte med - Ta ett djupt andetag, var glad att det finns människor som tycker annorlunda och vågar uttrycka det, i slutändan blir båda smartare av det om man kan ha en konstruktiv dialog kring olikheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

De onödiga inläggen och drama i säljtrådarna håller jag helt med om är (var) helt meningslöst. Anmäla annonsen och föra diskussionen vidare i relevanta trådar är ju det rimliga. Gå vidare behöver man ju inte göra, men diskussionen bör föras på ett sansat sätt via rätt kanaler.

Jag delar uppenbarligen inte samma uppfattning. Säljer man ett enda kort som har använts och är utanför tiden för öppet köp där budgivningen drar iväg är man givetvis inte en scalper. Det tillåter ju de här reglerna också. Går med andra ord fint att sälja till marknadspris. Säljer man däremot oöppnade kort gång på gång med uppenbar intention att göra vinst på det är man en scalper och hindras nu av de här reglerna. Såg ett flertal exempel på det i marknaden.

Du har uppenbarligen en betydligt mer pragmatisk inställning än vad jag har till det. Jag tycker helt enkelt inte att det hör hemma på Sweclockers, även om scalpers gonna scalp på andra håll ändå.

Symboliska handlingar i all ära, så länge de tjänar ett syfte, gör någon relevant skillnad och inte slår fel.

Ett bra exempel på hur fel dessa regler kan landa är att kolla på butikspriserna för 3060 TI, billigaste på Prisjakt är 4790kr.
3060 ti prisjakt

Enligt denna nya regel ska alltså ett MSI 3060 TI Ventus 2X OC läggas ut för 4790kr, marknadspriset för 3060Ti på blocket/tradera är runt 8-9k kr, på Sweclockers mellan 7.5-8.5k. Är det rimligt enligt dig att en person som säljer sitt 3060 TI för att uppgradera eller nedgradera ska lägga ut sitt 3060 Ti för 4.8k? Det är ju helt orimligt. Även om det i praktiken innebär att folk kommer buda upp det till 7.5-8k i vilket fall är det inte direkt uppmuntrande att lägga ut här istället för Blocket eller Tradera. Så reslutatet blir att folk med dessa eftertraktade varor istället väljer Tradera/Blocket. Vi får inga 3060Ti här som säljs för 500kr billigare, vi får betala mer, scalpers har samma efterfrågan och Sweclockers communityt blir negativt drabbat, helt enkelt en lose-lose för vad egentligen? En symbolisk handling som scalpers skrattar åt.. allt för att tillfredställa några få bittra själar som bryr sig lite för mycket, för det var ju syftet, att den negativa stämningen skulle minska (det är dessa bittra folk som sprider stämningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Let them become members for a year before they can sell on the market. Problems solved

Only pre 2003 accounts may post in market, that'll solve everything!

OnT: Rätt kluven själv, personligen ogillar jag scalpers och anser det vara omoraliskt. Samtidigt är tillgång och efterfrågan en naturlig del av alla marknader i en planekonomi.

Att man knyter annonserna till IDKollen är ju bra, samtidigt känner jag personligen att tänk ifall jag själv hade haft något som plötsligt blir otroligt eftertraktat, skulle jag då inte få kunna sälja den produkten till det pris marknaden bjuder fram, även överpris? Oftast går ju priset upp när tillgången minskar drastiskt, kanske rentutav stannar helt, vem bestämmer då vad som är överpris om inte de som vill ha varan?

Ne jag är kluven... får fundera lite vidare på hur jag känner tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Symboliska handlingar i all ära, så länge de tjänar ett syfte, gör någon relevant skillnad och inte slår fel.

Ett bra exempel på hur fel dessa regler kan landa är att kolla på butikspriserna för 3060 TI, billigaste på Prisjakt är 4790kr.
3060 ti prisjakt

Enligt denna nya regel ska alltså ett MSI 3060 TI Ventus 2X OC läggas ut för 4790kr, marknadspriset för 3060Ti på blocket/tradera är runt 8-9k kr, på Sweclockers mellan 7.5-8.5k. Är det rimligt enligt dig att en person som säljer sitt 3060 TI för att uppgradera eller nedgradera ska lägga ut sitt 3060 Ti för 4.8k? Det är ju helt orimligt. Även om det i praktiken innebär att folk kommer buda upp det till 7.5-8k i vilket fall är det inte direkt uppmuntrande att lägga ut här istället för Blocket eller Tradera. Så reslutatet blir att folk med dessa eftertraktade varor istället väljer Tradera/Blocket. Vi får inga 3060Ti här som säljs för 500kr billigare, vi får betala mer, scalpers har samma efterfrågan och Sweclockers communityt blir negativt drabbat, helt enkelt en lose-lose för vad egentligen? En symbolisk handling som scalpers skrattar åt.. allt för att tillfredställa några få bittra själar som bryr sig lite för mycket, för det var ju syftet, att den negativa stämningen skulle minska (det är dessa bittra folk som sprider stämningen).

Inte för att vara den, men du sprider ju verkligen positivitet till skillnad mot bittra själarna