Permalänk
Medlem

iPad Pro 2021

Hej! Är intresserad av denna. Någon som har koll?

Releasedatum?

Förbättringar mot förra generationen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Bättre cpu baserad på M1, Mini-LED, ryktas om nytt tangentbord, mindre kanter ryktas det om
https://www.tomsguide.com/news/new-ipad-pro-2021-release-date...

Just surfplattor har jag alltid varit lite besviken på, folk tror att saker kommer hända men det går väldigt trögt. Mindre kanter gick det rykte om 2016 eller något, visst har de mindre idag men inte mycket.

Så jag tillhör skaran som är nyfiken. Det största problemet jag tycker är att det finns ingen bra ställe vad jag vet att ha pennan.

*edit*
Ta detta tangentbord till som verkar hur grymt som helst. Visst dyrt, men det är riktigt bra.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor...
https://www.youtube.com/watch?v=eNWG9KRAbCc
Men var ska man ha pennan? Jag hoppas på att Apple löser detta till nästa iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre cpu baserad på M1, Mini-LED, ryktas om nytt tangentbord, mindre kanter ryktas det om
https://www.tomsguide.com/news/new-ipad-pro-2021-release-date...

Just surfplattor har jag alltid varit lite besviken på, folk tror att saker kommer hända men det går väldigt trögt. Mindre kanter gick det rykte om 2016 eller något, visst har de mindre idag men inte mycket.

Så jag tillhör skaran som är nyfiken. Det största problemet jag tycker är att det finns ingen bra ställe vad jag vet att ha pennan.

*edit*
Ta detta tangentbord till som verkar hur grymt som helst. Visst dyrt, men det är riktigt bra.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor...
Men var ska man ha pennan? Jag hoppas på att Apple löser detta till nästa iPad.

Ok, det ryktas väl om att den ska komma snart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...
Så jag tillhör skaran som är nyfiken. Det största problemet jag tycker är att det finns ingen bra ställe vad jag vet att ha pennan.
...
Men var ska man ha pennan? Jag hoppas på att Apple löser detta till nästa iPad.

Jag har ett förslag på var du kan stoppa pennan... 😜

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag har ett förslag på var du kan stoppa pennan... 😜

Skärp dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det jag hoppas på är en förbättring vad det gäller designen, speciellt att dom inte ska kunna gå och böja så lätt.
Hoppas dom tar med detta i årets uppdateringar då den nya designen utan hemknapp verkar klenare än den äldre.

Just nu så kör jag på min äldre ipad Pro (10,5) och kommer ni stanna kvar ett tag till om inget revolutionerande händer.
Hade varit trevligt om dom tog med touchID som i den nya iPad air (där den sitter på powerknappen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jag tillhör skaran som är nyfiken. Det största problemet jag tycker är att det finns ingen bra ställe vad jag vet att ha pennan.

Jag tycker att det fungerar överraskande bra att ha pennan på sidan på ipaden. Sällan den ramlar av för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, det ryktas väl om att den ska komma snart.

Gissningsvis WWDC i juni. Det har spekulerats kring att den ska komma nu i april men såvitt jag vet har inte Apple några event inplanerade i april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker att det fungerar överraskande bra att ha pennan på sidan på ipaden. Sällan den ramlar av för mig.

Jag tycker också det har funkat bra. Kanske att pennan kan åka av om man stuvar ner paddan i en väska men vill man göra det skulle jag rekommendera ett fodral som är lite kraftigare och har något som kan hålla pennan på plats.

Vad jag gillar minst med den nya designen av Ipad pro är att konstruktionen helt enkelt är för svag. Nu har jag inte själv råkat ut för problem men det räcker att hålla i den för att känna att den böjs lättare än en smörstav. Jag gillar inte att behöva vara överdrivet försiktig med den och inte heller är det särskilt roligt med tunga och kraftiga fodral för att skydda den.

Hoppas verkligen Apple förbättrar detta. Föregående design var mycket mer robust, även om den också kunde böjas om man ville. Jag tar hellre något som är lite tjockare och lite tyngre ifall det gör att jag slipper oroa mig.

Har jag pengar som bränner i fickan i höst lär det ändå bli ett köp. Jag anser trots allt att Ipad pro är det bästa sen skivat bröd.

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag ha 120hz OLED men det lär jag tyvärr inte få.
Det jag är så jävla avundsjuk på Samsung S7 tabben ;/

Men annars är det väl vettigt med mini led 120hz+ och baserat på m1.

Väntar själv på köpa ny 12.x" padda.

Permalänk
Medlem

Men när ni skriver baserat på M1 så förstår jag inte riktigt vad ni menar?
M1 är ju baserad på deras mobila processorer (a12, a13 osv) så rimligtvis så borde det bli en A13X eller A14X som också nästa M processor kommer att bygga på.
Eller så har jag fått det hela om bakfoten och behöver läsa på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Men när ni skriver baserat på M1 så förstår jag inte riktigt vad ni menar?
M1 är ju baserad på deras mobila processorer (a12, a13 osv) så rimligtvis så borde det bli en A13X eller A14X som också nästa M processor kommer att bygga på.
Eller så har jag fått det hela om bakfoten och behöver läsa på lite.

Jo det är väl kanske fel ord.
M1 är ju en vidareutveckling med deras andra ARM.

M1 är ju dock i en helt annan liga än tidigare arm. Speciellt på strömeffektivitet, vilket har dramatiskt ökat batteritiden ex.
Detta är också Ipad pro's stora svaghet.

Att använda M1 i en Ipad pro hade antagligen haft stora fördelar som ökad batteritid.

Däremot ryktas det att det blir ett "M1 liknande chip" och inte deras M1.

Personligen vill jag ha M1 om det nu är så att de kan förbättra batteritiden med denna SOC.
Att bara få "bättre prestanda men samma kassa batteritid" börjar bli väldigt drygt med Ipad pro.

När man ser en Macbook air 13" M1 spöa skiten ur ipad pro på batteritiden så blir man ju intresserad vad en ipad pro med m1 kan åstakomma.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mkt mer strömeffektiv M1 är vs A12X, men tänker att den största anledningen att Macbook har bättre battritid är att den har ett betydligt större batteri.

En Macbook har bättre möjlighet till kylning än vad vad en iPad har, det kan ju också spela in för klockfrekvenser osv (tänker prestanda).

A14X lär nog vara motsvarande en M1 i prestanda och det vi gissningsvis kommer få se i en ny iPad pro, men tror inte det kommer göra några under för strömförbrukningen men kanske för prestandan då det hänt en del sedan A12X.
M1 är ju 5nm vs 7 på A12X, det kommer säkert hjälpa till något, men tror inte vi kommer se en bättre batteritid oavsett om det sitter en M1 eller A14X i den utan att fylla paddan med mer batteri och påverka storleken.

Permalänk
Medlem

M1 är ju ungefär vad man kan tänka sig en A14X/A14Z kan bli. Kanske att Apple skalar ner lite på cache, I/O och minneskontroller för att få ett mindre chip med bättre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Behöver en Ipad Pro nu, men jag vill ju ogärna köpa en obsolet variant, om det är en ny på g?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Behöver en Ipad Pro nu, men jag vill ju ogärna köpa en obsolet variant, om det är en ny på g?

Ryktet säger att det skall presenteras nya iPad Prop den 20 april.

https://www.macrumors.com/2021/04/15/gurman-apple-event-nothi...

Permalänk
Medlem

Intressant, det blev en M1 i nya iPad PRO.

Gissar att M serien kommer ta över efter det som tidigare fick suffixet x.
Så det kommer fortfarande finnas iPad och iPhones med A proppar men de kraftfullare som tidigare hade ett A12X får numera M.

Intressant hursomhelst

Permalänk
Medlem

Har dreglat över iPad Pro sen den kom ut, främst pga skärmen. Beställde en 11tums iPad Pro igår. Byter in min 6gen iPad. Tvekade då 13tummarens skärm lockar, men den blir för stor för slösurfande. Ska bli intressant att ser hur den presterar.

