Regeringens utredare sågar pant för mobiler – "för komplicerat"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Snabb fråga bara, om jag behåller min mobil i 5 år istället för 3 år, och personen som skulle ha köpt min 3 år gamla telefon på beggat-marknaden istället köper en ny mobil, hur är det bättre? En ny mobil tillverkas och köps i vilket fall.

Problemet är att många lägger sin gamla telefon i en låda ifall den nya tappas eller går sönder. Många som har både två och tre gamla lurar i sina lådor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Tur vi inte har större problem! 2022 hejdå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Problemet är att många lägger sin gamla telefon i en låda ifall den nya tappas eller går sönder. Många som har både två och tre gamla lurar i sina lådor.

Jo i utrymmesskäl är det en katastrof!

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Så är det absolut men det kommer bli svårt att få människor som har råd att byta telefon att inte göra det.

Det som förhindrar mig att byta mobil oftare är inte direkt kostnaden utan snarare besväret att få in allt på den nya telefonen. Telefontillverkarna gillar att sätta in spärrar så att man inte kommer åt allting. Jag har inte lyckats köra dd eller rsync på mina gamla telefoner för att kopiera alla filer eftersom tillverkarna inte ger rootåtkomst. Jag skulle även behöva rsync på den nya för att få in filerna där efteråt. Sedan vill jag använda dd för att tömma minnet innan jag slänger telefonen. I princip skulle man kunna radera allting manuellt och sedan genom att köra dd från kommandoraden skapa en jättefil som tar upp allt utrymme, men i och med att man inte får rootåtkomst kan man inte fylla ut allt utrymme (dd stoppar när det blir för fullt) och det kanske finns något privat på den delen av minnet man inte kommer åt och detta förhindrar att man slänger den gamla telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Det som förhindrar mig att byta mobil oftare är inte direkt kostnaden utan snarare besväret att få in allt på den nya telefonen. Telefontillverkarna gillar att sätta in spärrar så att man inte kommer åt allting. Jag har inte lyckats köra dd eller rsync på mina gamla telefoner för att kopiera alla filer eftersom tillverkarna inte ger rootåtkomst. Jag skulle även behöva rsync på den nya för att få in filerna där efteråt. Sedan vill jag använda dd för att tömma minnet innan jag slänger telefonen. I princip skulle man kunna radera allting manuellt och sedan genom att köra dd från kommandoraden skapa en jättefil som tar upp allt utrymme, men i och med att man inte får rootåtkomst kan man inte fylla ut allt utrymme (dd stoppar när det blir för fullt) och det kanske finns något privat på den delen av minnet man inte kommer åt och detta förhindrar att man slänger den gamla telefonen.

Det är väl det som Apple vunnit många kunder på, inte att de är öppna på något sätt
Men väldigt enkelt när du köper en ny telefon och du 30 minuter senare får en som ser exakt lika ut.
Har ingen koll på Androidtelefoner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det som förhindrar mig att byta mobil oftare är inte direkt kostnaden utan snarare besväret att få in allt på den nya telefonen. Telefontillverkarna gillar att sätta in spärrar så att man inte kommer åt allting. Jag har inte lyckats köra dd eller rsync på mina gamla telefoner för att kopiera alla filer eftersom tillverkarna inte ger rootåtkomst. Jag skulle även behöva rsync på den nya för att få in filerna där efteråt. Sedan vill jag använda dd för att tömma minnet innan jag slänger telefonen. I princip skulle man kunna radera allting manuellt och sedan genom att köra dd från kommandoraden skapa en jättefil som tar upp allt utrymme, men i och med att man inte får rootåtkomst kan man inte fylla ut allt utrymme (dd stoppar när det blir för fullt) och det kanske finns något privat på den delen av minnet man inte kommer åt och detta förhindrar att man slänger den gamla telefonen.

När du "pantar" telefonen är det väl inget som säger att den måste vara fungerande?
Förstör minneskretsarna bara, och panta den därefter! (?)

Om förslaget går igenom, kan jag inte tänka mig högre pantbelopp än runt 100 kronor.

Permalänk
Medlem

Bra att det slösas resurser på att utreda pantade förslag från pantade politiker.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Skattelättnader för reservdelar och för företag som utför reperationer av telefoner, dvs gör det billigare att laga en telefon eller serva, tex batteribyte tror jag är en enklare väg att gå för mindre miljöbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Väldigt kloka ord. Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det i princip kommer sätta planned obsolescence i det fina rummet, som en "naturlig" del av telefonens kretslopp - snarare än att motverka det.

Lagförslaget är för simpelt och gör för lite. Skulle behövas ett mer heltäckande ramverk om vi faktiskt vill göra skillnad.

Du menar att ett förslag som ska gynna miljön av vårat parti som har miljö i sitt namn är ogenomtänkt och sågas vid fotknölarna av remissinstanser?
Nästan som det hänt förut men likväl betalar vi 7 kronor för en plastpåse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

När du "pantar" telefonen är det väl inget som säger att den måste vara fungerande?
Förstör minneskretsarna bara, och panta den därefter! (?)

Om förslaget går igenom, kan jag inte tänka mig högre pantbelopp än runt 100 kronor.

Inte så lätt på dagens telefoner som inte kan öppnas utan specialverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du menar att ett förslag som ska gynna miljön av vårat parti som har miljö i sitt namn är ogenomtänkt och sågas vid fotknölarna av remissinstanser?
Nästan som det hänt förut men likväl betalar vi 7 kronor för en plastpåse.

Nu var det väl ändå liberalerna som slogs för plastpåseskatten och inte miljöpartiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Nu var det väl ändå liberalerna som slogs för plastpåseskatten och inte miljöpartiet.

Det är intressant hur Sveriges två minsta riksdagspartier kan påverka vår vardag så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Nu var det väl ändå liberalerna som slogs för plastpåseskatten och inte miljöpartiet.

Ja, men det var ju inte så att MP opponerade sig mot förslaget och iaf vad jag minns så accepterade man det gladeligen. Men vi pratar ju om partiet som hellre eldar kol (eller ja i realitet kommer det bli naturgas) än ens tänker tanken att kanske kärnkraft hade varit ett bättre alternativ tills den dagen vi faktiskt har andra alternativ, så vad kan man förvänta sig.

Ett riktigt "miljöparti" hade kritiserat förslaget för att vara symbolpolitik som i slutändan ger väldigt lite nytta och i vissa aspekter är alternativen tom sämre. Och att istället borde man fokusera på större mer omfattande lagstiftning när det kommer till plastanvändandet som helhet i stället för att ödsla tid på populism.

Permalänk
Medlem

Inkompetent regering.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ett år för detta tandlösa förslag? Herregud...

150 miljarder till Bryssel och hur många liknande sådana här uppdrag per år?

Hade kunnat köpa tillbaka rätt mycket elektronik för dom pengarna. Varför inte samarbeta med tillverkarna? Kommer du till tippen med ett asus-kort får du 100kr rabatt på nästa asus produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet är att många lägger sin gamla telefon i en låda ifall den nya tappas eller går sönder. Många som har både två och tre gamla lurar i sina lådor.

Typ 20 i den lådan hemma både frugan och jag har dubbla mobiler som byts med jämna mellanrum och ingen av oss vill slänga nåt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Typ 20 i den lådan hemma både frugan och jag har dubbla mobiler som byts med jämna mellanrum och ingen av oss vill slänga nåt

Känner igen det, har nog 5 stycken i den lådan. De gamla hade ett värde när man la dit dem men vem vill ha en Iphone 4:a nu efter 10 år. Blir nog svårsåld.
Jag och min sambo byter inte telefon lika ofta som du helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jaha ytterligare en tråd som spårat ur i politiska trams inlägg TROTS regler om att detta inte är ok!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jaha ytterligare en tråd som spårat ur i politiska trams inlägg TROTS regler om att detta inte är ok!!

Vill man inte ha politiska kommentarer kanske man inte ska posta ett nyhetsinlägg som handlar om politik. Kommenterar du en politiskt fråga (vilket pant för mobiler är) så blir svaret per automatik politik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Kommer du till tippen med ett asus-kort får du 100kr rabatt på nästa asus produkt.

Det vore det allra värsta alternativet och uppmuntrar bara mer till den slit och släng kultur vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Snabb fråga bara, om jag behåller min mobil i 5 år istället för 3 år, och personen som skulle ha köpt min 3 år gamla telefon på beggat-marknaden istället köper en ny mobil, hur är det bättre? En ny mobil tillverkas och köps i vilket fall.

