Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Så fungerar det tyvärr bara i teorin, om säljaren själv inte angett rätt uppgifter/land och så vidare dyker inte rätt avgifter upp.
Du har visserligen rätt i att de har en garanti - men får själv slåss för det sen. Amazon vill att man löser det själv mot säljaren i första hand, tro inte att det är lätt att få någon mer eller mindre obskyr säljare i Kina att skicka tillbaka pengar till dig.

Jag har inte fått pengar för avgiften som lades på för något jag köpte i December så har lite erfarenhet av det, precis som då stod det inget extra och säljaren hade inte angivet något land, precis som nu. Har väl varit en handfull mail fram och tillbaka i båda riktningar och inte lett någonstans.
Men självklart, Amazon löser det säkert om man nyper till ordentligt.

Kan givetvis vara lätt värt att även betala eller i efterhand bråka om avgiften om 75:- eller vad det nu blir om priset på varan är ett riktigt fynd.

Alltså. Man kontaktar säljaren, hänvisar till A-Z. Säljaren har väl 48h att svara. Bråkar dom kontaktar man amazon som löser det åt dig. Det längsta jag har väntat på pengar(eller snarare besked om återbetalning) från amazon via deras A-Z garanti är 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu är priset ändrat till 4795kr på 64 GB-kitet men inte på 32 (2x16 för 195kr), dock med fördröjd leverans. Återstår att se om de skickas alls...

För övrigt är väl so-dimm so-dimm, det är inget som Apple krånglar till? Så länge spänningen är rätt borde de väl funka i vilken laptop som helst?

Skrivet av Calma:

Med Apple vet man aldrig..
Någon skrev det här på swedroid om M.2 så man skulle ju inte bli förvånad om det är något med minnena också.

Hoppas jag har fel och att de passar till allt för jag köpte flera minneskit då det alltid är bra att ha hemma till diverse Nucs etc.

Nej minnet krånglar dom inte till, det är standard (på maskinerna med utbytbart minne öht såklart). Har köpt lite alla möjliga märken till iMacs på jobbet istället för att betala apples vansinnespriser vid köp.

Förtydligande
Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

@mod Inte via amazon. priset du ser är priset som gäller. Det finns i deras A-Z guarantee eller vad det heter. Övriga kostnader får säljaren stå för.

??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Handlar du på Amazon så är det priset du ser när du betalar som är det slutgiltiga priset. Alla extra "kostnader" i form av tullavgift, deklarationsavgift/postnords hantering m.m. är alltså något som säljaren ska stå för. Du som kund ska bara betala priset för produkten + eventuellt den specificerade fraktkostnaden - inget annat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Haha. Sorry. Menade givetvis att tagga moderatorerna. 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nej minnet krånglar dom inte till, det är standard. Har köpt lite alla möjliga märken till iMacs på jobbet istället för att betala apples vansinnespriser vid köp.

Gött, jag chansade och beställde 32 GB till en laptop jag tänkt köpa under våren. Passar de inte så är det inte ens 200 spänn jag sumpar, passar de så har jag sparat en bra slant.

Det är för övrigt redan skickat, trots att det stod "i lager 27 mars".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Alltså. Man kontaktar säljaren, hänvisar till A-Z. Säljaren har väl 48h att svara. Bråkar dom kontaktar man amazon som löser det åt dig. Det längsta jag har väntat på pengar(eller snarare besked om återbetalning) från amazon via deras A-Z garanti är 2 timmar.

Men man ska lösa ut varan, betala, och sedan kontakta säljaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veratio:

Men man ska lösa ut varan, betala, och sedan kontakta säljaren?

Ja, man får helt enkelt ligga ute med 75kr i drygt 48 timmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Handlar du på Amazon så är det priset du ser när du betalar som är det slutgiltiga priset. Alla extra "kostnader" i form av tullavgift, deklarationsavgift/postnords hantering m.m. är alltså något som säljaren ska stå för. Du som kund ska bara betala priset för produkten + eventuellt den specificerade fraktkostnaden - inget annat.

Det han reagerade på var nog att han var taggad i inlägget som han inte hade någon inblandning i.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Oj nu inser jag vad det jag såg tidigare idag var, var inne på Komponentkoll och såg säkert 20st såna här extremt galet billiga produkter, gick in på Amazon och dem hade återgått till normala nivåer. Antar att dem också var så här billiga men att det redan hade sålts slut när det hände. Vi lär ju ha missat ganska många till såna hära extremt billiga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det han reagerade på var nog att han var taggad i inlägget som han inte hade någon inblandning i.

