Nintendo Switch kan få ny systemkrets från Nvidia med stöd för DLSS

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch kan få ny systemkrets från Nvidia med stöd för DLSS

Nvidias uppskalningsteknik och en uppgraderad systemkrets kan vara lösningen för högre upplösningar till nästa version.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tycker folk totalt överskatta vad DLSS kan gör.
i dagsläge klara switchen inte ens att köra 1080p60 stabilt indem flesta spel. istället är det downsampling som gäller för att få det spelbart.
och nu plötsligt ska lilla tegra kretsen klara att prutta ut 4 gånger så mycket pixlar och tack vara DLSS gör det spelbart? kan inte annat än skratta.
tror Nintendo och Nvidia ska någ sikta sig in på 1080p60 med DLSS som en stabil standard på switchen istället.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

DLSS gynnar bara de titlar som har explicit stöd för tekniken. Dvs det gör ingenting för hela det befintliga biblioteket och så vidare.
Hade personligen mycket hellre sett en generell uppskalning av god kvalitet som kunde appliceras enklare, (och naturligtvis billigare i termer av kiselyta, så att motsvarande resurser lagt på sånt som gynnar alla titlar, inte bara nya specialkodade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och nu plötsligt ska lilla tegra kretsen klara att prutta ut 4 gånger så mycket pixlar och tack vara DLSS gör det spelbart? kan inte annat än skratta.

Nej det är inte samma "lilla tegra". Du tror inte det hänt saker sedan 2015 när X1 släpptes? Och ja, DLSS kan ge 4X pixlar jämfört med native, det finns och fungerar i massor av spel redan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

DLSS gynnar bara de titlar som har explicit stöd för tekniken. Dvs det gör ingenting för hela det befintliga biblioteket och så vidare.
Hade personligen mycket hellre sett en generell uppskalning av god kvalitet som kunde appliceras enklare, (och naturligtvis billigare i termer av kiselyta, så att motsvarande resurser lagt på sånt som gynnar alla titlar, inte bara nya specialkodade).

Fast jag har fått den uppfattningen att DLSS 2.0 är just en generell uppskalninsteknik där man inte behöver använda AI för att lära sig spelet, som DLSS 1.0 behövde.
Kan ha fel.

edit: xavier finns för övrigt som utvecklingsmoduler, men troligen inte någon av dessa Nintendo kommer att använda.
Men de är Volta-baserade iaf och har tensor cores för tex DLSS.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det är inte samma "lilla tegra". Du tror inte det hänt saker sedan 2015 när X1 släpptes? Och ja, DLSS kan ge 4X pixlar jämfört med native, det finns och fungerar i massor av spel redan.

Fast nu “glöma” du att det här är en handheld och inte en hel gaming pc.
Och tror inte nintendo och nvidia kommer gör för stora “hop” i prestandarden. Det måste ju fortfarande funka på vanliga switch och switch lite.
Annars kan man ju lika väl kalla det för switch 2. Men tror inte detta kommer vara det. Detta blir en refresh ala ps4 pro. Inte ett hop i generationen som folk tror det blir att set plötsligt ska klara 4k.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det är inte samma "lilla tegra". Du tror inte det hänt saker sedan 2015 när X1 släpptes? Och ja, DLSS kan ge 4X pixlar jämfört med native, det finns och fungerar i massor av spel redan.

Dilemmat för Nintendo/nvidia var ju att switch kom precis efter att nvidia gett upp allt om mobiler och bärbara enheter.
Sedan x1 har nvidia släppt 0 liknande chip och 0 mobiler har lanserats med deras chipset.
Nu tror jag ändå att de fixar det lätt och kan ju skippa mobillösningar som big/little som ändå inte har någon mening för spelande, men det lär inte bli en iterativ fulländning spm apple m1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast jag har fått den uppfattningen att DLSS 2.0 är just en generell uppskalninsteknik där man inte behöver använda AI för att lära sig spelet, som DLSS 1.0 behövde.
Kan ha fel.

Du har rätt i att DLSS 2.0 inte behöver tränas på det specifika spelet, men DLSS uppskalningen sker i rendreringspipen före all postprocessing (vilket är en del av skälet till att det funkar bra). Så dels måste steget kodas in, dels måste resurser läggas på full 4k hantering av all post-processing vilket inte är någon större kostnad på ett RTX3080, men är långt ifrån gratis. Det återstår att se hur mycket resurser det drar på en ny mobilkrets. Rendreringskostnaden är ju precis densamma, men mobilkretsen har mindre än en tiondel av resurserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

DLSS gynnar bara de titlar som har explicit stöd för tekniken. Dvs det gör ingenting för hela det befintliga biblioteket och så vidare.
Hade personligen mycket hellre sett en generell uppskalning av god kvalitet som kunde appliceras enklare, (och naturligtvis billigare i termer av kiselyta, så att motsvarande resurser lagt på sånt som gynnar alla titlar, inte bara nya specialkodade).

Du tror att om nVidia och Nintendo tar fram en DLSS-kapabel Switch, att de kommer strunta i att anpassa spelen efter detta?

Jag tror att DLSS kan vara toppen för en liten strömsnål handhållen

Permalänk
Medlem

Gillar att Nintendo går sin egna väg och satsar på portabel spelning, till skillnad mot sina konkurrenter.
Har fortfarande inte fått iväg en beställning på switch ännu, varit sugen ett tag nu.
Är nog lika bra att förhandsboka denna nu så kanske man har chans på juli's batch 2022.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Asså hahahahahahaha. Jag sa för en månad sen.

"Nä nu räcker det, alla j*vla rykten om en uppdaterad Switch som har varit anledningen för att jag har undvikit en Switch, inte händer. Det är bara hela tiden rykten och sen kommer Nintendo fram och säger att de inte alls har planer för en uppdaterad Switch"

Jag köpte den 4'e Mars och nästa dag kom nyheten om Switch Pro med OLED skärm.

Ska man gråta eller skratta?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Asså hahahahahahaha. Jag sa för en månad sen.

"Nä nu räcker det, alla j*vla rykten om en uppdaterad Switch som har varit anledningen för att jag har undvikit en Switch, inte händer. Det är bara hela tiden rykten och sen kommer Nintendo fram och säger att de inte alls har planer för en uppdaterad Switch"

Jag köpte den 4'e Mars och nästa dag kom nyheten om Switch Pro med OLED skärm.

Ska man gråta eller skratta?

Detta är bara ett till av alla rykten. Ta det med en nypa salt. Om det kommer så är det ju ganska långt bort också

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Asså hahahahahahaha. Jag sa för en månad sen.

"Nä nu räcker det, alla j*vla rykten om en uppdaterad Switch som har varit anledningen för att jag har undvikit en Switch, inte händer. Det är bara hela tiden rykten och sen kommer Nintendo fram och säger att de inte alls har planer för en uppdaterad Switch"

Jag köpte den 4'e Mars och nästa dag kom nyheten om Switch Pro med OLED skärm.

Ska man gråta eller skratta?

Skulle snarare säga: tack för att du tog stöten denna gång istället för mig (om ryktena nu stämmer)

Permalänk
Medlem

Hoppas på en switch med ARM X1 och Ampere. Nuvarande switch känns tyvärr antik.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Asså hahahahahahaha. Jag sa för en månad sen.

"Nä nu räcker det, alla j*vla rykten om en uppdaterad Switch som har varit anledningen för att jag har undvikit en Switch, inte händer. Det är bara hela tiden rykten och sen kommer Nintendo fram och säger att de inte alls har planer för en uppdaterad Switch"

Jag köpte den 4'e Mars och nästa dag kom nyheten om Switch Pro med OLED skärm.

Ska man gråta eller skratta?

Detta är ju så länge också bara ett rykte

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Switch är en fantastisk konsol som går att köra bärbart.
Blir att uppgradera om denna "pro" kommer.
Blir väll som New Nintendo 3ds att vissa spel kommer kräva den upphottade konsolen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mindre viktigt om dom kan skala upp nya/gamla spel för min del. Mer intressant om nya spel drar nytta av extra kraften i det nya chipet för att lägga till andra grafiska förbättringar. Render distance, texture quality etc.
Och, om det kommer nya spel som inte kommer fungera på gamla(som med new 3ds), eller att dom får dra ner på dom så pass mycket att dom blir ospelbara...

Nu är switch så pass gammal att man börjar undra när nästa generation ska komma, känns än mindre lönt att köpa denna då om man redan har en.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag villhöver en switch, men jag kan vänta lite. Mest intressant för mig är nya Zelda. Körde BotW på PC i stället för Wii U. När man fick gyron att funka var det banne mig magiskt! Jag har ganska mkt bevakning av anläggning på mitt jobb(dötid), så handheld är najs för mig. Dugliga FPS är dock ett måste för mig. 60fps i Zelda funkar bra.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu “glöma” du att det här är en handheld och inte en hel gaming pc.
Och tror inte nintendo och nvidia kommer gör för stora “hop” i prestandarden. Det måste ju fortfarande funka på vanliga switch och switch lite.
Annars kan man ju lika väl kalla det för switch 2. Men tror inte detta kommer vara det. Detta blir en refresh ala ps4 pro. Inte ett hop i generationen som folk tror det blir att set plötsligt ska klara 4k.

Hur menar du måste funka på Switch och Switch Lite? Att erbjuda högre upplösning/bildfrekvens för just pro-modellen ser inte jag som något problem. Är exakt så som både Sony och Microsoft har gjort med förra generationen.

Om Pro-modellen faktiskt kommer få DLSS är jag rätt sugen på att uppgradera. Bara lite orolig över migreringen från en switch till en annan, Nintendo är ju inte alls bra på det där med internet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tycker folk totalt överskatta vad DLSS kan gör.
i dagsläge klara switchen inte ens att köra 1080p60 stabilt indem flesta spel. istället är det downsampling som gäller för att få det spelbart.
och nu plötsligt ska lilla tegra kretsen klara att prutta ut 4 gånger så mycket pixlar och tack vara DLSS gör det spelbart? kan inte annat än skratta.
tror Nintendo och Nvidia ska någ sikta sig in på 1080p60 med DLSS som en stabil standard på switchen istället.

Ingen har väl sagt att den nya versionen av switch ska rendera spelen i 4k? Bara för att det är 4k output på videoutgången betyder ingenting. Jag tror snarare som du säger att det kommer vara mycket 720p uppskalat till 1080p med DLSS och förhoppningsvis 60FPS. Tror det viktigaste är att den klarar av att köra kommande AAA-spel, i alla fall vissa av dom.

Sen när man kör i handheld så kan man ju lätt köra DLSS på Performance läget, de artifakter som uppkommer märks ju knappt på en så liten display. Jag tror detta kan bli toppen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bryr mig personligen inte om vad som händer nu, då det inte berör mig
Däremot hoppas jag att var konsol Nintendo säljer går bra så dom fortsätter utveckla och sälja.
För det kommer en dag då jag skiter i allt vad spela på pc heter och då vill jag ha en kul och behändig grej som switch

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur menar du måste funka på Switch och Switch Lite? Att erbjuda högre upplösning/bildfrekvens för just pro-modellen ser inte jag som något problem. Är exakt så som både Sony och Microsoft har gjort med förra generationen.

Om Pro-modellen faktiskt kommer få DLSS är jag rätt sugen på att uppgradera. Bara lite orolig över migreringen från en switch till en annan, Nintendo är ju inte alls bra på det där med internet osv.

det jag menar är att det känns orimligt i mina ögon att Nintendo och Nvidia kommer byta ut hårdvaran till något helt annat. då blir det ju så att alla utvecklare måste i princip utveckla spelet i 2 versioner. och då blir ju frågan om det inte blir så på längden att vissa utvecklare kommer strunta i att få det och funka på den gamla hårdvaran och säga att spelet bara komma funka på switch pro.
tycker helt enkelt att allt snack känns så att folk tror att detta kommer blir ett steg upp till nuvarande generation ifrån nintendo vilket jag tror låter osannolik.
nintendo har alltid gjort sitt eget race, så varför skulle dem nu bryr sig att börja springa efter sony och microsoft?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ingen har väl sagt att den nya versionen av switch ska rendera spelen i 4k? Bara för att det är 4k output på videoutgången betyder ingenting. Jag tror snarare som du säger att det kommer vara mycket 720p uppskalat till 1080p med DLSS och förhoppningsvis 60FPS. Tror det viktigaste är att den klarar av att köra kommande AAA-spel, i alla fall vissa av dom.

Sen när man kör i handheld så kan man ju lätt köra DLSS på Performance läget, de artifakter som uppkommer märks ju knappt på en så liten display. Jag tror detta kan bli toppen

tycker motsatsen när man hör folk prata till höger och vänster om switch pro på nätet. som sagt har jag fått intrycket att folk tror att the blir 4k i rendering tack vare DLSS.
men jag tror det blir snarare så som du skrev. att man använder sig av DLSS för att kunna nå upp till 1080p och förhoppningsvis 60 fps.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

det jag menar är att det känns orimligt i mina ögon att Nintendo och Nvidia kommer byta ut hårdvaran till något helt annat. då blir det ju så att alla utvecklare måste i princip utveckla spelet i 2 versioner. och då blir ju frågan om det inte blir så på längden att vissa utvecklare kommer strunta i att få det och funka på den gamla hårdvaran och säga att spelet bara komma funka på switch pro.
tycker helt enkelt att allt snack känns så att folk tror att detta kommer blir ett steg upp till nuvarande generation ifrån nintendo vilket jag tror låter osannolik.
nintendo har alltid gjort sitt eget race, så varför skulle dem nu bryr sig att börja springa efter sony och microsoft?

Nu vet jag inte hur stor skillnad det kommer vara rent utvecklingsmässigt mellan X1 och Xavier, men det är ju redan ganska vanligt att många spel släpps till flera olika konsoler. Sen finns det såklart risk att mest fokus läggs på den nya då och att den äldre blir lidande. Sen känns det som att det kommer vara någon konstig grej eller nackdel med nya, trots att den är snabbare. because Nintendo.
Sant att Nintendo gör sitt race men det är inte helt ovanligt att dom tar efter Sony och Microsoft... fast på deras egna sätt (friend-code någon?).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det tidsmässigt stämmer bättre med en variant av kommande ORIN soc än Xavier.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Marquzz:

Du tror att om nVidia och Nintendo tar fram en DLSS-kapabel Switch, att de kommer strunta i att anpassa spelen efter detta?

Jag tror att DLSS kan vara toppen för en liten strömsnål handhållen

Det kan väl dock innebära att det funkar på samtliga Nintendo-utvecklade spel men det kan ju vara lite sämre med tredjepart, förutom det tredjepartsspel som har stödet idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag villhöver en switch, men jag kan vänta lite. Mest intressant för mig är nya Zelda. Körde BotW på PC i stället för Wii U. När man fick gyron att funka var det banne mig magiskt! Jag har ganska mkt bevakning av anläggning på mitt jobb(dötid), så handheld är najs för mig. Dugliga FPS är dock ett måste för mig. 60fps i Zelda funkar bra.

BotW på PC är FANTASTISKT.
Jag körde en app för att få gyro att funka med min telefon, hur gjorde du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mums. Tror DLSS på Nintendo Switch går som handen i handsken. Låg upplösning portabelt, "högre upplösning" dockat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tycker motsatsen när man hör folk prata till höger och vänster om switch pro på nätet. som sagt har jag fått intrycket att folk tror att the blir 4k i rendering tack vare DLSS.
men jag tror det blir snarare så som du skrev. att man använder sig av DLSS för att kunna nå upp till 1080p och förhoppningsvis 60 fps.

Fast 4k DLSS kräver väl egentligen att spelet då renderas i 1440P, och om det är spel på PS5 och Xbox Series X som ligger där och ibland under i upplösning, så tror jag inte vi ska tro att Switch Pro kommer att göra bättre ifrån sig och därför ingen 4K dlss i de spel där PS5 och Xboxen idag inte gör så bra ifrån sig.

4K säger dock inte så mycket mer än att konsolen kan visa en framebuffer på 4k.
Det säger ju inget om hur många polygoner med vilka effekter som kan renderas i tex 60fps på skärmen.
Den siffran hade ju varit bättre att få.

Om en spelmotor klarar av att på Nintendo Switch Pro ge ut 1440P med säg 100 miljoner polygoner med dessa effekter på, så kan ju speldesignern designa ett spel runt dessa limitationer, och designa så att tex miljö och npc samt spelare in överskrider dessa siffror i renderingen.

Men idag så designar man ett spel först och hoppas sedan att spelmotorn inte ska säcka ihop helt känns det som.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mindre viktigt om dom kan skala upp nya/gamla spel för min del. Mer intressant om nya spel drar nytta av extra kraften i det nya chipet för att lägga till andra grafiska förbättringar. Render distance, texture quality etc.
Och, om det kommer nya spel som inte kommer fungera på gamla(som med new 3ds), eller att dom får dra ner på dom så pass mycket att dom blir ospelbara...

Nu är switch så pass gammal att man börjar undra när nästa generation ska komma, känns än mindre lönt att köpa denna då om man redan har en.

Switch är inne på 4:e året, mid-gen upgrade brukar komma 3-4 år in i generationen där någonstans.
Kollar man på Xbox/Playstation så skiljde det 7 år emellan nya och förra generationen.

Sen så kommer försäljningssiffror in i bilden, så länge som Switch säljer bra så kommer nog inte Nintendo släppa en ny generation.
Att byta generation skapar också besvär med det under en tid delar upp spelarbasen(potentiella kunder för mjukvaran), så man vill inte göra det för snabbt, även om själva konsolen i sig börjar sälja mindre med.

Något som skiljer Nintendo från övriga utvecklare är dock att man gillar att sälja samma mjukvara igen för ny hårdvara och att större delen av deras kundbas inte verkar ha något problem med det, så det är ju också en motivering till generations byte i och för sig.