Nintendo Switch kan få ny systemkrets från Nvidia med stöd för DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tycker folk totalt överskatta vad DLSS kan gör.
i dagsläge klara switchen inte ens att köra 1080p60 stabilt indem flesta spel. istället är det downsampling som gäller för att få det spelbart.
och nu plötsligt ska lilla tegra kretsen klara att prutta ut 4 gånger så mycket pixlar och tack vara DLSS gör det spelbart? kan inte annat än skratta.
tror Nintendo och Nvidia ska någ sikta sig in på 1080p60 med DLSS som en stabil standard på switchen istället.

Känns som du (och övriga 7 som gillat ditt inlägg) missförstår hela grejen.

Poängen med DLSS är ju att man INTE ska behöva prutta ut (rendera) 4 ggr fler pixlar...

Mao, den nya kretsen behöver inte jobba så mkt mer än den uråldriga x1 kretsen. Inte jättesvårt, såhär 2021. Xavier NX, eller en variant av denna, borde do the trick.

Edit: Det faktum att OG Switch fortfarande måste supportas talar för att hela grejen är yttest logisk. Vi pratar om spel som OG klarar att köra i 720p-1080p i Docked Mode. Att med ny krets klara av att rendera samma spel i 1080p-1440p (och så smackar man på DLSS på det, för 4K output) kräver inget kvantsprång i utvecklingen direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Switch är inne på 4:e året

Inne på 5:e året tillochmed

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det jag menar är att det känns orimligt i mina ögon att Nintendo och Nvidia kommer byta ut hårdvaran till något helt annat. då blir det ju så att alla utvecklare måste i princip utveckla spelet i 2 versioner. och då blir ju frågan om det inte blir så på längden att vissa utvecklare kommer strunta i att få det och funka på den gamla hårdvaran och säga att spelet bara komma funka på switch pro.
tycker helt enkelt att allt snack känns så att folk tror att detta kommer blir ett steg upp till nuvarande generation ifrån nintendo vilket jag tror låter osannolik.
nintendo har alltid gjort sitt eget race, så varför skulle dem nu bryr sig att börja springa efter sony och microsoft?

Switch utvecklare har redan idag 2 versioner att ta hänsyn till, Portable resp Docked. Att till detta lägga till Docked 4K är ytterst görbart.

Orimligt? Är skillnaden mellan One och One X (eller Series S och X för den delen) oxå orimlig menar du?

Sen vet jag inte varför du yrar om att folk tror att det är en helt ny generation? Är ju ingen här som ens varit nära att föreslå nått sånt. Märkligt sätt att bygga sin argumentation på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Du tror att om nVidia och Nintendo tar fram en DLSS-kapabel Switch, att de kommer strunta i att anpassa spelen efter detta?

Jag tror att DLSS kan vara toppen för en liten strömsnål handhållen

Du måste ha en ganska hög kapacitet som helhet för att det alls skall vara en god idé med DLSS.
Och angående stöd av spel - tja, titta på PC. DLSS finns i titlar där nVidia bidragit för att få in det. Av mina 200 titlar stöds DLSS 2 av ett enda spel. Det finns inte på kartan att mer än ett relativt fåtal av titlarna till Switch kommer att stödja tekniken. Därav min personliga slutsats att jag hellre ser att kostnad och chipyta läggs på funktioner som kommer fler/alla titlar tillgodo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Switch utvecklare har redan idag 2 versioner att ta hänsyn till, Portable resp Docked. Att till detta lägga till Docked 4K är ytterst görbart.

Orimligt? Är skillnaden mellan One och One X (eller Series S och X för den delen) oxå orimlig menar du?

Sen vet jag inte varför du yrar om att folk tror att det är en helt ny generation? Är ju ingen här som ens varit nära att föreslå nått sånt. Märkligt sätt att bygga sin argumentation på.

fel. docked och portable är inte 2 olika versioner. hårdvaran bara körs i olika klockfreqvencer. det ända utvecklare gör där är att man har troligen olika kvalitäts preset som man aktivera beroende på läget.
åter igen. det pratas ju om att det är anorlunda hårdvara. det kommer kräva olika versioner.
och åter igen fel. S och X är lika nerklippta versioner av samma hårdvara. så går inte att jämföra.
sen har jag aldrig påstotta att jag syfta bara på folk här på SweC. finns lite mer där ute än bara den här sidan och där ute är folk mycket mer okunning än här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du måste ha en ganska hög kapacitet som helhet för att det alls skall vara en god idé med DLSS.
Och angående stöd av spel - tja, titta på PC. DLSS finns i titlar där nVidia bidragit för att få in det. Av mina 200 titlar stöds DLSS 2 av ett enda spel. Det finns inte på kartan att mer än ett relativt fåtal av titlarna till Switch kommer att stödja tekniken. Därav min personliga slutsats att jag hellre ser att kostnad och chipyta läggs på funktioner som kommer fler/alla titlar tillgodo.

Det jag menade med det jag skrev är ju såklart att de kommer fixa det, Nintendo kommer ju inte ba "håller tummarna att spelen får stöd nurå"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det jag menade med det jag skrev är ju såklart att de kommer fixa det, Nintendo kommer ju inte ba "håller tummarna att spelen får stöd nurå"

Vi får se.
Om ryktet stämmer implicerar det att den nya kretsen är väldigt ambitiös, inte bara en mid-life spec bump.
Och i så fall undrar jag t.ex. på vilken litografi nod den kommer att produceras, vilken minneslösning den kommer att använda och så vidare.

Får inte riktigt ihop det, så jag betraktar inte rykte som lika med sanning, i alla fall inte än.

Permalänk
Medlem

Kanske blir dags att skaffa en ny konsol då om detta blir bra, aldrig orkat skaffa en switch.
Gärna tagit en ps5 med läsare men är inte en sådan som vill betala överpriser eller slåss om ordrar.

Väntar fortfarande på nytt metroid dock 🙄

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Varför kan inte Nintendo bara släppa en stationär konsol som är likvärdig konkurrenterna och låta Switch vara en helt portabel konsol som ersätter DS? Jag har fortfarande inte hört ett bra argument till att inte göra det. Om det funkade alldeles utmärkt tidigare ser jag inte varför det skulle vara annorlunda nu.

Då skulle de ha en konsol som klarar 4K, som konkurrenterna. Jag ser inte meningen med det på en portabel maskin.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fel. docked och portable är inte 2 olika versioner. hårdvaran bara körs i olika klockfreqvencer. det ända utvecklare gör där är att man har troligen olika kvalitäts preset som man aktivera beroende på läget.

Det är fortfarande två olika versioner av mjukvaran, i betydelsen att utvecklaren måste ta hänsyn till 2 olika exekverings-förfaranden. Vilket är det relevanta i sammanhanget.

Att "New Switch" kommer ha ny hårdvara behöver inte spelutvecklaren ta hänsyn till, inte när API:t är samma till de olika hårdvarorna. Ja, förutom att tillse att det finns ett 3e exekverings-förfarande då. För nya spel så kan det utan problem lösas med en tredje uppsättning presets/konfig, för övrigt.

Tro mig, jag jobbar med den här typen av problem dagligen.

Citat:

det pratas ju om att det är anorlunda hårdvara. det kommer kräva olika versioner.

Ja en till version, den som kör i Docked 4K läget.

Citat:

och åter igen fel. S och X är lika nerklippta versioner av samma hårdvara. så går inte att jämföra.

ja du har åter fel. One och One X är inte "nerklippta versioner av samma hårdvara".

Går alldeles utmärkt att jämföra.
One har en SOC. One X har en annan. Olika hårdvaror.
Switch har en SOC. "New Switch" har en annan. Olika hårdvaror.

I båda fallen kräver det att hårdvaruutvecklaren tar fram drivare så att det gemensamma API:t fungerar på det båda hårdvarorna.

