Hur funkar margin på tex Binance ?

Permalänk

Hur funkar margin på tex Binance ?

Tjo,
Har tradat i ca 3 år nu olika kryptovalutor. Och började titta lite margin på Binance, men förstår inte riktigt hur det funkar. Om jag fattat det rätt lånar man pengar för att kunna göra större vinst men även förlust. Det jag inte förstår i detta är om jag slänger in 1000usdt tex och väljer 10x hur mycket lånar jag då ? Är det 10 gånger beloppet jag satte in ?
Sedan nästa fråga är även om tex jag investerade i Bitcoin och den rasar med 20 % får jag väll vänta tills den går upp med 30%. Jag förstår inte riktigt varför detta är en störree risk än att trada utan margin ? Känns som jag missar något ?
Tacksam för svar
/force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Har tradat i ca 3 år nu olika kryptovalutor. Och började titta lite margin på Binance, men förstår inte riktigt hur det funkar. Om jag fattat det rätt lånar man pengar för att kunna göra större vinst men även förlust. Det jag inte förstår i detta är om jag slänger in 1000usdt tex och väljer 10x hur mycket lånar jag då ? Är det 10 gånger beloppet jag satte in ?
Sedan nästa fråga är även om tex jag investerade i Bitcoin och den rasar med 20 % får jag väll vänta tills den går upp med 30%. Jag förstår inte riktigt varför detta är en störree risk än att trada utan margin ? Känns som jag missar något ?
Tacksam för svar
/force

Om du har en hävstång på 10x så förlorar du 10x mer än vad du gör när du handlar utan hävstång.

Det viktigaste att förstå är att du kan hamna i skuld till din mäklare ifall du inte likviderar din position i rätt tid.

Tänk över en gång extra ifall du ska handla med hävstång ifall det känns oklart med den ökade risken du tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Tacksam för svar
/force

Angående din fråga om hävstången: Handlar du för 1000 kr med 10x hävstång så är du exponerad med 10000kr i marknaden. 10000 med 10x hävstång så exponerar du 100000 i marknaden, osv.

Permalänk

Mmm... Men jag förstår igentligen inte risken är större än utan hävstång. Jag förstår att säljer man med minus blir förlusten större såklart. Jag tar ett exempel, om jag köper Bitcoin när värdet ligger på 10000usdt så köper jag för 10000usdt och 10x då får jag 10btc. Så sjunker värdet på btc ner till 9000usdt, men det är detta jag inte förstår. Varför skulle jag sälja till ett minus värde ? Jag väntar väll tills btc har stigit i värde till över det jag köpte btc för även om det tar tex 2år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Mmm... Men jag förstår igentligen inte risken är större än utan hävstång. Jag förstår att säljer man med minus blir förlusten större såklart. Jag tar ett exempel, om jag köper Bitcoin när värdet ligger på 10000usdt så köper jag för 10000usdt och 10x då får jag 10btc. Så sjunker värdet på btc ner till 9000usdt, men det är detta jag inte förstår. Varför skulle jag sälja till ett minus värde ? Jag väntar väll tills btc har stigit i värde till över det jag köpte btc för även om det tar tex 2år.

Ja om det i din värld är fullkomligt oförståeligt att sälja med förlust så förstår jag att du inte ser någon risk med det. Men i verkligheten så kan BTC falla extremt och du kan bli utsatt för ett margin call. Det betyder att din förlust blir så stor så att din mäklare tvingar dig att likvidera positionen. Om du inte likviderar positionen när du får ett margincall är risken väldigt stor att du hamnar i skuld.

Jag avråder dig till att handla med hävstång.

Permalänk
Skrivet av leffeboi:

Ja om det i din värld är fullkomligt oförståeligt att sälja med förlust så förstår jag att du inte ser någon risk med det. Men i verkligheten så kan BTC falla extremt och du kan bli utsatt för ett margin call. Det betyder att din förlust blir så stor så att din mäklare tvingar dig att likvidera positionen. Om du inte likviderar positionen när du får ett margincall är risken väldigt stor att du hamnar i skuld.

Jag avråder dig till att handla med hävstång.

Men jag menar att jag säljer inte med förlust utan väntar till btc ligger på ett högre värde än det jag köpte det för även om det tar två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men jag menar att jag säljer inte med förlust utan väntar till btc ligger på ett högre värde än det jag köpte det för även om det tar två år.

Fortfarande om värdet på btc går ner till en viss nivå där din mäklare anser att risken för att erbjuda dig fortsatt hävstång är för stor så kan dom tvångslikvidera din position. Om de inte tvångslikviderar din position vid ett sådant tillfälle är risken stor att din förlust skenar och du hamnar i skuld till din mäklare.

Kort och gott:
-Du kan bli tvingad att sälja med förlust.
-Du kan bli satt i skuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men om det värsta händer och bitcoin kraschar eller iaf dippar rejält så sitter du där med en större skuld/förlust. Det är ju lite som att låna pengar som du sedan investerar.

