Vilka hörlurar gällde i slutet på 90-talet?

Permalänk

Vilka hörlurar gällde i slutet på 90-talet?

Jag älskar mina högst mediokra JUSTer 85 (se tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535900-hogtalare-fran..., men de liksom surrar och jag måste drämma till dom för att de ska skärpa till sig. Det funkar inte mitt i natten när familjen sover

Så till min fråga, runt 95-99, fanns det några hörlurar som var populära till datorer? Jag är helt blank på den här fronten. Det enda jag kan komma att tänka på är att det inte vore orimligt med ett par Koss Porta Pro. Datorn är en tokfet p3:a från 99, så jag vill ha ett par tidsenliga lurar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av monsteras:

Jag älskar mina högst mediokra JUSTer 85 (se tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535900-hogtalare-fran..., men de liksom surrar och jag måste drämma till dom för att de ska skärpa till sig. Det funkar inte mitt i natten när familjen sover

Så till min fråga, runt 95-99, fanns det några hörlurar som var populära till datorer? Jag är helt blank på den här fronten. Det enda jag kan komma att tänka på är att det inte vore orimligt med ett par Koss Porta Pro. Datorn är en tokfet p3:a från 99, så jag vill ha ett par tidsenliga lurar.

Hejsan
Jag har inget bra svar då jag aldrig la sådant på minnet och mina retrodatorer har jag bara vanliga högtalare till.
Men du säger att det surrar i dem och att det blir bra när du drämmer till dem.. Det låter som skadad jord... Prova att ruckla/rycka, skaka på kabeln istället för att drämma till dem nästa gång och se om surret försvinner.. Då kan det vara skadat där kabeln går in.. Om det inte hjälper så kan skadan vara oxid/kallödning i anslutningen inuti.. Om du ändå kommer kassera dem så har du inget att förlora på att försöka försiktigt plocka isär dem och kontrollera kabelns lödningar och högtalarna. Smidigast är om du har en multimeter så du kan mäta ohm'en från kontakt till högtalaren och se om du får ett högt ohmvärde på en av de tre tåtarna..
Brummet kan även vara nätdelen om det är 230V.. Men surr brukar det inte bli om den.. mer brummande
Kass jord är orsak till väääldigt mycket... fasfel kan orsaka störningsljud oxå... men sällsynt..
Kanske värt att kika på medans du efterforskar efter nya.

Lycka till.

Edit.. skrev fel först... skrev hörlurar men mena högtalare

Permalänk

De här är väl nog mest tidstypiska även fast de kom tillbaka som blåtand en 20 år senare...
https://www.sony.net/SonyInfo/design/gallery/MDR-G61/

Tänkte också på de här, men de var yngre än jag trodde! Kom typ 2002 uppenbarligen..
https://www.amazon.co.uk/Philips-SBC-800-HP-Headphones/dp/B00...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Klipsch ProMedia 2.1 var ungefär det hetaste du kunde köpa då:
https://www.anandtech.com/show/774
Videologic var också med i matchen:
http://ixbtlabs.com/articles/siroccopro/index.html

Permalänk

En killgissning är Koss porta pro

Många hade haft dem i sin Walkman och använde dem så även till datorn.
Mic? Det körde man en separat liten pinne som man ställde på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Klipsch ProMedia 2.1 var ungefär det hetaste du kunde köpa då:
https://www.anandtech.com/show/774
Videologic var också med i matchen:
http://ixbtlabs.com/articles/siroccopro/index.html

Måste varit ett helvete och hänga dom på huvudet förr :S
Kanske därför man aldrig såg någon.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swe-mighty:

En killgissning är Koss porta pro

Många hade haft dem i sin Walkman och använde dem så även till datorn.
Mic? Det körde man en separat liten pinne som man ställde på skrivbordet

Jag tror ändå Porta pro var ganska ovanlig till dator, det var en ganska dyr hörlur på den tiden, den har sjunkit i pris rejält sedan den tiden.
Slutna plastiga kinaheadset men framförallt högtalare eller så nån vanlig sluten eller på örat hifilur, Audio Tehnica eller kanske Sennheisers billigare modeller.
Men gällande mikrofon så har du nog helt rätt för "alla" använde den "plastarm" som följde med Cratives ljudkort eller skaffade en sådan löst.

Förresten så om man vill ha nått som är från den tiden mer som en markör men som knappt användes i verkligheten är det nog en krage man ska skaffa. Tex en Sennheiser Surrounder, mer tidsmarkör som sticker ut går inte att hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla härliga tips, jag blir riktigt äcklad och det är precis så jag vill ha det! Jag har haft både Porta Pro som nöp mig i håret, samt Sonys MDR-G61 som skavde över öronen. Den hade jag helt förträngt. Dock är det nog att föredra framför Portan ändå. Lägger upp den på bevakning direkt!

De här högtalare som nackkudde-modellerna verkar rätt spännande. Det känns som något jag hade tänkt skulle vara asfett på den tiden.

Jag har funderat på om det kanske inte riktigt fanns någon hörlurskultur /kultförklarade hörlurar, på så sätt som det gör med vissa datorhögtalare? Utan att man bara tok just någon form av musikhörlurar och körde.

Skrivet av anon309108:

ruckla/rycka, skaka på kabeln istället för att drämma till dem nästa gång och se om surret försvinner.. Då kan det vara skadat där kabeln går in.. Om det inte hjälper så kan skadan vara oxid/kallödning i anslutningen inuti.. Om du ändå kommer kassera dem så har du inget att förlora på att försöka försiktigt plocka isär dem och kontrollera kabelns lödningar och högtalarna.

Det är väldigt bra tips, men det känns som rena grekiskan för mig. Jag vill ogärna slänga högtalarna, så jag kommer nog definitivt att öppna dom - Och sen bara hoppas på att jag ser något uppenbart som jag kan skruva eller putta lite på. Mer tekniskt lagd än så är jag inte

Permalänk
Medlem

Iofs några år senare, men jag har för mig att dessa var populära, IAF i min umgängeskrets på gymnasiet runt 2005
https://www.koss.com/headphones/headsets-and-gaming/sb45

Före det körde jag datorhögtalare, några grå Creative och bordspinnen som länkats. Pusha to talk var givet

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av monsteras:

Tack för alla härliga tips, jag blir riktigt äcklad och det är precis så jag vill ha det! Jag har haft både Porta Pro som nöp mig i håret, samt Sonys MDR-G61 som skavde över öronen. Den hade jag helt förträngt. Dock är det nog att föredra framför Portan ändå. Lägger upp den på bevakning direkt!

De här högtalare som nackkudde-modellerna verkar rätt spännande. Det känns som något jag hade tänkt skulle vara asfett på den tiden.

Jag har funderat på om det kanske inte riktigt fanns någon hörlurskultur /kultförklarade hörlurar, på så sätt som det gör med vissa datorhögtalare? Utan att man bara tok just någon form av musikhörlurar och körde.

Det är väldigt bra tips, men det känns som rena grekiskan för mig. Jag vill ogärna slänga högtalarna, så jag kommer nog definitivt att öppna dom - Och sen bara hoppas på att jag ser något uppenbart som jag kan skruva eller putta lite på. Mer tekniskt lagd än så är jag inte

När du skrev det om skavda öron fick jag en riktig flashback till just de där lurarna. Det var något som inte alls var anatomiskt korrekt med utformningen.

Jag tror att det stora hörlurssteget för många kom någon gång runt 2002 när Philips HP890 började slå igenom och ett tag satt de på många huvuden på diverse lan-partyn. Ett alternativ från slutet av 90-talet som jag tror mig ha sett också är Koss UR20. Koss har för övrigt en intressant sida med historik och modeller här.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Koss Porta Pro körde jag med en hel del. Annars var det min farsas gamla "HiFi"-lurar från sjuttiotalet med spiralsladd och så.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka som "gällde" eller vad dom hette, men jag använde först några som såg ut såhär:
Svarta runda kuddar, de kom med någon freestyle (hette den så? bärbar kassettbandspelare i alla fall) .

Svagt minne av att en jultidningsförsäljning resulerade i en dyrare freestyle och ett par lurar som var lite tunnare, som såg ut något i den här stilen:

.

edit: Kan nog varit från början av 90-talet mina minnen är.

Permalänk
Medlem

Mina tankar går direkt till Sony MDR-V150. Kul att de fortfarande tycks vara i produktion

När det blev en grej med Teamspeak/Ventrilo vill jag minnas att jag köpte nåt billigt nonameheadset på Classe.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Efter en recension i Slitz letade jag rätt på en hifibutik som kunde ta in AKG K66 som användes flitigt till både datorn och bärbara cd-spelaren.

Verkar gå att köpa, men aningen dyra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18694

De kostade runt 500 på den tiden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror ändå Porta pro var ganska ovanlig till dator, det var en ganska dyr hörlur på den tiden, den har sjunkit i pris rejält sedan den tiden.
Slutna plastiga kinaheadset men framförallt högtalare eller så nån vanlig sluten eller på örat hifilur, Audio Tehnica eller kanske Sennheisers billigare modeller.
Men gällande mikrofon så har du nog helt rätt för "alla" använde den "plastarm" som följde med Cratives ljudkort eller skaffade en sådan löst.
https://www.surplussales.com/Images/Microphones/Commercial/SndBstr_lg.jpg

Förresten så om man vill ha nått som är från den tiden mer som en markör men som knappt användes i verkligheten är det nog en krage man ska skaffa. Tex en Sennheiser Surrounder, mer tidsmarkör som sticker ut går inte att hitta.https://smlycdn.akamaized.net/data/product2/2/2c3883d8094f48f545485ce084c6027983934428_l.webp

Sennheiser Surrounder skulle jag vilja ha, mäktigare krage får man leta efter:

https://www.youtube.com/watch?v=3Ll-o4JttQk

Permalänk
Medlem

AKG 240M har hängt med ett tag

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Otroligt att ingen nämnt 90-talets höjdpunkt, Sennheiser Hd-600!

Köpte mina 1998 iirc, har dem fortfarande. Endast bytt sladdarna och padsen säkert 4-5 ggr, fungerar fortfarande ruskigt bra.

Har prövat mig igenom det mesta inom hörlursvärlden inkl de bästa elektrostaterna men HD600 är det enda som är konstant

Permalänk
Medlem

Skulle säga sennheisers lurar va "the shit" på sent 90tal, typ hd580, hd590, sen kom ju hd600 i slutet där

Permalänk
Medlem

Gäller det hörlurar för entusiaster eller för svenssons?

Titta i tidningar/magasin från tiden och välj något, låter ju inte som att det behöver vara det bästa utan bara tidsenligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigfish:

Otroligt att ingen nämnt 90-talets höjdpunkt, Sennheiser Hd-600!

Köpte mina 1998 iirc, har dem fortfarande. Endast bytt sladdarna och padsen säkert 4-5 ggr, fungerar fortfarande ruskigt bra.

Har prövat mig igenom det mesta inom hörlursvärlden inkl de bästa elektrostaterna men HD600 är det enda som är konstant

Men de var definitivt inte vanliga till en dator, dessutom så låter 580/850 bättre och det tog till 650 innan de putsat till ljudet så det som helhet konkurrerade med 580 även om det nog ändå är 580/850 som helhet som låter bäst av 580/850, 600 och 650.
Jag saknar verkligen 580/850 ljudmässigt och 850 har ju inte på nått sätt nån modern ersättare från någon tillverkare, hade den kommit idag hade den troligen blivit en favorit att ha till datorer då den erbjuder i praktiken latensfri trådlöshet och väldigt bra ljud, moderniserar man den till ett headset så skulle den totalt krossa allt som finns på marknaden idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de var definitivt inte vanliga till en dator, dessutom så låter 580/850 bättre och det tog till 650 innan de putsat till ljudet så det som helhet konkurrerade med 580 även om det nog ändå är 580/850 som helhet som låter bäst av 580/850, 600 och 650.
Jag saknar verkligen 580/850 ljudmässigt och 850 har ju inte på nått sätt nån modern ersättare från någon tillverkare, hade den kommit idag hade den troligen blivit en favorit att ha till datorer då den erbjuder i praktiken latensfri trådlöshet och väldigt bra ljud, moderniserar man den till ett headset så skulle den totalt krossa allt som finns på marknaden idag.

Nej tyvärr, rent objektivt så låter hd600 bättre än både hd580 och hd650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Nej tyvärr, rent objektivt så låter hd600 bättre än både hd580 och hd650.

Det du beskriver är ett subjektivt synsätt inte objektivt.

Permalänk
Medlem

Nånstans våren/sommaren -99 köpte jag ett par Philips SBC HP910.
Lika vackra då som nu (?):

De blev inkopplade till ett Diamond Monster Sound MX300 med svart bakplåt (!), guldpläterade kontakter (!!) och fett tuff tjej på kartongen (!!!).
Bara plugga i, klicka EQ:n till "Rock" och digga stenhårt till techno-remixen av Das Boot-ledmotivet.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

troligen nätbrum du hör i högtalarna.

gissar att filter osv i dem börjar ge upp du kan ju altid spendera nån hundralapp på kondensatorer och byta ut dem och få dem i princip nyskick igen då kondensatorerna troligen såhär runt 20 år senare är både uttorkade och ev börjat läcka.

säger detta bara för att uppmuntra till att ev försöka laga dem om du gillar dem istället för att ersätta dem

om 85orna är liknande lillebror sp 691

så är det kanske 40:- i kondensatorer med hålmontering vilket gör dem lättarbetade och går att göra med en lödpenna för 20:- och en lödfläta utan problem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det du beskriver är ett subjektivt synsätt inte objektivt.

Om du läser inlägget jag citerade så förstår du ironin.