3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Jag har bakat grafikkort tidigare, dom jag har bakat har fungerat bra efteråt.
Däremot har dom varit "fungerande" i den mån att burken postar och startar med kortet isatt i PCIE slotten.

Detta kort verkar vara "kortslutet" då burkarna jag testat det i vägrar att överhuvudtaget posta.

Tror du att det hjälper ändå? Isf plockar jag isär det imorgon och försöker, har ju ingenting att förlora på det då det verkar ta sån jävla tid med 3080...

Smuts kan absolut kortsluta kort, så jag skulle absolut lagt en halvtimme på att tvätta och lägga ny pasta. Funkar inte det kan du ju lägga en halvtimme till på att baka det som sista försök. Jag har fått ett par kort att fungera enbart genom tvätt utan att baka (som varit helt döda innan).

Permalänk
Medlem

Om man vill hålla koll på kort när de kommer in på webhallen så man har chans att köpa ett har jag aldrig fått distill.io att fungera på deras sidor. Någon som lyckas med det eller kör ni andra appar?

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus rog strix 4090 , quest3 vr

Permalänk
Medlem
Skrivet av qlulp:

Tjena,
Är det någon som lyckats få tag på Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC från webhallen? Ser att antal kundbokningar är 130.

Min beställning gjordes 2020-12-25 och kundtjänst har ingen info alls när den beräknas komma in

https://www.webhallen.com/se/product/324085-Gigabyte-GeForce-...

Min beställning på Webhallen är från 2020-12-12 och det har inte hänt nånting sen dess.

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar bara få in kort från asus

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Webhallen verkar bara få in kort från asus

och MSI samt diverse Zotac. Övrigt dyker sällan/aldrig upp.

Gigabyte har jag sett på Amazon några gånger dock, så verkar större chans att sätta någon form av Distill där istället för att vänta på något som kan ta evigheter på webhallen..

Permalänk
Medlem

Vad är väntetiderna på webbhallen, komplett, inet och amazon?
Verkar som att amazon är den snabbaste vägen att gå ifall man vill ha ett Asus strix kort 3080 kort?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Gigabyte har jag sett på Amazon några gånger dock, så verkar större chans att sätta någon form av Distill där istället för att vänta på något som kan ta evigheter på webhallen..

Är det svenska Amazon du kikar på? Och vad ligger Gigabyte-korten på för nivåer? Jag har bara sett 3080 EVGA-kort för typ 34.000 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det lär dröja evigheter innan Amazon har Gigabyte-kort. Ett Gigabyte-kort ligger på 16 500 kr med en timme kvar på Tradera nu så de som budar/köper verkar inte dela era hoppfulla förväntningar.

Den slutade på det priset nu. Den var dessutom använd!

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Smuts kan absolut kortsluta kort, så jag skulle absolut lagt en halvtimme på att tvätta och lägga ny pasta. Funkar inte det kan du ju lägga en halvtimme till på att baka det som sista försök. Jag har fått ett par kort att fungera enbart genom tvätt utan att baka (som varit helt döda innan).

Jag kör ett isopropanolbad på det just nu, håller tummarna!

Om det fungerar, superkul! Om inte, får man väl vänta på sin tur tills ett 3080 dyker upp.

Visa signatur

i7 9700K @ 5.0GHz | Fractal Celsius S36 | GeForce RTX 3070 | Vengeance LPX Black 32GB / 3600MHz | HX750 750W 80+ Platinum | Fractal Design Define R6 | Asus PG349Q 34" 120Hz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair K95 Platinum | G Pro + G305 | Valve Index + OG Vive | G27 + G25
https://valid.x86.fr/d0wmij

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Jag kör ett isopropanolbad på det just nu, håller tummarna!

Om det fungerar, superkul! Om inte, får man väl vänta på sin tur tills ett 3080 dyker upp.

Härligt, håller tummarna!

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Härligt, håller tummarna!

Tyvärr gick kortet inte att rädda, testade det i en tredje dator nu och samma sak där. Ingenting går igång när man försöker boota, fläktarna rör sig inte, inga leds på mobo, ingenting händer helt enkelt. Tror det kan vara någon kortslutning någonstans.

Visa signatur

i7 9700K @ 5.0GHz | Fractal Celsius S36 | GeForce RTX 3070 | Vengeance LPX Black 32GB / 3600MHz | HX750 750W 80+ Platinum | Fractal Design Define R6 | Asus PG349Q 34" 120Hz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair K95 Platinum | G Pro + G305 | Valve Index + OG Vive | G27 + G25

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Tyvärr gick kortet inte att rädda, testade det i en tredje dator nu och samma sak där. Ingenting går igång när man försöker boota, fläktarna rör sig inte, inga leds på mobo, ingenting händer helt enkelt. Tror det kan vara någon kortslutning någonstans.

Bakat?

Permalänk
Skrivet av aagii247:

Inte bakat det än, tänkte testa det imorgon.

Men eftersom något verkar vara kortslutet så tvivlar jag på att det kommer fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Inte bakat det än, tänkte testa det imorgon.

Men eftersom något verkar vara kortslutet så tvivlar jag på att det kommer fungera.

Vill du försöka lite mer metodisk felsökning av kortet så har killen bakom kanalen nedan en del material där han går igenom felsökning och reparation av Nvidia-kort.

https://youtu.be/xqEASY-0E44

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Verkar som att amazon är den snabbaste vägen att gå ifall man vill ha ett Asus strix kort 3080 kort?

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Hur långt är ett snöre?

Eller som en vän brukar säga:

Vad är det för skillnad på en myra?

Vilken tillfällighet med ditt username haha.

Nej men det verkar som att affärerna inte vet riktigt själva när det kommer in, förutom kanske några dagar innan leverans. Så allting blir bara spekulationer. Det bästa man kan göra är att helt enkelt kolla här vilka datum andra beställt och när/om de har fått från den butiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Som det ser ut just nu går det inte ens att ställa sig i kö till ett kort hos någon av dessa..

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vill du försöka lite mer metodisk felsökning av kortet så har killen bakom kanalen nedan en del material där han går igenom felsökning och reparation av Nvidia-kort.

https://youtu.be/xqEASY-0E44

Stort tack för länken, kortet i videon är mycket likt mitt 1080, ska följa hans felsökning och försöka själv.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Som det ser ut just nu går det inte ens att ställa sig i kö till ett kort hos någon av dessa..

Tycker det är otroligt dåligt att dom inte har något rimligt kösystem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Finns några möjliga anledningar till varför det inte går att ställa sig i kö just nu:
1. Osäkra priser
2. Belastning på kundsupporten av folk som vill veta när deras kort kommer
3. Kön är redan orimligt lång

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Finns några möjliga anledningar till varför det inte går att ställa sig i kö just nu:
1. Osäkra priser
2. Belastning på kundsupporten av folk som vill veta när deras kort kommer
3. Kön är redan orimligt lång

Som jag förstår det vet de väldigt lite om när kort kommer och i vilken kvantitet. Lägg till långa köer på samtliga kort så är det ärligast kanske att inte ta några fler bokningar.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av Jud1th:

Som jag förstår det vet de väldigt lite om när kort kommer och i vilken kvantitet. Lägg till långa köer på samtliga kort så är det ärligast kanske att inte ta några fler bokningar.

Det finns inga butiker som har öppna köer alls nu va? Inte sett några iaf.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Stort tack för länken, kortet i videon är mycket likt mitt 1080, ska följa hans felsökning och försöka själv.

Det finns ingen bra anledning för alla ÅF att hålla en kö öppen förrän det närmar sig att nuvarande köer är tömda. Just nu tvingas de ju sälja 3080 för mellan 8-10k för att de bokades när priserna såg ut så, medan de om de skulla sälja korten idag utan problem skulle få 12-15k för samma kort.

Att de dessutom måste ha en kundtjänst som spenderar halva dagarna till att svara arga kunder som köpt sina kort till vrakpris gör det ju inte direkt mer attraktivt. Sen är det ju såklart skittrisst för alla som är på jakt efter ett kort, men det bidrar nog helt ärligt med mindre ilska än alla de som bokat kort som de ännu inte fått.

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Det finns inga butiker som har öppna köer alls nu va? Inte sett några iaf.

Nu har jag gett upp så kollar inte så ofta men har inte sett någon mer än ev. proshop som hade öppna köer för ett tag sedan (har jag för mig).

Edit:
Det blev en LG 55CX och en Series S istället. Vägrar att betala 2080Ti priser och uppåt för ännu en generation. Då är det mer värt att vänta på 4000/7000-serierna. Jag är desillusionerad...

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Det finns redan kösystem och de är överfulla, men du kanske tycker det är rimligt att fylla på dem ännu mer?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Skrivet av Benna:

Jag beställde ett Asus 3080 Strix OC, från Inet 2021-01-17.

2021-03-31 Köplats: 234

Vet ju ialla fall vad jag gav mig in på, så inte alls oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Jag beställde ett Asus 3080 Strix OC, från Inet 2021-01-17.

2021-03-31 Köplats: 234

Vet ju ialla fall vad jag gav mig in på, så inte alls oväntat.

Vet du vad köplatsen var i januari? bara för att veta på ett ungefär hur många kort som sålts

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det finns ingen bra anledning för alla ÅF att hålla en kö öppen förrän det närmar sig att nuvarande köer är tömda. Just nu tvingas de ju sälja 3080 för mellan 8-10k för att de bokades när priserna såg ut så, medan de om de skulla sälja korten idag utan problem skulle få 12-15k för samma kort.

Att de dessutom måste ha en kundtjänst som spenderar halva dagarna till att svara arga kunder som köpt sina kort till vrakpris gör det ju inte direkt mer attraktivt. Sen är det ju såklart skittrisst för alla som är på jakt efter ett kort, men det bidrar nog helt ärligt med mindre ilska än alla de som bokat kort som de ännu inte fått.

Butikerna fick ju också vrakpris på korten då så man behöver ju inte precis tycka synd om dem

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av ultima:

Det finns redan kösystem och de är överfulla, men du kanske tycker det är rimligt att fylla på dem ännu mer?

Tycker inte det fungerar något vidare tyvärr. Det är väl på alla sätt bättre att få ett totalt metric på hur efterfrågan ser ut genom att göra ett ordentligt kösystem, även om det är 15000 personer som står i kö och inte kommer få köptillfälle inom dom närmsta månaderna. Blir nog lättare att stoppa scalpers på det sättet också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Tycker inte det fungerar något vidare tyvärr. Det är väl på alla sätt bättre att få ett totalt metric på hur efterfrågan ser ut genom att göra ett ordentligt kösystem, även om det är 15000 personer som står i kö och inte kommer få köptillfälle inom dom närmsta månaderna. Blir nog lättare att stoppa scalpers på det sättet också.

Kö speglar inte efterfrågan då man inte vet om folk står i kö hos andra affärer också. Fabrikerna går redan på absolut max dygnet runt alla dagar i veckan, så det hade heller inte haft någon inverkan på tillverkningstakten. Skulle heller inte påverka scalpers överhuvudtaget, de kan ju ställa sig i kö precis som vem som helst.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskpostN:

Vet inte alls hur detta skulle stoppa scalpers. Sen finns det ju som sagt ingen anledning att behöva moderera 15.000 beställningar per modell om man ändå säljer alla kort man får in på några minuter även när de kommer i hundratal.

Det skulle såklart vara skönt att som kund ställa sig i kö till alla modeller hos alla återförsäljare och sen ta köpen pä faktura som ändå inte aktiveras förrän kortet skickas ut . Detta ser vi redan mängder av folk som har gjort och de behåller ju nu sin plats i kön till andra modeller och till andra återföesäljare eftersom de kan sälja varje kort med flera tusen i vinst. Så det verkar ju faktiskt ha omvänd effekt vad gäller just scalping. Och det är ju bara bra för den enskilde köparen och inte alls för återförsäljaren.

Visa signatur

Johan Flodqvist