Permalänk

Okej, nu är jag med. Då förstår jag grejen.
Det var detta jag inte var med på.
Tack för svaren 😀

Permalänk
Medlem

Desto mindre hävstång du använder desto säkrare trade. Max 5x om du är nybörjare.
Desto högre du går med hävstången desto kortare blir det till tvångslikvideringen. Så att tradea med 100x som Binance erbjuder är som att be om att bli av med ALLT man äger.

Edit: Köp och HODLa har varit den bästa strategin när man tittar över längre tid. Och det är 100% säkert. Vill man salta lite så kan man få ränta genom att förvara det hos t.ex. Celsius Network. (4-5% årsränta på btc)

Permalänk
Medlem

Minns en siffra någonstans om att ca 80% av de som handlar med hävstång går med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Desto mindre hävstång du använder desto säkrare trade.

Nu pratar vi dock crypto, vet inte om det finns nån form av hävstång kan anses vara säker i den världen. När till och med "säkra" kort som BTC/ETH har en historia av att kunna förlora 80-90% mellan top/botten i en market cycle. Då är hävstång lite som att leka med eld när man dränkt in sig själv i bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Edit: Köp och HODLa har varit den bästa strategin när man tittar över längre tid. Och det är 100% säkert. Vill man salta lite så kan man få ränta genom att förvara det hos t.ex. Celsius Network. (4-5% årsränta på btc)

Binance erbjuder 7% APY för stable coins. Då slipper man oroa sig för att värdet ska sjunka (inte mer än dollarn i alla fall). Decentraliserade exchanges kan ha upp emot 20-80% APY på t.ex. USDT, USDC, VAI, DAI, BUSD m.fl.

Nackdelen är förstås att värdet inte stiger om man vill spekulera i krypto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Men hur funkar det på Binance med hävstång ? Blir man återbetalningsskylldig där eller tvångs säljs tillgångarna när värdet tappar för mycket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nu pratar vi dock crypto, vet inte om det finns nån form av hävstång kan anses vara säker i den världen. När till och med "säkra" kort som BTC/ETH har en historia av att kunna förlora 80-90% mellan top/botten i en market cycle. Då är hävstång lite som att leka med eld när man dränkt in sig själv i bensin.

Allt beror på tidshoristonen. Om vi har en lokal botten nu, och du märker att momentum byggs upp för en uppåtswing så kan man gå long i någon/några timmar. Att sitta long i flera månader som du pratar om är ju lite knas. Det funkar, men då får man ju flytta sin stop loss över sin entry så man går med profit oavsett.

Skrivet av nu1mlock:

Binance erbjuder 7% APY för stable coins. Då slipper man oroa sig för att värdet ska sjunka (inte mer än dollarn i alla fall). Decentraliserade exchanges kan ha upp emot 20-80% APY på t.ex. USDT, USDC, VAI, DAI, BUSD m.fl.

Nackdelen är förstås att värdet inte stiger om man vill spekulera i krypto.

Yepp, kan ju va trevligt under kommande bearmarket. 12.5% om man för över till Celsius.. så nästan dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Minns en siffra någonstans om att ca 80% av de som handlar med hävstång går med förlust.

Antaligen minns du det från reklamen från någon liknande tjänst.

Vad kostar det att låna pengar till denna hävstång, förresten? Man kan ju gå med rejäl förlust redan första natten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men hur funkar det på Binance med hävstång ? Blir man återbetalningsskylldig där eller tvångs säljs tillgångarna när värdet tappar för mycket ?

Binance har väl information om detta? Det här kan låta nedlåtande, men det är verkligen inte min mening att vara det. Om du inte förstår det du handlar med ska du inte göra det. Jag har gått efter det så länge jag har handlat aktier och fonder, och i längden går det alltid bättre än börsen för mig. Jag skulle tro att det är det vanligaste misstaget folk gör när de förlorar pengar, att det handlar med sådant de inte förstår.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av forcevision:

Du blir självklart personlig ansvarig för din skuld.
Tvångslikvidering sker generellt när tillgångarna du har hos mäklaren riskerar att inte täcka hela skulden, det innebär dock inte nödvändigtvis blir som så att du bara blir av med insatsen utan oftast rör sig ju instrumentet fortsatt ned när du väl tvingas likvidera.

Om du inte förstår risken och dess ursprung så är det enda rådet du kommer få att undvika att handla med hävstång.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Antaligen minns du det från reklamen från någon liknande tjänst.

"Öppna ett marginalkonto hos oss - bara 80% förlorar sina pengar!"?

Jag tror jag hörde det från Ben Felix (han har en mycket bra youtubekanal).

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du blir självklart personlig ansvarig för din skuld.
Tvångslikvidering sker generellt när tillgångarna du har hos mäklaren riskerar att inte täcka hela skulden, det innebär dock inte nödvändigtvis blir som så att du bara blir av med insatsen utan oftast rör sig ju instrumentet fortsatt ned när du väl tvingas likvidera.

Om du inte förstår risken och dess ursprung så är det enda rådet du kommer få att undvika att handla med hävstång.

Men man måste prova för att lära sig, dock vissa frågor kan vara bra att få svar på. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men man måste prova för att lära sig[...]

God-fucking-dammit. Det är tvärtom, man ska lära sig innan man provar.

Det tog mig tio minuter att googla och förstå hur kostnaden för margin trading på Binance fungerar. Det är inga hiskeliga summor, så prova på. Här ser du räntorna, och kom ihåg att hävstången fungerar åt båda hållen, och räntorna räknas per dag.

För mig känns det som att risken för att Binance likviderar din position medans du väntar på att Bitcoin ska gå upp de där trettio procenten rätt hög.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Skrivet av Phod:

God-fucking-dammit. Det är tvärtom, man ska lära sig innan man provar.

Det tog mig tio minuter att googla och förstå hur kostnaden för margin trading på Binance fungerar. Det är inga hiskeliga summor, så prova på. Här ser du räntorna, och kom ihåg att hävstången fungerar åt båda hållen, och räntorna räknas per dag.

För mig känns det som att risken för att Binance likviderar din position medans du väntar på att Bitcoin ska gå upp de där trettio procenten rätt hög.

Hmm..... Ok. Ränta varje dag.
Tack för länkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Allt beror på tidshoristonen. Om vi har en lokal botten nu, och du märker att momentum byggs upp för en uppåtswing så kan man gå long i någon/några timmar. Att sitta long i flera månader som du pratar om är ju lite knas. Det funkar, men då får man ju flytta sin stop loss över sin entry så man går med profit oavsett.

Då har vi fortfarande problemet med att det är crypto vi pratar om. Det är inte helt ovanligt med "flash crashes" på enstaka exchanges/coins och ibland hela marknaden. I såna situationer är det inte ens säkert att en stop loss som säljer till marknadspris räddar dig från att bli utraderad. För att det kan helt enkelt finnas för många ordrar som ska avslutas från tidigare nivåer när din order triggas som driver ner priset betydligt lägre än vad din position kan överleva.

Vi hade t.ex ett sånt scenario med Ethereum på Kraken för bara nån månad sen där en hel del folk tog stryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Då har vi fortfarande problemet med att det är crypto vi pratar om. Det är inte helt ovanligt med "flash crashes" på enstaka exchanges/coins och ibland hela marknaden. I såna situationer är det inte ens säkert att en stop loss som säljer till marknadspris räddar dig från att bli utraderad. För att det kan helt enkelt finnas för många ordrar som ska avslutas från tidigare nivåer när din order triggas som driver ner priset betydligt lägre än vad din position kan överleva.

Vi hade t.ex ett sånt scenario med Ethereum på Kraken för bara nån månad sen där en hel del folk tog stryk.

Precis, skulle inte rekommendera ngn att köra med hävstång just pga detta. Extrema risker med så volatila kurser.
Men -om- man vet vad man gör så kan man ju sätta sin stop loss över ingångspriset. Så låt oss säga du kliver in vid 55k, en timme senare är priset 57k och du ökar din stop loss till 55,8k. Då om det blir volatilt neråt eller en flash crash så har du gått lite plus iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Precis, skulle inte rekommendera ngn att köra med hävstång just pga detta. Extrema risker med så volatila kurser.
Men -om- man vet vad man gör så kan man ju sätta sin stop loss över ingångspriset. Så låt oss säga du kliver in vid 55k, en timme senare är priset 57k och du ökar din stop loss till 55,8k. Då om det blir volatilt neråt eller en flash crash så har du gått lite plus iaf.

Fast då har man ju fortfarande problemet att det kan bli lämmeltåg "mot Sherwodskogeeeen!" och kursen störtdyker medan folk säljer desperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast då har man ju fortfarande problemet att det kan bli lämmeltåg "mot Sherwodskogeeeen!" och kursen störtdyker medan folk säljer desperat.

Hur menar du?

Om du ligger plus på din long, så sätter du din stop loss högre än kursen du startade på så är det ju omöjligt att gå back iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Hur menar du?

Om du ligger plus på din long, så sätter du din stop loss högre än kursen du startade på så är det ju omöjligt att gå back iaf.

Inte om kursen dyker snabbare än du hinner sälja. Alltså, medan din säljorder behandlas fortsätter kursen dyka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Hur menar du?

Lästips Slippage

Kan går riktigt illa riktigt fort.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite ungefär så att om man t.ex. har 10,000kr och handlar med 10x hävstång så "leker" man med 100,000kr. Om då värdet på BTC går ner 10% dagen efter (utan att ha gått upp något under första dagen) så har man redan förlorat sin insats och blir därmed likviderad?

Jag kan inget om sådan trading, så jag håller mig borta från det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk