RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Skrivet av nDre:

Kan du återkoppla lite hur är tempen på den? Gamers Nexus var inte direkt imponerad av kyl lösningen just på den kortet.
https://youtu.be/AmOp3LLwHmM
Ha verkar vara lite överdrivet gnällig men annars brukar gilla hans videoer.

Nu har jag kört några vändor 3D-mark och smäckt på GPU överklockning i Raedon programvaran.
Hotspot gick aldrig över 95 grader och fläktarna gick inte fullt ut heller.
Inte heller så högljutt som jag trodde att det skulle vara!

Ett trevligt litet kort tycker jag

Permalänk

6700 XT referens på blocket för 7k. https://www.blocket.se/annons/uppsala/powercolor_radeon_rx_67...
6800 red dragon för 9.2 https://www.blocket.se/annons/uppsala/powercolor_radeon_rx_68...

billigare än mycket jag sett från butiker.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Var det någon som lyckades hitta eller köpa en Sapphire 6700xt PULSE? Det är tyvärr bara den modellen och referens som är av intresse för mig, alla andra är för stora Har letat runt lite men kan inte ens hitta den som slutsåld.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Är det någon som vet om det finns mindre kylare till 6700xt? Jag får inte plats med mitt PowerColor Radeon RX 6700 Hellhound, det får inte plats på höjden

Ja det finns det jag fick tag på ett msi mech 2x som är ganska litet kort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Var det någon som lyckades hitta eller köpa en Sapphire 6700xt PULSE? Det är tyvärr bara den modellen och referens som är av intresse för mig, alla andra är för stora Har letat runt lite men kan inte ens hitta den som slutsåld.

Hellhound och Red Devil för stort?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av maxx5:
Skrivet av Blub:

bara 18500:- för 6900xt, som hittat...

Dustin sänkte priset på MSI rx 6900 xt till 17800:-, är fortfarande inget bra pris. Kanske är början på ett stort prisfall? (Hoppas kan man alltid göra 😀)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Dustin sänkte priset på MSI rx 6900 xt till 17800:-, är fortfarande inget bra pris. Kanske är början på ett stort prisfall? (Hoppas kan man alltid göra 😀)

Men rtx 3070 kostar 10k på proshop (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Har använt mitt "PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Liquid Devil" i ett dygn nu och det levererar föga förvånande riktigt bra FPS. Jag var orolig att kortet skulle lida av en del coil whine vilket jag förstått varit ganska vanligt med RDNA2 men jag har inte kunnat höra någonting alls från mitt kort. Jag har för visso en riktigt fin PSU vilket jag förstått kan vara till stor hjälp för att slippa coil whine, men å andra sidan så led mitt tidigare 2080ti av ett litet litet coil whine trots premium-PSU.

Jag har fortfarande inte riktigt svalt att jag betalade 16499:- för ett grafikkort, det känns helt absurt. Men prestandan i sig går inte att klaga på iaf (utöver avsaknaden av ray tracing, men det visste vi ju redan).

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Precis hämtat upp med 6700XT Red Devil.. första som som jag tänkte, FAN vad stort för vara ett "mellan" klass kort.
Det är alltså större än mitt Strix 1080. Som tur har man Fractal R6 så inga bekymmer.
Tänkte skulle ta några kort sen för att vissa upp skillnad.
Även kört några benchmark på 9700K + Strix 1080 / 1080p skärm. Min 1440p skärm hos Inet (RMA).
Så benchmark på 1440p får vänta..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har fortfarande inte riktigt svalt att jag betalade 16499:- för ett grafikkort, det känns helt absurt. Men prestandan i sig går inte att klaga på iaf (utöver avsaknaden av ray tracing, men det visste vi ju redan).

Avsaknaden?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Avsaknaden?

Ja, eller så gott som avsaknaden. Slår jag ens på medium ray tracing i CoD cold war så förlorar jag halva fps'en direkt.

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Komplett.se

Fråga vilken återförsäljare som helst så kan dom intyga att de får betydligt färre kort nu än vanligt. Det är inte för intet som det inte gått att köpa i stort sett några färdigbyggda datorer från de stora återförsäljarna eftersom de helt enkelt har haft brist på kort. Jag tycker i ärlighetens namn att de har skött sig otroligt bra i denna pissiga sits de sitter i där de måste ta emot enormt mycket skit från missnöjda konsumenter som inte kan få tag i kort ungefär som om det vore återfösäljarnas fel att Nvidida och AMD är totalt oförmögna att tillgodose ens en bråkdel av de korten som det finns efterfråfgan på.

Kanske någon av återförsäljarna som vill yttra sig på ämnet: @Inet @Webhallen @Komplett @Netonnet

Faktum är att vi levererar fler grafikkort jämfört med föregående år. Problematiken består snarare i att tillgången inte kan möta den enorma ökning i efterfrågan och att det då kan se ut som att vi levererar väldigt få, eller snudd på noll, kort.
Ett annat exempel är RTX 3080 eller Playstation 5 där vi stängt förbokningarna sedan länge och endast fokuserar på att leverera produkter till de som redan beställt. Det ser ut som att det står still men i själva verket rullar det ut en hel del produkter, bakom kulisserna.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Faktum är att vi levererar fler grafikkort jämfört med föregående år. Problematiken består snarare i att tillgången inte kan möta den enorma ökning i efterfrågan och att det då kan se ut som att vi levererar väldigt få, eller snudd på noll, kort.
Ett annat exempel är RTX 3080 eller Playstation 5 där vi stängt förbokningarna sedan länge och endast fokuserar på att leverera produkter till de som redan beställt. Det ser ut som att det står still men i själva verket rullar det ut en hel del produkter, bakom kulisserna.

//Erik

Tack för klargörandet! Jag såg Linus tech tips video häromdan som bekräftade samma sak, fram till dess hade jag hört något helt annat. Men ingen är gladare än jag att det verkar strömma in en del kort även om det känns som att det kommer några ynka vattendroppar i öken när man väntar på ett 3080

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Lättast är nog att byta chassi eller byta kort med någon som kan tänka sig ett större.

Det var lättare sagt än gjort, verkar inte vara så många som fått sina kort men referenskortet verkar vara rätt i storlek iaf 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja det finns det jag fick tag på ett msi mech 2x som är ganska litet kort.

Mitt problem är höjden på kortet, är verkligen msi mech 2x lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

inen anning den enda jag vet är att det är 2 slots kort om detsäger något. Det är lite tjokare en mitt gamla rx 580 shapphire nitro +

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Efter googling verkar hellhound vara 305x132mm

Msi mech 2 verkar vara 247x131mm

Verkar alltså inte skilja så mycket på höjden, om ni med höjd menar hur mycket kortet sticker upp från pcie platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Efter googling verkar hellhound vara 305x132mm

Msi mech 2 verkar vara 247x131mm

Verkar alltså inte skilja så mycket på höjden, om ni med höjd menar hur mycket kortet sticker upp från pcie platsen.

Tack för hjälpen, insåg att jag frågade dig om något som jag själv kan googla

Då verkar det endast vara referenskorten som passar för mig eller byta till den mörkgröna sidan... Jag får leta efter någon som vill byta eller lämna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Då verkar det endast vara referenskorten som passar för mig eller byta till den mörkgröna sidan... Jag får leta efter någon som vill byta eller lämna tillbaka

Ingen fara, kul att kunna hjälpa till

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på 6900 XT Toxic från Sapphire bra länge nu men det dyker aldrig upp i någon svensk butik, känns som att den nordiska marknaden är lägre prioriterad nuförtiden än för några år sedan?

Generellt så saknas det även riktiga entusiastkort, vart är MSI Lightning, ASUS Matrix, Sapphire är de enda som har släppt något rejält.

Har ett referens 6900 XT i nuläget men det kommer säljas så fort detta kommer i handel, i mina ögon är detta det perfekta kortet för den som inte vill köra custom loop.

Den som väntar på något gott

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Varför inte byta chassiet? Troligtvis hundra gånger enklare, du kan göra det med en gång och du slipper leta upp någon som du måste övertyga om att byta. Jag menar...lycka till att hitta ett annat grafikkort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har väntat på 6900 XT Toxic från Sapphire bra länge nu men det dyker aldrig upp i någon svensk butik, känns som att den nordiska marknaden är lägre prioriterad nuförtiden än för några år sedan?

Generellt så saknas det även riktiga entusiastkort, vart är MSI Lightning, ASUS Matrix, Sapphire är de enda som har släppt något rejält.

https://hexus.net/media/uploaded/2021/2/1afae3a3-c628-4972-a108-248b06e6d587.png

Har ett referens 6900 XT i nuläget men det kommer säljas så fort detta kommer i handel, i mina ögon är detta det perfekta kortet för den som inte vill köra custom loop.

Den som väntar på något gott

Mvh

Ser ut att vara ett riktigt maffigt kort det där! Jag vette fan varför Sverige inte får in fler entusiastkort, de verkar ju sälja som smör så ser ingen anlening till att inte ta in även dessa? @Inet @Komplet @Webhallen

Sen tycker ju jag personligen att det är en no brainer med custom loop. Jag kör soft tubings och det tar ju på riktigt bara typ 90min längre att bygga ihop än en vanlig dator. Nu när jag bytte från ett vattenkylt kort till ett annat tror jag det tog mig ca 20-30min eftersom jag kör soft tubing och inte alls lägger ner någon energi på "coola dragningar" jag vill bara att burken ska vara tyst, sval och kraftfull så jag bryr mig inte om att dragningen av slang är lite hullerombuller och lite för långa slangar här och var.

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför inte byta chassiet? Troligtvis hundra gånger enklare, du kan göra det med en gång och du slipper leta upp någon som du måste övertyga om att byta. Jag menar...lycka till att hitta ett annat grafikkort.

Jag hade gärna bytt chassi om det inte var begränsat av att datorn ligger i min tvbänk. Därför siktar jag på ett byte, vill inte ställa mig sist i kön igen

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett riktigt maffigt kort det där! Jag vette fan varför Sverige inte får in fler entusiastkort, de verkar ju sälja som smör så ser ingen anlening till att inte ta in även dessa? @Inet @Komplet @Webhallen

Sen tycker ju jag personligen att det är en no brainer med custom loop. Jag kör soft tubings och det tar ju på riktigt bara typ 90min längre att bygga ihop än en vanlig dator. Nu när jag bytte från ett vattenkylt kort till ett annat tror jag det tog mig ca 20-30min eftersom jag kör soft tubing och inte alls lägger ner någon energi på "coola dragningar" jag vill bara att burken ska vara tyst, sval och kraftfull så jag bryr mig inte om att dragningen av slang är lite hullerombuller och lite för långa slangar här och var.

https://i.imgur.com/buzbXdK.jpg

min börjar närma sig

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Tack! Fick bli ett sådant.

Permalänk

Finns även 3 st MSI Radeon RX 6700 XT GAMING 12GB för 9719:-

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Vad i ?!
Dem har höjt priset nu, hade ett pris på 7600:- ca
Nu så ligger den på 8999:-
Hoppas ni hann lägga en best innan, tyckte det var konstigt att MSI var så mycket dyrare.

Glad jag köpte mitt på Inet för 7700:- var 100% säkert att dessa kort skulle också sticka iväg mot fantasi priser.. =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känns 8k för en xfx 6700xt black inte så överpris...