Permalänk
Medlem

Jag gillar looken på nya pro och air utan "hemknapp" men de ständigt återkommande rapporterna om "klen" design som gör att den böjs lätt gör att jag hoppar över tills nästa designförändring alt om dom kan visa på att den faktiskt inte böjer sig.

Det är möjligt att årets Pro är bättre, isåfall så kommer jag överväga ett köp.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av mr_cobra:

Har dreglat över iPad Pro sen den kom ut, främst pga skärmen. Beställde en 11tums iPad Pro igår. Byter in min 6gen iPad. Tvekade då 13tummarens skärm lockar, men den blir för stor för slösurfande. Ska bli intressant att ser hur den presterar.

Tänk på att det är bara 12.9 tum som har XDR skärmen.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tänk på att det är bara 12.9 tum som har XDR skärmen.

Gissar på att det var det som han mena med att den lockar...

Och ja det gör den ju. Sitter här och funderar på vad man ska beställa, men i slutändan så är IMHO 12.9" för stor och för tung för att användas som en praktisk vardags surfplatta, den landar mer i lätt dator territorium där du bör ha en fast plats för den mesta delen av tiden. Jag har använt en LCD platta länge nu (8.4" Galaxy Tab Pro, köpt förstås precis innan dom announcade SAMOLED Galaxy Tab Pro) och tror inte jag kommer lida av att sitta ett par tre år till på en.

Självklart så vet Apple exakt vad dom gör med skärmen - många kommer att köpa 11" trots att dom egentligen vill ha XDR skärmen. Och när dom släpper XDR 11" nästa år vilket dom garanterat kommer göra... ja många kommer köpa ny igen. Köper jag en 11" kommer inte jag göra det (om man inte kan kränga den på nån familjemedlem hehe).

Det enda jag tänker är att jag kommer gå upp ett steg från base till 256gb, utifall att den möjligheten att köra MacOS kanske kommer i framtiden. Det är tveksamt men ändå. Har hört att 128gb blir problematiskt även för dagens OS uppdateringar på MacBooks då det inte finns utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Gissar på att det var det som han mena med att den lockar...

Och ja det gör den ju. Sitter här och funderar på vad man ska beställa, men i slutändan så är IMHO 12.9" för stor och för tung för att användas som en praktisk vardags surfplatta, den landar mer i lätt dator territorium där du bör ha en fast plats för den mesta delen av tiden. Jag har använt en LCD platta länge nu (8.4" Galaxy Tab Pro, köpt förstås precis innan dom announcade SAMOLED Galaxy Tab Pro) och tror inte jag kommer lida av att sitta ett par tre år till på en.

Självklart så vet Apple exakt vad dom gör med skärmen - många kommer att köpa 11" trots att dom egentligen vill ha XDR skärmen. Och när dom släpper XDR 11" nästa år vilket dom garanterat kommer göra... ja många kommer köpa ny igen. Köper jag en 11" kommer inte jag göra det (om man inte kan kränga den på nån familjemedlem hehe).

Det enda jag tänker är att jag kommer gå upp ett steg från base till 256gb, utifall att den möjligheten att köra MacOS kanske kommer i framtiden. Det är tveksamt men ändå. Har hört att 128gb blir problematiskt även för dagens OS uppdateringar på MacBooks då det inte finns utrymme.

Precis, 13 tummaren blir för stort/tung för mitt användningsområde.
Jag fick hem plattan i veckan, och är än så länge nöjd.
Jag resonerade som dig och tog 256gb.

Permalänk

Jag kör med 11” och 128Gb. Apple menar ju för tillfället att de inte har några planer på OSX på iPad men så klart, du kan ju aldrig veta. Händer det får jag väl byta. Jag lagrar det mesta i molnet och det enda jag saknar för att den fullt ska ersätta min MBP M1 är InDesign och bättre multi tasking i videomöten. Ska iof bli kul o se hur det där med fildelning funkar i kommande OS. Ska se också hur bra Sidecar funkar med två M1or.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP