3st Amazon Exos X16 16TB DÖDA

Permalänk
Medlem

3st Amazon Exos X16 16TB DÖDA

Under tre månader har totalt TRE Exos 16TB pajjat för mig!

Jag köpte två Seagate 16TB extern hårddisk på Amazon i november 2020. Plockade ur diskarna och använde som intern. Då det var fina Exos enterprise diskar på 7200rpm så vad jag jättenöjd. Man sparade 1500kr/disk jämfört med att köpa Exos som lös disk.

I februari en dag började jag få problem med en. Började gå långsamt och körde en surface test. Fick hur många fel som helst. Enligt harddisk sentinel så hade jag 380 tusen skadade kluster.
Startade om datorn och disken statar inte längre. Låter repetivt samma ljud hela tiden. Ingen kontakt död.
Reklamerar till Amazon. Får pengarna tillbaka och beställer en likadan.
32 dagar senare så får jag samma fenomen på den NYA disken. Den dör och startar inte upp längre heller. Plockar ur disken och testar i en annan dator. Samma fenomen. Låter ej likadant som den första men man hör att den försöker hitta något om och om igen.
Ingen kontakt död.
Jag undrar hur kan man ha sån otur?

Startar min dator där jag fortfarande har disk nr 1 från november kvar i (samt två NVME för os och spel).
Datorn hänger sig i POST. Hör att det låter annorlunda från disken i datorn. Den spinner upp klickar lite. Motorn dör. Sen spinner den upp igen.
Tar ut disken. Testar i en annan dator. Samma sak. Testar i en tredje dator. Samma sak.

Har använts som lagring i min stationära. Alltid gått svalt. Köpte ny dator i samma veva som diskarna i november.

Detta är enligt mig OSANNOLIKT. Det händer bara inte!

Vad kan felet vara?
Är mitt nätagg pajj och dödar mina diskar?
Är det strömmen i mitt hus?
Är det piratdiskar som säljs på Amazon? Dom är ju ca 1500kr billigare än att köpa disken separat.
Nått virus som dödar mina diskar?

Jag måste köpa en ny disk i morgon och försöka återskapa backup på mina vikigaste filer från nasen för nu är allt borta.
Lär inte bli seagate iaf.
Känns som det går troll i min dator och är helt uppgiven nu

Tacksam för input!

Hårddiskarna: https://www.amazon.se/dp/B08899GVT6 modellen på disken är "st16000nm001g-2kk103"
Datorn:
CPU: Amd Ryzen 7 5800X
Moderkort: Asus B550-F (Default settings i bios)
Övriga HDD: 2x Corsair NVME MP510
PSU: Corsair RM850X V2 850W
GPU: Palit GTX1060 6GB
RAM: Corsair Vengenance LPX Black 64GB 3200MHz DDR4 CL16

Permalänk
Medlem

Externa-hdd som man plockar ut från kabinett har speciell pin jämfört med lös hdd. Men de är extremt dåliga att skriva det marknadsföringen. Jag misstänker kanske på kortslutning?

Du använder väl samma sladdar som medföljde nätaggregatet?

Undvik att köpa externa och stoppa in dem i stationär.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ett Corsair nätagg (AX-serien) som käkade diskar ett tag. Tror den tog 4-5 diskar, troligen rippel. Behöver inte vara det i detta fallet men är vad jag själv tänker på med tanke på tidigare erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Externa-hdd som man plockar ut från kabinett har speciell pin jämfört med lös hdd. Men de är extremt dåliga att skriva det marknadsföringen. Jag misstänker kanske på kortslutning?

Du använder väl samma sladdar som medföljde nätaggregatet?

Undvik att köpa externa och stoppa in dem i stationär.

Jag har läst detta också. En kompis hade problem med sin WD. Han fick tejpa över nån pin för att den skulle starta. Men om det är kortis borde det ju inte gå flera månader tycker man. Har gjort såhär flera gånger tidigare. Och många rescenter på amazon också
Säger inte att det är ok eller så bara att det vore konstigt om inte fler har problem. Sista gången jag gör det nu iaf.

Kör med allt originalkablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade ett Corsair nätagg (AX-serien) som käkade diskar ett tag. Tror den tog 4-5 diskar, troligen rippel. Behöver inte vara det i detta fallet men är vad jag själv tänker på med tanke på tidigare erfarenhet.

Kunde du mäta fram det felet?

Permalänk
Medlem

Sådant måste man ha loggande oscilloskop och kunnande att mäta då ripplet är från kHz till MHz.

En sak som kan spela in är för överdimensionerad kraftaggregat som hela tiden ligger lågt i last (typ 100 Watt i genomsnitt på en 850 W agg) då de blir mer instabila och det kastar och varierar mer i spänningen upp och ned i regleringen än när de är runt halvlastade (som 400 Watt) och skall man bara ha för nasbruk utan att mata en massa grafikkort så kanske nätagg runt 300-400 Watt vara mer lämpligt. Dessutom det här med spänningsreglerloops egenskaper i nätagg i olika driftsituationer varierar med tillverkare.

Men spänningen är jätteviktig och kan få diskar att bete sig som om de är trasiga fast det egentligen inte är ett problem när de får ren matning.

Ett 'grov'-prov man kan göra ändå är att mäta spänningen vid diskarnas spänningsanslutningar och se att det är 4.75 - 5.25 Volt på 5 Volt och 11.4 - 12.6 Volt med multimeter så att du inte har problem med för hög spänningsfall i kablarna - att mäta är att veta - tror gör man i kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade ett Corsair nätagg (AX-serien) som käkade diskar ett tag. Tror den tog 4-5 diskar, troligen rippel. Behöver inte vara det i detta fallet men är vad jag själv tänker på med tanke på tidigare erfarenhet.

Hur länge höll dessa diskar innan de rasade av rippel?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sådant måste man ha loggande oscilloskop och kunnande att mäta då ripplet är från kHz till MHz.

En sak som kan spela in är för överdimensionerad kraftaggregat som hela tiden ligger lågt i last (typ 100 Watt i genomsnitt på en 850 W agg) då de blir mer instabila och det kastar och varierar mer i spänningen upp och ned i regleringen än när de är runt halvlastade (som 400 Watt) och skall man bara ha för nasbruk utan att mata en massa grafikkort så kanske nätagg runt 300-400 Watt vara mer lämpligt. Dessutom det här med spänningsreglerloops egenskaper i nätagg i olika driftsituationer varierar med tillverkare.

Men spänningen är jätteviktig och kan få diskar att bete sig som om de är trasiga fast det egentligen inte är ett problem när de får ren matning.

Ett 'grov'-prov man kan göra ändå är att mäta spänningen vid diskarnas spänningsanslutningar och se att det är 4.75 - 5.25 Volt på 5 Volt och 11.4 - 12.6 Volt med multimeter så att du inte har problem med för hög spänningsfall i kablarna - att mäta är att veta - tror gör man i kyrkan.

Det stämmer att det är överdimensionerat. Köpte det för att kunna byta ut GPU när man kan börja köpa grafikkort normalt igen.
Att det kunde bli så hade jag ingen aning om. Ska kontrollmäta spänningen helt klart.

Du verkar ganska insatt i ämnet.
Jag har på samma grupp i datorrummet lite komradio apparater som ligger på en 20A 13,8V trafo. Kan den eller radioapparater som sänder orsaka detta tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av feffe_:

Kunde du mäta fram det felet?

Hade ingen utrustning för att mäta, men hur diskarna dog pekade på rippel. Rätt många år sedan nu, 5-7 år, så detaljerna är inte alltför klara längre. :/

Skrivet av atego:

Hur länge höll dessa diskar innan de rasade av rippel?

Mindre än ett år upp fem år eller något sådant. Ingen av diskarna var helt ny när de började användas med nätagget. Längesedan så minns inte exakt. Men 3st 2TB diskar (Samsung och 2st WD Greens) hörde iallafall till offren. SSD'er var det inga bekymmer med. Tror det var ett Corsair AX750, möjligen aningen overkill till det jag körde på den tiden. Troligen i7 2700X ihop med antingen ett GTX 670 eller om jag hade fått tag i ett R9 290.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Externa-hdd som man plockar ut från kabinett har speciell pin jämfört med lös hdd. Men de är extremt dåliga att skriva det marknadsföringen. Jag misstänker kanske på kortslutning?

Du använder väl samma sladdar som medföljde nätaggregatet?

Undvik att köpa externa och stoppa in dem i stationär.

Vissa, inte alla, diskar som sitter i externa kabinett är tillverkade enligt en nyare version av SATA-standarden. Det enda som händer om man här ett icke-kompatibelt nätagg är att disken inte startar, det leder inte till ond, bråd död hos dina diskar.

Naturligtvis skriver inte tillverkarna det i sin marknadsföring, de vill ju att folk köper fullprisade diskar istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av feffe_:

Jag har på samma grupp i datorrummet lite komradio apparater som ligger på en 20A 13,8V trafo. Kan den eller radioapparater som sänder orsaka detta tro?

Ja om sändareffekten inte hamnar där den borde kan den skapa problem, allt är väl ordentligt skärmat och jordat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade ett Corsair nätagg (AX-serien) som käkade diskar ett tag. Tror den tog 4-5 diskar, troligen rippel. Behöver inte vara det i detta fallet men är vad jag själv tänker på med tanke på tidigare erfarenhet.

Jag har svårt att tro att det var just pga rippel som dödade diskarna just AX serien från Corsair är bland dom bästa nätaggen när det kommer till att leverera stabila spänningar och låga rippelnivåer oavsett belastning, kolla in det här testet på AX 1600:

https://www.sweclockers.com/test/25674-corsair-ax1600i-natagg...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av feffe_:

Under tre månader har totalt TRE Exos 16TB pajjat för mig!

Jag köpte två Seagate 16TB extern hårddisk på Amazon i november 2020. Plockade ur diskarna och använde som intern. Då det var fina Exos enterprise diskar på 7200rpm så vad jag jättenöjd. Man sparade 1500kr/disk jämfört med att köpa Exos som lös disk.

I februari en dag började jag få problem med en. Började gå långsamt och körde en surface test. Fick hur många fel som helst. Enligt harddisk sentinel så hade jag 380 tusen skadade kluster.
Startade om datorn och disken statar inte längre. Låter repetivt samma ljud hela tiden. Ingen kontakt död.
Reklamerar till Amazon. Får pengarna tillbaka och beställer en likadan.
32 dagar senare så får jag samma fenomen på den NYA disken. Den dör och startar inte upp längre heller. Plockar ur disken och testar i en annan dator. Samma fenomen. Låter ej likadant som den första men man hör att den försöker hitta något om och om igen.
Ingen kontakt död.
Jag undrar hur kan man ha sån otur?

Startar min dator där jag fortfarande har disk nr 1 från november kvar i (samt två NVME för os och spel).
Datorn hänger sig i POST. Hör att det låter annorlunda från disken i datorn. Den spinner upp klickar lite. Motorn dör. Sen spinner den upp igen.
Tar ut disken. Testar i en annan dator. Samma sak. Testar i en tredje dator. Samma sak.

Har använts som lagring i min stationära. Alltid gått svalt. Köpte ny dator i samma veva som diskarna i november.

Detta är enligt mig OSANNOLIKT. Det händer bara inte!

Vad kan felet vara?
Är mitt nätagg pajj och dödar mina diskar?
Är det strömmen i mitt hus?
Är det piratdiskar som säljs på Amazon? Dom är ju ca 1500kr billigare än att köpa disken separat.
Nått virus som dödar mina diskar?

Jag måste köpa en ny disk i morgon och försöka återskapa backup på mina vikigaste filer från nasen för nu är allt borta.
Lär inte bli seagate iaf.
Känns som det går troll i min dator och är helt uppgiven nu

Tacksam för input!

Hårddiskarna: https://www.amazon.se/dp/B08899GVT6 modellen på disken är "st16000nm001g-2kk103"
Datorn:
CPU: Amd Ryzen 7 5800X
Moderkort: Asus B550-F (Default settings i bios)
Övriga HDD: 2x Corsair NVME MP510
PSU: Corsair RM850X V2 850W
GPU: Palit GTX1060 6GB
RAM: Corsair Vengenance LPX Black 64GB 3200MHz DDR4 CL16

Fasiken men att 3 diskar köpta vid olika tillfällen kan ju bara inte stämma. Nåt mysko är det. Jag skulle misstänka nätagget. Ingen FSB överklockning så kan korrumpera SATAbussen?

Permalänk
Medlem

Lite statistik är aldrig fel, ibland kan man undvika vissa modeller av diskar tack vare det. I det här fallet vet Backblaze för lite om just den disk som TS använder. Dom har bara 60st och kört dom alldeles för kort tid.

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-for...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asyvan:

Lite statistik är aldrig fel, ibland kan man undvika vissa modeller av diskar tack vare det. I det här fallet vet Backblaze för lite om just den disk som TS använder. Dom har bara 60st och kört dom alldeles för kort tid.

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-for...

Seagate har ju retroaktivt tagit bort 3 års garanti på ”shuckade” diskar. Har 4 stycken Exos x16 16TB i en SHR lösning. Får återkomma om jag får liknande problem. Mina är ju interna och har således 5 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Seagate har ju retroaktivt tagit bort 3 års garanti på ”shuckade” diskar. Har 4 stycken Exos x16 16TB i en SHR lösning. Får återkomma om jag får liknande problem. Mina är ju interna och har således 5 års garanti.

Jag har endast en 16TB i min SHR solution, hur many timmar har dina Exos rullat?

Offtopic, hur endrar man fran eng till SV pa tagenbordet snabbkomando?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atego:

Jag har endast en 16TB i min SHR solution, hur many timmar har dina Exos rullat?

Offtopic, hur endrar man fran eng till SV pa tagenbordet snabbkomando?

Inte alls länge. Har inte riktigt migrerat över till den ännu. Låter NASen rulla ett par månader till innan jag släpper de gamla diskarna. Hårddiskar brukar gå sönder första halvåret och om de håller så kommer de tuffa på i många år till.

Permalänk
Medlem

Jaha. Köpte en ny disk på NoN. Valde helt annat märke just because. Körde komplett surface test. På en annan dator!
Sen stoppade i den i min. Märkte att halvlustigt tickande ljud återkommande var 3e sekund. Det ljudet var INTE på den andra datorn. Där var den mycket tystare.

Började återskapa backup från min nas. Nu är den död också. Seriöst vafan händer?

Permalänk
Medlem

Låter ju som SATA kontrollern på moderkortet har rasat? nvme diskarna sitter ju på egen kontroller...

Flytta tillbaks disken till andra datorn o kolla om den är normal där...o kanske dina Exos oxo

// LZ

Permalänk
Medlem

Nu säger hard disk sentinel att den är OK igen. Men felet finns i loggen. Exos diskarna är helt körda. Provat i flera andra datorer. Dom syns inte i bios ens och låter konstigt. Nu verkar Toshiban återhämtat sig. Kör en full formatering på den nu. Men å andra sidan var det ju sökfel och inga skadade sektorer på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feffe_:

Nu säger hard disk sentinel att den är OK igen. Men felet finns i loggen. Exos diskarna är helt körda. Provat i flera andra datorer. Dom syns inte i bios ens och låter konstigt. Nu verkar Toshiban återhämtat sig. Kör en full formatering på den nu. Men å andra sidan var det ju sökfel och inga skadade sektorer på den.

Har du mätt spänningen i SATA kontakten? Den ska ju ha 3.3v 5v och 12v. Om ditt nätagg är felande eller om du har en kabel från annat märke instoppad så kan du få fel spänning som långsamt dödar disken.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Har du mätt spänningen i SATA kontakten? Den ska ju ha 3.3v 5v och 12v. Om ditt nätagg är felande eller om du har en kabel från annat märke instoppad så kan du få fel spänning som långsamt dödar disken.

Det börjar låta som det @xxargs var inne på. Att det är nätaggregatet som dödar dina diskar. Skulle inte köra några fler mekaniska i den datorn och ev. byta ut nätaggregatet på sikt. Om du har möjlighet att kolla upp nätaggets rippel så kan det vara bra att göra för att få ett definitivt avslut på om det var det som var trollet.

Permalänk
Medlem

Kontrollera så det inte är SATA-ström-kontakten som är problemet. Det kan ställa till med mycket otyg.
Om möjligt, prova en annan SATA-störm-kontakt (dock inte från något annat nätagg eller från någon annan modell om du har ett modulärt nätagg).
Har själv råkat ut för att 3 SATA-diskar brunnit pga defekt kablage.

Du kan alltid undersöka kretskorten på de döda diskarna, om de visar spår av trasiga/brända komponenter.

Permalänk
Medlem

Inget synligt på kretskorten. Kontakter ser fina ut. Har ju använt två olika med. Mätt 12V under belastning och den ligger på stabilt 12,06V. Dock ser jag ju ingen rippel som sagt.

Uppdatering.
Disken nollade sig lite senare och nu är allt grönt. Men provade att lasta den med en backup återställning igen. Den börjar ticka å tjuta till ibland. Sen ser man i smart att seek error rate felen börjar närma sig threshold.
Flyttade över den till en helt annan dator och simulerade samma procedur. Den gick igenom hela backupen på 1TB utan något missljud eller smart fel alls.

Jag känner spontant att det är lättare att bara gå kring problemet än att försöka lösa det här.

Mina egna lösning är. Köpa lite större 2,5" SSD och köpa en NAS å ha större lagring där. Tänkte jag skulle klara mig på 2st 16TB i min nya dator men den planen gick ju sådär. Ska dock labba lite med några 256GB ssder innan jag toastar upp en ny.

Man kan ju tycka att en SSD klarar sig bättre? I värsta fall får jag bara köra NVME.

Permalänk
Medlem

SSD kör bara 5 Volt och den är alltid mycket bättre reglerad än 12 Volt, 3.3 Volt används inte till så mycket idag då det är problem med spänningsfall i kablar vid större strömmar och dylika spänningar vid större effekter platsgenereras idag invid förbrukare med en lokal omvandlare och dess vill oftast försörjas med 5 eller 12 Volt just för att hålla nere strömmarna på matningssidan, därför kan även moderkortsarbete likväl GPU-arbete (dvs slå av och på kärnor i snabb takt) påverka hur kvalitén på 12 Volt ser ut mot hårddiskarna.

Om din Toshiba också bråkade mycket i problemdatorn och börja med seek-error men fungerar felfritt i en annan dator så luktar det väldigt mycket kraftbekymmer under dynamisk drift (lastvariationer) - förmodligen på 12V sidan då läsarmen förmodligen drivs av 12 Volt (precis som spindelmotorn) och varierar 12 Volt mycket under sökningarna så kommer den börja missa track och måste leta tillbaka igen och då börja räkna upp fel.

Multimeter ser som sagt DC-spänning men är väldigt dålig på att se snabba variationer då intergrationstiden för var mätning är i regel 1 ggr per sekund - dvs är det 11 volt under 0.5 sekunder och 13 Volt under 0.5 sekunder så kommer det att visas som 12 Volt

- det man kan prova är att slå om till AC-läge och bör då visa väldigt nära noll - men fladdrar värden mycket (när du samtidigt använder datorn) och tom. ser värden över 0.1 Volt och mer så är det dags att dra öronen åt sig - men problemet med billiga multimetrar är att de har så dålig bandbredd på AC-ingångar så man ser bara frekvenskomponenterna kring 50-60 Hz och i bästa fall på dyrare mätare uppemot max 1 kHz i den väldigt mycket mer frekvensmässigt breda störningsmattan på kraften - så det mesta missar man ändå för att det är mycket snabbare spikar.

Innan du provar fler diskar i din datorchassie så skulle jag nog byta till annan kraft först och mer i balans med den verkliga effektförbrukningen - att ha en dragrace-motor på en liten Fiat så kommer det bli väldig ryckig start så fort man nuddar gaspedalen... om analogin går fram