Han köper den efter 5 år istället!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Det är intressant hur Sveriges två minsta riksdagspartier kan påverka vår vardag så mycket.

Menar du att plastpåseskatten påverkat din vardag? Det enda den har gjort är att få folk att använda papperspåse mer. Så den får gärna stanna. Massvis med länder har sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det vore det allra värsta alternativet och uppmuntrar bara mer till den slit och släng kultur vi har idag.

Det kulturen har vi redan, annars skulle förslaget inte existera. Problemet som dom försöker lösa är ju att skroten inte kommer tillbaka för korrekt återvinning. Det krävs en morot liknande panten.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Vill man inte ha politiska kommentarer kanske man inte ska posta ett nyhetsinlägg som handlar om politik. Kommenterar du en politiskt fråga (vilket pant för mobiler är) så blir svaret per automatik politik.

Reglerna är regler och bör följas oavsett om du tycker de bör följas eller ej.

Det går givetvis att diskutera detta ämne utan att gå in på politik, men för de som tycker den politiska aspekten är det mest intressanta känns det nog oundvikligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vill man inte ha politiska kommentarer kanske man inte ska posta ett nyhetsinlägg som handlar om politik. Kommenterar du en politiskt fråga (vilket pant för mobiler är) så blir svaret per automatik politik.

Va försöker du att göra mej ansvarig för vad som publiceras här?

Jag kan mycket lätt kommentera detta ämne UTAN politik och jag bara påpekar att dessa kommentarer inte är ok enligt reglerna.

Dags att ta bort regler, som så många inkluderande moderatorer, struntar högaktnings fullt i!

Trovärdigheten sjunker gång efter gång!

Gör dessa artiklar omöjliga att kommentera är mitt bästa förslag.

Permalänk
Medlem

Nästa steg för en pant lär ju bli att även omfatta surfplattor och vips blir det snabbt många hundratals kr som ett hushåll ska ha utlånat på obestämd tid för 0% ränta. Nä tack, vi har avgifter så det räcker.

Då vore det bättre med något sorts krav på att batterierna ska gå att byta ut. Jag har fått slänga mobiler där det utslitna batteriet bara hållit i 30 min, men som i övrigt hade funkat ok till barnen t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag kan mycket lätt kommentera detta ämne UTAN politik

Kan du? Så vad är då din kommentar på ämnet? Vilka fina kavajer de som utförde utredningen hade på sig? Eller räknar du att gå totalt off topic som din insats?

För att en sån enkel sak som att hålla med slutsatsen av utredningen nyheten handlar om är ett politiskt ställningstagande.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Trist att vi inte har pant på fler saker, allt med en streckkod skulle i princip kunna pantas och att den som pantar får pengar för det.
Gissar att vi sett betydligt mindre skräp och mer återvunnet om vi valt att sätta pant på det mesta.

Stämmer, antar du är en av oss som vet att man kan få pant för att panta plastpåsar(från brödpåsar som exempel)?, om inte så finns en app för det vilket är smidigare på ett sätt än vanlig burkpant då man får panten sparat på ett konto som sedan kan föras över till ditt bankonto, vilket man inte behöver göra direkt utan kan stacka lite pengar först om man så vill det. En begräsning på 5 påsar i veckan ungefär dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Menar du att plastpåseskatten påverkat din vardag? Det enda den har gjort är att få folk att använda papperspåse mer. Så den får gärna stanna. Massvis med länder har sådana.

Tänker mer på kemikalieskatten som fått mig att beställa ännu mer från Amazon.de.

Sedan finns det många lokala beslut i Stockholmsområdet som kanske inte är helt genomtänkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nästa steg för en pant lär ju bli att även omfatta surfplattor och vips blir det snabbt många hundratals kr som ett hushåll ska ha utlånat på obestämd tid för 0% ränta. Nä tack, vi har avgifter så det räcker.

Sen så kostar ju också ett pantsystem pengar, själva panten är ju vid 100% inlämning en +-0 affär så där finns inget att hämta. Så inte bara ska konsumenten ligga ute med pengar utan också bära kostnaden för själva systemet.