Minecraft server specs, uppgradera från lga 2011?

Permalänk

Minecraft server specs, uppgradera från lga 2011?

Hejsan!

Just nu kör jag en Minecraft server åt gymnasiet, och har märkt att den kör lite slött efter att runt 7 personer gått in på servern. Därför har jag funderat på om jag skulle byta hårdvara helt och hållet, om det inte blir bättre när jag byter till Paper-server som är planen att vi ska göra.

Just nu har servern dessa specs:
Moderkort: Supermicro X9DR3-LN4F+ Rev 1.2
Processorer: 2st Xeon E5 2680 v1
Ram: 48Gb ECC-Ram
SSD: 120Gb Samsung 850 Evo

Skulle det vara värt att uppgradera bara från v1 till v2? Och i sådana fall, vilken cpu skulle vara bäst vad gäller clock speed? Av de 16 kärnor jag har tillgängliga så används ett fåtal av Vanilla Java servern.

Jag har en ryzen 7 2700x som jag funderar på att använda som server cpu. Däremot kostar ram en hel del om jag ska ha ddr4. Dessutom skulle jag få installera om alla settings osv med helt ny hårdvara antar jag. Har just nu gjort så att den ansluter till Hamachi före log in, som gör att jag kan connecta till den med windows fjärrskrivbord bara jag är ansluten till samma hamachi nätverk. Skulle vara bökigt att fixa igen, men det är en annan sak.

Vad har ni för åsikter kring detta?

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 9800X3D, Asus Prime OC RX 9070 XT 16GB, ASRock B650I PG Lightning WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz, 4TB Crucial P3 Plus, 4TB Kingston Renegade, Fractal Terra.

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Låter som något är felkonfat. Med sådana speccs borde du kunna hosta över 64 Pers utan problem.

Hur mycket RAM används?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Måste alla använda Hamachi för att kunna ansluta till MC-Servern kanske det är ett problem?
Kör ni plugins använder det mer RAM.

Du skulle kunna göra backup på allt och starta en ny värld från allt skräp.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Måste alla använda Hamachi för att kunna ansluta till MC-Servern kanske det är ett problem?
Kör ni plugins använder det mer RAM.

Du skulle kunna göra backup på allt och starta en ny värld från allt skräp.

Nej alltså, hamachi används bara för fjärrstyrningen, förlåt om jag var otydlig Världen är relativt ny också, så ingen fara där

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 9800X3D, Asus Prime OC RX 9070 XT 16GB, ASRock B650I PG Lightning WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz, 4TB Crucial P3 Plus, 4TB Kingston Renegade, Fractal Terra.

SFF FFS.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Låter som något är felkonfat. Med sådana speccs borde du kunna hosta över 64 Pers utan problem.

Hur mycket RAM används?

Har gett den 40gb av 48 totala, och chunks är på 10 just nu. Vet inte om det kan vara anslutningen som är grejen

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk

Minecraft är ju inte direkt optimerat för många kärnor vill minnas att majoriteten av arbetet körs på en kärna och de andra gör bara lite ströjobb här å där.

så du vill ha Single core prestanda genom taket.

sen kan en ide vara att förladda världen dvs du förgenererar chunks så att servern inte konstant behöver generera chunks vartefter spelarna utforskar.

jag kör paperMC server på pi4 och de funkar ok för 1-5 spelare med typ några tusen chunks förgenererade åt alla håll i alla dimensionerna

körde med denna pluginen på servern och lät den stå och generera i typ 4 dagar.
https://www.spigotmc.org/resources/fast-chunk-pregenerator.74...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Minecraft är ju inte direkt optimerat för många kärnor vill minnas att majoriteten av arbetet körs på en kärna och de andra gör bara lite ströjobb här å där.

så du vill ha Single core prestanda genom taket.

sen kan en ide vara att förladda världen dvs du förgenererar chunks så att servern inte konstant behöver generera chunks vartefter spelarna utforskar.

jag kör paperMC server på pi4 och de funkar ok för 1-5 spelare med typ några tusen chunks förgenererade åt alla håll i alla dimensionerna

körde med denna pluginen på servern och lät den stå och generera i typ 4 dagar.
https://www.spigotmc.org/resources/fast-chunk-pregenerator.74...

Ooo, intressant, ska definitivt testa det. Ska skaffa paper inom kort och hoppas på att kärnorna kanske kommer mer till nytta då. Vi hade tänkt ha en hub med portaler som man sedan kan ha flera världar att åka till.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Vad sitter servern på för internetuppkoppling? Så det inte är där det flaskar

Permalänk
Skrivet av Ziron:

Vad sitter servern på för internetuppkoppling? Så det inte är där det flaskar

Jag tror inte det ska spela särskilt stor roll för 7 spelare, men ungefär 40 mbit/s. Ser ofta att kärnorna maxar ut.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Hej,

Minecraft är ganska kinkigt när det kommer till disk och det blir ganska fort en flaskhals med de många små skrivningarna som ger lagg. Efter att jag flyttade över mina Minecraft servers till en ramdrive blev det väldigt mycket bättre flyt. Detta upplevde jag ha betydligt mer effekt än övriga åtgärder så som mixtrande med parametrar för att starta servern eller att variera mängden minne.

Om exempelvis kör Ubuntu eller något annat Linux i botten är det väldigt lätt att ställa upp en ram-drive och köra Minecraft där ifrån. Dock måste du tänka på att ta regelbundna backuper för eftersom det just körs i minnet kommer en omstart snabbt radera all data.

Det tar ett tag men om du avsätter mellan 2-4 Gb till din ramdrive så kan du fortfarande använda 30Gb för spelet om du har många plugin.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av zonar:

Hej,

Minecraft är ganska kinkigt när det kommer till disk och det blir ganska fort en flaskhals med de många små skrivningarna som ger lagg. Efter att jag flyttade över mina Minecraft servers till en ramdrive blev det väldigt mycket bättre flyt. Detta upplevde jag ha betydligt mer effekt än övriga åtgärder så som mixtrande med parametrar för att starta servern eller att variera mängden minne.

Om exempelvis kör Ubuntu eller något annat Linux i botten är det väldigt lätt att ställa upp en ram-drive och köra Minecraft där ifrån. Dock måste du tänka på att ta regelbundna backuper för eftersom det just körs i minnet kommer en omstart snabbt radera all data.

Det tar ett tag men om du avsätter mellan 2-4 Gb till din ramdrive så kan du fortfarande använda 30Gb för spelet om du har många plugin.

Mvh
z

Om man har en ram disk, skulle världen sparas till ssdn sen om jag väljer att stänga servern? Stänger nämligen av den regelbundet. Länka gärna en bra guide till o skapa ramdisk, vore bussigt

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Om man har en ram disk, skulle världen sparas till ssdn sen om jag väljer att stänga servern? Stänger nämligen av den regelbundet. Länka gärna en bra guide till o skapa ramdisk, vore bussigt

https://linuxhint.com/ramdisk_ubuntu_1804/

Denna hittade jag och den var utförlig och enkel att följa.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

https://linuxhint.com/ramdisk_ubuntu_1804/

Denna hittade jag och den var utförlig och enkel att följa.

Tack så mycket!

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt, ssd och även att det är en bra ssd är viktigt. Jag tror nuvarande är lämplig.

Kolla gärna in Papermc också, lite mer optimerat än spigot/vanilla.
4 kärnor på 3ghz (4gen intel) och 8gb ram kommer man långt med.

Det är inte så att någon på servern gjort en "lagg maskin" för att medvetet sabortera?

Är ping bra för spelarna också? Är 40mbit upp eller ner?
Är det ner, så kanske ni inte har tillräckligt mycket upp. Även om spelet inte drar mycket så vet man ju inte alltid om annat på nätet kan slöa ner det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Som andra nämnt, ssd och även att det är en bra ssd är viktigt. Jag tror nuvarande är lämplig.

Kolla gärna in Papermc också, lite mer optimerat än spigot/vanilla.
4 kärnor på 3ghz (4gen intel) och 8gb ram kommer man långt med.

Det är inte så att någon på servern gjort en "lagg maskin" för att medvetet sabortera?

Är ping bra för spelarna också? Är 40mbit upp eller ner?
Är det ner, så kanske ni inte har tillräckligt mycket upp. Även om spelet inte drar mycket så vet man ju inte alltid om annat på nätet kan slöa ner det.

Det är upp, så ingen fara

Visa signatur

SFF FFS.