Citat:

sen har jag aldrig påstotta att jag syfta bara på folk här på SweC. finns lite mer där ute än bara den här sidan och där ute är folk mycket mer okunning än här.

Sa inte att du påstått det. Ställde mig frågande till varför du tog upp det i huvud taget.

Permalänk
Medlem

Jag tror DLSS blir fantastiskt bra till Switch

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Bara lite orolig över migreringen från en switch till en annan, Nintendo är ju inte alls bra på det där med internet osv.

Jag har Switch och Switch Lite här och spelar samma spel med samma sparfil obehindrat på båda (cloud save). Det enda är att en maskin måste vara primary och den andra secondary. Vilken som är vilken byts lätt via eShop.

En "glitch" jag känner till är att speltiden är satt per enhet och inte någon totalt för båda maskinerna.

Om man inte betalar för Nintendo Online (200:-/år) så går det även fint att kopiera sparfiler mellan enheterna via lokalt nätverk.

Permalänk

Perfekt! Jag har skjutit upp att köpa en Switch alldeles för länge. Men nu har jag inte "väntat" (gjort annat) förjäves!

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

tycker folk totalt överskatta vad DLSS kan gör.
i dagsläge klara switchen inte ens att köra 1080p60 stabilt indem flesta spel. istället är det downsampling som gäller för att få det spelbart.
och nu plötsligt ska lilla tegra kretsen klara att prutta ut 4 gånger så mycket pixlar och tack vara DLSS gör det spelbart? kan inte annat än skratta.
tror Nintendo och Nvidia ska någ sikta sig in på 1080p60 med DLSS som en stabil standard på switchen istället.

Kolla följande video.

Som ipac nämnde så är poängen med DLSS att man renderar i en lägre upplösning och sedan skalar upp m.h.a. artificiell intelligens. Som du ser i videon så kan uppskalad 720p "duga" som 4K även om det inte är äkta 4K. Kombinerat med kraftigare och modernare CPU och GPU på denna krets, så tror jag att den nya Switchen i praktiken kan komma att utprestera Xbox One och PS4. Det har gått sex år sedan Tegra X1 lanserades, vilket är evigheter inom mobilteknologi.

F.ö. så innebär "downsampling" (även kallat "supersampling") att man renderar i en högre upplösning och sedan skalar ned, vilket är väldigt prestandakrävande och något som jag tror väldigt få (om ens några) spel gör på Switch.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/kopite7kimi/status/1374619637095280643

Skrivet av kopite7kimi:

ada

Det kan alltså vara Nvidias Ada arkitektur enligt kopite7kimi. Vi får se vad det kan innebära och om det visar sig stämma eller inte.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varför kan inte Nintendo bara släppa en stationär konsol som är likvärdig konkurrenterna och låta Switch vara en helt portabel konsol som ersätter DS? Jag har fortfarande inte hört ett bra argument till att inte göra det. Om det funkade alldeles utmärkt tidigare ser jag inte varför det skulle vara annorlunda nu.

Då skulle de ha en konsol som klarar 4K, som konkurrenterna. Jag ser inte meningen med det på en portabel maskin.

Varför skulle de göra det? Switch säljer rekordbra. Dagens ungar växer upp med små skärmar och Nintendo har därmed en otroligt stark målgrupp och marknad att rikta sig mot, där de har relativt få direkta konkurrenter i dagsläget.

Cheferna på Nintendo har GameCube och Wii U i närminnet, två konsoler som inte utmärkte sig tillräckligt mycket mot konkurrenterna och därmed sålde dåligt. Skulle de försöka sig på samma sak igen?

Wii var lyckad men den byggde på en kortlivad gimmick som inte lockade till sig en stark fan base.

Switch erbjuder något för både vuxna och barn, har en USP som Microsoft och Sony inte vill ge sig på (handhållna enheter). Vad skulle Nintendo få ut av att släppa en PS/Xbox-klon som erbjuder Mario och Zelda i 4K när de bara kan släppa en Switch som AI-skalar-upp till 4K istället?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1