Insåg det 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Varken från Spanien, Polen eller Frankrike skickas den för det priset. Priset blir istället kring 640 dollar.

Slut i lager. Men verkar uppdateras med fler och fler efter refresh.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av xtQ:

Varken från Spanien, Polen eller Frankrike skickas den för det priset. Priset blir istället kring 640 dollar.

Använd kupongen ?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Lagret tog slut.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Synd att man missa denna s7an galet bra pris för en helt ny modell.
Håller tummar och tår att det kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Yes, tog slut på en timme ca.

Kommer in fler lite då och då

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Använd kupongen ?

Det hade jag gjort. Förmodligen som många skrev så tog erbjudandet slut.

Trist!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Synd att man missa denna s7an galet bra pris för en helt ny modell.
Håller tummar och tår att det kommer tillbaka.

Verkar som fler kommer in i lager. Uppdatera med jämna mellanrum så ser du!
Lyckades knipa en från Polen men med 10 dagar lev.tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med garanti från Ali? Av det jag har läst verkar det knappt som man har någon garanti i praktiken jämfört med att köpa i Sverige.

Jag köper ofta därifrån men inte så dyra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Hur är det med garanti från Ali? Av det jag har läst verkar det knappt som man har någon garanti i praktiken jämfört med att köpa i Sverige.

Jag köper ofta därifrån men inte så dyra produkter.

Köp bara, ingen kommer ihåg en fegis!

Permalänk
Medlem

Thanks for the CX tip!

Dont forget that you can also extend warranty to 5 years for 1200 SEK (and it covers pixel burn ins) https://www.elgiganten.se/product/tjanster/forsakring-trygghe...

I think this one https://www.elgiganten.se/product/tjanster/forsakring-trygghe... is return to store and may only cover TVs up to 43 inches (not sure though)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Köp bara, ingen kommer ihåg en fegis!

Haha nja. Jag har redan utnyttjat garantin på min roborock s6. Därav frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon676:

Oj nu inser jag vad det jag såg tidigare idag var, var inne på Komponentkoll och såg säkert 20st såna här extremt galet billiga produkter, gick in på Amazon och dem hade återgått till normala nivåer. Antar att dem också var så här billiga men att det redan hade sålts slut när det hände. Vi lär ju ha missat ganska många till såna hära extremt billiga produkter.

Swedroid har en tråd som håller koll på sånt. Tips är att saker som fraktas av Amazon (FBA skriver de på Swedroid) oftast kommer fram, medan beställer man lågpris produkter där säljaren själv skickar varorna brukar ens orderar bli inställda

https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-amazon-se-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Haha nja. Jag har redan utnyttjat garantin på min roborock s6. Därav frågan

Nu svarar det inte direkt på din fråga. Men Xiaomi har officiell butik i Mall of Scandinavia och jag tolkar åtminstone hemsidan som att de bör kunna ta emot garantiärenden där oberoende vart du köpt produkten. Garanti borde rimligen gälla mot tillverkaren så som jag tolkar att garantibeviset kan hanteras, dvs uppvisas i butik?

Men jag kan tolka saken fel.

Edit: Mejlade och frågade. Garantin gäller endast mot återförsäljaren. I det här fallet återförsäljaren hos AliExpress.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att det går att få CX-erbjudandena längre? Står klubbpris, men i kassan blir det de högre priserna fortfarande. Fan vad trist att man missade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Ser inte ut som att det går att få CX-erbjudandena längre? Står klubbpris, men i kassan blir det de högre priserna fortfarande. Fan vad trist att man missade.

Är du inloggad? Fungerar utan problem för mig fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Är du inloggad? Fungerar utan problem för mig fortfarande.

Aa är inloggad.
Om du lägger till en, och sedan går till varukorgen - vad står det då för pris?

Edit: Det visade sig att man kan vara inloggad utan att vara medlem, behövde ändra mina kontoinställningar till att vara medlem så fungerade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Vad betyder Ecran?

Är denna värd att köpa tror ni? Behöver en ny skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LulleK:

Vad betyder Ecran?

Écran/Ecran är franska/typ rumänska och kanske andra språk för skärm.
Svenska Amazons översättningar slår till igen förmodar jag, om det nu inte är något de brukar kalla sina skärmar globalt.

Har inte testat skärmen själv men verkar ju vara bra pris och fått väldigt bra recensioner.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Vad betyder Ecran?

https://en.wiktionary.org/wiki/ecran

Jag har den inte själv, men jag har varit lite sugen jag med. Mycket bra recensioner vad jag kan se!

NoN har den också för 3990kr såg jag nu, om man vill köpa en skärm istället för en ecran